Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Au bord de la Cèze door Schachbrett
Vandaag om 01:17:39
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 01:05:47
Alternatieven voor de messing lagers van een Fleischmann rondmotor door Ferdinand Bogman
08 November 2025, 23:59:36
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door MaraNCS
08 November 2025, 23:51:12
Halte Assel, een nieuw baantje in H0 door Wim Vink
08 November 2025, 23:46:25
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door Wim Vink
08 November 2025, 23:45:15
Alternatieven voor servo's door Albert de Heer
08 November 2025, 23:33:44
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
08 November 2025, 23:30:48
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
08 November 2025, 23:25:47
US diorama in H0 door Dave.......
08 November 2025, 23:25:22
Waar bouw je de lopi V5 sound in een Fleischmann 4178? door Quinzeedied
08 November 2025, 23:02:56
Raadplaatje door Charles_
08 November 2025, 22:44:33
Digikeijs DR4024 gedeeltelijk defect? door Ronald Halma
08 November 2025, 22:44:03
On30 diorama: Sedona Red Rock Canyon, AZ door Ronald Halma
08 November 2025, 22:37:13
Rondom Charlois door Huup
08 November 2025, 22:16:23
3d printen van ns daglichtseinen door weslyr
08 November 2025, 21:59:35
Samenstelling “Oriënt Express” museumtrein door Dennis1984
08 November 2025, 21:24:40
website Uhlenbrock onbereikbaar door Klaas Zondervan
08 November 2025, 21:00:42
La vie...Sud-Est; zolderbaan met thema zuidoost Frankrijk door Huup
08 November 2025, 20:36:20
De bouw van een DE-3 als versterking voor de DE-5 door Rob Bennis
08 November 2025, 20:24:31
Minibaan Visserskaai H0 door Sikko
08 November 2025, 20:16:51
Treinen willen niet meer rijden door Klaas Zondervan
08 November 2025, 19:26:56
Lagers vervangen DJH NS 3300 door orientexpress
08 November 2025, 18:06:52
W.V. Kalender 2026 door MOVisser
08 November 2025, 18:05:43
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
08 November 2025, 17:49:14
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door Bor de Wolf
08 November 2025, 17:38:42
Alt-Wutachtalbahn 2025 door Eric v C
08 November 2025, 17:37:14
Opnieuw : schakelrail marklin en spoorwegovergang Viessmann door Aartoscar
08 November 2025, 16:54:18
Da's Daz 2 door Huup
08 November 2025, 14:46:21
Nightjet rijtuigen Zuri-Amsterdam door Servé
08 November 2025, 14:41:46
  

Auteur Topic: Ongeval met stoomtrein SGB  (gelezen 6468 keer)

Post49

  • Offline Offline
  • Berichten: 1114
  • NS Tijdperk II-B / III-A&B Vlaardingen
Re:Ongeval met stoomtrein SGB
« Reactie #15 Gepost op: 04 June 2011, 23:51:37 »
@ Johan,

Deze overweg betreft een zgn fluitoverweg en is voorzien van andreaskruisen. De machinist moet dus een fluitsignaal geven en de trein heeft gewoon wettelijk voorrang. En er wordt daar heel veel gefloten want het is daar best onoverzichtelijk.
Hopelijk heb ik het kunnen verduidelijken!

Groet, Erik. :)

Klaas: je was me voor!
Een goeie knoeiert is nog altijd een halve vakman!

nscargo

  • Offline Offline
  • Berichten: 2765
  • Wederopbouw Opsolder
Re:Ongeval met stoomtrein SGB
« Reactie #16 Gepost op: 05 June 2011, 00:25:39 »
Maar het is nog niet duidelijk of dat fluiten vandaag ook is gebeurd.
Hoe dan ook, het is erg dat zoiets is gebeurd, ongeacht wie er eventueel "schuldig "aan zou zijn.
Laten we maar wachten op meer duidelijkheid.
Onderussen betuig ik mijn deelneming aan de nabestaanden
Harm
Pas op. Hier waakt de waakvlam !

wimke

  • Offline Offline
  • Berichten: 380
Re:Ongeval met stoomtrein SGB
« Reactie #17 Gepost op: 05 June 2011, 11:04:40 »
Gewoonweg vreselijk wat hier gebeurd is.
Ik doe een dringende oproep aan de leden van het forum om hier respectvol mee om te gaan, en geen brandstof te geven aan wilde speculaties.

brabo57

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 1
Re:Ongeval met stoomtrein SGB
« Reactie #18 Gepost op: 05 June 2011, 11:17:37 »
Was gister 4 juni bij de SGB en heb genoten van de prachtige dag. Alle lof voor de medewerkers/vrijwilligers die de dag door hun inzet tot een klein cadeautje in dit ondermaanse wisten te maken. Verdrietig is het dat deze mooie dag zo dramatisch eindigde. Met name is het dramatisch voor de machinist en de bestuurder van de auto, immers zij zijn de ongewilde 'acteurs' in de dood van de bejaarde mevrouw en zullen dit voor zichzelf moeten verwerken.
Wat mij vooral zorgen baart is dat de sentimenten over zo'n gebeurtenis een nadelige wending voor de museumlijn(en) kunnen nemen. Het lijkt of de heilige koe, de auto, de wettelijke hegemonie van het railverkeer en met name van museumlijnen ter discussie stelt. Met name de opmerking van Matheus 18 op dit forum dat er 'mogelijk andere veiligheidsmaatregelen gelden' lijkt hier een teneur aan te geven.
Veel zal dan ook afhangen of de veiligheidsmaatregelen in acht genomen zijn wat niet wegneemt dat met name de automobiele weggebruikers bij het naderen van spoor- of tramrails gewaarschuwde mensen dienen te zijn.
Tenslotte verraste mij de mededeling, op teletekstpagina 122, dat de reizigers met een andere stoomtrein zijn opgehaald, terwijl ik hiervoor de inzet van de ABD 41 heb waargenomen.

Marco.

Ronald81

  • Offline Offline
  • Berichten: 2662
    • M'n treinbaan...
Re:Ongeval met stoomtrein SGB
« Reactie #19 Gepost op: 05 June 2011, 13:14:45 »
Lees dit draadje eens, zou ik zeggen, en dan vooral het 2e bericht....

http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,350.msg2353.html#msg2353

Groet,

Ronald
Je rolt van het één in het ander...

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9890
    • belse roestkraam
Re:Ongeval met stoomtrein SGB
« Reactie #20 Gepost op: 05 June 2011, 13:25:49 »
jij moderator? nee he?

Gert Arkema

  • Offline Offline
  • Berichten: 4244
  • Rhenopa / Bruggen-IG:
    • Team Mitropa
Re:Ongeval met stoomtrein SGB
« Reactie #21 Gepost op: 05 June 2011, 14:19:25 »
Maar het is nog niet duidelijk of dat fluiten vandaag ook is gebeurd.

Even nadenken Harm; al die machinisten van de SGB hebben hun opleiding op dat traject gedaan en daarbij talloze malen gefloten bij deze en veel andere overwegen. Zo vaak zelfs dat niemand er meer bij nadenkt om te fluiten, dat gaat automatisch. Ik ga ervanuit dat er gefloten wordt en blijft worden, dat is verweven met je functioneren als machinist. Als ik in de auto zit en rijd hoef ik ook niet steeds na te denken of ik moet schakelen of niet, dat is verweven met je functioneren als chauffeur. Als iemand achteraf vraagt; heb je ook geschakeld? Ja natuurlijk, al kan ik me niet elke keer herinneren.

En dan nog, je staat met z'n tweeën op de loc, in het geval dat je een keer niet zou fluiten, zou je stoker je eraan herinneren.

Overigens schijnt het enorm vaak te gebeuren dat een auto voor een museumloc langsschiet en wat minder vaak dat een museumloc een auto raakt, er staat zelfs een filmpje van op Youtube. Uiteraard slechts met blikschade, maar het geeft wel aan dat er regelmatig automobilisten de trein 'over het hoofd zien (en dus ook niet horen)'.
Deze keer had het een tragische afloop, maar wees blij met al die keren dat de automobilisten het wel konden navertellen.
« Laatst bewerkt op: 05 June 2011, 14:24:27 door Gert Arkema »
groet Gert
 
Behandel een ander zoals jezelf behandeld zou willen worden.

rene w.

  • Offline Offline
  • Berichten: 1297
Re:Ongeval met stoomtrein SGB
« Reactie #22 Gepost op: 05 June 2011, 14:35:09 »
Of ze glijden op hun buik over de overweg.........  :o
Ook in Nederland Hoorn/Medeblik (2juni"11)

http://www.youtube.com/watch?v=HojCCKZDja8&feature=player_embedded

nscargo

  • Offline Offline
  • Berichten: 2765
  • Wederopbouw Opsolder
Re:Ongeval met stoomtrein SGB
« Reactie #23 Gepost op: 05 June 2011, 14:38:42 »
Gert
Met mijn opmerking over het fluiten wilde ik zeker niet de indruk wekken dat de machinist of de stoker iets met het ongeval te maken zouden hebben.
Zij zijn immers net zo goed slachtoffer.
Als jij zegt dat er altijd gefloten word, dan geloof ik dat verder.
Laten we maar gewoon afwachten wat er verder uit komt.
Het kan ook gewoon zo zijn dat de automobilist het gewoonweg niet heeft gehoord.

Rene
De vrouw die je aan het einde hoort geeft een goede kwalificatie over de motorrijder
Harm
« Laatst bewerkt op: 05 June 2011, 14:42:31 door nscargo »
Pas op. Hier waakt de waakvlam !

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9890
    • belse roestkraam
Re:Ongeval met stoomtrein SGB
« Reactie #24 Gepost op: 05 June 2011, 14:45:11 »
darwin, iemand?

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22649
Re:Ongeval met stoomtrein SGB
« Reactie #25 Gepost op: 05 June 2011, 14:56:27 »
Je bedoelt dat die stoomdingen al veel te lang kunstmatig in leven worden gehouden?
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9890
    • belse roestkraam
Re:Ongeval met stoomtrein SGB
« Reactie #26 Gepost op: 05 June 2011, 15:06:12 »
 ;D

Alex Langenkamp

  • Offline Offline
  • Berichten: 262
Re:Ongeval met stoomtrein SGB
« Reactie #27 Gepost op: 05 June 2011, 16:43:48 »
Citaat
De vrouw die je aan het einde hoort geeft een goede kwalificatie over de motorrijder

Harm,

Wat tik jij een onzin.... weet jij veel wat er met die motorrijder gebeurde vlak voor hij weggleed???
Hij gaat heus niet met opzet liggend door de slagboom....

Alex

Ronald69

  • Offline Offline
  • Berichten: 2995
  • Duitsland TP III/IV
Re:Ongeval met stoomtrein SGB
« Reactie #28 Gepost op: 05 June 2011, 16:49:44 »
Ik denk dat de motorrijder te laat in de gaten had dat de bomen dicht waren/gingen en koos voor deze optie i.p.v. dwars er door heen.

Grt, Ronald.
Grt, Ronald.

stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10080
Re:Ongeval met stoomtrein SGB
« Reactie #29 Gepost op: 05 June 2011, 17:00:03 »
Laten we het nieuwsbericht nou niet vertroebelen met een ander filmpje wat er helemaal niks mee te maken heeft. Dat werkt alleen maar verwarrend met betrekking tot de reacties.
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)