Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

booster vraag door Martin Domburg
Vandaag om 00:33:22
Acherntal 2.0 H0 TP III/IV door Joz
Vandaag om 00:04:18
Op zoek naar ns-seinvleugels in ho door jandcargo
06 August 2025, 23:55:24
't Boemeltje door MOVisser
06 August 2025, 22:56:43
Göhrener Viaduct door MOVisser
06 August 2025, 22:53:48
Module vliegveld Jan van Mourik door Wim Vink
06 August 2025, 22:36:12
Terugverende koppeling door phdirk
06 August 2025, 22:23:02
Update: baan in de tropen door Arjen52
06 August 2025, 22:21:37
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
06 August 2025, 22:12:23
Spoor op industrieterrein Lage Weide door Vislijn
06 August 2025, 22:02:52
Met welke tang knip je verenstaal? door Ronaldk
06 August 2025, 21:50:59
Wat was jullie allereerste loc? door Frans v H
06 August 2025, 21:18:25
Her-(her-)beginnen door Ronaldk
06 August 2025, 21:15:19
US diorama in H0 door 741230
06 August 2025, 21:07:12
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door 741230
06 August 2025, 21:06:11
De fabriek - Spoor 0 door Huup
06 August 2025, 20:48:34
Van British Railways Class 58 naar ACTS 5814 in 0 door RobbertJan
06 August 2025, 20:14:08
Grootspoor in Frankrijk door Benjamin92
06 August 2025, 20:11:12
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door ruudns
06 August 2025, 19:21:26
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
06 August 2025, 18:38:50
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door Montanbahn
06 August 2025, 15:46:25
LS Models CIWL LX slaapwagens door willyTEE
06 August 2025, 15:33:50
Vreemd probleem door Treintje_komt_zo
06 August 2025, 13:14:28
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
06 August 2025, 13:02:05
N-Wagen; Brawa, ESU of Piko door wob
06 August 2025, 12:41:02
Aachenau West door Wim Vink
06 August 2025, 12:41:01
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door wob
06 August 2025, 12:37:12
Bauarbeiten im gange door Wim Vink
06 August 2025, 12:22:25
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door VAM65
06 August 2025, 11:09:35
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Ronald Schreuder
06 August 2025, 10:46:10

Auteur Topic: Hedenoord - (Baanplan H0)  (gelezen 29913 keer)

Johan Keuterink

• Bouw Welgelegen vordert gestaag!
  • Offline Offline
  • Tijdperk III
Hedenoord - (Baanplan H0)
« Gepost op: 26 August 2010, 21:30:28 »
Hallo allemaal ;D

Na lang twijfelen heb ik inmiddels besloten om mijn huidige modelbaan af te breken. Deze baan is gelukkig nog niet vergevordert, en aangezien ik nu de gebreken aan deze baan ondervind, breek ik hem liever af. Ik kamp met een welbekend probleem, een probleem die veel beginners waarschijnlijk zijn tegen gekomen  ;). Ik heb de baan zo groot gemaakt, dat ik dus bijna nergens meer bij kan komen ::). Slim? Nee dat niet, maar ik ben gewoon te enthousiast begonnen met bouwen zonder eerst alles beter te overdenken.

Ik ben nu al een aantal maanden actief hier op Beneluxspoor.net, heb ontzettend veel topics gelezen over baanplannen en ik heb hier een aantal tips opgevangen die ik in mijn nieuwe ontwerp heb meegenomen:

1. Niet alle sporen recht toe, recht aan leggen. (werken met bogen maakt het speelser)
2. Vanuit een bocht niet meteen overgaan naar wissels, stukje rechtspoor ertussen staat realistischer.
3. R1 bogen proberen te vermijden. (niet helemaal gelukt) ::)
4. Niet teveel rails op een te klein stuk willen leggen.. (is nu beter, huidige baan ligt helemaal vol)
« Laatst bewerkt op: 09 October 2010, 16:42:22 door Gerard Rozeveld »

Johan Keuterink

• Offline Offline
  • Tijdperk III
Re:Johan K. - (Baanplan H0)
« Reactie #1 Gepost op: 26 August 2010, 21:36:58 »
Ik heb inmiddels meerdere ontwerpen gemaakt, maar telkens was het toch niet geheel naar mijn zin.. Nu heb ik sinds een week de volledige versie van AnyRail en heb ik een ontwerp weten te maken waar ik erg tevreden over ben!  ;D. Toch ben ik bang dat er hier en daar misschien wat verbeteringen inzitten, en omdat ik niet weer dezelfde fouten wil maken heb ik besloten om mijn ontwerp met jullie te delen, met de hoop dat jullie mij hierbij willen helpen  (y)

Dit is hoe het ontwerp er nu uitziet (3.40m x 2.65m):

Ben benieuwd naar jullie reacties!

Ik wil voornamelijk Nederlands rijden, ook de baan zal een Nederlandse aankleding krijgen, voor zover dat mogelijk is omdat ik niet iemand ben waarbij elk detail moet kloppen met de werkelijkheid  ;). Ik vind het vooral belangrijk om er plezier in te hebben  ;D

Ik maak overigens gebruik van Profi-rails, Fleischmann.. De baan zal digitaal aangestuurd worden via een ECoS.
« Laatst bewerkt op: 26 August 2010, 23:42:26 door Jkeuterink »

Johan Keuterink

• Offline Offline
  • Tijdperk III
« Reactie #2 Gepost op: 26 August 2010, 21:47:53 »
Het is misschien handig als ik het ontwerp even wat toelicht  ;D

Het bovenste station is zoals vanzelfsprekend het hoofdstation met lokdepot.. hiervandaan loopt er een spoor naar een aantal goederensporen met loodsen (rechts op het ontwerp).
Onderin heb ik nog een klein stationnetje geplaatst met een enkel goederenspoor(zodat ik met wat goederentreintjes zou kunnen pendelen). Hierbij ligt ook een 3-sporige lokloods(hier wil ik de lokloods van Faller plaatsen die bijna helemaal van glas is, dit is niet realistisch met het kleine station, maar goed, ik vind het erg mooi en wil het toch graag een plekje geven ::)). Het onderste spoor loop naar rechts weg, ik wil een schaduwstation onder het hoofdstation plaatsen, maar deze heb ik nog niet vorm gegeven. In het midden kan ik gewoon nog staan en het stuk spoor dat schuin loopt dient als doorgang voor mijzelf, dit moet er tussen uit gehaald kunnen worden. Daar zit natuurlijk ook de deur  ;)

Hoop zo voldoende info te hebben gegeven, zo niet, dan hoor ik het graag  :P

Ronaldk

• Offline Offline
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
« Reactie #3 Gepost op: 26 August 2010, 22:07:00 »
Hoi!

Wat zijn de afmetingen van de kamer? Ik zou de bogen groter maken... het lijkt nu dat het wel heel haaks de bocht omgaat... stralen van R=542mm of R= 600mm zijn toch wel mooier, al dan niet in flexrails. Dat geeft een optisch beter gezicht. Ook de boogwissels zou ik niet gebruiken maar gewoon vervangen door normale wissels.

Hoe breed wil je de bakken gaan maken? Denk dan ook meteen na over het schaduwstation, treinen die hier nu uitrijden kunnen maar één kant op. En je zal in het schaduwstation een keerlus hebben. Dat geeft wat extra elektronica.

Voor de rest is het gewoon rechtuit-rechtdoor-plan om mee te rijden... :) Als dat een wens is... is dat helemaal gelukt.

Groeten Ronald.
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

NS264

• Offline Offline
  • Het leven op de weg.
    • Midland
« Reactie #4 Gepost op: 26 August 2010, 22:13:06 »
Hoi,

Je hebt gelijk, je leert hier veel. Ik weet niet hoe realistisch je wil bouwen.
Dan heb ik wat aanwijzingen, ben zelf ook niet echt prof hoor, maar;
-is het niet mooier de lokloods rechts parallel te laten lopen.
-ik had namelijk een rangeerterrein in de hoek van een bocht maar dat zag er niet uit.
-misschien kun je daar juist de rangeersporen plannen.
Je kan ook proefleggen met wat je hebt en blijven vogelen tot t naar je zin is, heb ik gedaan.

Heb je een bepaalde streek in gedachten?

Gr koen
« Laatst bewerkt op: 26 August 2010, 22:15:09 door KoenF »
Voor meer interactie volg Instagram@swalbenburg_moba_n
Werkspoor tijdelijk niet actief.
Flash & The Pan: waiting for a train.

Johan Keuterink

• Offline Offline
  • Tijdperk III
« Reactie #5 Gepost op: 26 August 2010, 22:20:44 »
Hoi Ronald,

Bedankt voor je reactie! (y)
De afmetingen van de kamer zijn: 3.40m x 2.65m.

Op het ontwerp zijn bij de twee binnenbochten aan de rechterkant R1. Voor de rest ligt er R2 en R3. Het liefst wilde ik R1 en R2 vermijden maar dit kost ontzettend veel ruimte! Hierdoor zouden de perrons nog korter worden en dat vond ik zonde  ;). Vandaar dat ik  het zo heb opgelost..

Het schaduwstation is indd maar vanuit 1 richting te bereiken  :(. In eerste instantie heb ik geprobeerd om een hondebot ontwerp te maken, met een bergstationnetje, maar dit koste ook teveel ruimte.. dan werd alles vrij propperig en had ik niet veel ruimte om nog goederensporen neer te leggen.

Zoals ik het nu in gedachten heb, zou het schaduwstation er komen te liggen in de vorm van een kopstation.. Of raadt je dit af?
Ik kreeg het namelijk niet voor mekaar om het schaduwstation van beide kanten bereikbaar te laten. Vooral vanwege het stijgingspercentage ;)

Waar zou ik de wissels dan moeten plaatsen wanneer ik de gebogen wissels zou verwijderen?

Greetz Johan

Matheus 18

• Nog iets te plat voor Profi.
  • Offline Offline
  • poging tot Steentje bijdragen.
« Reactie #6 Gepost op: 26 August 2010, 22:21:18 »
Een verstandig besluit.
Je bent niet de enigste hoor!
Zo hebben de meeste, ik inkluus geleerd om een baan te bouwen.
En het wordt steeds beter hoor!.
Mvg.
Matheus
Wisselend analoog-digitaal. Roco-Flm-Piko en Marienberg loc's.

Johan Keuterink

• Offline Offline
  • Tijdperk III
« Reactie #7 Gepost op: 26 August 2010, 22:25:20 »
@ Koen

Hoi Koen!

Bedankt voor je inbreng! Ik heb geen bepaalde streek in gedachten, zoals ik al zei ben ik niet iemand die het allemaal 100% realistisch wil hebben. Het gaat mij er vooral om dat ik er plezier in heb en dat ik het mooi vind ;D

Dat is indd een idee! gewoon eerst alles ff in de huiskamer uitleggen om te kijken hoe het ligt.. Maar dan moet ik wel direct de huidige baan afbreken en aangezien dat nog wel even een klus is, zal dat niet direct gaan ;)

Welke lokloods bedoel je precies? Die bij de draaischijf of die 3-sporige onderin? (bij dat kleine station)

Greetz Johan

NS264

• Offline Offline
  • Het leven op de weg.
    • Midland
« Reactie #8 Gepost op: 26 August 2010, 22:30:33 »
Hoi, Johan

Citaat
Welke lokloods bedoel je precies? Die bij de draaischijf of die 3-sporige onderin? (bij dat kleine station)

Die waar je de loods van faller wil plaatsen(linksboven)

Eigenlijk ga je net als vroeger weer op de grond "spelen" er zullen wel bedenkelijke blikken komen, niks van aantrekken. ;D.
Het is voor een goed doel.

Je kan ook op Svens sporenplan kijken voor echte schema's.

Gr Koen
« Laatst bewerkt op: 26 August 2010, 22:32:13 door KoenF »

Johan Keuterink

• Offline Offline
  • Tijdperk III
« Reactie #9 Gepost op: 26 August 2010, 22:33:49 »
@ Matheus

Haha ik weet het  ;). Ik zag het behoorlijk vaak voorbij komen op dit forum, dat deed mij ergens wel goed  ;D :P
Daarom wil ik nu ook niet te snel met iets nieuws beginnen! Eerst maar eens goed naar het ontwerp kijken, en wat de voors en tegens ervan zijn. Dit wordt inmiddels al mijn 4e baan, bij de eerste twee was het vrij simpel allemaal, ook de detailering was erg simpel.
De baan die er nu staat is voor een klein gedeelte al aangekleed, de sporen zijn roestig en er ligt ballast omheen, ook het station is vorm gegeven. Maar goed, liever dat nu even afbreken en straks mooier herbouwen dan nog langen verder blijven klungelen.. Het is bij deze baan zelfs zo erg dat ik niet eens de sporen kan reinigen.. Ik kan er gewoon niet bijkomen  ???

Bij de nieuwe baan moet dus alles binnen armlengte blijven anders wordt het opnieuw niks  ;)

@ Koen

Je bedoelt vast de sporen naast het grote station, die paralel lopen vanaf dat doodlopende spoor, maar dit worden opstelsporen, die loods wil ik onderin plaatsen, bij dat kleine station. Daar ligt een drieweg-wissel met drie sporen, daar moet die komen te staan  ;) Svens sporenplan? Waar vind ik die? ;D

Greetz Johan

NS264

• Offline Offline
  • Het leven op de weg.
    • Midland
« Reactie #10 Gepost op: 26 August 2010, 22:45:52 »
http://www.sporenplan.nl/

Ik bedoelde eigenlijk die draaischijf. Rij je modern of met stoom? Als je zo'n depot aantrekkelijk vind dan zou ik m weglaten en je richten op een lijnwerkplaats voor het moderne materieel.
Dan ontstaat er vanzelf een thema.

Gr Koen

Johan Keuterink

• Offline Offline
  • Tijdperk III
« Reactie #11 Gepost op: 26 August 2010, 22:53:49 »
@ Koen

Oké bedankt, die website kende ik al en heb ik een aantal ideeën opgedaan  ;)
Ja ik denk zelf ook wel dat dat mooier zou zijn, al weet ik niet hoe ik dat zou moeten realiseren omdat de draaischijf dan een heel stuk verder naar rechts zou moeten.. en dat wordt best lastig!

Ik rij eigenlijk het meest modern. Heb net gisteren een koploper gekocht bij MTE  ;D. Ik heb twee stoomloks, maar daar zullen er niet veel van bijkomen.

In principe snap ik jou beredenering, maar ik heb deze grote draaischijf van Fleischmann al op mijn huidige baan liggen, en zou het ontzettend jammer vinden als ik hem weg zou moeten doen. En ik denk dat ik dan ook ruzie met mijn moeder krijg, die helemaal weg is van dat apparaat  ;). Daarom hou ik hem er liever bij  :P

Ik zal eens proberen om die draaischijf iets anders te plaatsen.. Als je een idee/suggestie hebt dan hoor ik het graag natuurlijk  (y)

Greetz Johan

NS264

• Offline Offline
  • Het leven op de weg.
    • Midland
« Reactie #12 Gepost op: 26 August 2010, 22:55:17 »
Verzin er een museumdepotje bij, kan geen kwaad. (y)

Gr Koen

Johan Keuterink

• Offline Offline
  • Tijdperk III
« Reactie #13 Gepost op: 26 August 2010, 23:12:43 »
@ Koen

Haha jij maakt het wel helemaal spannend  :P Ik heb al zoveel ruimte  >:(  ;) haha

Ik heb hier een wijziging gedaan bij de draaischijf, maar ben er nog niet helemaal tevree over, en dan met name de bereikbaarheid:

Deze is wellicht beter (ook qua bereikbaarheid):

Greetz Johan
« Laatst bewerkt op: 26 August 2010, 23:22:25 door Jkeuterink »

NS264

• Offline Offline
  • Het leven op de weg.
    • Midland
« Reactie #14 Gepost op: 27 August 2010, 00:03:44 »
Ben bang dat je toch keuzes moet maken. Mijn plan was ook zo groot maar gereduceerd tot 60x250(voorlopig).
Maar wil je niet ontmoedigen er zullen er vast wel zijn die met een dergelijk thema kunnen helpen.

Laatste plan gaat er op vooruit! (y) Probeer gewoon alle mogelijkheden, bv gespiegeld, rangeerterrein boven/onder, links/rechts tot het er goed ziet.

Succes verder.

Gr Koen
« Laatst bewerkt op: 27 August 2010, 00:07:08 door KoenF »