Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 22:14:08
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 21:57:18
20 jaar BNLS door Eelco Storm
Vandaag om 21:47:53
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 21:46:28
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Ronald69
Vandaag om 21:01:37
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Twinkie
Vandaag om 20:59:44
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
Vandaag om 20:19:11
IJken van locomotieven door spartaan
Vandaag om 20:12:23
Railcom zender bouwen door piksov
Vandaag om 19:26:45
Piko 1136 van AC naar DC door Klaas Zondervan
Vandaag om 19:12:04
Mitteldorf, baan in H0, DR tp III door Frank 123
Vandaag om 18:43:08
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door US modeller
Vandaag om 18:43:03
Lichtprintjes NS2400 door Hans Gvz
Vandaag om 18:33:11
Zaagsel? door Prutsert
Vandaag om 17:56:51
"Kolenbakken" voor achter Railion 6400-en? door MOVisser
Vandaag om 17:53:52
't Boemeltje door RobVille
Vandaag om 17:19:52
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
Vandaag om 17:00:19
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 16:57:17
Piko NS1100, materieelbespreking door Mug
Vandaag om 16:51:38
TEE Erasmus (nav gelijknamige set van Roco) door grossraumwagen
Vandaag om 16:41:18
US diorama in H0 door Frank 123
Vandaag om 14:27:43
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 14:16:46
Raadplaatje door Modellbahnwagen
Vandaag om 12:48:55
Reactiveren van de 0N30 Mumby Lumber baan (ex-JD) by Ronald door Ronald Halma
Vandaag om 12:47:05
Br 38 Piko Superen. door puntenglijder
Vandaag om 12:21:29
Tamiya kleur dak Bundesbahn door Sikko
Vandaag om 11:49:45
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:48:39
Wie heeft er ervaring met een baan in een inpandige garage in een app. gebouw? door Peter Kleton
Vandaag om 11:04:07
Stalen D 4 deurs spoor 0 door 1795
Vandaag om 10:54:53
Ruimte van 8.15m x 2.8m + zolder. door Theo Mol
Vandaag om 10:10:52
  

Auteur Topic: ICE 1:1 en in model  (gelezen 34591 keer)

manuelspot

  • Gast
Re:ICE 1:1 en in model
« Reactie #45 Gepost op: 02 June 2010, 00:12:22 »
ja de 14delige ICE vraagt ruimte. Maar heb er al wel een mooi idee mee. Voorlopig staat die in de vitrine :P

Maar als de bouw van mijn HSL begint zal dat hier ook te zien zijn hoor. Maar ja een HSL in het echt kost al wat laat staan in model :P

Manuel

Rolf

  • Offline Offline
  • Berichten: 254
Re:ICE 1:1 en in model
« Reactie #46 Gepost op: 02 June 2010, 00:18:41 »
Maar ja een HSL in het echt kost al wat laat staan in model :P

Zeker als het puntje beveiliging om de hoek komt ;D Of dat wordt beperkte snelheid op de hsl bij jou;D

manuelspot

  • Gast
Re:ICE 1:1 en in model
« Reactie #47 Gepost op: 02 June 2010, 00:32:41 »
Nee het moet dan ook lekker hard gaan. Maar ik zal ook zdelf gaan rijden. niets gaat automatisch. dat is saai. :P

Manuel

Petertrein81

  • Offline Offline
  • Berichten: 2408
  • Taurus en Vectron fan!!
Re:ICE 1:1 en in model
« Reactie #48 Gepost op: 02 June 2010, 12:07:43 »
Ik heb al wat foto's van de nieuwe Br 407 ICE 3M gezien en ik denk dat ik die in model ga kopen ipv een Br 403 of Br 406. Is het alleen nog even afwachten welk merk er mee in model gaat komen.

PS: Ik heb pas nog wat ICE'tjes op de plaat gezet, zal binnenkort wel een kleine selectie hier in de topic plaatsen.

MvG Peter,
« Laatst bewerkt op: 02 June 2010, 12:13:32 door Petertrein81 »

Peter Korsten

  • Offline Offline
  • Berichten: 8571
Re:ICE 1:1 en in model
« Reactie #49 Gepost op: 02 June 2010, 23:39:15 »
Eendrieennegentigeneenhalvste van de werkelijkheid.  :P

Fout.

Nope, net als de Piko 1:93.5

Fout.

Ik heb het nog eens opgezocht. De märklin (trix dus) is 1:88,8.

Correct, al kwam ik zelf op 1:88,9 uit. Ligt een beetje aan het afronden dus, maar het ding is ietsje te kort.

Wat een groter nadeel van de Trix is, is dat ze nooit de moeite hebben genomen om een uitbreidingsset voor de 22300 uit te brengen (Nederlandse tussenrijtuigen). Daar moet je dus een Märklin voor om (laten) bouwen.

- Peter
***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** 40

Rolf

  • Offline Offline
  • Berichten: 254
Re:ICE 1:1 en in model
« Reactie #50 Gepost op: 02 June 2010, 23:49:25 »
Wat een groter nadeel van de Trix is, is dat ze nooit de moeite hebben genomen om een uitbreidingsset voor de 22300 uit te brengen (Nederlandse tussenrijtuigen). Daar moet je dus een Märklin voor om (laten) bouwen.

Ja dat is hier ook gebeurd, de drie marklin tussenrijtuigen zijn omgebouwd naar trix gebruik.



Correct, al kwam ik zelf op 1:88,9 uit. Ligt een beetje aan het afronden dus, maar het ding is ietsje te kort.


Als ik de tussenrijtuigen naast flm ICE tussenrijtuigen hou zijn ze even lang. En effe na gemeten 282 mm. Dat is dan toch 1:93,5?

Rolf
« Laatst bewerkt op: 02 June 2010, 23:51:06 door TRDL NRD »

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8442
  • Spoor N
Re:ICE 1:1 en in model
« Reactie #51 Gepost op: 03 June 2010, 13:03:28 »
Als ik de tussenrijtuigen naast flm ICE tussenrijtuigen hou zijn ze even lang. En effe na gemeten 282 mm. Dat is dan toch 1:93,5?
En die rijtuigen zijn in 1:1 even lang?
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

Rolf

  • Offline Offline
  • Berichten: 254
Re:ICE 1:1 en in model
« Reactie #52 Gepost op: 03 June 2010, 13:49:56 »
En die rijtuigen zijn in 1:1 even lang?

Bij mijn weten wel.

Rolf

Petertrein81

  • Offline Offline
  • Berichten: 2408
  • Taurus en Vectron fan!!
Re:ICE 1:1 en in model
« Reactie #53 Gepost op: 03 June 2010, 13:54:44 »
De middenrijtuigen van ICE 1/2 en ICE 3 zijn niet even lang.
Zit iets van een halve meter verschil in, ICE 1/2 tussenrijtuigen
hebben de standaardlengte van 26,4 meter. ICE 3 rijtuigen zijn korter.

Exacte maat van ICE3 moet ik even uit mijn EK ICE Boek halen.

MvG Peter,

« Laatst bewerkt op: 03 June 2010, 14:08:08 door Petertrein81 »

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22457
Re:ICE 1:1 en in model
« Reactie #54 Gepost op: 03 June 2010, 14:23:37 »
En bij het uitkomen van de ICE3 van Piko hebben we al uitgebreid nagemeten ende geconstateerd dat het ding op een haar na op schaal is, met precies dezelfde lengtemaat als de Mätrix. Zeker geen 1:93.

Is de Fleischmann ICE1 goed op lengteschaal?

Ik vind de ICE1 eigenlijk de enige echte ICE. Net als een TGV zo'n giganeus hoort te hebben en oranje moet zijn.  ;D
« Laatst bewerkt op: 03 June 2010, 14:48:51 door henk »
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Dewey

  • Offline Offline
  • Berichten: 109
Re:ICE 1:1 en in model
« Reactie #55 Gepost op: 04 June 2010, 22:01:19 »
Hallo,

Ik had een vraag over de DB Br 403, kan ik als ik de Piko DB ICE 3 koop wel een goed kloppend model samenstellen voor de binnenlandse dienst? Alvast bedankt.

MVG Dewey

Ventovice

  • Offline Offline
  • Berichten: 212
Re: ICE 1:1 en in model
« Reactie #56 Gepost op: 23 February 2014, 00:40:17 »
oude koeien uit de sloot...
, maar ik heb een paar vraagjes voor de èchte ICE-kenners... ;D
(ikzelf ben een leek...)

Ik heb vandaag zo'n PIKO ICE3 start-set gekocht. In de NS/Arnhem/406 uitvoering.
Ik heb er ook al één extra 1e klas en twee extra 2e klas rijtuigen bij 'geregeld'.
(ja idd; ik moet er dus nog eentje... ;) )

Ik heb nu dus:
-koprijtuig 1e klas
-koprijtuig 2e klas
-tussenrijtuig 'BISTRO'
-tussenrijtuig 1e klas
-3 tussenrijtuigen 2e klas

Kan iemand mij vertellen in welke volgorde de 8 rijtuigen officïeel gekoppeld behoren te worden?

...en ik weet dat (in dit 'NS-geval') op elk tussenrijtuig een pantograaf hoort te zitten (...hoewel de PIKO-'BISTRO' er helaas al geen één heeft... :( ), maar hoort deze dan aan de achterkant of de voorkant van een rijtuig te zitten; of is dit verschillend? (ik bedoel dus t.o.v. het koprijtuig/ de rijrichting)
[je kunt ze in model in principe natuurlijk maar op één manier koppelen, maar dit hoeft nog niet percé de juiste te zijn...]
EDIT: ik denk zelf, na wat foto's bekeken te hebben, zó:
=====  ====<  >====  >====  ====<  ====<  >====  =====
waarbij de '<' en '>' de posities van de pantograven voorstellen 

...en dan nog een klein vraagje: mijn 1e klas en één 2e klas rijtuig hebben een zwarte panto, terwijl de andere twee 2e klassers een verchroomde panto hebben; hoe hóórt het officiëel?

Als u het weet, hoor ik het graag  ;)
« Laatst bewerkt op: 23 February 2014, 01:02:01 door Ventovice »
greetz from the westcoast   Thema: NL Internationaal (+more)...: o.a. ICE III en pré-FYRA BR186 met zelf aangepaste 'zuurstok'-ICR-'s. MIJN spoorbaan 'METROPOLIS': http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,64319.msg3221561887.html#msg32215618

Peter Korsten

  • Offline Offline
  • Berichten: 8571
Re: ICE 1:1 en in model
« Reactie #57 Gepost op: 23 February 2014, 00:55:53 »
Als je goed naar de bakken kijkt, dan hebben die allemaal het nummer 406.Abc-d. Hierbij is de 'A' een cijfer tussen 0 en 8; de 'b' en 'c' zijn min-of-meer willekeurige cijfers, maar allemaal gelijk voor elke bak; en 'd' is het controlenummer.

Bijvoorbeeld, het ene koprijtuig heeft nummer 406.053-9 en het andere heeft nummer 406.553-8. Dit is het geval voor de Märklin ICE3M.

Je moet de 'A'-nummers in deze volgorde zetten: 0 1 2 3 8 7 6 5.

In het geval van de Märklin:
  • 406.053-9
  • 406.153-7
  • 406.253-5
  • 406.353-3
  • 406.853-2
  • 406.753-4
  • 406.653-6
  • 406.553-8

Met dank aan het tekeningetje dat ik van de site van Chris van Diesen geleend heb.

- Peter
***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** 40

Ventovice

  • Offline Offline
  • Berichten: 212
Re: ICE 1:1 en in model
« Reactie #58 Gepost op: 23 February 2014, 02:37:06 »
oké... zó zit die nummering dus... :-[ thanx Peter!
...best wel raar dat er geen '406.4bc-d' bestaat, dan... ???


Maarrrr, dan heb ik nu i.i.g. de eerste helft compleet; te weten:
de '406.0bc-d' (=koprijtuig 1e klas), de '406.1bc-d' (de extra gekochte 1e klas), de '406.2bc-d' (2e klas) en de '406.3bc-d' (BISTRO)

En voor de tweede helft heb ik nu:
de '406.5bc-d' (=koprijtuig 2e klas) en 2 x een 406.6bc-d (= de extra gekochte 2e klas rijtuigen)
...maar ik heb dus nog geen 406.7bc-d en ook geen 406.8bc-d...

Bij mijn weten zijn er ook verder geen andere extra rijtuigen te koop van PIKO, dus is er officiëel nooit een '7' en '8' gemaakt...
Dus nou moet ik 'ff' weten welke klasse deze twee rijtuigen officiëel hebben...
...zodat ik één '6' kan om-nummeren en bovendien weet wèlke klasse rijtuig ik er nu alleen nog bij moet gaan kopen!  ;)

Dus wie weet welke klasse de '7' en de '8' (cq het 5e en 6e rijtuig vanaf vóór) moeten zijn?

(ik zal nog 'ff' wat foto's proberen te ontcijferen en anders kijk ik wel op Amsterdam CS!  ;D )
greetz from the westcoast   Thema: NL Internationaal (+more)...: o.a. ICE III en pré-FYRA BR186 met zelf aangepaste 'zuurstok'-ICR-'s. MIJN spoorbaan 'METROPOLIS': http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,64319.msg3221561887.html#msg32215618

Frontier

  • Offline Offline
  • Berichten: 280
    • The Flying Carpet Hub
Re: ICE 1:1 en in model
« Reactie #59 Gepost op: 23 February 2014, 03:07:25 »
De ICE3's die in Nederland rijden bestaan uit vijf 2e klas rijtuigen, twee 1e klas rijtuigen en een Bordbistro rijtuig.
'Every year donkeys and mules kill more people than plane crashes'