Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Kent iemand een geschikte striptang door Lobomotion69
Vandaag om 01:06:41
Yet Another Servo Decoder door spock
Vandaag om 00:14:04
Artikelnummers ADE Gr53 rijtuigen TP III. door AP3737
15 June 2025, 23:45:38
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
15 June 2025, 23:12:53
Plan E - 2023 oplage door DV modelspoor
15 June 2025, 23:09:31
Rheinburg, TP V/VI door Schachbrett
15 June 2025, 23:08:04
Raadplaatje door grossraumwagen
15 June 2025, 23:00:46
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Robkop
15 June 2025, 22:37:58
EifelBurgenBahn door Frank 123
15 June 2025, 21:43:52
Hulp bij update Mobile Station 2 door NL-modelspoor
15 June 2025, 21:41:39
Spoorwegmus. vroeger met modellok 1300 serie. door Modellbahnwagen
15 June 2025, 21:40:45
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door grossraumwagen
15 June 2025, 21:03:52
Magneet koppelingen voor Bemo door nighttrain1
15 June 2025, 19:58:48
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door NS264
15 June 2025, 19:22:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Rick
15 June 2025, 18:05:03
Klein baantje 1200x1200mm door Frits C
15 June 2025, 17:44:26
YD7010 en Roco WLAN Maus koppelen door AlbertG
15 June 2025, 17:41:08
Br 38 Piko Superen. door puntenglijder
15 June 2025, 17:17:41
Bahnstrecke 5867 door Ronald Halma
15 June 2025, 17:09:55
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
15 June 2025, 16:42:37
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Erwin 054
15 June 2025, 16:00:01
Raarrrr. Mobile Station 2 doet raarrrr… door Ronald Halma
15 June 2025, 15:41:19
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door Rick
15 June 2025, 15:25:08
Roco 290 digtaliseren door Tijdperk||
15 June 2025, 14:13:56
Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan door 741230
15 June 2025, 13:24:02
Leubachtalbahn door Krokodil68
15 June 2025, 13:00:09
US diorama in H0 door Wim Vink
15 June 2025, 12:23:33
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
15 June 2025, 11:57:53
Oude Fleischmann meuk en curiosa door Sporlijn Úje
15 June 2025, 10:31:35
Postwagen Hbbkkss Schaal-0 door FritsT
15 June 2025, 10:09:29

Auteur Topic: BNLS-Werkspoor - DE1 van Artitec met proefsnor  (gelezen 9400 keer)

Ivo tB

• Offline Offline
BNLS-Werkspoor - DE1 van Artitec met proefsnor
« Gepost op: 26 April 2011, 10:28:39 »
In mijn draadje over de Kameel heb ik al laten zien dat je een kap over hebt, nadat je de rest als donor voor de Kameel gebruikt.

Maar wat moest dit nu worden?

De overblijvende kap is na een terpentine behandeling wat plamuur, spuitplamuur in de eerste laklaag gespoten:

Er vroeg al iemand naar en mijn suggestie van Koek werd in eerste instantie geslikt ;)

Dat had ook zo maar gekund. Tenslotte lukt niet elk experiment.

Maar na een paar avonden knutselen is dit dan de niet uitgebrachte proefsnor versie van Artitec en volgens mij zijn er nog geen plannen dat te doen:

En met familie:

Er moeten hier en daar nog wel een paar puntjes worden bijgewerkt, maar ik ben er best tevreden mee.

Het enige dat echt opvalt is de kleur blauw. Dit is het dieselblauw van Philotrain en overtuigt mij iets meer dan het blauw van Artitec. Dat is toch te licht en te ''vrolijk''.

Als er belangstelling voor is zal ik later wel iets meer vertellen over het ombouwen tot proefsnor...

mvg,
Ivo
« Laatst bewerkt op: 26 April 2011, 20:43:51 door Ivo tB »
mvg,
Ivo

*

JAB van Ree

• Offline Offline
    • Stichting Historisch Dieselmaterieel
Re: BNLS-Werkspoor - DE1 van Artitec met proefsnor
« Reactie #1 Gepost op: 26 April 2011, 10:48:24 »
Heel fraai geworden Ivo!
Hoewel ik zelf een minder grote ombouw van plan ben (alleen blauwe banen + omnummeren) vind ik het wel interessant om te lezen hoe jij eea hebt gedaan. Ik ben tot nu toe niet verder gekomen dan loshalen kap en ben nog aan het piekeren hoe zonder schade het glas los te krijgen uit de kap...
1:1 Locomotor, Plan C/E/L/U/W en 2200 prutser, G1206 bestuurder
1:87 verzamelaar NS periode 1968-heden

janw

• Offline Offline
  • Bruggen-IG:
« Reactie #2 Gepost op: 26 April 2011, 12:07:55 »
Tof Ivo! Had je ook nog een onderstel 'over'  ;D?
Op de foto lijkt de kleur blauw best donker, maar dat betekent waarschijnlijk dat-ie dicht bij het origineel zit.

Ivo tB

• Offline Offline
« Reactie #3 Gepost op: 26 April 2011, 12:46:32 »
Over?? Niet echt..

Ik heb nu weer een kap en een interieur over, want ik heb maar een hele DE1 gekocht voor deze ombouw. Ach, het was voor mij zo, dat ik met die losse kap kon experimenteren. Maar het is goed gelukt, dus nu heb ik nog een kap. Eens nadenken wat ik daar nog mee wil doen, maar zonder nieuwe DE1 van Artitec kun je er eigenlijk niets mee. Dennis laat al zijn pogingen voor een blauwe DE1 met zandgele biezen en definitieve snor zien. En Karst heeft een blauwe met grijze daken en schorten gemaakt. Deze komt dit jaar bij Artitec uit.

Ik zal nog eens foto's maken bij beter licht en zonder tegenlicht. Mijn kinderen hadden de tafel al ingenomen en ik zie nu dat ik die foto's toch beter anders had kunnen maken.

@JAB,

Ramen is niet echt moeilijk. Je neemt een scherp X-acto mes (heb je toch al nodig gehad voor de frontschorten) en je snijdt langs de naad tussen raam en wand. Het zit volgens mij met plastic lijm vast en alleen aan de onderkant. De bovenkant zit gewoon in een richel in de kap vast. In mijn blauwe zit nu niets meer gelijmd, maar ik vermoed dat deze dan nog moeilijker uit elkaar gaat.

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

Floris Dilz

• Nervensäge.
  • Offline Offline
    • belse roestkraam
« Reactie #4 Gepost op: 26 April 2011, 13:28:18 »
gaaf! ik wilde er wel een met en proefsnor eigenlijk  ;D
Wat het dieselblauw betreft, ik vind m nogal donker ogen, maar op foto's komt dat altijd moeilijk over.

janw

• Offline Offline
  • Bruggen-IG:
« Reactie #5 Gepost op: 26 April 2011, 13:31:25 »
Kun je voor de losse kap geen simpel motorloos onderstel maken zodat je met twee DE1's kunt rijden? Het frame zelf kan extreem simpel blijven (want blijft toch onzichtbaar); schortbeplating is uit styreen te maken, Artitec heel lief aankijken of je misschien twee draaistellen mag lenen, nog wat eigen creativiteit met koppelingen en ledjes en je bent al een heel eind --ongeveer zoals iemand op dit forum (wie ook alweer?) ook een simpel maar doelstreffend onderstel voor z'n 2400 kap gemaakt en toen in dubbeltractie op reis kon.

Ivo tB

• Offline Offline
« Reactie #6 Gepost op: 26 April 2011, 13:57:59 »
Jan,

Meestal ben ik niet zo van simpel, maar...... ik heb nog een fout verzaagd chassis liggen van de Kameel. Als ik die nu weer doorzaag en met wat styreen ertussen ter dikte van 2 zaagsneden het stukje wat er tussenuit is gehaald weer terug stop dan heb ik een chassis. Die draaistellen is mogelijk lastiger, maar aan de andere kant levert Kleinspoor prima draaistelzijkanten voor de DE1 etc. in witmetaal. De frontschorten heb ik er ook nog 2 van, maar wat ik niet meer heb zijn de ramen. En wil je dat echt mooi maken dan moeten die toch echt van Artitec komen, inclusief 2 frontruiten want daarvan heb ik er 2 verknoeid. Dus een dummy DE1 is relatief eenvoudig gemaakt op de ruiten na dan.

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

Ivo tB

• Offline Offline
« Reactie #7 Gepost op: 26 April 2011, 21:20:32 »
Iets meer over de bouw. Eigenlijk is dat vooral het spuitwerk en hier en daar is er nog wat gepimpt.

Ten eerste het slopen om de bak te kunnen spuiten.

De grootste hindernis is het openen van de kap. Daar is hier al het een en ander over geschreven, dus dat ga ik niet herhalen. Als dat is gelukt en de connector is losgemaakt van de print bovenin de kap, kun je de kap verder uit elkaar halen.

Ongeveer in deze volgorde:

• printplaatje met de frontseinen losmaken en met de draden naar buiten buigen.
  • cabines verwijderen door de kap licht uit te buigen en de cabines eruit te klikken. Ze zitten onderin vast in het transparante kunststof en bij het dak haken ze er lichtjes achter. Voorzichtig doen anders breekt er wat. Aan de kant van de bagageruimte zit er eerst nog een gewicht dat er op dezelfde manier uit moet
  • Lichtgeleiders van de koplampen naar buiten drukken
  • Lichtgeleiders van de sluitverlichting naar binnen drukken
  • 2 schroeven van de print losdraaien en de print eruit halen
  • ramen lossnijden. Deze zitten aan de onderkant gelijmd. Als je met een scherp mes langs de rand voorzichtig snijdt komen de ramen er als een geheel uit. Ik heb er nu 2 raamvrij gemaakt zonder iets te breken
  • middenruitenwisser eruit trekken met een tangetje
  • frontruiten eruit halen. Deze moeten naar buiten eruit. Dus met een klein schroevendraaiertje de bevestigingspunten aan de zijkanten opwippen en tegelijkertijd duwen en trekken en het geheel komt er naar buiten uit. Niet naar binnen proberen, want dan breekt het (dat was dus 1 van de 4 frontruiten

Nu heb je een schone kap. Zonodig de ATB leiding er nog uit halen en de gaatjes plamuren voor een versie voor de ATB (dat is de proefsnor versie dus, want deze reed tussen 1959 en 1961)

Zo zien de losgesneden ramen er ongeveer uit:

Daarna kan het spuiten beginnen. Ik heb eerst de Muscle ovenreiniger methode geprobeerd, maar dat deed bij mij niets. Toen heb ik met een wattenstaafje met terpentine de hele kap lakvrij gemaakt, behalve het dak. Dat werkte wel en gaf geen beschadigingen. Vervolgens ging de kap in de Alabastine spuitplamuur:

En hier heeft de kap al de eerste laklaag gehad. Deze laklaag is er voor de kleur van de biezen langs de ramen. Ik heb daarvoor lichtgrijs gekozen. Daarna heb ik de kap afgeplakt en de fronten onder de frontramen zandgeel gespoten. Vervolgens het zandgeel afgeplakt en de ramen afgeplakt voor het rood van de biezen boven en onder de bak. Deze biezen zaten bij de proefsnor versie niet meer op de kop, maar begonnen achter de cabinedeuren:

Hier zie je bak met afplaktape en rode lak. Tamiya 10mm breed is precies de juiste breedte voor de ramen.

Hier is de tape alweer van de kop verwijderd:

En van de ramen:

Nu komt de grootste uitdaging: het afplakken van de hele bak en het blauw spuiten. Nu moest er dus de spuitmal worden gemaakt voor de proefsnor. Ik heb dat gedaan door een proefsnor kant (je hebt er 4 nodig) helemaal uit te meten op de neus en over te nemen op papier. Vervolgens teken je het rechte stuk aan de bovenkant en de kwartronding met een valpasser aan de achterkant. Daarvandaan trek je met een burmeister mal (zie hier) een vloeiende lijn naar het middelpunt. Deze mal heb ik uitgeknipt en op een stukje styreen geplakt en vervolgens het styreen perfect in de vorm gevijld rond het papier. Dan heb je een snijmal om het tape uit te snijden, waarmee je de snor afplakt. Mooier is natuurlijk een transfer maken met een CAD programma.

Hier is de proefsnor al afgeplakt en de bovenste rode bies. Nu moeten de onderste biezen nog worden gedaan en de raamranden worden dichtgeplakt. Zoals ik al zei, is Tamiya 10mm tape precies de juiste breedte en nu snij je daar haaks stukjes van op de lengte van de ramen en je plakt dit erop.

Daarna de blauwe lak eroverheen en alle tape weer verwijderen. Vervolgens de bak afgeplakt voor de laatste spuitronde van het dak:

De raamranden moet je dan nog iets bijwerken met een Bob Moore trekpen (GM&S). De Philotrain verf gaat daar een beetje verdund met thinner mooi doorheen. Door het reliefrandje in de bak kun je langs de ramen nog een lijn dieselblauw zetten, waardoor er een perfect raam ontstaat.

Vervolgens kun je overgaan tot de belettering. Kleinspoor heeft een set voor de DE1, waar bijna alle opschriften opzitten. Die van mij heeft baknummer 23 gekregen, want deze heb ik gespot in het boek Dieseltreinen in Nederland in Markelo. Het koersbord is daarna voorzien van de route Hengelo Zutphen.

Het nummer zit er als 23 niet bij de Kleinspoor set, maar die is er wel van te maken. Zelfs in het klein lukte me dat nog:

Moet alleen misschien ABD zijn ipv BCD zie ik nu.

De klasseborden moet je apart aanschaffen en de verboden te roken borden ontbreken. Deze heb ik gevonden op mijn transfervellen van de plan E van MK modelbouw:

Alleen staat daar rooken ipv roken en dat zou op de DE1 toch echt roken moeten zijn denk ik. Maar dat zie je alleen op deze foto ;)

Als de opschriften erop zitten kan de bak ik de blanke lak en daarna kun je details gaan aanbrengen.

Het lastigste vond ik de frontruiten. Die waren bij mij rood en moesten dus blauw worden met een grijze bies. Het is nauwelijks te zien en hiermee heb ik nog een frontruit verziekt. Maar ik had er 4 en er zijn er 2 wel aardig geworden.

Tot zover..

mvg,
Ivo

mvg,
Ivo

*

Ivo tB

• Offline Offline
« Reactie #8 Gepost op: 27 April 2011, 21:23:23 »
Nog even een kleurvergelijking bij beter licht:

Zo lijkt het al een stuk minder donkerblauw.

Met de Artitec blauwe versie ernaast:

En met de Kleinspoor Kameel ernaast:

Je ziet op de verschillende foto's ook dat bij een ander kleurcontrast het Philotrain dieselblauw ook anders oogt. Voor de vergelijking: het onderste blauw van de Kameel is hetzelfde blauw als dat van de proefsnorversie. Het bovenste blauw is het NS 2400 blauw en daar lijkt het Artitec blauw nog het meest op, behalve dat het Artitec blauw wat helderder is. Dat blauw komt op mij ook het meest overeen met het blauw dat nu op de NS 41 is te zien van het NSM. Tegelijkertijd vind ik dat in deze vergelijking eigenlijk te licht en ook te helder. Dit is weer een lastige discussie. Is er nog ergens de echte dieselblauw kleur te vinden of wordt dit de turquoise, boonstoppelgroen en grasgroen (ook wel erwtensoepgroen) discussie??

En daarbij komt dat we inmiddels allemaal weten dat we kleuren niet op foto's en op een computermonitor kunnen beoordelen ;D ;D

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

Dpc Fo

• Offline Offline
    • Mijn fotosite
« Reactie #9 Gepost op: 27 April 2011, 22:45:56 »
 :-X ;D

Wat voor blauw dan ook, het ziet er overtuigend uit Ivo!

groet, kleurprofiel/monitorzeikerd Carlo
Zonder dwarsliggers geen spoorlijn

Groeten, Carlo

prutser

• Offline Offline
  • Spaar ze allemaal.
« Reactie #10 Gepost op: 27 April 2011, 23:23:54 »
Ik vind het ook wel een geinig ding met die snor (strak lakwerk ook) en ben ook gek op kleurenfoto's ook al kun je daar alle kanten mee op.
Voordeel is wel dat volgens de foto's beide kleuren blauw juist zijn.

En hoppa, plaatjens:

Hier vind ik het verschil in blauw tussen de voorste en achterste DE1 frappant

(van de eerste foto staat de maker erbij, van de tweede heb ik geen idee maar als er problemen met de plaatsing zijn gooi ik ze er gelijk af)

Stephan.
« Laatst bewerkt op: 27 April 2011, 23:28:11 door prutser »

janw

• Offline Offline
  • Bruggen-IG:
« Reactie #11 Gepost op: 27 April 2011, 23:31:46 »

prutser

• Offline Offline
  • Spaar ze allemaal.
« Reactie #12 Gepost op: 28 May 2011, 10:30:25 »
Philotrain gaat een schaal O model maken van de DE 1 en DE2 en op die site zag ik een mooie kleurenfoto (ivm de blauwvergelijking).
http://www.scaletrading.nl/philotrain/content.cgi?Aankondiging_NS_DE_I_en_DE_II_spoor_0
En op de Seinarm site staat bij de DE1 ook nog een kleurplaatje.

Stephan.
« Laatst bewerkt op: 28 May 2011, 10:41:40 door prutser »

Ivo tB

• Offline Offline
« Reactie #13 Gepost op: 28 May 2011, 21:11:24 »
Stephan,

Ik blijf het lastig vinden...  ;)  Maar Philotrain gaat vast de eigen lak gebruiken en dan zijn die precies gelijk aan de mijne. Mijn proefsnor versie is inmiddels verder gepimpt met de opschriften op de afdekkap van de elektrische verbinding van de koppeling. Ik zie op de doos van de Artitec DE 2 geen proefsnorversie meer. Moet er straks ook een DE 2 worden overgespoten?

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

Karst Drenth

• Offline Offline
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
« Reactie #14 Gepost op: 28 May 2011, 21:17:18 »
Kennelijk is er zoveel werk voor de Artitec 3700 te doen, dat de DE-1 en DE-2 tot 2012 uitgesteld zijn ;)
Even doorscrollen naar onderaan de pagina.

Grtzz,

Karst