Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Modelspoorbaan van Einte door Lobomotion69
Vandaag om 03:24:13
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door Dave.......
Vandaag om 01:54:23
Raadplaatje door Dave.......
Vandaag om 00:33:43
Veevervoer ss/ ns door Edwin2121992
10 September 2025, 23:52:59
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door MichielB
10 September 2025, 23:16:30
tandwiel lux modellbau door Olav
10 September 2025, 22:59:14
Rookgenerator wil niet werken, van piko 50652 = BR 93 in Rocrail door MOVisser
10 September 2025, 22:56:39
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
10 September 2025, 22:51:19
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
10 September 2025, 22:47:52
BNLS-Werkspoor - Railhopper SM90 door Joz
10 September 2025, 22:46:29
Mijnbouw Indonesië door MOVisser
10 September 2025, 22:26:28
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
10 September 2025, 21:42:40
PWM regelaar Kato 22018 sx standaard controller door Pollux
10 September 2025, 21:36:30
Rondje door Lissabon met Lijn 28 door Peter Soonius
10 September 2025, 21:32:12
Tandwiel 13 tands tbv aandrijfasje door Hasenwald
10 September 2025, 19:28:42
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door VAM65
10 September 2025, 19:18:35
Koppelingsmechanisme klemt? door Robert vh Prutsert
10 September 2025, 19:12:10
Scandinavië-IG: Skandinavisk bangården. Voor op Scandinavië gerichte spoorzaken door Loki
10 September 2025, 19:06:47
Z21 en het programeren met de Z21App. door Frank 123
10 September 2025, 19:03:41
Da's Daz 2 door NS264
10 September 2025, 18:37:27
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
10 September 2025, 18:29:04
Liliput Onderdeel NS 7851 stoomlok door Bas, Dordrecht
10 September 2025, 18:25:26
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door borotof
10 September 2025, 17:47:49
19 Toen door ES44C4
10 September 2025, 17:20:58
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
10 September 2025, 17:03:11
Ovaalramer in messing. Schaal 0 door FritsT
10 September 2025, 16:57:23
De bouw van 'Ommelanden' (H0) door phdirk
10 September 2025, 15:57:32
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door MOVisser
10 September 2025, 15:03:22
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
10 September 2025, 14:26:11
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
10 September 2025, 12:07:16
  

Auteur Topic: verschil tussen DDM-1 en DDAR  (gelezen 13076 keer)

Railhopper

  • Offline Offline
  • Berichten: 2366
verschil tussen DDM-1 en DDAR
« Gepost op: 05 February 2010, 21:08:49 »
Hallo,

mijn vraag is wat is het verschil tussen DDM-1 en DDAR?

aan gezien ik een 1711 (Emmen) heb wil ik hier iets achter plaatsen.
je kunt er dus geen DDM-1 achter zetten schijnt het ??

MVGR Railhoper

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22559
Re:verschil tussen DDM-1 en DDAR
« Reactie #1 Gepost op: 05 February 2010, 21:11:01 »
Daar heeft iemand ooit eens een prima wiki over in elkaar gezet.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Romar

  • Offline Offline
  • Berichten: 3837
    • Driehuizen in 1:87
Re:verschil tussen DDM-1 en DDAR
« Reactie #2 Gepost op: 05 February 2010, 21:17:52 »
Hoi Railhopper,

Op martijnhaman.nl staat ook informatie over DDM en DD-AR.
Links in het menu kun je op een van de twee types klikken voor meer info.

Mvg,

Romar
Herrie liefhebber, Early hardcore, Industrial & Frenchcore.

Patrick Beentjes

  • Offline Offline
  • Berichten: 61
  • NL H0 IV-V
Re:verschil tussen DDM-1 en DDAR
« Reactie #3 Gepost op: 05 February 2010, 21:39:18 »
Even kort het verschil.

DDM-1 is de eerste serie dubbeldeksrijtuigen. Deze reden in combinatie met een 1600 loc (later 1800). Deze rijtuigen zijn te herkennen aan het dierenlogo en pantograaf op de stuurstand. Ook hebben deze rijtuigen rode banken en hebben geen bestemming aanwijzer. Ook is het zo dat de reclamebanen iets zijn opgeschoven t.o.v het DD-AR.

DD-AR is de 2 en 3e serie dubbeldeksrijtuigen. Deze reden in het begin in combinatie met een 1700 loc ôver het algemeen met 3 of 4 rijtuigen erachter. De stuurstand had geen pantograaf en geen dierenplaatje. Later zijn de locomotieven die de 3-delige DD-ARs trokken/duwen vervangen voor een mDDM motorwagen.

Dus je kan achter een 1700 loc de rijtuigen uit een DD-AR set van Rivarossi inzetten. Alleen deze is wel prijzig aangezien die alleen te koop zijn i.c.m een mDDM. Dat totale setje is behoorlijk zeldzaam....
Met de trein is het fijn (Y)

Railhopper

  • Offline Offline
  • Berichten: 2366
Re:verschil tussen DDM-1 en DDAR
« Reactie #4 Gepost op: 05 February 2010, 21:41:44 »
bedankt voor de snelle reactie's (y).


ik had al een aantal punten gevonden :)

ik zal zeker een setje gaan kopen voor mijn 1711, ook al rijd hij niet zo in het echt rond.

want de buurman ziet het verschil toch niet  ;D (y)
« Laatst bewerkt op: 05 February 2010, 21:44:27 door Railhopper »

saltreinenfan

  • Gast
Re:verschil tussen DDM-1 en DDAR
« Reactie #5 Gepost op: 05 February 2010, 22:01:21 »
Even kort het verschil.

DDM-1 is de eerste serie dubbeldeksrijtuigen. Deze reden in combinatie met een 1600 loc (later 1800). Deze rijtuigen zijn te herkennen aan het dierenlogo en pantograaf op de stuurstand. Ook hebben deze rijtuigen rode banken en hebben geen bestemming aanwijzer. Ook is het zo dat de reclamebanen iets zijn opgeschoven t.o.v het DD-AR.

DD-AR is de 2 en 3e serie dubbeldeksrijtuigen. Deze reden in het begin in combinatie met een 1700 loc ôver het algemeen met 3 of 4 rijtuigen erachter. De stuurstand had geen pantograaf en geen dierenplaatje. Later zijn de locomotieven die de 3-delige DD-ARs trokken/duwen vervangen voor een mDDM motorwagen.

Dus je kan achter een 1700 loc de rijtuigen uit een DD-AR set van Rivarossi inzetten. Alleen deze is wel prijzig aangezien die alleen te koop zijn i.c.m een mDDM. Dat totale setje is behoorlijk zeldzaam....

Er is nog een verschil : de trappetjes aan de DDM 1 zitten aan de rechter kant van de neus , en bij de DDM 2/3 zitten die links ;)

Met Vriendelijke Groet,
Salvador

Daan!

  • Offline Offline
  • Berichten: 4558
Re:verschil tussen DDM-1 en DDAR
« Reactie #6 Gepost op: 06 February 2010, 07:34:44 »
Citaat
Dus je kan achter een 1700 loc de rijtuigen uit een DD-AR set van Rivarossi inzetten. Alleen deze is wel prijzig aangezien die alleen te koop zijn i.c.m een mDDM. Dat totale setje is behoorlijk zeldzaam....

Nee, want een mDDM stam heeft een ander nummer dan een stam met een 1700.
Een stam met een 1700 heeft namelijk een 7400 nummer en een mDDM stam een 7800.

7300: Bvk + ABv + Bv + loc, later Bvk + Bv + ABv + loc (komt ook niet meer voor) misschien nog bij 1, maar dat durf ik niet met zekerheid te zeggen.
7400: Bvk + ABv + Bv + Bv + loc
7800: Bvk + ABv + Bv + mABk
7900: Bvk + ABv + Bv + Bv + ABv + Bv + loc (komt niet meer voor)

mcn

  • Offline Offline
  • Berichten: 49
Re:verschil tussen DDM-1 en DDAR
« Reactie #7 Gepost op: 06 February 2010, 11:49:48 »
7300: Bvk + ABv + Bv + loc, later Bvk + Bv + ABv + loc (komt ook niet meer voor) misschien nog bij 1, maar dat durf ik niet met zekerheid te zeggen.
Nog eentje, ik geloof de 7336, maar weet het niet zeker. Ik kom hem zeldzaam tegen.
De laatste keer was in december in Amsterdam, toen ik hem reed naar hoofdorp.

Raymond.

Mcn1986

  • Offline Offline
  • Berichten: 1623
Re:verschil tussen DDM-1 en DDAR
« Reactie #8 Gepost op: 06 February 2010, 12:13:16 »
Citaat
Dus je kan achter een 1700 loc de rijtuigen uit een DD-AR set van Rivarossi inzetten. Alleen deze is wel prijzig aangezien die alleen te koop zijn i.c.m een mDDM. Dat totale setje is behoorlijk zeldzaam....

heb er 1 te koop met motorwagen...setje van rivarossi, PM maar.
Gr. Silvester

neudalhausenstadbahn

  • Offline Offline
  • Berichten: 2876
Re:verschil tussen DDM-1 en DDAR
« Reactie #9 Gepost op: 06 February 2010, 12:29:12 »
Even gecheckt op somda, het was de 7365 die in december als 3tjes rond reed ;)

Groetjes Michiel
"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"

BlauweEngel-fan

  • Offline Offline
  • Berichten: 120
Re:verschil tussen DDM-1 en DDAR
« Reactie #10 Gepost op: 07 March 2023, 20:07:07 »
Even kort het verschil.

DDM-1 is de eerste serie dubbeldeksrijtuigen. Deze reden in combinatie met een 1600 loc (later 1800). Deze rijtuigen zijn te herkennen aan het dierenlogo en pantograaf op de stuurstand. Ook hebben deze rijtuigen rode banken en hebben geen bestemming aanwijzer. Ook is het zo dat de reclamebanen iets zijn opgeschoven t.o.v het DD-AR.

DD-AR is de 2 en 3e serie dubbeldeksrijtuigen. Deze reden in het begin in combinatie met een 1700 loc ôver het algemeen met 3 of 4 rijtuigen erachter. De stuurstand had geen pantograaf en geen dierenplaatje. Later zijn de locomotieven die de 3-delige DD-ARs trokken/duwen vervangen voor een mDDM motorwagen.

Dus je kan achter een 1700 loc de rijtuigen uit een DD-AR set van Rivarossi inzetten. Alleen deze is wel prijzig aangezien die alleen te koop zijn i.c.m een mDDM. Dat totale setje is behoorlijk zeldzaam....
Op Marktplaats staat er momenteel zo'n setje te koop, met de kwalificatie NIEUW. Volgens mij moet dat zijn Z.G.A.N.
En inderdaad behoorlijk prijzig, van een verkoper die daar volgens mij hier ook wel iets bekend om staat: https://www.marktplaats.nl/v/hobby-en-vrije-tijd/modeltreinen-h0/m1952213510-h0-dc-rivarosssi-ns-dubbeldekker-dd-ar-incl-mddm

Ik wacht tot "echt nieuw" en mijn hoop is gericht op PBModels...

Freek Jonkers

  • Offline Offline
  • Berichten: 211
Re: verschil tussen DDM-1 en DDAR
« Reactie #11 Gepost op: 07 March 2023, 21:21:55 »
In 2012 is er een korte periode geweest dat DDM-1 met Loc 1700 gereden heeft.
Daartooe moesten er wel een aantal constructie wijzigingen aan de 1700 worden uitgevoerd.
Dus zo'n samenstelling is niet echt onrealistisch.

De  26-115 had trouwens een groen interieur. Deze was opgeknapt na een botsschade te Zaandam.
Verder waren er nog technische verschillen. Bijvoorbeeld de draaistellen van de DDAR hadden een PMG. Verder had DDAR ATB fase 4 en DDM-1 Fase 3.