Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
BR-18.6 Schaal-0.
door
FritsT
Vandaag
om 23:03:58
DB Cargo gaat op Betuweroute proeven doen met automatisch rijdende locomotief
door
René 4312
Vandaag
om 23:03:33
Sfeer op je modelbaan
door
raymond erdtsieck
Vandaag
om 22:54:58
Raadplaatje
door
Huup
Vandaag
om 22:39:08
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is
door
RobVille
Vandaag
om 22:30:08
Toon hier je (model)treinfoto's
door
Frank 123
Vandaag
om 22:05:35
Station Roodeschool
door
Torikoos
Vandaag
om 21:59:55
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
wob
Vandaag
om 21:59:52
lampjes in huizen willekeurig schakelen
door
Bert55
Vandaag
om 21:17:39
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven.
door
741230
Vandaag
om 20:44:16
Microstepper motoren voor armseinpalen
door
AP3737
Vandaag
om 20:39:50
Bentheimer Eisenbahn Stations gebouwen "Laarwald"
door
borotof
Vandaag
om 20:26:55
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
door
Martijn193
Vandaag
om 20:06:38
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels.
door
Hans van de Burgt
Vandaag
om 20:05:19
"Ein kleines Kalkwerk", een nieuwe tentoonstellingsbaan
door
741230
Vandaag
om 20:04:49
NS 1700 transfers
door
Rick
Vandaag
om 19:51:29
Overstap naar HTM
door
GerardvV
Vandaag
om 19:50:12
Spooraccessoires in diverse schalen, 3D-geprint.
door
spoorfreak
Vandaag
om 19:48:41
BNLS Rijweekend 19 en 20 juli 2025
door
MOVisser
Vandaag
om 18:59:34
Gezocht info en foto's van standaard dwarsliggerwagen
door
Rob Hagg
Vandaag
om 18:40:47
Mooi weer om buiten te spelen
door
puntenglijder
Vandaag
om 18:18:39
Br 38 Piko Superen.
door
Silvolde
Vandaag
om 17:32:46
Spoor- en tramweg parafernalia
door
Eric B
Vandaag
om 17:32:02
Gezocht: foto's NS Ks/Us (nu Klmos)
door
marco
Vandaag
om 17:15:33
Da's Daz 2
door
BartvD
Vandaag
om 17:06:02
Stationsplein Baden Baden
door
Dion
Vandaag
om 17:00:00
Dat overkomt mij niet.
door
Benelux795
Vandaag
om 16:07:49
Het einde van de RhB- Chiavenna Stazione Merci
door
Hollandserhbfan
Vandaag
om 15:38:11
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm
door
tothebeach
Vandaag
om 15:29:18
De bouw van mijn modelbaan in Thailand
door
Thai-Bundesbahn
Vandaag
om 14:40:06
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
Digitaal
|
Rangeerlicht en functiemapping
« vorige
volgende »
Print
Pagina's: [
1
]
Omlaag
Auteur
Topic: Rangeerlicht en functiemapping (gelezen 3570 keer)
Weerd
Offline
Berichten: 1279
Rangeerlicht en functiemapping
«
Gepost op:
06 October 2010, 20:16:49 »
Normaal gebruik ik vooor het laten branden van de rangeerlichten de onderste schakeling met extra diodes met de commando's:
F0 = frontsein voor/achter branden bij vooruit/achteruit
F3 = twee rangeerlichten rijrichtings onafhankelijk
De sluitseinen doen in dit verhaal eventjes niet mee (want meestal programmeer ik Cabine 1 en Cabine2 voor front- en sluitseinen aan dezelfde kant).
Nu kwam ik bij het verhaal van
Pimp my hondekop
tegen dat iets dergelijks ook geregeld kan worden zonder diodes.
Ik wil dit doen met de Zimo MX630 die zes versterkte uitgangen heeft.
functiemapping:
F0v = wit + groen
F0a = geel + lblauw
F3 = groen + lblauw
Maar dan stuit ik op een probleem.
Voor F0vooruit dient de uitgang van AUX1-groen de ene keer op vooruit ingesteld te zijn en de andere keer rijrichtingsonafhankelijk te zijn.
Idem dito voor achteruit.
Hebben jullie suggesties hiervoor, want twee verschillende instellingen tegelijkertijd kan niet.
Gerard
Gelogd
Karst Drenth
Offline
Berichten: 10475
NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
Re:Rangeerlicht en functiemapping
«
Reactie #1 Gepost op:
06 October 2010, 21:40:29 »
Hoi,
Ja, oplossing heb ik... LoPi 3.0
Ik vind de manier van functiemappen in de LoPi's beter doordacht dan de NMRA standaard welke door Zimo ondersteund wordt... En... voor het rijgedrag hoef je het niet te laten, wat mij betreft staat ESU daar op eenzame hoogte...
Grtzz,
Karst
Gelogd
Martin Hornis
Offline
Berichten: 1433
Re:Rangeerlicht en functiemapping
«
Reactie #2 Gepost op:
20 April 2011, 20:58:44 »
Gerard,
Het is al een poosje geleden dat je de vraag stelde. Volgens mij moet je groen en lblauw van F3 op twee aparte AUX-uitgangen aansluiten. Daarna via funtie-mapping alles instellen zoals je het hebben wilt.
Martin
Gelogd
Märklin K-rails met boogstralen > 500 mm; NS-lichtseinen met cijferbak: 4, 6 en 8 in één bak; iTrain; Intellibox I; OC32;
eigen treindetectiesysteem aangesloten op OC32;
controleprogramma voor OC32.
Timo
Team encyclopedie
Offline
Berichten: 4656
Re:Rangeerlicht en functiemapping
«
Reactie #3 Gepost op:
26 April 2011, 22:18:45 »
Wat ik zie van de Zimo handleiding is het wel mogelijk maar niet zo makkelijk. Je hebt twee keuzes, of net iets andere aansturing of helemaal programmeren. Ik doe dit wel puur uit de handleiding dus heb het
niet
kunnen testen.
Het is bij een Zimo allemaal net iets onduidelijker gemaakt maar schijnbaar wel mogelijk. Maar alleen voor F0 voor richtingafhankelijke frontverlichting en F1 voor richtingafhankelijke sluitverlichting (tenzij onderstaande POM methode gedaan wordt...). De keuze voor F1 staat overigens vrij maar ivm CV nummers hier gekozen.
Hiervoor wordt:
CV33 = 5 (bit0 en bit2) (FLf + AUX1 op F0fw)
CV34 = 18 (bit2 en bit4) (FLr + AUX3 op F0re)
CV35 = 40 (bit3 en bit5) (AUX2 + AUX4 op F1 als sluitseinen)
CV35 = 20 (bit2 en bit4) (AUX1 + AUX3 op F2 als rangeerseinen)
CV128 = 2 (bit0) (AUX2 alleen aan bij achteruit)
CV130 = 1 (bit1) (AUX4 alleen aan bij vooruit)
De laatste CV's kunnen ook nog gebruikt worden icm lichteffecten, dit is gedaan met bit2 t/m bit7, zie hiervoor blz 15 van de
Engelstalige handleiding
. Bijvoorbeeld voor soft start van het licht
50
52 optellen bij de waarde voor CV125 t/m CV130.
Vond het grappig eens op te zoeken omdat ik hier ten tijde van de LoPi2 ook tegen aan liep. Nu met de LoPi3 en LoPi4 is dit volledig met CV's te fixen, dus wat makkelijker dan met een Zimo MX6xx. Er zijn dus wel mogelijkheden ook al is het iets lastiger te vinden.
Timo
NOTE
Nadat ik onderstaande had getypt vond ik bovenstaande oplossing, toch wil ik het voor geïnteresseerde toch laten staan.
De rare toetsen manier.
Hierbij kan je krijgen
* F0 voor normaal licht (frontseinen incl topsein)
* F1/F2 voor rangeerlicht
* F4 voor sluitverlichting
* F3 onbruikbaar/zet toplicht aan één zijde aan
Hiervoor zet je:
CV61 = 5
CV33 = 9 (bit0 en bit3)
CV34 = 18 (bit1 en bit4)
Voor rangeer op F1, CV35 = 24 (bit3 en bit4) CV36 = 0 of voor rangeerlicht op F2, CV35 = 0 en CV36 = 24 (bit3 en bit4)
Aansluiten:
Front light = frontverlichting voorzijde
Rear light = frontverlichting achterzijde
FO1 = sluitverlichting voorzijde
FO2 = toplicht voorzijde
FO3 = toplicht achterzijde
FO4 = sluitverlichting achterzijde
Nadelen, vaste indeling, de mogelijkheden van F3 en F4 liggen vast, let op met het instellen van rangeersnelheid en deactivering van momentum!
Volledig zelf instellen, dit kan alleen met POM/Program On Main/operation mode programming. Niet alle centrales kunnen dit dus dat kan een handicap zijn. Ook is het een stuk meer werk. Hiermee kan je van F0 t/m F12 voor de vooruit
en
de achteruit status aangeven welke functie aan moet staan. Hoe het precies moet staat beschreven op blz 33 van de
Engelstalige handleiding
.
Wat ik zelf overigens de makkelijkste manier van schakelen vind is:
F0 vooruit = frontverlichting voorzijde
F0 achteruit = sluitverlichting voorzijde
F1 vooruit = sluitverlichting achterzijde
F1 achteruit = frontverlichting achterzijde
in plaats van
F0 = frontverlichting wisselend met rijrichting
F1 = sluitverlichting wisselend met rijrichting
wat bij de eerste optie het geval is. (Helaas bij de eerste optie niet anders te doen ivm de toplichten.)
«
Laatst bewerkt op: 27 April 2011, 01:13:37 door Timo. Reden: Aangepast aan de hand van Martin
»
Gelogd
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox
Martin Hornis
Offline
Berichten: 1433
Re:Rangeerlicht en functiemapping
«
Reactie #4 Gepost op:
27 April 2011, 00:08:52 »
Uit het verhaal van Timo begrijp ik dat de sluitlichten achter op AUX1 (zie CV 33) zijn aangesloten en de sluitlichten vóór op AUX3 (zie CV 34). Maar ... bij CV 127 en CV 128 gaat het om AUX1 en AUX2. Is er verwarring tussen AUX2 en AUX3 ?
Daarnaast lees ik uit de handleiding dat voor het laten aangloeien niet 50 maar 52 erbij opgeteld moet worden: bits 2, 4 en 5 = 2^2 + 2^4 + 2^5 = 4 + 16 + 32 = 52.
Martin
Gelogd
Märklin K-rails met boogstralen > 500 mm; NS-lichtseinen met cijferbak: 4, 6 en 8 in één bak; iTrain; Intellibox I; OC32;
eigen treindetectiesysteem aangesloten op OC32;
controleprogramma voor OC32.
Timo
Team encyclopedie
Offline
Berichten: 4656
Re:Rangeerlicht en functiemapping
«
Reactie #5 Gepost op:
27 April 2011, 01:18:05 »
Ah, hartelijk dank Martin! Zoals je ziet heb ik even moeten graven in de handleiding en daardoor wat slordige foutjes heb gemaakt. Ik heb het aangepast en hopelijk staat er nu geen foutje meer in.
Overgens is de keuze voor F1 en F2 nog vrij. Dit kan net zo goed F3 of anders zijn. Moeten de juiste waarde alleen in de juiste CV gezet worden. Met als beperking, AUX1, FLf en FLr kunnen alleen aangestuurd worden door F0, F1 of F2....
Timo
Gelogd
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox
re460
Offline
Berichten: 24
Re:Rangeerlicht en functiemapping
«
Reactie #6 Gepost op:
01 May 2011, 16:20:40 »
@gerard ook gedacht aan het werken met transistors??? heb nu zelf EW IV stuurstand van Sbb en heb daar bovenste led van frontverlichting kortgesloten met transistor en laat hem schakelen met een extra aux. Voordeel: met transistoren kun je logische uitgangen creeren maar leukste is dat je niet hoeft te klooien met allerlei verschillende schema's. niets diodes. 2 weerstanden 1 transistor en je bent klaar:D:D misschien iets om over na te denken
Joost
Gelogd
Timo
Team encyclopedie
Offline
Berichten: 4656
Re:Rangeerlicht en functiemapping
«
Reactie #7 Gepost op:
01 May 2011, 17:34:02 »
@re460: In mijn beleving is het gebruik van 4 diode nog altijd simpeler dan met een transistor. Ik heb dat ten tijde van de LoPi v1 nog wel gedaan omdat de function mapping dat toen echt nog niet kon. Blijft erbij dat je wel genoeg functie uitgaven moet hebben. Daar kan een transistor wel handig voor zijn, hiermee kan je de logische uitgangen van sommige decoders bruikbaar maken. (Bijvoorbeeld op een LoPi)
Timo
Gelogd
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox
Print
Pagina's: [
1
]
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
Digitaal
|
Rangeerlicht en functiemapping