Het spoortje op Seinpaalduin kan ik beter omdopen in:
Terschellinger Bergbahnen...

Om dit gebied gaat het dus......
Seinpaalduin gezien in zuidwestelijke richting. Het dorp ligt links en bovenop het duin zie je de "seinpaal".
Eerst ben ik gaan uitzoeken wat de vreemde witte banen op de foto uit 1948 waren.
Het bleken kleinere opgangen te zijn. Niet geschikt voor het spoortje.

De opgang die ik in gedachten had, was het gewoon....

.
Nu ik dat had "besloten" heb ik wat plaatjes met een ingetekend tracee.
beginend onderaan bij het Groene Strand.

Aan de rechterkant (buiten beeld) loopt het tracee naar Paal 8 en daarvan takt dit spoor af. De Walvis ligt net over de "horizon", 200 meter vanaf deze plek.
De verwachtte draaischijf heb ik ook maar ingetekend.
Als je op deze plek verder naar links draait, krijg je onderstaadne foto.

De opgang ligt aan de linker kant en komt denk ik ook uit op een draaischijf.
Als je verder het duin omhoog wilt, zou ik achteruit moeten gaan lopen.
Je ziet ook het "radiohuisje" achter op het duin.

Ik heb me omgedraaid en zie dit.
Eerder schreef ik dat bovenop het duin de karretjes met handkracht voortbewogen moesten zijn.
Volgeladen met goederen... ik twijfel aan die optie. Het is toch wel erg stijl.

Boven aangekomen. (30 meter boven het vertrekpunt)

.
En dan vergeet je even helemaal dat je met een spoortje bezig bent als je dit ziet.
Foto van vanavond rond 5 uur. Zon gaat achter de wolken onder en je ziet Vlieland aan de horizon.
Kan je je voorstellen hoe het er uit ziet als de wolken weg zijn en de rode zon in de zee zakt?
Thuisgekomen heb ik deze en vele andere foto's vergeleken met die van de twee Duitse heren. Zij moeten ergens in de buurt van het bovenste draaischijfje hebben gestaan, maar zeer zeker niet op de top van het duin. Dat komt niet overeen met de positie van de Brandaris. Morgen weer het duin weer op om de positie exact te bepalen.