Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Rails roestig verven door Frank 123
Vandaag om 21:43:27
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Huup
Vandaag om 21:38:05
Intermittende kortsluiting door Klaas Zondervan
Vandaag om 21:37:22
Klein baantje 1200x1200mm door Prutsert
Vandaag om 21:32:08
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 21:31:52
TEE treinstel krijgt nieuwe plaats na vertrek uit NTM door Dpc Fo
Vandaag om 21:07:02
Raadplaatje door Modellbahnwagen
Vandaag om 20:47:08
Defecte spanningsregelaar - Esu Ecos 2 - EcoSlink extended door Peter.v.L
Vandaag om 20:26:30
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank 123
Vandaag om 20:10:37
Een nieuw begin door dreezy
Vandaag om 20:02:01
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Twinkie
Vandaag om 19:30:22
TT-DEC programmeren en aan andere centrale. door Eenerspoor
Vandaag om 18:45:10
Frans loodsje et cetera door Noordernet
Vandaag om 18:37:21
Fleischmann 6052 draaischijf aansturen met een L293D Motor-Shield? door bask185
Vandaag om 16:48:30
Plan E - 2023 oplage door 1200blauw
Vandaag om 16:45:41
Minibaan Visserskaai H0 door Scratchbuilt
Vandaag om 16:35:09
Br 38 Piko Superen. door Wim Vink
Vandaag om 16:34:47
Fleischmania Nostalgia door Scratchbuilt
Vandaag om 16:27:50
Cherteau, fictieve Waals industriedorp door Hans GJ
Vandaag om 16:14:29
US diorama in H0 door puntenglijder
Vandaag om 16:02:56
Magneet koppelingen voor Bemo door MOVisser
Vandaag om 15:19:56
TEE / Rheingold door Benelux795
Vandaag om 15:04:25
Stalen D 4 deurs spoor 0 door Edsko Hekman
Vandaag om 14:50:23
Hulp bij update Mobile Station 2 door Ronald Halma
Vandaag om 14:02:31
Rheinburg, TP V/VI door Wim Vink
Vandaag om 12:23:42
Kent iemand een geschikte striptang door AB 7216
Vandaag om 11:38:27
Yet Another Servo Decoder door Dennis1984
Vandaag om 11:09:34
USA-sampler met Amtrak, april/mei 2008 door jerdenberg
Vandaag om 09:35:19
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 08:43:35
Artikelnummers ADE Gr53 rijtuigen TP III. door Quinzeedied
Vandaag om 07:45:53

Auteur Topic: Bouw Altmühle  (gelezen 9869 keer)

mallet96

• Gast
Bouw Altmühle
« Gepost op: 04 November 2010, 12:52:21 »
Hallo,

Het is dan eindelijk zover, ik ben begonnen na 13 jaar wachten op de goede ruimte en denken welk baanplan ik wilde maken. Onze zolder is zover en ik ga beginnen met het bouwen van mijn modelbaan, met als eindstation Altmühle.

Ik wil een modelbaan maken met een lokaalbaan naar een eindstation, met 2 sporen. 1 omloopspoor en 1 perronspoor. Daarnaast is er een aansluiting naar een goederenloods en bezit het station een enkelsporige lokloods (voor evt overnachten van een locomotief) en een kleine kolenbunker voor het laden van de locs. Ook komt er nog een aansluiting naar een brouwerij. Als omgeving denk ik aan een bergachtig gebied (á la Thuringen). Qua scenery denk ik aan de periode eind jaren '60 en begin jaren '70, vanwege de mooie modellen auto's en figuren. Ik rij met diverse loc's, stoom en diesel (alleen de modellen die ik mooi vind, ik kijk niet naar een orginele treinsamenstelling of tijdperk). Wat er bij mij thuis aanwezig is zijn o.a. br 96, br 95, br 64, br 70, glaskaste, Tigeli, v100 (DR) en br 232 (DR).

Hieronder heb ik mijn baanplan geplaatst, zodat jullie een idee hebben wat de bedoeling is. Ik beschik over de volgende ruimte, 1 mtr diep en 4,60 mtr breedt. Ik ga als railmateriaal Roco-line gebruiken voor de bovenbouw en voor het schaduwstation heb ik fl-wissels(deze had ik nog van vroeger liggen en is zonde om weg te doen).

Hier onder de baanplan van het schaduwstation.

Zo, dat was in het kort even een uitleg, nu ga ik beginnen met de onderbouw. Deze ga ik open maken, dmv oude stellingplanken van mijn werk, hiervan ga ik het frame bouwen.

Groet, Marcel
« Laatst bewerkt op: 06 November 2010, 14:31:33 door Huub van Ginhoven. Reden: Titel van hoofdletter voorzien. »

Feiko

• Offline Offline
Re:bouw Altmühle
« Reactie #1 Gepost op: 04 November 2010, 13:41:41 »
Mooi dat er dan eindelijk word begonnen met bouwen :)
Hoe sluiten de twee 'plaatjes' op elkaar aan?
Wat zijn de afmetingen van de baan en welke schaal is dat (lijkt H0)?
Blauwe vingers doen een Swolsch hart kloppen

MathynK

• Offline Offline
    • MCKmodelbouw
Re:bouw Altmühle
« Reactie #2 Gepost op: 06 November 2010, 14:14:43 »
nou dat gaan we deze draad ook maar volgen hea (y)
ik ben benieuwd hoe het gaat worden marcel.
na al dat brainstormen over het baanplan.
heel veel succes!

gr,
mathyn
Mijn projecten zijn ook te zien op www.MCKmodelbouw.nl
Nu ook op instagram

mallet96

• Gast
Re:Bouw Altmühle
« Reactie #3 Gepost op: 11 November 2010, 09:14:33 »
Hallo,

Bedankt voor de reacties.
Citaat
Hoe sluiten de twee 'plaatjes' op elkaar aan?
Wat zijn de afmetingen van de baan en welke schaal is dat (lijkt H0)?

Mijn baan heeft een lengte van 4,6 mtr en 1 mtr diep en is in HO. Ik rij gelijkstroom in het anoloog. In het schaduwstation gaat de trein recht naar boven toe en komt aan de linkerkant (voorkant) pas in het zicht. Hier klimt het verder langs de brouwerij, onder de brug door en verdwijnt dan weer de tunnel in. Hier wil ik een railspiraal maken van 1 laag en dan komt het spoor aan de rechterkant (voorkant) weer uit de tunnel waar hij nog een paar cm klimt, over de brug en daarna het stationsgedeelte binnenkomt.
Het totale hoogte verschil is ongeveer 40 cm vanaf het 0 punt (schaduwstation) en klimt per 40 cm 1 cm omhoog, behalve in het spiraal, hier klimt het per 35 cm 1 cm (ivm de hoogte).

Ik was al begonnen met het bouwen van de onderbouw en ben inmiddels hiermee klaar. Hieronder een paar foto's van de onderbouw.

Het is nu tijd om platen te verzamelen voor de ondervloer van het schaduwstation en de klim naar boven. Tevens moet ik nog bezig met het aansluiten van het stationsbord die te zien is op de foto's, zodat deze het doet. Zodra ik weer verder ben zal ik weer foto's plaatsen.

Groet,

Marcel

MathynK

• Offline Offline
    • MCKmodelbouw
« Reactie #4 Gepost op: 11 November 2010, 10:08:06 »
yesssss!
de bouw is begonnen hoor!
mooie onderbouw (y)
een dingetje, weet je zeker dat je analoog gaat rijden??
digitaal is zo mooi. en niet ingewikkeld. (hebben we deze discussie al in je vorige draadje
besproken of niet, herrinner het me niet zo goed)

gr,
mathyn
Nu ook op instagram

JJHoitema

• Offline Offline
« Reactie #5 Gepost op: 11 November 2010, 17:54:32 »
Nog een baanbouwsel om te volgen.

Veel succes!!!

mallet96

• Gast
« Reactie #6 Gepost op: 30 November 2010, 13:18:39 »
Hallo,

Ik ben inmiddels bezig met het leggen van de sporen, het schaduwstation is nu af en ben nu bezig met het traject naar het zichtbare gedeelte toe. Bij het bouwen van het schaduwstation begon ik direct met een fout, ik wilde de wissels vastlijmen, maar was vergeten dat er onder de wissel een veertje zat die de wisseltong beweegt. Dit veertje kwam dus ook vast te zitten en ik vreesde voor mijn wissel. Na 4 dagen weken en schoonmaken kreeg ik eindelijk de wissel weer aan de praat. Al het rails heb ik vastgespijkerd op 9mm MDF-plaat. Na het schaduwstation begint ook de stijging naar boven toe. De overgang van 0 naar +1 loopt goed, de treinen reageren hier ook goed. Electra heb ik nog niet aangesloten (op 2 draden na, om zo toch te kunnen testen), dit doe ik later. Wel heb ik mijn stationsbord aan de muur aangesloten en 2 stopcontactdozen onder de modelbaan.

Hier een aantal foto's zoals het er nu bijligt:

Zo, dan hebben jullie een beetje het idee waar ik het over heb. Op de vraag van MathynK omtrendt digitaal, momenteel is als mijn materieel analoog. Het is mij nu te kostbaar om alles in 1x naar digitaal om te bouwen, het mooiste zou zijn dat er een systeem bestaat, waarbij je zowel analoog, als digitaal kan rijden. Qua bouw van de baan verandert hieraan natuurlijk niets, dus kan ik gewoon doorgaan met het bouwen van de rest.

Groet,

Marcel

Patrick Pontier

• Offline Offline
  • Maak van de scherf in je hart geen dolk in je mond
« Reactie #7 Gepost op: 30 November 2010, 13:23:56 »
Citaat
het mooiste zou zijn dat er een systeem bestaat, waarbij je zowel analoog, als digitaal kan rijden

Dat bestaat er ook:

http://dinamo.vanperlo.net/

Groeten
Patrick

JaJo

• Offline Offline
  • Spoor-0 & Spoor-1
    • Modeltreinbaan.nl
« Reactie #8 Gepost op: 30 November 2010, 13:42:21 »
Of een dubbelpolige schakelaar. Alleen niet vergeten hem om te zetten als je van analoog naar digitaal gaat!

Groet Jaap
Groet Jaap
Duits/NL, Spoor-0 en Spoor-1.Tijdperk II en III.
http://www.modeltreinbaan.nl

mallet96

• Gast
« Reactie #9 Gepost op: 12 December 2010, 09:11:51 »
Hallo,

Ben de laatste tijd (indien ik die heb voor de hobby ivm diverse feestelijke dagen) bezig met het aansluiten van electra voor de stroomvoorziening. Wil dit nu eerst doen, omdat ik er nu goed bij kan, voordat ik begin bij het voorste gedeelte dat zichtbaar wordt (na de tunnel vanuit het schaduwstation).

Omdat ik nog niet helemaal tevreden was van het baanplan met het stationsgedeelte, ben ik toch nog aan het schuiven en herindelen geweest, met als volgende resultaat:

Ik heb hierdoor meer de mogelijkheid om er een leuk dorpje achter het station te maken. Bedoeling is dat rechts de brouwerij komt, in het midden komt voor een locloods en kolenbevoorraadings mogelijkheid, in het midden achter is er een aansluiting naar een goederenloods. Na dat een trein het stationsgedeelte tussen de locloods en goederenloods komt gaat het via een boogbrug over een spoor naar de aansluiting van de brouwerij en vervolgt de trein via een tunnel naar het lager gelegen spoor wat uitkomt aan de voorkant van de baan, in de richting naar het schaduwstation.

Groet,

Marcel

mallet96

• Gast
« Reactie #10 Gepost op: 29 December 2010, 00:11:17 »
Hallo,

Ben de laatste tijd bezig geweest met het aansluiten van de bedrading van het schaduwstation en het spoor naar boven toe. Ook heb ik de tweede bocht reeds uitgezaagd en ben nu bezig met het legen van de sporen. Heb hier helaas nog geen foto's van. Ook heb ik het stationsgedeelte 1:1 op papier getekend en ben er achter gekomen dat de brouwerij aan de rechterkant van de baan wel heel erg krap wordt. De totale lengte van het stations gedeelte is 3,60 mtr en mijn totale lengte van de baan is 4,60 mtr. Ik heb de brouwerij nu naar de voorgrond laten komen. Mijn baanplan is dus als volgt:

Ik heb tevens bij de brouwerij een spoor gelegd waar een kleine loods voor de privéloc van de brouwerij komt. Qua landschap kan ik het nu ook beter indelen.

Groeten,

Marcel

MathynK

• Offline Offline
    • MCKmodelbouw
« Reactie #11 Gepost op: 29 December 2010, 12:15:57 »
Nou je bent dus wel bezig, wel stilletjes, maar dat maakt niet uit.
Ik ben benieuwd naar de foto's ;D

Gr,
Mathyn
Nu ook op instagram

daan2353

• Offline Offline
  • 009, da's pas fijn.
    • h0e bregenzer waldbahn
« Reactie #12 Gepost op: 29 December 2010, 14:39:23 »
Hallo,... Op de vraag van MathynK omtrendt digitaal, momenteel is als mijn materieel analoog. Het is mij nu te kostbaar om alles in 1x naar digitaal om te bouwen...
Groet,

Marcel

Op ebay.uk zijn er digitale decoders (8pins) voor +/-9 pond per stuk, DCC en lastregeling. Er zijn ook voordeelverpakkingen van 4 decoders en die kun je met elke gewenste DCC besturing combineren (bv lokmaus, multimaus, etc.)
Linkjes:
linkje 1

linkje 2

linkje 3 voordeelpak

Zo is het ombouwen een stuk goedkoper. Bovendien kun je de wissels, seinen en andere besturingen analoog laten en enkel je treinen digitaal maken. Het ombouwen naar digitale besturing van de wissels en seinen kan later altijd nog..

groet daan.

C_Jabaaij

• Offline Offline
  • Eschburg
« Reactie #13 Gepost op: 29 December 2010, 16:30:54 »
Ja, maar als er iets is wat je nou net niet je je treinen wilt is dit het wel. Belabberde kwaliteit van de decoders. Neem goede decoders zoals Zimo, Esu-LocPilot 3 of 4, Tran, Kuehn. Dan zal je veel meer plezier hebben van het rijden met je treinen. Met één van deze decoders kan je vrijwel iedere loc goed laten rijden als je de juiste cv's goed insteld, maar met zo'n Hornby lukt dat gegarandeerd niet.

Koos Jabaaij.
“Je gaat het pas zien als je het door hebt”

MathynK

• Offline Offline
    • MCKmodelbouw
« Reactie #14 Gepost op: 29 December 2010, 23:18:34 »
Lopi basic iets van €20
een Lopi v3 is bij mijn treinenwinkel €33,-
Dat is dus te doen. Je hoeft niet meteen alle locs te digitaliseren, begin er met een
paar, ga wennen aan het rijden, en ach als je zin hebt koop je er weer een decodertje bij.
Ik heb nog een handig schema voor je dat je het heel makkelijk kan aansluiten(solderen)
en bij het nieuwe materieel plug je het er zo in. Bij FL. moet je wel een kleine aanpassing extra
doen omdat het schilt niet geisolleerd is, dat is zo gepiept, hoef je ook geen duur nieuw schild
te kopen. En echt digitaal is zoo gaaf! Ik heb zelf ook iets boven de 18 locs, maar ik heb er in een jaar
tijd maar 4 digitaal. Weetje wat het is, je rijdt ze allemaal tegelijk, dus je kan er echt niet meer dan 3 tegelijk laten
rijden vaak. en dan heb je er nog een extra ook.

Koop deze centrale of deze( is hetzelfde ) als je niet meteen een klap geld wilt uitgeven, je rijdt er heerlijk mee, hij kost €70,- en word uit een startersset gehaald (rode is roco grijze is fleischmann) er komt dan alleen nog een trafo bij, die is echt niet zo duur. Als het goed is €30 uit mn hoofd. Nou een decoder, doe het goed koop lopi basis of v3/v4 en je rijd al voor €130/€140 digitaal met één loc. Dat valt mee toch.

Maar ik hou nu op met je over te halen, ik ben gewoon enthousiast.
Ik heb trouwens ook roco decoders, zijn volgens mij van uhlenbrock ofzo, maar dat weet ik echt niet zeker. die waren 15. Maar doe
maar ESU, dan weet je dat het goed is. Lopi v3 of v4 hebben ook nog wat extra functies, 2 dus. En dan nog je lichten, kan je dus ook
cabineverlichting doen. en ja als je wat meer uitgeeft kan je nog sound decoders kopen ook, maar die zijn duur! daar moet je dan maar
voor sparen. het is wel gaaf.

Gr,
Mathyn
Nu ook op instagram