Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Toon hier je (model)TRAM foto's.
door
Keska
Vandaag
om 18:33:45
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm
door
Robert vh Prutsert
Vandaag
om 18:32:48
13 en 14 september Pairi Daiza Steam Railway 10 jaar
door
GD
Vandaag
om 18:14:51
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
ceuleer
Vandaag
om 17:50:25
Minstens 5 jaar geen treinverkeer Groningen-Leer [D]
door
saskia
Vandaag
om 17:48:47
Veevervoer ss/ ns
door
Rob Ellerman
Vandaag
om 17:19:13
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ...
door
Rob Ellerman
Vandaag
om 17:17:46
De modeltreinen van Spoorijzer
door
Mispoes
Vandaag
om 17:15:34
Wie heeft er ervaring met een baan in een inpandige garage in een app. gebouw?
door
Klaas Zondervan
Vandaag
om 16:49:00
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's
door
Huup
Vandaag
om 16:42:14
Vraag Lima DDM 149868 handleiding
door
henk
Vandaag
om 16:26:56
Welke winkel voert deze merken?
door
Wim1969
Vandaag
om 15:51:58
Mijn-bouw Indonesie
door
NS264
Vandaag
om 14:45:14
44 Roco vs 44 Brawa
door
Nico Hoogerwerf
Vandaag
om 13:47:07
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2
door
Eric B
Vandaag
om 13:23:27
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor
door
william_2
Vandaag
om 12:21:52
Swalbenburg, N modulebaan
door
NS264
Vandaag
om 11:37:38
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0
door
nighttrain1
Vandaag
om 11:33:42
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
MichielB
Vandaag
om 10:17:55
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots
door
Simplex
Vandaag
om 10:01:07
Minder wissels
door
Eric B
Vandaag
om 09:41:54
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen
door
bollen neus
Vandaag
om 08:41:57
Plaatdikte van een rangeerbaan
door
ruudns
Vandaag
om 08:23:41
De bouw van mijn modelbaan in Thailand
door
Thai-Bundesbahn
Vandaag
om 06:18:08
6 en 7 september terug naar toen
door
Wim Vink
06 September 2025, 23:34:38
Alweer is de Weller soldeerbout defect
door
Peter Kleton
06 September 2025, 23:05:54
Raadplaatje
door
Modellbahnwagen
06 September 2025, 21:50:45
Spooraccessoires in diverse schalen, 3D-geprint.
door
Huup
06 September 2025, 20:12:59
Deining in Dönsdorf
door
Basilicum
06 September 2025, 19:19:21
Treinsamenstelling vooroorlogse D treinen
door
Martijnstein
06 September 2025, 17:56:43
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Materieel
|
BNLS-Werkspoor - gemoderniseerde Electrotren 1300, van 1309 naar 1302
« vorige
volgende »
Print
Pagina's:
1
2
Volgende
- [
1
]
2
Omlaag
Auteur
Topic: BNLS-Werkspoor - gemoderniseerde Electrotren 1300, van 1309 naar 1302 (gelezen 10430 keer)
fissy
Offline
Berichten: 4306
BNLS-Werkspoor - gemoderniseerde Electrotren 1300, van 1309 naar 1302
«
Gepost op:
08 February 2010, 10:30:57 »
Ik loop al lange tijd met de idee rond, een 1309 naar de 1302 Woerden te verbouwen. Ik heb lang zitten twijfelen een van de nieuwe 1300en van Electrotren/Rivarossi aan te schaffen. Maar als ik de prijs en andere dingen bekijk, dan heb ik geen zin in de loc, daarom zelfbouw...
Ik heb toen al een 1309 van Remco overgenomen met wat schade aan de lichtgeleider (geen probleem, Verlichting zou ik sowieso nog moeten aanpassen aan mijn 1300en).
nog onbewerkt
de frontlichten heb ik met een 2mm boortje opgeboord en dan een 2mm styreen buis erin geplakt om deze dicht te zetten
en dan heb ik de frontlichten afgesneden en het derde pit geboord
Groet
Bernd
Gelogd
Project
Gouda in H0
- Nederland - Tijdperk V - Digital: DCC Loconet (Digitrax DCS 100)
OBB bezoekje:
2008
janw
Offline
Berichten: 2217
Bruggen-IG:
Re: BNLS-Werkspoor - gemoderniseerde Electrotren 1300, van 1309 naar 1302
«
Reactie #1 Gepost op:
08 February 2010, 11:10:33 »
Ha Bernd,
Mooi plan, toch een vraagje: heb je overwogen om op het Electrotren onderstel een Lima kap te zetten? De ronding van het dak boven de kop en de hoogte van de frontruiten klopt dan beter. Voor dat je een enorme hoeveel tijd in deze kap stopt (en uiteindelijk toch een sub-optimaal resultaat overhoudt) zou ik me even afvragen of een kapwissel niet profijtelijker is. Je houdt dan wel motorische kwaliteit van de Electrotren, maar bent een hoop minpuntjes in het uiterlijk kwijt.
Je Electrotren-kap hoef je dan trouwens niet weg te doen: de frontlampen die je nu hebt weggehaald waren toch te klein. Je kunt ze eenvoudig opnieuw opbouwen met een pijpje styreen en een rondje (zoals hier bij een beschadigde Lima is gedaan), en dan wel op de juiste maat (diameter pijpje 3,0 mm of een heel klein beetje meer).
Kun je daarna door kapwissel kiezen welke uitvoering van de 1300 je laat rijden.
Gelogd
fissy
Offline
Berichten: 4306
Re: BNLS-Werkspoor - gemoderniseerde Electrotren 1300, van 1309 naar 1302
«
Reactie #2 Gepost op:
08 February 2010, 12:28:18 »
Nee, heb ik niet overwogen, omdat ik nog 3 andere 1300en van electrotren heb. Als ik nu een ga aanpassen, dan zou deze niet meer bij de anderen passen. Daarom gaat dit ook een aangepaste electrotren werden.
hier nog een plaatje met nieuwe lichtbalk met rooster in het midden en derde pit.
Nu nog plamuren en wat bijwerken...
Groet
Bernd
Gelogd
Project
Gouda in H0
- Nederland - Tijdperk V - Digital: DCC Loconet (Digitrax DCS 100)
OBB bezoekje:
2008
Thowra
Offline
Berichten: 2579
Re: BNLS-Werkspoor - gemoderniseerde Electrotren 1300, van 1309 naar 1302
«
Reactie #3 Gepost op:
08 February 2010, 14:10:55 »
Gaaf Bernd! Het begint al goed te lijken op de gerenoveerde versie.
Zo heb ik nog een blauwe Rivarossi NS1300 staan die ik om ga zetten in de geel/grijze met derde pit.
Heb de sierlijnen er al af gehaald en de kap lichtjes opgeschuurd. Nu de plamuur nog omdat er toch oneffenheden in zitten.
Bernd daarom is mijn vraag welk plamuur ga jij gebruiken om een gladde wand te krijgen? En Jan met welk plamuur heb jij goed resultaat geboekt?
Hoor het graag.
Jeroen
«
Laatst bewerkt op: 08 February 2010, 19:01:09 door Thowra
»
Gelogd
We're all riders on this train.
ltenhoopen
Offline
Berichten: 19
Re: BNLS-Werkspoor - gemoderniseerde Electrotren 1300, van 1309 naar 1302
«
Reactie #4 Gepost op:
08 February 2010, 16:43:27 »
Hi Bernd,
Ik heb vorig jaar ook een geel-grijze Electrotren 1300 gerenoveerd, was leuk om te doen. Als ik toen had geweten dat ze er toch zelf definitief een uit zouden brengen had ik het misschien niet gedaan maar ach, zowieso een hoop geld uitgespaard...
Dit is het resultaat geworden:
Een paar tips:
- Het grote "verdiepte" vlak van de zijkant is te groot op de Electrotren 1300. De Lima-1300 heeft dit ook. Het "hogere" gedeelte stopt al snel voorbij de cabinedeur. (zie pijltje hieronder) Ik heb de transfers hieraan opgelijnd en het viel me achteraf pas op dat het niet helemaal klopte met het grote voorbeeld. Hier kun je het goed zien hoe breed dat stuk in werkelijkheid moet zijn:
http://www.railfaneurope.net/pix/nl/electric/1300/yellow_1310-16/MH200112180119.jpg
Als me dit eerder opgevallen was had ik dit zeker opgevuld...
- Vijl het dak bij, het smoelt 'n stuk beter dan de Electrotren-neus, vergelijk de bolling maar met de geel-grijze 1300 in bovenstaand plaatje. Verder heb ik de cabineramen getint, hierdoor valt het amper meer op dat ze te groot zijn.
Succes met verbouwen, ik ben benieuwd naar het resultaat (en naar de Electrotren-uitgave natuurlijk)..
Groeten,
Laurent
Gelogd
fissy
Offline
Berichten: 4306
Re: BNLS-Werkspoor - gemoderniseerde Electrotren 1300, van 1309 naar 1302
«
Reactie #5 Gepost op:
14 February 2010, 21:58:28 »
Laurent, dit ziet toch echt goed uit!
Dank voor de Tip, met de grote verdiepte! Het dak ga ik niet aanpassen, omdat ik de anderen dan ook zou moeten aanpassen. Ik wacht nog tot de decals er zijn, dan ga ik verder.
Ik had de kap al geel gespuiten, omdat ik wat bang was, dat de verf van de gele gedeelte te dik was om goed over te komen naar het spuiten. Het resultaat:
En ja, was te dik. eerst in de ovenreiniger en dan naar een dag drogenen in de Airbrush cleaner, helaas te lang, nu heb ik 3D Puzzel van de 1300
Had het beter moeten weten....
Groet
Bernd
Gelogd
Project
Gouda in H0
- Nederland - Tijdperk V - Digital: DCC Loconet (Digitrax DCS 100)
OBB bezoekje:
2008
Hans sprinter
Offline
Berichten: 1521
Vriend van vlaflip
Re: BNLS-Werkspoor - gemoderniseerde Electrotren 1300, van 1309 naar 1302
«
Reactie #6 Gepost op:
14 February 2010, 22:20:59 »
Oef, das pijnlijk
Sterkte, Hans
Gelogd
fissy
Offline
Berichten: 4306
Re: BNLS-Werkspoor - gemoderniseerde Electrotren 1300, van 1309 naar 1302
«
Reactie #7 Gepost op:
14 February 2010, 22:29:43 »
Het moet weer goed kommen, is dan maar een uitdaging. Heeft zeker wat positiefs, nu kan ik in het geel de gravering van de rooster beter zien
Gelogd
Project
Gouda in H0
- Nederland - Tijdperk V - Digital: DCC Loconet (Digitrax DCS 100)
OBB bezoekje:
2008
janw
Offline
Berichten: 2217
Bruggen-IG:
Re: BNLS-Werkspoor - gemoderniseerde Electrotren 1300, van 1309 naar 1302
«
Reactie #8 Gepost op:
14 February 2010, 23:32:47 »
Ai, wel heel zonde...
Kun je aan een losse kap komen (van Lima
?)
Jan
Gelogd
Overlast
Offline
Berichten: 2522
Wij vragen u begrip voor de overlast
Re: BNLS-Werkspoor - gemoderniseerde Electrotren 1300, van 1309 naar 1302
«
Reactie #9 Gepost op:
15 February 2010, 09:14:50 »
Dat is balen, Bernd!
Was je vergeten dat het bij mij al een keer was gebeurt?:
https://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,15093.45.html
Maarten
Gelogd
NS 1968 - 1986, H0, gelijkstroom
Karst Drenth
Offline
Berichten: 10485
NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
Re: BNLS-Werkspoor - gemoderniseerde Electrotren 1300, van 1309 naar 1302
«
Reactie #10 Gepost op:
15 February 2010, 11:01:03 »
Hoi Bernd,
Twee vragen.... waarom was die verf zo dik ?? En... hielp de ovenreiniger niet ( voldoende ) ??
Ik denk, na ook dit weer gelezen te hebben, dat we hier op het forum maar een nieuwe spreuk introduceren:
"Airbrush Cleaner: Maakt meer kapot dan je lief is !"
Grtzz,
Karst
Gelogd
fissy
Offline
Berichten: 4306
Re: BNLS-Werkspoor - gemoderniseerde Electrotren 1300, van 1309 naar 1302
«
Reactie #11 Gepost op:
15 February 2010, 11:31:03 »
@Maarten, ja had ik nog in herinnering, had ik weten moeten!
@Karst, Ik denk de verf is standaard op de 1309 zo dik, om dat de verf niet goed dekkend is op de grijze kap. Ovenreiniger (onze duitse
) was er niet sterk genoeg voor...
Citaat van: Karst Drenth op 15 February 2010, 11:01:03
"Airbrush Cleaner: Maakt meer kapot dan je lief is !"
Ja, ik denk er zit nog wat verschil tussen a) plastic van de kappen en de concentratie van de airbrush cleaner, ik had wat oude cleaner gebruikt met al wat opgeloste verf erin, denk de cleaner was niet meer zo agressief. Ik had de kap langer in gelaten om de verf af te bekomen, zeker had de cleaner dan meer tijd om het plastic optelossen.
De Kap is op de hoeken en waar gaatjes in zitten gebroken, dus waar de reactie oppervlakte en de eigenspanningen groot is. Ik denk de tijd is hel belangrijk.
Zeker twijfel ik of ik het spul nog eens ga gebruiken.
Inmiddels zijn de meeste delen weer in elkaar geplakt, maar er missen wat details (van de omloop, de instaptreden), deze zijn niet meer te vinden, moet ik met styreen iets knutselen.
Groet
Bernd
Gelogd
Project
Gouda in H0
- Nederland - Tijdperk V - Digital: DCC Loconet (Digitrax DCS 100)
OBB bezoekje:
2008
nederbelg
Offline
Berichten: 1455
Tijdperk IV, NS, vishaken en blauwe banen.
Re: BNLS-Werkspoor - gemoderniseerde Electrotren 1300, van 1309 naar 1302
«
Reactie #12 Gepost op:
15 February 2010, 11:32:25 »
Een vraagje over het donker tinten van de cabine ruiten.
gewoon met een stift of ??
dave
Gelogd
DCC, NS, Koploper, Loconet Tijdperk IV
fissy
Offline
Berichten: 4306
Re: BNLS-Werkspoor - gemoderniseerde Electrotren 1300, van 1309 naar 1302
«
Reactie #13 Gepost op:
24 February 2010, 23:01:49 »
Zo, inmiddels heb ik de loc weer in elkaar gezet en geplamuurd:
Als het goed is, kan ze morgen in de primer.
Groet
Bernd
Gelogd
Project
Gouda in H0
- Nederland - Tijdperk V - Digital: DCC Loconet (Digitrax DCS 100)
OBB bezoekje:
2008
fissy
Offline
Berichten: 4306
Re: BNLS-Werkspoor - gemoderniseerde Electrotren 1300, van 1309 naar 1302
«
Reactie #14 Gepost op:
15 March 2010, 21:05:02 »
Ik was de laatste dagen echt te lui om plaatjes te plaatsen, maar nu het resultaat van de 1302. Inmiddels is de kap af. Ik moet nog de panthos aanpassen, kommen nieuwe schuitjes op.
De binnenkant is ook gewijzigd, original printplaat is uit en nieuwe is binnen gekomen. Aansluitingen voor de frontverlichting komen op de micromatch connector.
Groet
Bernd
Gelogd
Project
Gouda in H0
- Nederland - Tijdperk V - Digital: DCC Loconet (Digitrax DCS 100)
OBB bezoekje:
2008
Print
Pagina's:
1
2
Volgende
- [
1
]
2
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Materieel
|
BNLS-Werkspoor - gemoderniseerde Electrotren 1300, van 1309 naar 1302