Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Een leuke vrachtwagen
door
Arjan6511
Vandaag
om 16:20:57
C12c rijtuig
door
Eelco Storm
Vandaag
om 16:11:38
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
Spelfaut
Vandaag
om 16:10:12
Piko NS 5/600 Hippel 2025
door
mamory
Vandaag
om 16:06:41
Leubachtalbahn
door
einte
Vandaag
om 15:55:48
De prachtige reeksen van Bemo
door
Peter45
Vandaag
om 15:51:52
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
door
Hans Reints
Vandaag
om 15:38:11
De dingen die je kan maken uit een plaat.
door
bask185
Vandaag
om 15:28:18
Da's Daz 2
door
spoorijzer
Vandaag
om 15:21:36
De bouw van mijn modelbaan in Thailand
door
Wim Vink
Vandaag
om 15:08:57
Beneluxspoor Forum Modulebaan is te zien bij Carmeliet op stoom in 2025.
door
MOVisser
Vandaag
om 14:58:42
Project seaside Germany
door
Ronald Halma
Vandaag
om 14:33:55
US diorama in H0
door
Jelmer
Vandaag
om 14:26:28
Tankinstallaties voor dieseltreinen
door
spoorijzer
Vandaag
om 14:15:25
Au bord de la Cèze
door
Thai-Bundesbahn
Vandaag
om 13:52:31
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
Thai-Bundesbahn
Vandaag
om 13:48:33
Bauarbeiten im gange
door
Thai-Bundesbahn
Vandaag
om 13:47:24
Zelfbouw HSM stoomloc Argus-Vesta serie
door
Huup
Vandaag
om 13:26:41
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor
door
Jelmer
Vandaag
om 13:06:40
Ketelwagens, welke hebben jullie?
door
KNed
Vandaag
om 12:27:57
Seinschakelaar
door
Trein033
Vandaag
om 12:08:49
Afscheidsrit ICR rijtuigen 27 september 2025
door
Hennie
Vandaag
om 11:26:32
Led schakeling ed.
door
Klaas Zondervan
Vandaag
om 09:16:01
Mooi weer om buiten te spelen
door
hervé
05 October 2025, 22:35:03
Bouwbeschrijving mat' 36 ElD-4 van MK-Modelbouwstudio's
door
Rob Bennis
05 October 2025, 21:05:09
NS-1000 in spoor-1
door
daempfer
05 October 2025, 20:42:19
Mijn eerste baan, Hexental in ho. 380x 120cm
door
Ronald69
05 October 2025, 17:49:16
Spoorwegkanon Leopold Krupp K5 (E)
door
_Sjors_
05 October 2025, 17:32:31
Modules van Kees Gorter (vervolg)
door
ca.gorter
05 October 2025, 17:03:11
Korneschans. Een fictief Duits Nederlands grensstation.
door
DJV
05 October 2025, 16:41:42
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
Ombouwen
|
Verbeteren van rijeigenschappen NS 2400 en NS 2200 in N-spoor
« vorige
volgende »
Print
Pagina's: [
1
]
Omlaag
Auteur
Topic: Verbeteren van rijeigenschappen NS 2400 en NS 2200 in N-spoor (gelezen 7856 keer)
Paul-P
Offline
Berichten: 197
Verbeteren van rijeigenschappen NS 2400 en NS 2200 in N-spoor
«
Gepost op:
31 March 2010, 00:20:31 »
Messing modellen van N-spoor NS locomotieven zien er van buiten mooi en strak uit, maar het onderstel laat nog al eens de wensen over. Dat is jammer want een mooie loc die niet lekker rangeert is uiteindelijk gewoon niet meer het lievelingetje. Daar kan verandering in worden gebracht!
Het onderstel van de korte MAK locomotief van minitrix biedt uitkomsten. Het is relatief smal, ongeveer even lang qua wielbasis als NS diesel locs 2400 en 2200. De rijeigenschappen van een minitrix MAK loc zijn zeer goed. Het maakt goed contact, heeft een vliegwiel, rijdt vrij langzaam bij hoge spanning dus rangeert vrij fijn. Ook de mogelijkheid tot digitaliseren en de led-verlichting kan soms mooi uitkomen.
2200
Als eerst is de 2200 van THS uitelkaar gehaald, het betrof een eerste serie waarbij roco onderdelen zijn gebruikt. De rijeigenschappen waren dramatisch. Het frame is uitelkaar gezaagd zodat de bufferbalken inclusief trapjes overgezet kunnen worden. Daarvoor moet het minitrix onderstel in de juiste vorm geslepen worden met als gevolg dat het kortkoppelmechaniek gesloopt moet worden. De oude THS koppeling zal dus weer terug komen. De kap biedt zoveel ruimte dat ook de printplaten,decoder aansluiting en led verlichting kunnen blijven zitten. De zijkanten van de draaistellen zijn eenvoudig te vervangen door het ouden langs de achterkant met een mes af te snijden en met secondelijm en activator de messing draaistelzijkanten weer te plaatsen. De dieseltank blijft zitten omdat deze nagenoeg dezelfde vorm heeft als het orginele van THS. Het model is bijna gereed, de gele balk onder de looptrede moet nog opnieuw gemaakt worden. De eerste testrit was een groot succes, vandaar dat ook de 2400 wordt aangepast met dit onderstel.
2400
De kap messing kap van onbekende fabrikant is zelf gespoten en voorzien van handgrepen. Het model is net even anders dan die van phildie. Deze heeft net geen knikje in het dak en is iets kleiner. Dat heeft als gevolg dat de kap vrij smal is en dat het onderstel van mintrix smaller gemaakt moet worden. Ook alle randjes voor het kortkoppel systeem worden weggefreest om de messing (holle) bodemplaat zo laag mogelijk boven de draaistellen te houden. De orginele motor is helaas ook te smal en dus wordt deze vervangen door een Mashima motor die ipv 10,4 mm 9,4 mm dik is. Net genoeg om er goed in te passen. De printplaten en led verlichting komen ook niet terug omdat deze te breed zijn. De dieseltank wordt nu wel terug geplaatst, maar daar moet aardig wat metaal voor worden weggefreest en dat kostte zelfs het laatste slijpschijfje.
Meer foto's van dit artikel op
www.delftsemodelbouwvereniging.nl/nieuws/
Ook andere leuke dingen op te zien!
«
Laatst bewerkt op: 31 March 2010, 00:24:48 door Paul-P
»
Gelogd
Kom eens kijken bij de Delfste Modelbouwvereniging! We zoeken leden! Clubavond ma. in Delft do. in Den Haag zie
www.d-mv.nl
Matheus 18
Nog iets te plat voor Profi.
Offline
Berichten: 2513
poging tot Steentje bijdragen.
Re:Verbeteren van rijeigenschappen NS 2400 en NS 2200 in N-spoor
«
Reactie #1 Gepost op:
31 March 2010, 21:11:19 »
Hoi Paul-P,
Leuke dingetjes, dit vertoon op de verwezen site, raar dat u niet meer respons hebt van NS rijders.
Zelf rijdt ik H0, maar heb 15 jaar met N gewerkt, daarom nog steeds interesse.
Laat u niet ontmoedigen, het kan hier soms raar lopen.
Matheus.
Gelogd
Wisselend analoog-digitaal. Roco-Flm-Piko en Marienberg loc's.
Paul-P
Offline
Berichten: 197
Re:Verbeteren van rijeigenschappen NS 2400 en NS 2200 in N-spoor
«
Reactie #2 Gepost op:
31 March 2010, 21:46:44 »
heb het ook op n-spoorforum geplaats daar ook een paar reacties..
Gelogd
Kom eens kijken bij de Delfste Modelbouwvereniging! We zoeken leden! Clubavond ma. in Delft do. in Den Haag zie
www.d-mv.nl
HansQ
Offline
Berichten: 2040
Daar waar de rook is, is de kortsluiting...
Re:Verbeteren van rijeigenschappen NS 2400 en NS 2200 in N-spoor
«
Reactie #3 Gepost op:
08 August 2010, 16:13:44 »
Zie dit draadje over een 3D/RM NS 2200 kapje, we gaan vast dankbaar gebruikmaken van het voorbeeld van de Delftse Modelspoorders!
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,28793.msg449880.html#msg449880
Gelogd
HansQ, RailClub Utrecht
spoor N modulebouw, electronica, Selectrix
Print
Pagina's: [
1
]
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
Ombouwen
|
Verbeteren van rijeigenschappen NS 2400 en NS 2200 in N-spoor