Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Fleischmania Nostalgia door puntenglijder
Vandaag om 22:32:37
Baanplan deels gebaseerd op Veluwe door Ruben1990
Vandaag om 21:22:50
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Erik Mijd
Vandaag om 21:09:01
Spoor 1 nem of finescale door mitchell2000
Vandaag om 20:55:27
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 20:54:04
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 20:50:24
Station Roodeschool door Nohome
Vandaag om 20:36:40
Raadplaatje door Nohome
Vandaag om 20:34:39
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Wim Rosbender
Vandaag om 20:33:55
Noorwegen - interessante spoorzaken langs vakantieroute door Dion
Vandaag om 20:14:32
Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein door Remco vM
Vandaag om 19:31:59
Groningers blij verrast met opening station, maar er is ook reden voor gemopper door spoorijzer
Vandaag om 19:25:40
Boek over de oorsprong NS 500/600 door Eucalypta
Vandaag om 19:25:03
Br 41 Weinert, loop of sloop ? door Wim Vink
Vandaag om 18:37:06
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
Vandaag om 18:25:41
Nachttreinen Oost Europa door Bor de Wolf
Vandaag om 18:00:32
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Jeroen Water
Vandaag om 15:51:48
Even wachten nog...... (1:45 op 0,16 m2) door Scratchbuilt
Vandaag om 15:42:48
Bentheimer Eisenbahn Stations gebouwen "Laarwald" door Hans Reints
Vandaag om 15:24:52
Bauarbeiten im gange door puntenglijder
Vandaag om 15:09:02
Rheinburg, TP V/VI door Ronald Halma
Vandaag om 13:57:04
365 "Het is weekend foto's" door MOVisser
Vandaag om 13:34:58
Frans loodsje et cetera door MaraNCS
Vandaag om 13:05:32
Een nieuw begin door dreezy
Vandaag om 11:17:53
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 11:11:58
Iemand ervaring met deze ali express lok printplaten? door schipcas
Vandaag om 10:06:19
"Ein kleines Kalkwerk", een nieuwe tentoonstellingsbaan door jan47
Vandaag om 09:50:55
Rivarossi panoramarijtuig verlichting inbouwen. door Jelmer
Vandaag om 09:26:52
LTM 51 Garratt op basis van Harry Kaffa† ets door orientexpress
Vandaag om 08:46:39
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door spoorijzer
Vandaag om 08:12:27
  

Auteur Topic: Geluidreductie m.b.v. decoder  (gelezen 981 keer)

Harrie Denessen

  • www.grensspoor.nl
  • Offline Offline
  • Berichten: 464
  • 1001 uitdagingen te gaan
    • Grensspoor
Geluidreductie m.b.v. decoder
« Gepost op: 12 November 2010, 22:07:16 »
Hallo,

Ik wil even een opmerkelijke waarneming kenbaar maken. Tijdens het digitaliseren van een Roco NS 2200 ben ik een oude Lenz 1025 decoder gaan gebruiken. Deze decoder heb ik verwijderd uit een Roco NMBS 5900 en er een nieuwe ESU LoPi 4.0 voor teruggeplaatst. Deze 5900 maakte altijd erg veel lawaai en tot mijn verbazing is deze met de nieuwe LoPi 4.0 gewoonweg fluisterstil geworden.

Iemand een idee waar dat door komt? Ik ben er uiteraard wel erg tevreden over :D

m.vr.gr.

Harrie
Vanaf tijdperk IIIb. Intellibox 650 met Power 3, Traincontroller Silver, H0, Nederlands met Duits grensverkeer.

Weerd

  • Offline Offline
  • Berichten: 1279
Re:Geluidreductie m.b.v. decoder
« Reactie #1 Gepost op: 12 November 2010, 23:39:50 »
Ik denk dat dit te maken heeft met de herhalingsfrequentie welke de motor aanstuurt. Als deze frequentie in het bereik van het menselijk oor ligt, dan hoor je de motor goed.
Ligt deze frequentie echter een stuk hoger (zodat wij het niet horen) dan lijkt de motor fluisterstil te worden.
Maar te hoog mag die freuentie weer niet worden, want dan valt het motortoerental weer niet goed te regelen.
Net zoals in de werkelijkheid, altijd maar weer compromissen sluiten.

Gerard

GW

  • Offline Offline
  • Berichten: 3056
Re:Geluidreductie m.b.v. decoder
« Reactie #2 Gepost op: 13 November 2010, 06:42:26 »
Deze frequentie is regelbaar in de meeste decoders, derhalve is de stelling van mijn naamgenoot verifieerbaar. Zou je dat eens kunnen controleren Harrie?

Verder ben ik wel benieuwd naar je overige ervaringen met de nieuwe ESU...

Ik heb gelezen dat deze een speciale aansluiting heeft voor een externe voedingsbron, zodat er tot twee seconden spanningsloos kan worden overbrugd. Geen last meer van vervuilde rails... ;D

Gerard