Korte geschiedenis NS 2700, Na dat bleek dat de NS 2600 in de praktijk erg tegenviel besloot de NS deze 5 locomotieven te vervangen door de serie 2700.Om nu minder risico te nemen werd besloten locomotieven te bestellen uit een beproeft concept.Net als de 1200 serie werd gekozen voor Amerikaanse techniek, aangezien de Amerikanen veel ervaring hebben met diesellocomotieven.Het werd een dieselversie van de 1200 met (uit bezuiniging) een enkele cabine.Nu kregen deze locomotieven een nog Amerikaanser uiterlijk.In totaal ging het om 5 exemplaren die geassembleerd werden bij Werkspoor.Ze kwamen gelijk in Berlijns blauw op de baan en waren op de eerste plaats bedoelt voor passagiers vervoer.Er was nog een optie voor 15 extra exemplaren maar daar werd later van afgezien. Bouwtekening, gevonden op internet...uh voor 80% dan Praktijk, In de praktijk bleek de enkele cabine erg onhandig in gebruik, de locomotieven werden in het begin daarom vooral gebruikt voor de internationale treinen zoals de TEE en D treinen waarbij incidenteel doorgereden werd naar Parijs.Ook werd er veel met zowel voor als achter een locomotief geplaatst, met name op de dienst tussen Haarlem en Maastricht al werd daar meestal gebruik gemaakt met elektrische tractie.Uiteindelijk werd de serie vrij snel “verbannen” naar de goederendienst.Het thuis depot voor deze serie was Juinen.Uiteindelijk ging de hele serie in 1975 uit dienst, wel werd nog geprobeerd de locomotieven te verkopen naar de Ontario railway.Er is nog wel geprobeerd een afscheidsrit te organiseren, maar door ruzie tussen 2 initiatiefnemers is dat nooit doorgegaan.Zo wilde de één dat de rit in Limburg gehouden werd omdat dit de laatste standplaats was van de serie en de ander wilde dit in Friesland houden omdat dat het grootse deel de standplaats was van deze serie. De Friesen noemen deze serie ook wel “Friese doorlopers”1 2700, namelijk de 2701 is behouden gebleven als museumlokomotief. De 2701 in het spoorwegmuseum De 2107 tijdens de binnekomst in HaarlemDeze locomotief is als proef destijds naar Canada gegaan en kwam nadat de Canadezen de serie toch niet wilde overnemen terug naar Nederland . De rest van de serie was toen al gesloopt. In model. Alleen Lima heeft een model van de 2700 gehad, echter door een vergissing is het grootste deel van de modellen op de Amerikaanse modelspoormarkt terecht gekomen.In Nederland is het dan ook een zeer gezocht model.Lima heeft de mal van de NS 1200 aangepast maar er zitten wel betere details op.Zo zijn de handgrepen “los” aangebracht, is het model verlaagd en zitten er aparte luchtslangen en koppelingen. Ook ontbreekt er geen cabine interieurOmdat het het geen verkoop succes was geworden is er nooit een 2de oplage uitgebracht.Een nieuwe oplage heden ten dage zit er niet in omdat volgens Hornby Int. De mal gescheurd en dus onbruikbaar is.*De Lima 2701Je kunt uit pure armoede natuurlijk ook met de betere verkrijgbare 1200 aan de slag....Bereidwijze: Men neme een Lima 1200 zetten die neer op de rand van een kast in de buurt van je “dominator” 500 watt geluidsboxen.Je vergeet dat die daar staat , je struikelt over de snoeren die goed vast zitten aan je geluidsboxen zodat die omdonderen en (gedeeltelijk) de Lima 1200 verwoesten.Als dat goed gegaan is blijkt nu dat 1 kant van de Lima 1200 verpleterd is.Nu is de lok klaar om een 2700 dieselok te worden. Ingredienten: 80% Lima NS 12003% Mehano0.05 % RocoBinnenkort het resultaatBronnen: Diesel-Elektrische locomotieven ns-serie 2600 uitgeverij St. Rail fantasySpoorwegen rond Juinen & TerWeksel H. F. Kriele uitgeverij Hekkingmyths and stories about railways J. Walker Int. road books publishers
Vergelijk voor de grap de draaistellen van de bovenste foto met die van een 1200! Maarten