Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Defecte spanningsregelaar - Esu Ecos 2 - EcoSlink extended door spock
16 June 2025, 23:34:55
TEE treinstel krijgt nieuwe plaats na vertrek uit NTM door VictorPM
16 June 2025, 23:15:32
Rails roestig verven door Martin Welberg
16 June 2025, 23:14:39
Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan door KNed
16 June 2025, 23:11:16
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Huup
16 June 2025, 22:59:27
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door MichielB
16 June 2025, 22:53:35
Bahnstrecke 5867 door Wim Vink
16 June 2025, 22:52:38
Dubbelom, een boekenplankspoorbaan in H0 door Peter Kleton
16 June 2025, 22:45:34
TT-DEC programmeren en aan andere centrale. door C_Jabaaij
16 June 2025, 22:45:02
Frans loodsje et cetera door Huup
16 June 2025, 22:38:14
Raadplaatje door Hlv53
16 June 2025, 22:22:47
Problemen met rookgenerator KM1 materiaal in spoor 1 door rjr
16 June 2025, 22:15:51
Intermittende kortsluiting door Klaas Zondervan
16 June 2025, 21:37:22
Klein baantje 1200x1200mm door Prutsert
16 June 2025, 21:32:08
Een nieuw begin door dreezy
16 June 2025, 20:02:01
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Twinkie
16 June 2025, 19:30:22
Fleischmann 6052 draaischijf aansturen met een L293D Motor-Shield? door bask185
16 June 2025, 16:48:30
Plan E - 2023 oplage door 1200blauw
16 June 2025, 16:45:41
Minibaan Visserskaai H0 door Scratchbuilt
16 June 2025, 16:35:09
Br 38 Piko Superen. door Wim Vink
16 June 2025, 16:34:47
Fleischmania Nostalgia door Scratchbuilt
16 June 2025, 16:27:50
Cherteau, fictieve Waals industriedorp door Hans GJ
16 June 2025, 16:14:29
US diorama in H0 door puntenglijder
16 June 2025, 16:02:56
Magneet koppelingen voor Bemo door MOVisser
16 June 2025, 15:19:56
TEE / Rheingold door Benelux795
16 June 2025, 15:04:25
Stalen D 4 deurs spoor 0 door Edsko Hekman
16 June 2025, 14:50:23
Hulp bij update Mobile Station 2 door Ronald Halma
16 June 2025, 14:02:31
Rheinburg, TP V/VI door Wim Vink
16 June 2025, 12:23:42
Kent iemand een geschikte striptang door AB 7216
16 June 2025, 11:38:27
Yet Another Servo Decoder door Dennis1984
16 June 2025, 11:09:34

Auteur Topic: Roco BR 363  (gelezen 6144 keer)

Bruno

• Offline Offline
    • Spoorpunt.nl
Roco BR 363
« Gepost op: 24 July 2011, 23:12:03 »
Onlangs heeft Roco de BR 363 uitgebracht zoals deze ook in Nederland rond rijdt, o.a. in Venlo.
Omdat ik dit een leuk soort locomotief vind wegens de 3 assen met het drijfwerk (dat zie je in Nederland niet zo vaak!) stond het model hoog op mijn verlanglijstje.
Toen de eerste beelden van de loc op internet opdoken was ik toch wel lichtelijk teleurgesteld; het extra NL-hekwerk zat er niet op, en misschien nog wel belangrijker; het frame van de opstaptreden voor- en achterop de loc was geheel wit, i.p.v. overheersend zwart met witte randen.
Na wat wikken en wegen heb ik besloten de loc toch aan te schaffen, en er een Pimp my train projectje van te maken :)

Hier de loc zoals deze uit de doos kwam, met namen de witte voor- en achterkant van het onderstel valt erg op.

De loc gedemonteerd, helaas uitgevoerd met 2 gloeilampjes die de de hele loc boven de bufferbalk laten oplichten, en een decoderstekker waar ik niet vrolijk van wordt.
Tevens moet volgens de handleiding een gewicht verwijderd worden om de decoder kwijt te kunnen, terwijl de loc al licht is, en door het verwijderen, het gewicht boven het aangedreven wiel verliest waardoor de trekkracht afneemt.

Na wat research bleek dat deze loc enige tijd in Nederland is geweest zonder het extra hekwerk op de lange neus, dit laat ik dan ook zo omdat als ik dat er op moet knutselen, er niets meer van de loc overblijft omdat ik op dat gebied twee linkerhanden heb ;D
Er zijn mensen die zo een zaag/boor/vijl/weet-ik-het in een loc/treinstel zetten en er werkelijk prachtige resultaten uit krijgen, maar dat is niet aan mij besteed, laat mij maar lekker knoeien met de electronica!

Het to-do lijstje voor deze loc:
- Frame van de opstaptreden zwart maken
- Verlichting vervangen door LED's & Lichtlekkage oplossen
- Cabineverlichting inbouwen
- Bovenste frontsein apart schakelbaar maken voor rangeersein

Frame van de opstaptreden zwart maken

Als eerste heb ik de gehele bufferbalk + bovenliggende delen van de loc gedemonteerd, zodat ik alleen het deel overhield wat zwart geschilderd moest worden.
Dit met een penceel en een potje Humbrol verf zwart geschilderd, de randen van de traptreden telkens direct met een wattenstaafje schoon geveegd, zodat deze wit bleven.

Cabineverlichting inbouwen

Plaatje zegt genoegd :)
Betreft een DigiRails printje wat ik nog had liggen

Verlichting vervangen door LED's & Lichtlekkage oplossen
Helaas geen foto's gemaakt voor het monteren, dus jullie zullen het met de tekst moeten doen.
Eerst de gloeilampjes en lichtgeleiders eruit gesloopt, van de lichtgeleiders het uiteinde (het deel wat je later blijft zien) afgezaagd, en deze het omhulsel vastgelijmd.
Daarna achterop de lichtgeleider een klein wit SMD-ledje (bouwvorm 0603) gelijmd, met daaraan uiteraard twee draden. Deze draden worden door de inkeping geleid, waar eerst de lichtgeleider zat.
Nadat dit voor de twee frontseinen voorop de loc gedaan is de gehele voorkant weer gemonteerd en de draden het chassis naar binnen leiden via de plaats waar eerst het gloeilampje hing.
De hoge lampen bevinden zich in de schoorstenen, daar ook eerst de lichtgeleider ingekort, maar deze tot ongeveer halverwege de schoorsteen laten lopen.
Wederom op het uiteinde een SMD-ledje gelijmd en de draden naar onder toe leiden. Bij één van de schoorstenen zit de onderkant van het cabineinterieur in de weg voor de draden, hier voorzichtig twee gaatjes in geboord. Zie je later niets van daar het deel niet zichbaar is.
Door het vervangen door LED's is een groot deel van de lichlekkage ook gelijk opgelost, de laatste beetjes zijn bij te werken door de achterzijde van de LEDjes zwart te verven.

Bovenste frontsein apart schakelbaar maken voor rangeersein
Omdat de loc nu voorzien is van LED's zou dit geen probleem moeten zijn, zij het dat de printplaat niet voorbereid is op LED's, en ook niet eenvoudig zo te maken is.
Tevens moest ik de voorschakelweerstanden, en de transistor, welke AUX3 van de decoder versterkt voor de cabineverlichting, ook nog ergens kwijt.
Oplossing: Gewoon even een nieuwe printplaat ontwerpen :)
Na het opmeten van alle maten van de orginele printplaat, het plaatsen en verbinden van de componenten en soldeereilandjes, kwam dit ontwerp eruit:

Een kleine 3 weken later kwam dit pakket uit het verre oosten aan:

Met daarin uiteraard de printplaatjes:

Nu vraag je je natuurlijk af; waarom 12?
Heel eenvoudig; de opstartkosten zijn relatief hoog, de kosten per print erg laag; de 11 printen extra kosten mij nog geen tientje.

De printplaat is dual-layer, wat wil zegen dat er aan twee zijdes koperen sporen lopen

Als eerste de componenten van de oude print overgezet; de stroomafnemers voor de wielen, 2 spoelen, één condensator en de contacten voor de motor

Dat ziet er dan zo uit, inclusief de extra weerstanden en transistor
Versterker is de standaard schakeling voor onversterkte uitgangen van een decoder; BC547 (SMD van de BC847), Basis met 4k7 weerstand aan de uitgang, emitter aan de GND en de collector is de - voor de belasting.

In de kap komen ook twee printjes, hierop worden de twee topseinen en cabineverlichting aangesloten.
De linker print maakt contact met een printje op het onderstel, hierdoor blijft de kap vrij afneembaar zonder draden wirwar

Het onderstel met de compleet gemonteerde print

Links het printje wat contact maakt met de print in de kap, de stripjes komen van een Lima 1200 (Waar die dingen wel niet goed voor zijn!)
De decoder wordt direct op de print gesoldeerd, de soldeereilandjes zitten op de goede volgorde zodat de draden 1-op-1 verbonden kunnen worden, en het netjes en overzichtelijk blijft
Voor de decoder is nog net een plaatsjes in de kap, deze wordt met dubbelzijdig tape vast gezet onder het cabine interieur, zodat een vrije doorkijk mogelijk blijft

Hierna kan de loc gemonteerd en getest worden, het resultaat:

Rangeersein

Frontseinen

En de cabineverlichting

De loc is al ingeburgerd op het lokale rangeerterrein
Voor de liefhebbers ook nog een video: http://www.youtube.com/watch?v=zrtQGkB-Sww

Voor mij wederom een geslaagd project; nu die 1842 met geluid nog eens afmaken ;D

Aan de kenners nog een vraagje; heeft deze loc in het echt rode lampen voor de sluitseinen?
« Laatst bewerkt op: 24 July 2011, 23:14:42 door Bruno »

FreekH

• Offline Offline
Re:Roco BR 363
« Reactie #1 Gepost op: 25 July 2011, 00:06:07 »
.... en een decoderstekker waar ik niet vrolijk van wordt.
Tevens moet volgens de handleiding een gewicht verwijderd worden om de decoder kwijt te kunnen, terwijl de loc al licht is, en door het verwijderen, het gewicht boven het aangedreven wiel verliest waardoor de trekkracht afneemt.

Voor wie, ondanks deze goede reportage van Bruno, alleen maar een dekoder in het model wil plaatsen: als je een Lenz Silver Direct gebruikt kan het extra gewichtje blijven zitten, en heb je verder ook geen gedoe met het wegwerken van draden. Plak wel even een stukje isolatie-band op het gewicht, tegen kortsluiting.

Freek.

Dion

• powerd by Uhlenbrock & Esu
  • Offline Offline
  • stationsplein Baden-Baden
    • stationsplein Baden Baden
« Reactie #2 Gepost op: 25 July 2011, 00:46:57 »
@Bruno, goede uitleg van de aanpassingen. (y)

@Freek, dank je voor de info over de te gebruiken Lenz silver direct. Kan ik straks mijn bestelde uitvoering
            mooie laten rijden met het extra gewicht.
groetjes Dion

Simon Stenneberg

• Offline Offline
  • Dieselpower rules!
« Reactie #3 Gepost op: 25 July 2011, 07:38:53 »

Een erg - voor mij - ingewikkeld karweitje, maar met een mooi resultaat  (y)

Wel even een nieuwsgierig vraagje; waarom heb je de 2 rode zwaailichten er niet meteen op gemaakt?

Voorbeeld de 363 716-2:

Amsterdam Westhaven, 6 maart 2010
Diesel- en smalspoorliefhebber. Modelbaan: Grensstation Broeksittard-Tüddern met Selfkantbahn (H0m) en ZLSM (H0): https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=90136.msg3222058526#msg3222058526

Bruno

• Offline Offline
    • Spoorpunt.nl
« Reactie #4 Gepost op: 25 July 2011, 08:29:43 »
Wel even een nieuwsgierig vraagje; waarom heb je de 2 rode zwaailichten er niet meteen op gemaakt?
Heel simpel; ik durf het niet aan in de kap te gaan borden o.i.d.
Tevens geen idee waar ik die dingen vandaan moet halen ;)

Simon Stenneberg

• Offline Offline
  • Dieselpower rules!
« Reactie #5 Gepost op: 25 July 2011, 14:40:44 »
Tevens geen idee waar ik die dingen vandaan moet halen ;)

Busch Artikel-Nr.: 5919: Rotlicht-Blinkset         
2 rote Glühlampen (zum Einbau in H0-Fahrzeuge) und elektronische Wechselblinkschaltung.
http://www.busch-model.com/online/?rubrik=14&topnav=3&art_id=5919&sprach_id=de&spur_h0=1

Ik heb deze al langer liggen met het idee ze te gebruiken voor een Roco-2200 door ze aan te sluiten via het losse draadje dat standaard aan een decoder vast zit. Waar ik dan de deze print ga wegwerken...?
Maar ja, ik heb ook meer ervaring met kappen aanpassen/omschilderen dan elektronica inbouwen...
Diesel- en smalspoorliefhebber. Modelbaan: Grensstation Broeksittard-Tüddern met Selfkantbahn (H0m) en ZLSM (H0): https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=90136.msg3222058526#msg3222058526

hightower

• Offline Offline
    • Youtube
« Reactie #6 Gepost op: 26 July 2011, 23:28:26 »
valt me nu pas op dat er fleishman  :o profi koppelingen aan loc zitten ???
vast niet zolas hij uit de doos kwam of wel ;D

ik zag trouwens dat roco er ook één maakt met digitale koppelingen maar dan voor 65 euro duurder
I still miss my ex, but my aim is improving.

Bruno

• Offline Offline
    • Spoorpunt.nl
« Reactie #7 Gepost op: 27 July 2011, 07:15:12 »
Jawel, zo haalde ik de loc uit de doos toen de verbouwing begon!
Oke, ik had 'm er al eens eerder uit gehad om de koppelingen te vervangen. ;)

Henk Veenstra

• Offline Offline
« Reactie #8 Gepost op: 27 July 2011, 09:55:22 »
Mooi verbouw-verslag, Bruno.
Onlangs dit lokje ook aangeschaft.
Heb je ook een conradnr. voor de gebruikte ledjes(bouwvorm 0603).
Dat zegt mij niet zoveel n.l.
Printje eventueel te koop?
Al weet ik niet precies welke componenten er precies op gaan.
Kan dat niet precies uit je verhaal opmaken.
Alvast bedankt.

mvg Henk

Nederduitsemeester

• Offline Offline
« Reactie #9 Gepost op: 27 July 2011, 15:35:26 »
Ziet er goed uit, ook mooi die cabine verlichting (y).

Aan de kenners nog een vraagje; heeft deze loc in het echt rode lampen voor de sluitseinen?
Ik ben niet echt een kenner, maar dit loktype werd in Duitsland ook nog weleens ingezet voor korte ritjes op de hoofdbaan, ik heb ze daar weleens zien rijden. Sluitseinen zijn dan ook verplicht, dus ja ;).
'11-22* '12-19* '13-17* & 1xER Totaal 58*

De pessimist ziet het duister in de tunnel
De optimist ziet het licht aan het eind van de tunnel
De realist ziet de trein komen
De machinist ziet drie idioten in het spoor staan....

Groeten, Erwin

Mcn1986

• Offline Offline
« Reactie #10 Gepost op: 27 July 2011, 15:45:59 »
@Bruno; Wat een geweldige ombouw! ik wil ook (y)

Antwoord op de bovenstaande.

Sluitseinen opzich zelf heeft de loc niet, heel simpel als je sluitseinen wil voeren 2 optie's

Rode lenzen die voor het frontsein worden geplaatst
2 sluitplaatjes (je weet wel die bordjes met 2 rode driehoeken).

Het mooiste in deze zou zijn led's die zowel rood als wit licht kunnen uitstralen.

Gr. Silvester
Gr. Silvester

Henk Veenstra

• Offline Offline
« Reactie #11 Gepost op: 08 August 2011, 10:01:58 »
Dag Bruno,

Graag nog een reaktie op mijn vraag op 27 juli geplaatst.
Alvast bedankt.

mvg Henk

Bruno

• Offline Offline
    • Spoorpunt.nl
« Reactie #12 Gepost op: 08 August 2011, 11:11:20 »
Heb je ook een conradnr. voor de gebruikte ledjes(bouwvorm 0603).
Dat zegt mij niet zoveel n.l.
Printje eventueel te koop?
Al weet ik niet precies welke componenten er precies op gaan.
Sorry voor mijn late antwoorden, had dit topic de laatste weken niet meer in de gaten gehouden!
De gebruikte LED's heb ik van LEDBaron, omdat die een stuk goedkoper zijn dan Conrad.
Conrad heeft tal van verschillende wit-tinten, maar denk dat deze aardig in de buurt komen: http://www2.conrad.nl/goto.php?artikel=180479
Heb nog een paar printjes over, dus als je interesse hebt moet je maar even een PB-tje sturen ;)
Benodigde componenten voor het printje:
6x Weerstand bouwvorm 0603 680 Ohm: http://www2.conrad.nl/goto.php?artikel=427845
1x Weerstand bouwvorm 0603 4,7 kOhm: http://www2.conrad.nl/goto.php?artikel=428043
1x Transistor BC847B: http://www2.conrad.nl/goto.php?artikel=153157
Én de componenten die op de originele print zitten
Sluitseinen opzich zelf heeft de loc niet, heel simpel als je sluitseinen wil voeren 2 optie's

Rode lenzen die voor het frontsein worden geplaatst
2 sluitplaatjes (je weet wel die bordjes met 2 rode driehoeken).

Het mooiste in deze zou zijn led's die zowel rood als wit licht kunnen uitstralen.
Bedankt!
Led's die rood & wit licht kunnen geven zou inderdaad leuk zijn, maar dan komt er nog een draadje bij, en de ruimte is al erg beperkt in de loc.
Omdat bij het rangeren, waarvoor ik deze loc met name ga gebruiken, toch nooit sluitseinen gebruikt worden, laat ik het zo.

Henk Veenstra

• Offline Offline
« Reactie #13 Gepost op: 10 August 2011, 14:15:52 »
Dag Bruno,

Begin gemaakt met openen van de Raillon 363.
Onderste 2 schroeven los gemaakt, maar dan....
Zit de kap nog ergens mee verbonden want ik krijg hem er niet af.
Zie wel 2 platte kabels naar boven lopen maar krijg die niet los.
Hoe heb je dat gedaan.Hoor graag even.Alvast bedankt.

mvg Henk

Chris

• Offline Offline
    • Het Groterdam Project
« Reactie #14 Gepost op: 10 August 2011, 14:33:19 »
Cabine oplichten en dat platte kabel los trekken en dan kan de behuizing eraf.