Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Dave.......
Vandaag om 00:12:10
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Dave.......
19 July 2025, 23:56:15
Fleischmania Nostalgia door hervé
19 July 2025, 23:51:29
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Wim Vink
19 July 2025, 23:49:26
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
19 July 2025, 23:46:32
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Wim Vink
19 July 2025, 23:46:05
Brawa goederenwagen Kassel ( Cassel ) h0 door hervé
19 July 2025, 23:10:30
Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein door Jeroen Vreeken
19 July 2025, 22:52:46
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door 6martinus5
19 July 2025, 22:27:09
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door Karben
19 July 2025, 22:26:04
Roco 69139 NS Plan V SOUND AC door NL-modelspoor
19 July 2025, 22:25:04
Spoor 1 nem of finescale door Wies
19 July 2025, 21:53:27
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Prutsert
19 July 2025, 21:01:04
Station Roodeschool door Torikoos
19 July 2025, 20:58:39
NS 1700 transfers door ES44C4
19 July 2025, 20:32:18
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
19 July 2025, 20:11:13
Pimpen Rivarossi DD-AR door Roelof R
19 July 2025, 19:36:41
De Projecten van RetroJack door NS264
19 July 2025, 18:52:37
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
19 July 2025, 18:25:23
Piko 2025 door Duikeend
19 July 2025, 18:06:39
Yet Another Servo Decoder door AP3737
19 July 2025, 17:35:25
Microstepper motoren voor armseinpalen door AP3737
19 July 2025, 17:30:39
De bouw van 'Ommelanden' (H0) door Jan Pieter
19 July 2025, 17:06:01
Sfeer op je modelbaan door R1954
19 July 2025, 16:40:14
Gezocht info en foto's van standaard dwarsliggerwagen door ES44C4
19 July 2025, 16:36:39
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
19 July 2025, 16:20:08
Piko 51916 NS 1100 blauw botsneus door Corné81
19 July 2025, 15:28:54
Spoor- en tramweg parafernalia door Eric B
19 July 2025, 15:26:07
Raadplaatje door ArjanB
19 July 2025, 15:20:46
BR-18.6 Schaal-0. door tijgernootje
19 July 2025, 15:14:06
  

Auteur Topic: BNLS-Werkspoor - NS2551 met 16 cilinder dieselmotor  (gelezen 6076 keer)

Jeff

  • Offline Offline
  • Berichten: 518
BNLS-Werkspoor - NS2551 met 16 cilinder dieselmotor
« Gepost op: 28 August 2011, 12:12:45 »
Hallo

Gister begonnen met de ombouw van een Roco 2400.
Het moet de NS2551 gaan worden die bij aflevering op
proef voorzien was van een 16 cilinder dieselmotor.
Het uiterlijk verschil met de normale 2400en was minimaal.
De lok had twee uitlaten op de lange huif en er waren
twee paar gladde deuren vervangen door deuren met
ventilatiesleuven.

Heb uit een (helaas grijze) kap de uitlaat en 2 paar deuren
gezaagt en op maat gemaakt.
Uit de kap van een Roco 2437 heb ik de gladde deuren verwijderd.





Tot nu toe ben ik best tevreden met het resultaat.
Moet alleen nog even nadenken over de uitvoering van
de uitlaten.
Volgens mij zaten er toen nog geen dempers op de 2400en
maar weet niet hoe een uitlaat zonder demper er uit ziet.

Groet
Jeff
Met vriendelijke groet: Jeff van Alphen
Nederlands modelspoor tussen 1948 en 1955 in H0.
Zwitsers spoor, RhB in H0m en IIm

Railhopper

  • Offline Offline
  • Berichten: 2366
Re: BNLS-Werkspoor - NS2551 met 16 cilinder dieselmotor
« Reactie #1 Gepost op: 28 August 2011, 12:50:30 »
ziet er erg goed uit (y) ! wist niet eens dat er zo'n loc was geweest :)

Noppie.

  • Offline Offline
  • Berichten: 829
  • Rock and roll is better than music.
Re: BNLS-Werkspoor - NS2551 met 16 cilinder dieselmotor
« Reactie #2 Gepost op: 28 August 2011, 13:06:55 »
Hallo

Heb uit een (helaas grijze) kap de uitlaat en 2 paar deuren
gezaagt en op maat gemaakt.
Uit de kap van een Roco 2437 heb ik de gladde deuren verwijderd.

Groet
Jeff

Mooi project. Staat op mijn verlanglijst, echter zit ik met het probleem van de deuren. Wil niet die deuren luit een extra lok zagen. Mischien iets voor een 3d project....

Greetz,
Noppie.

A world without heroes, Is like a world without sun, You can't look up to anyone, Without heroes.

Treinhobbijist

  • Offline Offline
  • Berichten: 616
Re: BNLS-Werkspoor - NS2551 met 16 cilinder dieselmotor
« Reactie #3 Gepost op: 28 August 2011, 13:22:54 »
Volgens mij heeft een 2400 nooit geluiddempers gehad.......
Ook Engelse treinen zijn leuk

JAB van Ree

  • Offline Offline
  • Berichten: 3796
    • Stichting Historisch Dieselmaterieel
Re: BNLS-Werkspoor - NS2551 met 16 cilinder dieselmotor
« Reactie #4 Gepost op: 28 August 2011, 13:27:31 »
Mooi project. Staat op mijn verlanglijst, echter zit ik met het probleem van de deuren. Wil niet die deuren luit een extra lok zagen. Mischien iets voor een 3d project....

Er zijn vast wel mensen met kappen; die houd je bij de bouw van een 2530 van Kleinspoor immers over. Anders Edwin van KS eens vragen?
1:1 Locomotor, Plan C/E/L/U/W en 2200 prutser, G1206 bestuurder
1:87 verzamelaar NS periode 1968-heden

Romar

  • Offline Offline
  • Berichten: 3837
    • Driehuizen in 1:87
Re: BNLS-Werkspoor - NS2551 met 16 cilinder dieselmotor
« Reactie #5 Gepost op: 28 August 2011, 15:57:24 »
@JAB
Volgens mij is Jeff ook zo aan de deurtjes gekomen, ten minste ik denk dat ik een 2530 met sproeicabine op de achtergrond zie staan. ;D

@Noppie
Misschien kun je Jeff contacten, misschien dat hij van zijn donor nog 2 paar kan missen??

@Jeff
Interessant project, ik wist ook niet dat deze versie bestaan had.
Resultaat ziet er tot nu toe wel strak uit, ben benieuwd naar de verdere vorderingen. (y)

Mvg,

Romar
Herrie liefhebber, Early hardcore, Industrial & Frenchcore.

Jeff

  • Offline Offline
  • Berichten: 518
Re: BNLS-Werkspoor - NS2551 met 16 cilinder dieselmotor
« Reactie #6 Gepost op: 28 August 2011, 19:40:11 »
Hallo

De kap is idd over na de bouw van de 2530 en
de lok met sproeihokje op de achtergrond is de 2496.
( zie hiervoor mijn ander draadje)
Denk dat er in de lande hier en daar wel een losse kap
in de rommeldoos is verdwenen na bouw van een 2530.

Heb van de kap het gedeelte tussen de cabine en
koeler uitgezaagd.
Het restant gebruik ik voor een volgend project.

Of de 2400en een echte demper hebben gehad weet ik
ook niet zeker maar zie dat later de uitlaat is voorzien
van een verlengstuk (demper?)

Groet
Jeff

Met vriendelijke groet: Jeff van Alphen
Nederlands modelspoor tussen 1948 en 1955 in H0.
Zwitsers spoor, RhB in H0m en IIm

Noppie.

  • Offline Offline
  • Berichten: 829
  • Rock and roll is better than music.
Re: BNLS-Werkspoor - NS2551 met 16 cilinder dieselmotor
« Reactie #7 Gepost op: 29 August 2011, 09:20:44 »
Hallo.
Of de 2400en een echte demper hebben gehad weet ik
ook niet zeker maar zie dat later de uitlaat is voorzien
van een verlengstuk (demper?)
Groet
Jeff
De 2530 heeft wel een demper op het dak. Maar de gewone lorren niet.

Greetz,
Noppie.
A world without heroes, Is like a world without sun, You can't look up to anyone, Without heroes.

Eelco Storm

  • Pauze
  • Offline Offline
  • Berichten: 11644
    • Mijn fotoarchief
Re: BNLS-Werkspoor - NS2551 met 16 cilinder dieselmotor
« Reactie #8 Gepost op: 29 August 2011, 09:24:46 »
Ga je ook 2551-nummerplaatjes op het model zetten?

TonM

  • Offline Offline
  • Berichten: 2581
Re: BNLS-Werkspoor - NS2551 met 16 cilinder dieselmotor
« Reactie #9 Gepost op: 29 August 2011, 09:48:36 »

Of de 2400en een echte demper hebben gehad weet ik
ook niet zeker maar zie dat later de uitlaat is voorzien
van een verlengstuk (demper?)


Jeff,

Ik heb in het 2400-boek van Uquilair een paar foto's van deze loc zitten bekijken en het lijkt inderdaad dat de uitlaten korter waren. (Net als de enkele uitlaten bij de andere locs van de serie trouwens). Aan de hand van de foto's zou ik zeggen dat het ook rechthoekige pijpen zijn, die ongeveer even hoog boven de huif uitsteken als het rooster voorop.
Je zou dus de uitlaten gewoon kunnen afvijlen tot net boven de huif.

Grtz,
Ton

Jeff

  • Offline Offline
  • Berichten: 518
Re: BNLS-Werkspoor - NS2551 met 16 cilinder dieselmotor
« Reactie #10 Gepost op: 29 August 2011, 13:02:56 »
Heb schildjes voor de 2551 in bestelling maar weet nog
niet of dit gaat lukken.
Kan er altijd nog de 2501 van maken, die schildjes zijn
er namelijk wel.

Wat de uitlaten betreft denk ik dat ik de verlengstukjes
gewoon weg laat (zitten er bij Roco los ingestoken).
Vraag me dan wel af of dit dan een gapend gat moet worden
of dat er een rooster o.i.d. op hoort.

Groet
Jeff
Met vriendelijke groet: Jeff van Alphen
Nederlands modelspoor tussen 1948 en 1955 in H0.
Zwitsers spoor, RhB in H0m en IIm

Noppie.

  • Offline Offline
  • Berichten: 829
  • Rock and roll is better than music.
Re: BNLS-Werkspoor - NS2551 met 16 cilinder dieselmotor
« Reactie #11 Gepost op: 29 August 2011, 20:43:08 »
Jeff,

Ik heb in het 2400-boek van Uquilair een paar foto's van deze loc zitten bekijken en het lijkt inderdaad dat de uitlaten korter waren. (Net als de enkele uitlaten bij de andere locs van de serie trouwens). Aan de hand van de foto's zou ik zeggen dat het ook rechthoekige pijpen zijn, die ongeveer even hoog boven de huif uitsteken als het rooster voorop.
Je zou dus de uitlaten gewoon kunnen afvijlen tot net boven de huif.

Grtz,
Ton

Als ik het zo zie, zijn de uitlaten na een constructie wijziging hoger geworden. Bij aflevering zijn idd gelijk met de rand van de cabine. Dit is goed te zien op blz. 52 midelste en onderste foto. Misschien dat Sicco hier iets over kan roepen.

Greetz,
Noppie.
A world without heroes, Is like a world without sun, You can't look up to anyone, Without heroes.

Sicco Dierdorp

  • Nostalgist
  • Offline Offline
  • Berichten: 3613
    • Flickr
Re: BNLS-Werkspoor - NS2551 met 16 cilinder dieselmotor
« Reactie #12 Gepost op: 01 September 2011, 17:40:34 »
Hoi,

jazeker, rond 1971 is er een huls omheen geplaatst
Had minder effect dan bij de 2200. De grote demper bij de 2200 was overigens ook vooral zo groot om de uitlaatgassen meer uit de cabine te houden.

groeten Sicco
« Laatst bewerkt op: 01 September 2011, 17:42:19 door Sicco Dierdorp »

Jeff

  • Offline Offline
  • Berichten: 518
Re: BNLS-Werkspoor - NS2551 met 16 cilinder dieselmotor
« Reactie #13 Gepost op: 01 September 2011, 17:50:08 »
Hallo

Bedankt voor jullie reacties.

Dus als ik het goed begrijp kan het verlengstukje wat
door Roco op de 2400en geplaatst is er af mits de lok
voor 1971 ingezet gaat worden?

Vind wel dat op de foto,s van de 2551 en 2552 de uitlaten
beter te zien zijn dan op foto,s van normale 2400en.
Misschien geen verlengstukje maar gewoon iets hoger?

Groet
Jeff
Met vriendelijke groet: Jeff van Alphen
Nederlands modelspoor tussen 1948 en 1955 in H0.
Zwitsers spoor, RhB in H0m en IIm

Sicco Dierdorp

  • Nostalgist
  • Offline Offline
  • Berichten: 3613
    • Flickr
Re: BNLS-Werkspoor - NS2551 met 16 cilinder dieselmotor
« Reactie #14 Gepost op: 01 September 2011, 17:52:52 »
Ik heb niet de indruk dat ze bij de 2551/2552 hoger zaten