Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Wat was jullie allereerste loc? door HenkN
04 August 2025, 23:16:43
Site DTS Modelspoor uit Ermelo doet het (bij mij) niet meer... door Edsko Hekman
04 August 2025, 23:15:09
Liliput karwendel expres onderdelen door Stefan88
04 August 2025, 23:10:39
Verwijderen van het nummer op Roco 1631 – tips gezocht door Jos B.
04 August 2025, 23:07:18
Aanbrengen van (kleine) nummerplaten en dergelijke door Ferdinand Bogman
04 August 2025, 22:33:53
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
04 August 2025, 22:31:17
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
04 August 2025, 22:31:16
Artikelen over de CIWL in Spoorwegjournaal door nighttrain1
04 August 2025, 22:30:14
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
04 August 2025, 22:23:01
Spoor- en tramweg parafernalia door Marc tramt
04 August 2025, 22:08:54
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door defender
04 August 2025, 22:05:30
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door MOVisser
04 August 2025, 22:02:33
Da's Daz 2 door defender
04 August 2025, 21:59:07
Vreemd probleem door Klaas Zondervan
04 August 2025, 21:56:18
Dordrechtse Dwarsliggerwagens door defender
04 August 2025, 21:50:24
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
04 August 2025, 21:47:12
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Benelux795
04 August 2025, 21:36:16
Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R) door Martin Domburg
04 August 2025, 21:26:42
Aachenau West door Overet
04 August 2025, 21:24:03
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door grove den
04 August 2025, 21:21:35
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
04 August 2025, 20:56:59
De Hasseberg (spoor nul op 9mm) door spoorijzer
04 August 2025, 20:36:11
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
04 August 2025, 20:18:33
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Sven
04 August 2025, 20:17:22
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
04 August 2025, 19:47:50
DE II van DKM opnieuw bedraden. door Huup
04 August 2025, 19:34:29
Schets Weistra regeling met arduino UNO door keesg
04 August 2025, 19:04:13
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
04 August 2025, 18:21:43
Lokpilot 4 defect door spock
04 August 2025, 16:12:46
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door vpeters1984
04 August 2025, 16:08:38
  

Auteur Topic: Onderlinge verschillen van rookvloeistofmerken  (gelezen 3953 keer)

Ronald81

  • Offline Offline
  • Berichten: 2661
    • M'n treinbaan...
Onderlinge verschillen van rookvloeistofmerken
« Gepost op: 28 December 2011, 11:52:28 »
Dag allemaal,

Ik heb een vraag over de verschillende rookvloeistoffen die op de markt verkrijgbaar zijn.

Zelf gebruik ik momenteel die van Vollmer (4116), en die werkt tot nu toe prima.

Ik heb onlangs de BR 215 van ESU gekocht, en daar staat uitdrukkelijk in de handleiding voorgeschreven, dat de rookvloeistof die je erin doet, uitsluitend van ESU (51990) moet zijn...

Zou deze rookvloeistof veel anders zijn van samenstelling, dan bijv. die van Seuthe, of Vollmer?

Misschien dat de 'scheikundigen' hier op het forum antwoord kunnen geven...
Op de site van ESU staat een heel erg uitgebreide bijsluiter, waar de hele samenstelling van het goedje te vinden is...

Groet,

Ronald
Je rolt van het één in het ander...

Dynaspan

  • Offline Offline
  • Berichten: 21
Re:Onderlinge verschillen van rookvloeistofmerken
« Reactie #1 Gepost op: 28 December 2011, 11:58:46 »
Meestal doen fabrikanten dit om hun eigen rookvloeistof te verkopen, en is het MEESTAL niet schadelijk om gewoon je huismerk rookvloeistof te gebruiken

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22519
Re:Onderlinge verschillen van rookvloeistofmerken
« Reactie #2 Gepost op: 28 December 2011, 12:08:03 »
Maar uitgerekend bij die ESU lijkt dat toch anders te liggen.

http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,41150.msg646605.html#new
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Deka

  • Offline Offline
  • Berichten: 447
Re:Onderlinge verschillen van rookvloeistofmerken
« Reactie #3 Gepost op: 28 December 2011, 14:28:23 »
Op basis van de bij de producten behorende veiligheidsbladen, waarop de samenstelling vermeld moet staan, is duidelijk dat voor de ESU rookvloeistof en de Seuthe-variant dezelfde vloeistof wordt gebruikt. Het enige onderscheid zou kunnen zijn de toegevoegde reukstof (bv. dennengeur, rozengeur), maar die wordt in minieme hoeveelheden eraan toegevoegd.
Het betreft in beide gevallen een mengsel van isoparaffinische koolwaterstoffen met ongeveer 12 C-atomen. Uit mijn laboratoriumtijd had ik nog wat Isopar-H (voor de ingewijden: ook dat is hetzelfde mengsel), en dat gebruiken wij op de club tot volle tevredenheid als rookvloeistof. M.a.w. Dynaspan heeft gewoon gelijk....
De link van Henk, naar een ander draadje, wijst erop dat daar een ander probleem speelt.

Ronald81

  • Offline Offline
  • Berichten: 2661
    • M'n treinbaan...
Re:Onderlinge verschillen van rookvloeistofmerken
« Reactie #4 Gepost op: 28 December 2011, 21:32:40 »
@ Dick: bedankt voor de info. Weet je trouwens, of die van Vollmer ook (zo goed als) dezelfde samenstelling heeft?
Dat heb ik namelijk liever even duidelijk voor ogen, voordat ik dat spul in de BR 215 mik... ;)

Groet,

Ronald
« Laatst bewerkt op: 28 December 2011, 22:09:37 door Ronald81 »
Je rolt van het één in het ander...

Deka

  • Offline Offline
  • Berichten: 447
Re:Onderlinge verschillen van rookvloeistofmerken
« Reactie #5 Gepost op: 28 December 2011, 22:57:11 »
Van de Vollmer variant heb ik tot nu toe geen veiligheidsblad kunnen vinden, dus daar kan ik niets over zeggen. Ik zal morgen nog verder zoeken, maar deze variant ben ik nog niet tegengekomen, dus of hij wel bestaat?

Afgelopen

  • Offline Offline
  • Berichten: 1387
Re:Onderlinge verschillen van rookvloeistofmerken
« Reactie #6 Gepost op: 29 December 2011, 08:58:24 »
Niet schadelijk voor je rookgenerator maar wel voor je eigen gezondheid is een vloeistof met "Stoomloc. geur". Deze gekocht in Engeland en inderdaad ruikt het naar kolen, olie, stoom en metaal, dus je komt direct in de juiste sfeer. Nadeel is dat het op de keel slaat en tranende ogen veroorzaakt en niet alleen bij mij. Tijdens een open dag hadden diverse bezoekers hier last van. STOM dat ik het toen direct heb weggegooid, dus kan ik de ingredienten niet meer achterhalen. Ook bij Conrad is dit korte tijd verkocht, maar ik kom het nergens meer tegen. Zou wel eens willen weten of deze vloeistoffen ook kankerverwekkende elementen bezitten.

Deka

  • Offline Offline
  • Berichten: 447
Re:Onderlinge verschillen van rookvloeistofmerken
« Reactie #7 Gepost op: 29 December 2011, 10:51:57 »
@Cottage Railways: kankerverwekkende ingrediënten is onwaarschijnlijk, dan zou het niet op de markt gebracht mogen worden. Weet je nog wel het merk, of de naam? Wellicht is het dan te achterhalen wat erin zit.

Afgelopen

  • Offline Offline
  • Berichten: 1387
Re:Onderlinge verschillen van rookvloeistofmerken
« Reactie #8 Gepost op: 29 December 2011, 12:45:12 »
Zie dat het nog steeds verkocht wordt bij "Big Trains"  rookolie met kolengeur, maar ook met veel andere bijzondere luchtjes: diesel, olie etc. of als je een bos wilt nabootsen uiteraard ook dennengeur. (MTH 06 230) is de code die erbij staat, merk kan ik niet vinden.

Ronald81

  • Offline Offline
  • Berichten: 2661
    • M'n treinbaan...
Re:Onderlinge verschillen van rookvloeistofmerken
« Reactie #9 Gepost op: 29 December 2011, 21:33:24 »
Van de Vollmer variant heb ik tot nu toe geen veiligheidsblad kunnen vinden, dus daar kan ik niets over zeggen. Ik zal morgen nog verder zoeken, maar deze variant ben ik nog niet tegengekomen, dus of hij wel bestaat?

http://vollmer-online.de/en/articles/art_4116.html

Heb helaas zelf de verpakking niet meer... Alleen de fles met de vloeistof...

Groet,

Ronald
Je rolt van het één in het ander...