Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Lodewickshaven door Ronald Halma
Vandaag om 21:40:44
Diorama Oelde Mittelweg Hp door Edsko Hekman
Vandaag om 21:37:28
Stub switches door Hans1963
Vandaag om 21:34:15
Piko blauwe 1000 door spoorzeven
Vandaag om 21:22:59
Welke versies van de Roco 2200 zijn er? door Ferdinand Bogman
Vandaag om 20:59:06
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door NS264
Vandaag om 20:57:39
Revier Rheinbrenner (H0) door Frank 123
Vandaag om 20:37:25
Raadplaatje door dennie
Vandaag om 20:36:22
Au bord de la Cèze door Frank 123
Vandaag om 20:33:33
Loksound5 decoder met Loksound3.5 soundfile door bellejt
Vandaag om 20:11:57
Pantografen mat.'46 (en mat.'54) door 5166
Vandaag om 20:09:09
Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974 door Eric B
Vandaag om 19:11:00
Modelbaan Beltheim. door puntenglijder
Vandaag om 19:09:33
gangelt door bellejt
Vandaag om 17:58:13
De modeltreinen van Spoorijzer door spoorijzer
Vandaag om 17:13:51
Rondom Charlois door Alewijn
Vandaag om 16:55:19
Liliput kortkoppeling mechaniek defect door Robert vh Prutsert
Vandaag om 16:33:16
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 14:48:13
NS bestelt 36 Flirt Flex treinstellen door Daan!
Vandaag om 14:42:28
Treinverkeer in het oostblok, grensoverschrijdend? door Benelux795
Vandaag om 14:41:40
Aachenau West door Jelmer
Vandaag om 14:13:13
ICR-rijtuigen, voor welk merk ga je? LSmodels, PBmodels, Exact Train of Piko? door spoorzeven
Vandaag om 14:11:58
Piko 2025 door Reinout van Rees
Vandaag om 13:24:22
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 12:37:27
Kersttrein door R v/d Hoven
Vandaag om 12:29:22
US diorama in H0 door Jelmer
Vandaag om 12:06:15
Veevervoer ss/ ns door Huup
Vandaag om 11:01:27
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Jelmer
Vandaag om 10:37:08
Invoering SGNS containerwagens bij NS door RodeDuivel
Vandaag om 10:19:42
NS stoomlocomotief serie boeken door orientexpress
Vandaag om 10:06:20
  

Auteur Topic: Nederlandse Modulebaan H0  (gelezen 2997 keer)

Martinw

  • Offline Offline
  • Berichten: 107
Nederlandse Modulebaan H0
« Gepost op: 23 January 2012, 13:47:10 »
Na een aantal jaren een baan te hebben gehad met de vorm van een ovaal met een paar zijsporen werd het in mijn ogen tijd voor wat anders. Het moet een stuk realistischer worden en ook helemaal naar Nederlands voorbeeld. Na verloop van jaren word je ouder en veranderen je (modelspoor-) inzichten. Het is dus tijd voor wat anders!

De baan die er nu komt zal bestaan uit een modulaire opbouw uit drie bakken. Er wordt begonnen met de bouw twee bakken. De derde bak zal in de toekomst volgen en zal een fiddle-yard gaan herbergen. De afmetingen van de bakken zullen 120 x 60 centimeter zijn. Plaatmateriaal is MDF plaat van 18mm, ondersteund door vuren balken. Hierop zal de opbouw worden gemaakt.

Wat ik uit wil beelden is een soort raccordement met aansluiting naar een losweg en naar een loods. Het accent ligt dus op goederenvervoer en rangeren. Dit heb ik proberen tot uiting te brengen in het baanplan, wat hieronder is weergegeven. Aan de rechterkant zal in de toekomst de fiddle-yard verschijnen. Deze wordt echter zo gemaakt dat hij ook functioneel kan zijn aan de andere kant van de baan.


Het railmateriaal waar mee wordt gewerkt is Tillig Elite H0.

De komende tijd zal ik hier berichten als er ontwikkelingen zijn omtrent mijn baan. Mochten er vragen zijn of heeft er iemand nuttig advies of aanmerkingen dan zijn deze zeker welkom!

Henk H

  • Gast
Re:Nederlandse Modulebaan H0
« Reactie #1 Gepost op: 23 January 2012, 13:56:47 »
Hallo Martin,

Waarom kies je voor 18 mm MDF, die zijn vrij zwaar en ontzettend vochtgevoelig.
Wij hebben ook 3 modulebakken op zolder staan, deze zijn van 9 mm multiplex.
Dit werkt (in onze ogen) veel beter.

gr. Henk

Martinw

  • Offline Offline
  • Berichten: 107
Re:Nederlandse Modulebaan H0
« Reactie #2 Gepost op: 23 January 2012, 16:31:02 »
De keus voor 18mm dik MDF is gemaakt om diverse redenen. Ik heb deze platen in mijn bezit van de vorige tafel, dus geen aanschafkosten. Het is stevig materiaal wat nauwelijks doorbuigt, met een raamwerk er onder helemaal niet meer. Ik dacht dat de vocht gevoeligheid niet meer is als multiplex. Ik zou het eventueel nog kunnen lakken of iets dergelijks voor dat ik er mee aan het werk ga. Ik zie dat meerdere forumleden en anderen ook MDF gebruiken en ook de bijvoorbeeld 'verdunde houtlijm' methode gebruiken bij ballasten. Voor echte gevolgen wat betreft vocht gevoeligheid ben ik niet echt bang.
Alleen is het inderdaad zwaarder, dat klopt.

JaJo

  • Offline Offline
  • Berichten: 11132
  • Spoor-0 & Spoor-1
    • Modeltreinbaan.nl
Re:Nederlandse Modulebaan H0
« Reactie #3 Gepost op: 23 January 2012, 17:11:42 »
Als je de te bevochtigen gedeeltes even in de grondverf zet is MDF prima te gebruiken.

Groet Jaap

Edit: Bovendien komt op het MDF meestal ook nog een laagje isolerend materiaal.
Groet Jaap
Duits/NL, Spoor-0 en Spoor-1.Tijdperk II en III.
http://www.modeltreinbaan.nl

Martinw

  • Offline Offline
  • Berichten: 107
Re:Nederlandse Modulebaan H0
« Reactie #4 Gepost op: 26 January 2012, 19:57:37 »
Even een kleine update:
Vandaag heb ik bij de Gamma blauwe ondervloer platen gekocht. Na laatst wat te hebben gezocht naar een mooie methode van verwerking vond ik de site van Huib Maaskant. Zojuist op een proefstukje MDF twee stroken blauwe plaat gelijmd. Binnenkort eens opzoek naar juiste ballast (tijdperk IV-V).
Hieronder een tweetal foto's van het proefstukje. Om het goed te kijken is er een stukje Tillig Elite H0 rail opgelegd. Morgen kan ik een tweetal wissels ophalen inclusief motoren, eens kijken of we die aan de praat krijgen!


« Laatst bewerkt op: 26 January 2012, 19:59:29 door Martinw »

Rob Bogers

  • Offline Offline
  • Berichten: 1435
    • Mijn modelbouwhobby
Re:Nederlandse Modulebaan H0
« Reactie #5 Gepost op: 11 February 2012, 12:28:02 »
Ik gebruik al jaren MDF 8 en 12 mm en met veel succes, ook multiplex van 9 mm is niet vochtbestendig als dit geen watervast mutiplex is.

Rob
Rob is helaas op 23 april 2014 overleden

mekel

  • Offline Offline
  • Berichten: 1086
Re:Nederlandse Modulebaan H0
« Reactie #6 Gepost op: 11 February 2012, 18:45:16 »
Ik heb in Neder-Kempen 1.0 ook MDF van 12mm gebruikt als bodemplaat, zelf na overmatig bevochtigen gebeurt er nog vrij weinig met het MDF.

Jeroen
Fleischmann h0 baan - NL - BE - #Roco Multimaus - S88XpressNetLI - S88SD16-n - WDD Wisseldecoders - Koploper

Martinw

  • Offline Offline
  • Berichten: 107
Re:Nederlandse Modulebaan H0
« Reactie #7 Gepost op: 29 October 2012, 15:43:59 »
Een lange tijd geleden dat ik een bericht heb geplaatst, het is tijd voor weer een update. Een opsomming:
  • Er is een schakelkast gebouwd voor de aandrijving van de wisselmotoren.
  • Het linker gedeelte van het baanplan is af en werkt goed. Het railmateriaal van Tillig is gemonteerd alsmede de wissels en wisselaandrijvingen.
  • Het rechter gedeelte van het baanplan is nu onder handen. Ik ben bezig met de wisselmotoren af te stellen en deze te monteren. Gezien de moeilijkheidsgraad ben ik begonnen met de Engelsman. Hiervoor zijn twee wisselmotoren benodigd. Daarna ga ik het gewone wissel monteren.
  • Als de Engelsman werkt zal de rest van het rechter gedeelte worden afgebouwd. Voorlopig beperk ik me tot de bovenste twee sporen. Als dit werkt (ook de twee modules aan elkaar) ga ik de onderste sporen ook aanleggen.
  • Op Eurospoor heb ik ballast van Anita Decor aangeschaft alsmede een potje diabas voor de schouwpaden. Binnenkort een teststukje maken.

Ik zal binnenkort een paar foto's maken, dat verduidelijkt een hoop.