Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm
door
Prutsert
Vandaag
om 19:40:38
Pimpen Rivarossi DD-AR
door
Roelof R
Vandaag
om 19:36:41
Roco 69139 NS Plan V SOUND AC
door
VAM65
Vandaag
om 19:19:01
Fleischmania Nostalgia
door
Scratchbuilt
Vandaag
om 19:12:39
De Projecten van RetroJack
door
NS264
Vandaag
om 18:52:37
Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein
door
Sicco Dierdorp
Vandaag
om 18:51:55
NS 1700 transfers
door
Roy van Dijk
Vandaag
om 18:33:37
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
sncf231e
Vandaag
om 18:31:44
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
door
Hans Reints
Vandaag
om 18:25:23
Piko 2025
door
Duikeend
Vandaag
om 18:06:39
Yet Another Servo Decoder
door
AP3737
Vandaag
om 17:35:25
Microstepper motoren voor armseinpalen
door
AP3737
Vandaag
om 17:30:39
De bouw van 'Ommelanden' (H0)
door
Jan Pieter
Vandaag
om 17:06:01
Sfeer op je modelbaan
door
R1954
Vandaag
om 16:40:14
Gezocht info en foto's van standaard dwarsliggerwagen
door
ES44C4
Vandaag
om 16:36:39
De bouw van mijn modelbaan in Thailand
door
Thai-Bundesbahn
Vandaag
om 16:23:27
Vijfhuis (v.h. Frotterdam)
door
Ben
Vandaag
om 16:20:08
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven.
door
Thai-Bundesbahn
Vandaag
om 16:17:22
Piko 51916 NS 1100 blauw botsneus
door
Corné81
Vandaag
om 15:28:54
Spoor- en tramweg parafernalia
door
Eric B
Vandaag
om 15:26:07
Raadplaatje
door
ArjanB
Vandaag
om 15:20:46
BR-18.6 Schaal-0.
door
tijgernootje
Vandaag
om 15:14:06
US Sandtower in messing Spoor-0
door
FritsT
Vandaag
om 14:07:58
Swalbenburg, N modulebaan
door
NS264
Vandaag
om 14:01:11
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc).
door
bellejt
Vandaag
om 13:43:46
Locverlichting dmv micro-LEDS
door
Bahn-AG
Vandaag
om 13:33:07
Acherntal H0. (TP III/TP IV)
door
NS264
Vandaag
om 13:28:45
Arlbergbahn.. ?
door
Benelux795
Vandaag
om 13:24:23
Station Roodeschool
door
Torikoos
Vandaag
om 13:23:26
digitaal veranderd in 15 jaar
door
Henk G
Vandaag
om 13:10:27
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Overige spoorzaken
|
Grootspoor
|
RTM 1525
« vorige
volgende »
Print
Pagina's: [
1
]
Omlaag
Auteur
Topic: RTM 1525 (gelezen 2303 keer)
dwem
Offline
Berichten: 813
RTM 1525
«
Gepost op:
07 November 2011, 12:17:34 »
Er is belangstelling voor het Belgische rijtuig, mooi!
Het rijtuig is de vroegere 19391 van de NMVB, gebouwd door Anglo-Franco-Belge (en niet Franco-Anglo-Belge zoals overal te lezen is) en deed tot 1 september 1972 dienst op de mtersporige lijn Brussel Zuid--Leerbeek.
Na een tijdje opslag in de stelplaats Het Rad in Anderlecht is hij verkocht aan de toeristenlijn Li Trimbleu. Dit was het restant van de vroegere steenkolenlijn Trembleur--Warsage Etat, net over de grens onder Zuid-Limburg. Hier werden tot in de jaren zestig NMBS kolenbakken (E's) op rolwagens van de Charbonage d'Argentau naar het station van Warsage vervoerd met stoomtramlocs. Pas laat werden deze vervangen door twee diesellocjes van de Ruhrtalbahn, die later ook voor het toeristenvervoer werden gebruikt toen de mijn gesloten was.
Voor de reizigers kocht men een aantal overtollige vierassige aanhangrijtuigen van de NMVB in Brussel, waaronder de 19391. Ze kregen de nummers 1-6, maar wisselden in de loop der jaren onderling van nummer. De 19391 had tenslotte nummer 6.
Er werd bij Li Trimbleu nauwelijks aan onderhoud gedaan en de bedrijfsvoering was aller bedroevendst. Gevolg was dat materieel een baan steeds verder achteruit gingen.
Tot op een kwade dag de tram vol reizigers op een helling tot stilstand kwam doordat de remmen niet wilden lossen. De machinist verliet zijn tram, te voet op weg naar de dichtstbijzijnde telefoon. En toen zette de tram zich plotseling in beweging en reed ongecontroleerd met hoge snelheid naar beneden. Onderaan de helling lag een boog in del ijn en met veel geraas ontspoorde de trein. Dodelijkle slachtoffers en veel zwaargewonden. Einde oefening voor Li Trembleu.
Naeen tijdje werd een deel van de rijtuigen verkocht. Het rijtuig 6 kwam zo terecht bij het Brusselse trammuaseum in Woluwe. Dit museum heeft een kleine collectie "Brusselse" NMVB rijtuigen en een Standaardaanhangrijtuig paste daar goed in. Tot restauratie kwam het echter niet. Het rijtuig bleef opgeslagen tot de RTM-Ouddorp belangstelling toonde. De rest van het verhaal is denk ik wel bekend.
Gelogd
Eelco Storm
Pauze
Offline
Berichten: 11643
Re:RTM 1525
«
Reactie #1 Gepost op:
07 November 2011, 12:22:30 »
Citaat van: dwem op 07 November 2011, 12:17:34
De rest van het verhaal is denk ik wel bekend.
Nope. Ik maak hier
http://www.nmld.nl/index.php?page=object&id=1318&lan=nl
uit op dat het de bedoeling is er een replica RTM rijtuig van te maken?
Eelco
Gelogd
dwem
Offline
Berichten: 813
Re:RTM 1525
«
Reactie #2 Gepost op:
07 November 2011, 13:14:20 »
OK, komtie.
In 1962 had de RTM nog 9 houten rijtuigen beschikbaar voor de tramdienst. De bekende 6 TBC rijtuigen 394-399 en drie veel minder robuuste MBS rijtuigen (uit mijn hoofd de 414, 416 en 417).
Om die laatste te vervangen kocht de RTM eind 1962 drie zogenaamde "Metalen Standaard aanhangrijtuigen" van de Groep Antwerpen van de NMVB, de 19341, 19343 en 19347 (de aluminium binnen-numerplaatjes liggen in de expositieruimte in Ouddorp). Deze waren onderdeel van een grote serie 19265-19409 die in de jaren veertig werd gebouwd.
Nadat ze op ex-MBS draaistellen waren geplaatst en licht aangepast (extra zitplaatsen op de balkons, bagageruimte in de 1524) kwamen ze in 1963 als 1522-1524 in dienst.
Na de opheffing van de lijn naar Oostvoorne in september 1965 hebben ze volgens mij niet meer gereden en in 1967 zijn ze gesloopt.
Als ik het me goed herinner kwam de Sperwer Stichting, nadat het Sperwer stel veilig uit Oostenrijk was teruggekeerd, met het idee enkele van deze rijtuigen naar Ouddorp te halen om wat extra stalen rijtuigen voor de dieseltrams te hebben die voldoende authentiek waren.
Op dat moment bestonden er in België nog 5 exemplaren: één gerestaureerd bij de museumlijn Lobbes--Thuin in Wallonië, 1 in opslag in Brussel en 3 in opslag bij de Vlaamse vereniging ProTram. Het idee was om deze alle vier naar Nederland te halen om er een nieuw RTM-drietal uit te maken en het slechtste exemplaar als plukrijtuig te gebruiken.
De onderhandelingen met ProTram liepen echter vast op de steeds wisselende voorwaarden van de voorzitter van die club (ik ken hem en ben ook eens betrokken geweest bij een deal met hem -- je wordt horendol van die vent), en dus bleef het bij het Brusselse rijtuig. Dat kwam naar Ouddorp en werd voorlopig achter in de loods geplaatst. Een paar maanden terug is de restauratie begonnen en werd geconstateerd dat het rijtuig zo slecht is dat totale herbouw nodig is.
De drie ProTram rijtuigen, die ook van Li Trimbleu komen, bestaan ook nog steeds, maar staan nu al meer dan 30 jaar in de open lucht te verkommeren en zijn het punt van een mogelijke restauratie wel gepasseerd. Bovendien zijn er onderdelen van afgenomen voor andere restauraties.
Gelogd
AB 7216
Offline
Berichten: 1626
Re:RTM 1525
«
Reactie #3 Gepost op:
07 November 2011, 17:17:35 »
Hoi Dwem,
Bedankt voor de info, ik vind het mooi dat een passend rijtuig voor de RTM wordt gerestaureerd.
Ik blijf dit volgen.
Groeten Arjen
Gelogd
The light at the end of the tunnel is the headlamp of an oncoming train (Murphy)
Print
Pagina's: [
1
]
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Overige spoorzaken
|
Grootspoor
|
RTM 1525