Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Reactiveren van de 0N30 Mumby Lumber baan (ex-JD) by Ronald door Ronald Halma
Vandaag om 01:21:57
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Jos B.
Vandaag om 00:22:36
20 jaar BNLS door Huup
Vandaag om 00:01:14
AI is (gelukkig) nog niet perfect door Joz
23 June 2025, 23:43:11
Plan E - 2023 oplage door jandcargo
23 June 2025, 23:36:04
Depot + vervolg Vlieringen-2 door Hans Reints
23 June 2025, 23:16:02
Bahnstrecke 5867 door Wim Vink
23 June 2025, 23:03:37
Draadbreuk in draaischijf aandrijving door saskia
23 June 2025, 23:01:56
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
23 June 2025, 22:57:45
lais dcc decoder aan sluiten door Biesje
23 June 2025, 22:25:45
Station Roodeschool door Huup
23 June 2025, 22:16:37
Lichtprintjes NS2400 door patrick
23 June 2025, 21:51:00
Bouw spoor nul modulebaan, Bahnhof Königshofen, tijdperk III door bernhard67
23 June 2025, 21:42:38
Raadplaatje door Keska
23 June 2025, 21:41:02
Piko NS1100, materieelbespreking door cor_b
23 June 2025, 21:30:55
Een nieuw begin door dreezy
23 June 2025, 21:23:23
Nahmertaler Kleinbahn door GD
23 June 2025, 21:04:25
Polderbaan(tje) 0,3m2 door GD
23 June 2025, 20:57:54
Rails roestig verven door ruudns
23 June 2025, 19:34:43
Cranicher Altbahn door Arjen52
23 June 2025, 19:21:49
Klein baantje 1200x1200mm door Prutsert
23 June 2025, 19:12:10
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Frank103
23 June 2025, 18:44:14
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
23 June 2025, 17:39:36
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
23 June 2025, 16:35:45
ESU Lokpilot 5 loc 'vliegt weg' door Zillertalbahn002
23 June 2025, 16:31:44
Railcom zender bouwen door AP3737
23 June 2025, 16:19:27
Roco bd218 162-6 doet 't niet meer door Ronald69
23 June 2025, 16:10:55
onderzoeksrapport ontsporing Ertstrein door VictorPM
23 June 2025, 14:45:42
Mitteldorf, baan in H0, DR tp III door bask185
23 June 2025, 14:35:23
US diorama in H0 door MOVisser
23 June 2025, 13:19:12

Auteur Topic: Milburn - Tinworth Railways.  (gelezen 9882 keer)

D_Dragon

• Offline Offline
  • Het gaat beginnen
    • Milburn - Tinworth Railway
Milburn - Tinworth Railways.
« Gepost op: 10 October 2011, 12:50:00 »
Nadat ik me heb voorgesteld in de daarvoor bestemde index, volgt hier een verslag van de opzet en bouw van de 'Milburn - Tinworth Railways' in spoor Gn15.

In eerste instantie wilde ik een spoor 0 baan gaan maken met als basis Magic Train van Fleischmann. Dit leverde al direct de afkorting van de maatschappij op 'MTR" (Magic Train Railways). Aangezien we beiden erg grote fans zijn van de Harry Potter boeken (ook Magic), ben ik daarin op zoek gegaan naar een tweetal plaatsjes ter vervanging van zowel de 'M' als de 'T'. Deze waren al snel gevonden en het werd Milburn - Tinworth Railways. Beide plaatsjes zijn gesitueerd in Devon en dat is precies de omgeving die ik wil gaan nabouwen (qua sfeer dan).

Er kwam echter een behoorlijke kink in de kabel. Fleischmann stopte met de productie van Magic Train. Dat werd dus 'even verder zoeken'. Via deze site kwam ik op Gn15 en ik was eigenlijk meteen om. Om eerst even wat vngeroefeningen te doen voordat ik aan de definitieve baan, zoals bedacht voor spoor 0, zou gaan beginnen, kwam ik op het idee op eerst een Gn15 baan op te gaan zetten in een tweetal APA modules van Ikea.

Ik heb inmiddels al een sporenplan gemaakt en (voorzover ik nu kan vaststellen) alles behoorlijk goed doorgedacht. Ik heb de afgelopen paar dagen de nodige materialen besteld (electronica, railmateriaal en rollend materieel) en sta op het punt om bij Ikea langs te gaan om zowel de beide boxen als ook nog wat verlichting te gaan kopen.

Binnenkort meer over de vorderingen met dit plan.

Theo
De kogel is door de kerk, ik ga voor Gn15 in APA boxen (en daarna zien we wel weer verder...)

Ronald Halma

• Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re:Milburn - Tinworth Railways.
« Reactie #1 Gepost op: 10 October 2011, 13:25:22 »
Mooi Theo. Plof dat baanplan hier maar eens neer samen met de sfeerplaatjes zodat we alvast zien kunnen wat je van plan bent :)

D_Dragon

• Offline Offline
  • Het gaat beginnen
« Reactie #2 Gepost op: 10 October 2011, 14:07:19 »

Als je nog een keer baanplan zegt, dan blijft er waarschijnlijk niets van over, maar toch. Dit is het gedeelte dat in de centrale module komt. Je zal je misschien afvragen hoe je een centrale module kan hebben als er twee APA boxen gebruikt gaan worden. Op zich redelijk simpel. De andere APA box wordt namelijk doormidden gezaagd. Aan weerszijden van de centrale module wordt vervolgens een halve APA box geplaatst. In beide halve modules wordt een traverser gemaakt zodat er wisselend treinverkeer mogelijk wordt.

Het afbuigende spoor loopt nu nog schuin weg naar de achterkant, maar dat komt op een gegeven moment evenwijdig met het voorste spoor te lopen zodat ook dit spoor gebruik kan gaan maken van de traverser in de rechter halve module.

In feite zijn de beide halve modules de stations Milburn en Tinworth. Op de centrale module is een industrie aansluiting bedacht. Ik weet nu nog niet wat voor soort industrie, maar dit kan best wel eens iets agrarisch of zo gaan zijn. Wat het ook wordt, het zal in dozen of kratten vervoerd gaan worden. Deze komen dan op platte open wagons te staan zodat je goed kan zien wat er vervoerd gaat worden.

Het terrein zal van het spoor worden afgescheiden door een hekwerk. In eerste instantie was een muur bedacht, maar dan kan je niet zien wat daarachter allemaal gebeurt. Het herkwerk zal gemaakt gaan worden van messing profielen die in een mal aan elkaar gesoldeerd gaan worden. Over het afbuigende spoor komt een hekwerk, dat altijd open zal staan en tegen het vaste gedeelte van het hekwerk 'terug gevouwen' zal zijn. Wel zullen er sporen op de grond worden gemaakt alsof het hek regelmatig geopend en gesloten wordt. Aan de linkerzijde zal dit hekwerk sluiten tegen een (bakstenen?) gebouw waarin een gedeelte van de industrie plaats vindt.

Aan de rechterzijde van het terrein, waar het afbuigende spoor in gaat, zal een (houten?) loods worden geplaatst waar de wagons in verdwijnen / uit te voorschijn komen. De volle / lege wagons zullen op de traverser gewisseld kunnen worden (handmatig als de loc weer weg is). De achterwand zal met een houten schutting worden afgesloten. Aangezien beide gebouwen deuren hebben die open staan en mogelijk ook ramen hebben die een blik op het binnenste gunnen, zullen beide gebouwen worden voorzien van een bijbehorend binnenwerk.

Als locomotief (en ook voor de wagons) gaat vooralsnog gebruik gemaakt worden van de kits van Smallbrookstudio. In een later stadium kan er eventueel zelfbouw gepleegd gaan worden. Bijvoorbeeld het inzetten van de huidige locomotief voor de doorgaande diensten (ook personen) en het maken van een kleine diesel locomotief voor het bedienen van de uitgebeelde industrie. Eerst maar eens de eerste plannen afmaken voordat we hier verder over gaan denken.

De modules zullen, net als de locomotief, worden uitgevoerd in de huiskleuren van MTR. Dit is een mosachtig / olijfkleurig groen. Hiervoor (althans voor de locomotief) ga ik schmincke 503 acrylverf gebruiken. Voor de modules zal bij de bouwmarkt een overeenkomstige kleur worden uitgekozen uit het bestaande aanbod dan wel op een verfmachine zelf worden samengesteld. Volgens mij komt dit de eenheid van het geheel ten goede.

Voor de elektrische verbindingen tussen de modules onderling en de centrale module met de rijregelaar, zal gebruik gemaakt gaan worden van DIN chassisdelen en stekkers. De centrale verlichting in de modules zal uitgevoerd gaan worden met behulp van dioder van Ikea. Dit zijn vier losse diode elementen die op een centrale trafo worden aangesloten. Er komen twee elementen in de centrale module en verder in iedere halve module een. De dioder die ik ga aanschaffen heeft de mogelijkheid om de kleuren van de elementen aan te passen. Zo kan er dus ook een avond (geel en/of rood licht) en een nacht situatie (blauw licht) worden uitgebeeld.

Al deze informatie (en nog veel meer) wordt bijgehouden op een site die ik hiervoor speciaal heb ingericht (klik maar op het wereldbolletje).

Tot de volgende keer

Theo
De kogel is door de kerk, ik ga voor Gn15 in APA boxen (en daarna zien we wel weer verder...)

Johan Vermij

• Welkom in het Digitale Stoomtijdperk
  • Offline Offline
« Reactie #3 Gepost op: 10 October 2011, 16:25:33 »
Hoi Theo... Wij willen vooral kijken :)

Ik ben net zo even random door je site geklikt en door vier artikeltjes gebladerd. Niet een had er een foto bij.  :o
Dat kan natuurlijk niet he :) Oeh's en Aah's krijg je pas als je wat laat zien  ;D
Era II / III British N-gauge - Graham Farish, Peco
Edinburgh Haymarket - North British Distillery

D_Dragon

• Offline Offline
  • Het gaat beginnen
« Reactie #4 Gepost op: 10 October 2011, 17:20:45 »
Ben ik het volledig mee eens, ik kijk ook graag foto's. Maar zoals al gezegd ik heb tot nog toe alleen nog maar spullen via internet besteld. De enige foto die ik heb is van het baanplan en de enige foto die ik kan gaan maken van de spullen die ik inmiddels heb gekocht is van een flesje airbrushverf. Dat is volgens mij niet het soort foto's waar jullie op zitten te wachten.

Morgen (als er voldoende tijd voor is) of anders overmorgen ben ik van plan om naar Ikea te gaan om de nodige spullen te gaan kopen. Vanaf dat moment kan ik pas gaan bouwen en zullen er ook foto's gemaakt (en geplaatst) gaan worden. Ik ben volgens mij minimaal net zo nieuwsgierig naar het resultaat als jullie.

Groetjes,

Theo

D_Dragon

• Offline Offline
  • Het gaat beginnen
« Reactie #5 Gepost op: 11 October 2011, 20:15:07 »
Het enige plan dat gefotografeerd kan worden is het baanplan. Vandaag bij Ikea langs geweest om zowel APA boxen als Dioder verlichting te kopen, dus er kunnen nu eindelijk bouwfoto's worden gemaakt en geplaatst.

Dit is de inhoud van een van beide aangeschafte APA boxen. Doordat alles nogal wit is heeft de camera wat problemen gehad met scherpstellen. De andere verpakking blijft nog even dicht omdat ik daar waarschijnlijk andere plannen mee heb (geen halve modules maar het station Tinworth). De beide traversers gaan waarschijnlijk van de beide deksels gemaakt worden.

De dioder verlichting uit de verpakking. Er zijn heel veel bevestigingsmiddelen en koppelstukjes bijgesloten en de lichtmogelijkheden zijn ruimschoots voldoende.

Inmiddels heb ik de ruwe kant van het hardboard en de gefreesde kanten van de latten een eerste laag gesso gegeven.

Een uitgebreidere beschrijving van zowel de APA boxen als de dioder verlichting is op mijn site te vinden.

Groetjes,

Theo

D_Dragon

• Offline Offline
  • Het gaat beginnen
« Reactie #6 Gepost op: 12 October 2011, 17:31:50 »

Vandaag de eerste APA box gemonteerd. Ik heb een dubbelgevouwen duimstok (50cm lang dus) in de module gelegd om een idee van de afmetingen te geven.

Van karton heb ik een mockup baseboard gemaakt en daar het baanplan met een paar stukjes tape op vastgezet.

Ook heb ik tijdelijk twee strips van de dioder verlichting met stukjes tape op zijn plaats gezet om te kunnen kijken of deze voldoende licht geven of niet. Ondanks dat ook deze foto geflitst is, kan je duidelijk het verschil met de voorgaande foto zien. Er is in ieder geval voldoende licht.

Ook heb ik nog even gekeken naar het effect van de avond- en nachtverlichting en die valt me ook niet tegen.

Vanmiddag stond er ook een medewerker van post.nl voor de deur met een pakje van Conrad. Alle pluggen en schakelaars zijn dus binnen. Gelijk maar even opgemeten welke maten speedboor ik nodig heb voor zowel de chassisdelen als de doorvoer van de kabeltjes voor de dioder verlichting, 16 en 12mm. Die moet ik nog wel ergens hebben liggen, maar ze zijn niet zo heel erg duur en kopen gaat in dit geval aanmerkelijk sneller dan zoeken. Als ik dus vanavond op de meest logische plaatsen niet de goede maten vind, ga ik morgen weer even langs bij Formido.

Groetjes,

Theo

D_Dragon

• Offline Offline
  • Het gaat beginnen
« Reactie #7 Gepost op: 13 October 2011, 14:17:25 »

Vandaag begonnen met de mock-up van de module. Allereerst het fabrieksgebouw. Origineel was het de bedoeling om deze van hout te maken, maar een stenen gebouw is veel logischer. Ik weet alleen nog niet of ik stenen zichtbaar hou of dat ik deze zal voorzien van een pleisterlaag. De hoekstenen, lateien en dergelijke blijven vanzelfsprekend wel zichtbaar.

Wat eerst een stenen gebouwtje zou zijn, is nu een houten gebouwtje geworden. Ik loop er wel sterk aan te denken om er een licht hellend in plaats van een plat dak op te zetten. Dat is beter voor de afwatering. Het dak kan dan van voor naar achter iets aflopen. Ik moet dan wel de regenpijp verplaatsen.

Zo ziet de mock-up er momenteel uit. Ik heb nog een schutting tegen de achterwand geplaatst om daar het terrein af te sluiten. Ook zag ik dat op het rechter gebouw de versteviging van de deuren en de ramen de verkeerde kant op is getekend. Op het linker gebouw is dit wel goed aangebracht.

Ik loop er trouwens aan te denken om het geplande draai hek weg te laten of te vervangen door een schuif hek. Een draaihek zal teveel ruimte van het resterende terrein nodig hebben voor de draaicirkel. Deze ruimte kan anders worden benut om 'sfeer objecten' aan te brengen. Op mijn site staat een uitgebreider verslag.

Groetjes,

Theo

D_Dragon

• Offline Offline
  • Het gaat beginnen
« Reactie #8 Gepost op: 14 October 2011, 14:25:51 »
Vandaag niet veel schokkends te melden. Eerst even naar de bouwmarkt geweest om speedboren te kopen. 12mm voor de doorvoer van de stekkers van de dioder verlichting en 16mm voor het inbouwen van de DIN chassisdelen. Gelijk ook rood-zwart speakerdraad (voor de rijspanning) en wit tweelingsnoer (voor de verlichting) gekocht.

Vlak nadat ik weer thuis was stond de postbode voor de deur met een pakje. Hierin zat de bij Nscale-sale.nl bestelde tweede hands rijregelaar (Fleischmann 6755). Van de in de advertentie vermelde 'lichte gebruikssporen' was niet veel te zien. Als je heel goed gaat zoeken zijn er een paar kleine krasjes aanwezig, maar deze vallen absoluut niet op. Gelijk maar even dit apparaat aan de multimeter gehangen en getest. Alles lijkt naar behoren te werken. Ik kan dit nog niet echt in de praktijk testen omdat ten eerste het bestelde railmateriaal (Wenz) nog niet binnen is en ten tweede ik ook nog zit te wachten op de levering van het rollend materieel (Smallbrook Studio).

Wel in de tussentijd het een en ander zitten solderen aan stekkers en bedrading. Ik heb de verbinding naar de trafo en een half koppelsnoer gereed. Verder kan ik momenteel niet gaan omdat 'ergens in de loop van de middag' er iemand van de ongedierte bestrijding langs komt om een wespennest om zeep te helpen. Ik moet dan wel op een plek in huis zijn waar ik de bel kan horen en dus niet in het atelier staan te prutsen.

Groetjes,

Theo

zuylen

• Offline Offline
« Reactie #9 Gepost op: 14 October 2011, 17:26:45 »
Ach wat sneu voor die wespen.
Andre (die in een melige bui is ;D)
zuylen is helaas in januari 2025 overleden

loclion

• Offline Offline
« Reactie #10 Gepost op: 14 October 2011, 18:17:46 »
Hoi Theo,

niet om het een of ander, maar er zijn sommige schuine steunplanken op de deuren en luiken die je net verkeerd om hebt getekend. Ik heb er maar vast wat goede steunen opgezet, zodat ze wat minder snel naar beneden gaan hangen.
Verder ben je goed bezig  (y)

gr Leo.

wat een geluk dat het wat lukt met mijn geluk

Simplex

• Offline Offline
« Reactie #11 Gepost op: 14 October 2011, 18:41:41 »
@Leo

Dan maakt ons bedrijf het al 60 jaar verkeerd??
Vanuit een scharnierpunt gezien heeft Theo ze goed zitten.
Het zijn trekschoren, andersom zetten zorgt juist voor
klemmen van je raan cq deur.

vrgr Steef
Mvh Steef

D_Dragon

• Offline Offline
  • Het gaat beginnen
« Reactie #12 Gepost op: 14 October 2011, 19:40:13 »
Ook zag ik dat op het rechter gebouw de versteviging van de deuren en de ramen de verkeerde kant op is getekend. Op het linker gebouw is dit wel goed aangebracht.

Daar was ik zelf ook al achter gekomen toen ik de ramen en de deuren van het rechter gebouw had aangebracht en open gezet. Ik beloof dat straks in het echt de schoren de 'goede' kant op komen te staan. In ieder geval bedankt voor het meedenken.

Groetjes,

Theo

D_Dragon

• Offline Offline
  • Het gaat beginnen
« Reactie #13 Gepost op: 15 October 2011, 10:01:28 »
Inmiddels ben ik bezig geweest met het ontwerpen van een logo voor de 'Budleigh Cheese' kaasfabriek.

Ik denk er sterk over om de achtergrond van het logo een lichte creme-gelige tint te geven, de kleur van een vers kaasje dus. Dit logo moet een plaatsje gaan krijgen tegen de muur van de fabriek aan, dus waarschijnlijk zal het raam of helemaal moeten verdwijnen of een aanmerkelijk stuk verplaatst moeten gaan worden naar rechts.

Ook ben ik bezig geweest met het verven van de binnenkant van de module. Het 'plafond' heb ik geverfd met titanium wit. De achter- en de zijwanden heb ik geverfd met een mengsel van titanium wit met een heel klein beetje briljant blauw. Dit viel me een beetje tegen (niet het verven, maar de kleur zelf), het lijkt meer op baby blauw dan op een lucht. Ik ga het binnenkort nog eens proberen met een mengsel van titanium wit met ultramarijn blauw om te kijken of dit een beter resultaat gaat geven.

Goetjes,

Theo

D_Dragon

• Offline Offline
  • Het gaat beginnen
« Reactie #14 Gepost op: 19 October 2011, 16:21:04 »

Vandaag stond er een koerier voor de deur met een (lang verwacht) pakje van Wenz uit Duitsland.

Nadat dit pakje was geopend zaten er de volgende spullen in:
- twee stuks flexrail van Peco (voor de traverers)
- twee stuks zelfbouw rail (voor onder andere de wissels)
- eikenhouten bielsen
- railstoeltjes
- railspijkers
- railverbindingen
- afstandhouders (moeten nog gesoldeerd worden)
- railkniptang
- drevel
- pincet (met gleuf voor de railspijkers)
- waterbeits (voor de bielsen)

Er ontbreekt nog een flesje railverf, dat wordt nog (gratis) nageleverd.

Er kan nu begonnen worden met het aankleden van het baseboard. Dit moet echter eerst nog worden gelijmd en in de gesso worden gezet. Ook lijkt het mij handig als er eerst iets van rollend materieel binnenkomt. Zo’n setje afstandhouders is leuk, maar er daadwerkelijk iets over laten rijden (al is het maar een kaal chassis) is nog veel leuker.

Groetjes,

Theo