Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Vreemd probleem door RobVille
Vandaag om 11:52:37
S88n bus splitsen door Dave.......
Vandaag om 11:47:45
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door hervé
Vandaag om 11:20:13
Yet Another Servo Decoder door Eric v C
Vandaag om 11:13:37
Raadplaatje door Nullem
Vandaag om 11:07:58
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Jelmer
Vandaag om 10:45:11
Stalen D 4 deurs spoor 0 door FritsT
Vandaag om 10:26:32
Roco 290 digtaliseren door Henk Veenstra
Vandaag om 10:11:10
Licht op Roco BR52 is niet (ana)logisch.. door Martijn1974
Vandaag om 09:58:31
Een NS 5500 knutselen door Bert Senden
Vandaag om 08:59:27
365 "Het is weekend foto's" door Jelmer
Vandaag om 08:47:25
Klein baantje 1200x1200mm door spoorijzer
Vandaag om 08:22:45
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 00:05:15
Lima IRM pimpen door W. Dagevos
09 July 2025, 23:52:58
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Scratchbuilt
09 July 2025, 22:49:12
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
09 July 2025, 22:46:39
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
09 July 2025, 21:45:37
Zelfbouw draaischijf 3D printer - Rocrail WIO Raspberry Pico (W) door AlbertG
09 July 2025, 21:15:36
Lagers vervangen DJH NS 3300 door Tomasso
09 July 2025, 20:22:35
De Projecten van RetroJack door Wim Vink
09 July 2025, 19:58:57
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door TonM
09 July 2025, 19:40:53
Roco 2025 door Corné81
09 July 2025, 19:35:28
Sfeer op je modelbaan door Frits C
09 July 2025, 19:12:42
Piko 51916 NS 1100 blauw botsneus door Corné81
09 July 2025, 18:17:53
De bouw van 'Ommelanden' (H0) door Torikoos
09 July 2025, 17:48:40
Ronald doet de Fork Challenge! door Torikoos
09 July 2025, 17:34:00
PB Models, ICR-rijtuigen door Ralf Wittkamp
09 July 2025, 15:45:47
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
09 July 2025, 15:40:46
Philotrain NS6001-6006 (niet kijken als je blij met jou philotrain bent) door orientexpress
09 July 2025, 13:07:13
Philotrain 3737 rijeigenschappen verbeteren door Rico [momfer]
09 July 2025, 13:00:33
  

Auteur Topic: BNLS-Werkspoor - Dg 2113 in H0  (gelezen 11664 keer)

Beached

  • Offline Offline
  • Berichten: 1108
BNLS-Werkspoor - Dg 2113 in H0
« Gepost op: 11 November 2010, 03:01:57 »
Bij mijn groeiende goederentrein hoort ook een bagagewagen. Schrijven op de bok bij de machinist vindt de conducteur niet zo leuk. Het plan was om een drie-as D van MK's set van vier drieassers te hangen, maar die moet eerst nog ontwikkeld worden. Wachten duurt mij te lang, dus dan maar zelfbouw.
e_p is er al mee begonnen, maar die heeft na twee jaar de 3D fase nog niet berijkt.(http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,9161.30.html)


Via de fantastische tekeningen service(zelfbediening) van Floris en wat spitwerk heb ik genoeg informatie gevonder om er aan te beginnen.
Het voorbeeld is in 1911 gebouwd, op het onderstel van Staatsspoor AB 5,6 of 8. Het had een coupe voor 6 personen, een hok voor de conducteur en een bagageruimte waar nog eens 7 passagiers in opgeborgen konden worden

Eerst de wanden maar. Lekker makkelijk, twee wanden boven elkaar plakken. dan hoef je maar een keer alles te meten

Wat blijkt? Heb ik twee keer de rechterwand uitgesneden ;D Dus als iemand er belangstelling bij heeft...

Dus heb ik de linkerwand maar gemaakt en daarna met 0.5mm stripjes de U profielen en al het lijstwerk gemaakt. het leek me ook leuk om de deuren open en dicht te maken, dus wat dun messing om wat 0.5mm staf gebogen en viola, een schuifdeur!


Nu heb ik een vraag aan de kenners: In de middelste afdeling zie je rechts vijf blokjes tegen de wand aan. Wat is dat?
Met deuren die open kunnen is een interieur wel zo mooi, en dan kaan de conducteur teminste netjes z'n werk doen.
mvg
Rick

stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10080
Re: BNLS-Werkspoor - Dg 2113 in H0
« Reactie #1 Gepost op: 11 November 2010, 05:55:47 »
Vakken voor de vrachtbrieven? Die man moet ergens z'n administratie bijhouden.
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Offline Offline
  • Berichten: 12435
    • sleutelspoor
Re: BNLS-Werkspoor - Dg 2113 in H0
« Reactie #2 Gepost op: 11 November 2010, 10:39:46 »
Het enige juiste antwoord op de vraag.
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9885
    • belse roestkraam
Re: BNLS-Werkspoor - Dg 2113 in H0
« Reactie #3 Gepost op: 11 November 2010, 11:05:19 »
hmmm, gaaf om te zien dat er wat gebeurt met die tekeningen!

Beached

  • Offline Offline
  • Berichten: 1108
Re: BNLS-Werkspoor - Dg 2113 in H0
« Reactie #4 Gepost op: 11 November 2010, 11:23:15 »
Bedankt voor de antwoorden, ik vermoedde al zoiets.
Volgende vraag: Hoe zagen de vakken eruit? Was het een rij of waren het vakken tot aan het plafond? Foto's zijn ideaal maar een ruige beschrijving mag best. 
Graag gedaan Floris, het is ideaal voor mij aan de andere kant van de aardbol.
mvg,
Rick

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9885
    • belse roestkraam
Re: BNLS-Werkspoor - Dg 2113 in H0
« Reactie #5 Gepost op: 11 November 2010, 11:31:27 »
hoe dat precies zat met die vakken weet ik zo niet, kan me alleen nog herinneren dat ik bij mijn wagentje vakken tot aan het plafond gemaakt had, vierkante vakjes dus 5 in de breedte zes in de hoogte, kijk maar even hoe het precies uitkomt... maar dat soort details zijn zowieso vaak erg moeilijk te achterhalen.

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Offline Offline
  • Berichten: 12435
    • sleutelspoor
Re: BNLS-Werkspoor - Dg 2113 in H0
« Reactie #6 Gepost op: 11 November 2010, 12:44:40 »
Ik heb even zitten spitten tussen foto's en kwam deze tegen van de P6007. Ia weliswaar een Post, maar je krijgvtoch een idee van de vakjes.
SK

Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Beached

  • Offline Offline
  • Berichten: 1108
Re: BNLS-Werkspoor - Dg 2113 in H0
« Reactie #7 Gepost op: 11 November 2010, 21:20:27 »
Precies wat ik zocht (y) Bedankt Floris en Sobat.

Beached

  • Offline Offline
  • Berichten: 1108
Re: BNLS-Werkspoor - Dg 2113 in H0
« Reactie #8 Gepost op: 13 November 2010, 20:23:14 »
Weer een stukje verder.
De kopwanden waren simpel om te maken. De bufferhulzen maak ik van een stuk 1,6mm messing buis, voor de helft  met een 1mm boortje uitgeboord. Zo past er tusssen een stuk 1mm buffersteel een klein veertje, net als MK's verende buffers. Om het stukje buis is een reep dik papier gelijmd voor de dikte en om de verspringing aan de voorkant na te bootsen.
De bovenkant van de wanden zijn verstevigd met een stuk 1mm styreen voordat de wanden samengeplakt werden om de wagenbak te vormen


Binnenwanden zijn ook gemaakt. Het 1mm styreen heeft planknaden gekregen, en de linkerwand heeft ook een deur.
Een begin is gemaakt aan het interieur. De vorm van de banken is afgekeken van de C5 in het spoorwegmuseum en de hoogte van de bank thuis ;D.
Een foto van het benodige comfort-testing:

De banken zijn onconfortabel genoeg voor 3e klasse bevonden, dus ze worden straks geinstalleerd

Rick

Beached

  • Offline Offline
  • Berichten: 1108
Re: BNLS-Werkspoor - Dg 2113 in H0
« Reactie #9 Gepost op: 18 November 2010, 10:24:40 »
Het interieur is nu bijna af. De banken in het midden en de tafel zitten vast aan de bodemplaat gelijmd en de banken aan de kopwanden zijn aan de kopwanden gelijmd. Zo kan ik makkelijk bij het hele interieur als het dak er op zit. de rugleuningen zijn allemaal aan de wanden vastgelijmd.
Op de fotos is het nog niet te zien, maar de buitenwanden hebben een laagje 0.25mm styreen met groeven erin ontvangen. Nu is het hele interieur voorzien van planken.
Zoals je kan zien was het een lekker warme dag toen ik de fotos nam

De buitenkant

En de binnenkant

Ik ben nu bezig met de onderkant aan het detailleren. in de planning zijn gastanks, remwerk en meer, maar dat is voor later
mvg,
Rick

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9885
    • belse roestkraam
Re: BNLS-Werkspoor - Dg 2113 in H0
« Reactie #10 Gepost op: 18 November 2010, 10:25:55 »
dat wordt wel een erg leuk ding hoor!  ;D

Gert Arkema

  • Offline Offline
  • Berichten: 4213
  • Rhenopa / Bruggen-IG:
    • Team Mitropa
Re: BNLS-Werkspoor - Dg 2113 in H0
« Reactie #11 Gepost op: 18 November 2010, 10:27:59 »
Goed bezig! Maken die echt-schuivende-bagagedeuren de zaak niet wat lomp/grof of zie ik dat verkeerd?
groet Gert
 
Behandel een ander zoals jezelf behandeld zou willen worden.

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9885
    • belse roestkraam
Re: BNLS-Werkspoor - Dg 2113 in H0
« Reactie #12 Gepost op: 18 November 2010, 10:29:47 »
aan die foto's te zien valt t wel mee...

Beached

  • Offline Offline
  • Berichten: 1108
Re: BNLS-Werkspoor - Dg 2113 in H0
« Reactie #13 Gepost op: 19 November 2010, 10:40:39 »
Bedankt Floris en Gert, 'T is zerker een leuk hokje
De deuren vallen erg mee. de basis is 0.5mm plaat, daarop flinterdun messing aan de bovenkant, met het "scharnier" naarbuiten gebogen om het dun te houden.
Aan de binnenkant nog een stukje 0.25mm plaat voor de planknaden met stukken eruit gehakt voor het messing. dus met lijm en al schat ik zo'n 0.8mm 8) Het luistert wel erg nauw en de deur heeft soms ruzie met de kanaalijzers, maar het past. Net.
mvg
Rick

Overlast

  • Offline Offline
  • Berichten: 2521
  • Wij vragen u begrip voor de overlast
Re: BNLS-Werkspoor - Dg 2113 in H0
« Reactie #14 Gepost op: 19 November 2010, 10:46:42 »
Dat wordt een leuk wagentje!
Heb je alleen niet het probleem dat de verf later afbladdert van de messingdraad waar deze aan hangt?

Maarten
NS 1968 - 1986, H0, gelijkstroom