Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Reizigersmaterieel Twentelijn in de jaren '70 door 1200blauw
Vandaag om 18:31:39
Ventilatie (?) pukkels op dak ICM door Mitchell
Vandaag om 18:13:11
Toon hier je (model)TRAM foto's. door R1954
Vandaag om 18:12:45
US diorama in H0 door cor_b
Vandaag om 17:10:52
Hoe TrainController met Z21 start te runnen op laptop die alleen wifi heeft? door AlbertG
Vandaag om 16:54:44
Roco DB Interfrigo Isothermal Wagon. Epoche IV. door metpetergaathetbeter
Vandaag om 16:53:44
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 16:49:46
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 16:39:49
TEE treinstel krijgt nieuwe plaats na vertrek uit NTM door Albert.H0
Vandaag om 16:32:34
Raadplaatje door Klaas Zondervan
Vandaag om 16:04:52
Br 38 Piko Superen. door wob
Vandaag om 15:30:49
Handregelaar aan IB Basic door Lobomotion69
Vandaag om 15:24:13
Gelders Smalspoormuseum / Gelderse Smalspoor Stichting stelt zich voor door spoorijzer
Vandaag om 14:53:39
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Martijn193
Vandaag om 14:50:27
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door HOHans
Vandaag om 14:25:11
LS Models 2025 door martijnhaman
Vandaag om 14:20:18
Brexbachtalbahn - Duitslands mooiste zijlijn. door Brexbachtalbahn
Vandaag om 14:00:16
Cherteau, fictieve Waals industriedorp door 741230
Vandaag om 12:56:20
Het Boemeltje door RobVille
Vandaag om 12:33:26
Rails code 83 en Mat 46 ervaringen door cor_b
Vandaag om 12:10:10
Fleischmania Nostalgia door spoorijzer
Vandaag om 11:22:00
Dubbelom, een boekenplankspoorbaan in H0 door Klaas Zondervan
Vandaag om 10:57:18
Stalen D 4 deurs spoor 0 door 1795
Vandaag om 09:42:11
DB Fals, wat is H of OH op de zijkant? door ES44C4
Vandaag om 07:21:31
Gekke/vreemde/rare filmpjes en video's met treinen erin. door ES44C4
Vandaag om 06:47:25
Kwaliteit Piko hondekop vs hondekop uit startset door Wim Vink
18 June 2025, 23:06:09
Zee. Land. door Huup
18 June 2025, 21:47:29
Lenz Digital LF100 Functiedecoder door Ronald Halma
18 June 2025, 20:44:12
Frans loodsje et cetera door tothebeach
18 June 2025, 19:17:45
Bauarbeiten im gange door tothebeach
18 June 2025, 17:45:41
  

Auteur Topic: NS 2701 diesel elektrische locomotief (fantasie locomotief)  (gelezen 43605 keer)

Bob R.

  • ***
  • Team Beurzen en PR
  • Offline Offline
  • Berichten: 8229
  • Lid MSG Haarlemmermeer
    • www.spoorwegfoto.nl; heeeel veel fotos van treinen! (beter bekend als station Juinen)
NS 2701 diesel elektrische locomotief (fantasie locomotief)
« Gepost op: 01 February 2010, 16:11:27 »
Ik had nog een (dramatisch verongelukte) Lima 1200 over.
Omdat ik me een tijdje geleden afvroeg hoe deze locomotief er zou hebben uitgezien als diesel locomotief leek het mij wel leuk een 1200 om te bouwen zoals die er uit zou hebben gezien als de NS deze als diesel zou hebben besteld.
Omdat in Amerika de meeste diesellocomotieven maar aan 1 zijde een cabine hebben ga ik dat ook toepassen op de 1200, anders is het niet meer dan de panto's eraf halen en uitlaten plaatsen.
Een gelukje is ook dat de NS de nummering 2700 nooit heeft gebruikt.

(later meer, ze is al bijna klaar (y))
Vr. groeten,
Bob

Dpc Fo

  • Offline Offline
  • Berichten: 1495
    • Mijn fotosite
Re:NS 2701 diesel elektrische locomotief (fantasie locomotief)
« Reactie #1 Gepost op: 01 February 2010, 16:26:34 »
psst Bob.,

NS heeft wel een serie 2700 gehad.. (ex HSM 71-73), maar die leken in de verste verte niet op wat jij nu gemaakt hebt  :D
Zonder dwarsliggers geen spoorlijn

Groeten, Carlo

Bob R.

  • ***
  • Team Beurzen en PR
  • Offline Offline
  • Berichten: 8229
  • Lid MSG Haarlemmermeer
    • www.spoorwegfoto.nl; heeeel veel fotos van treinen! (beter bekend als station Juinen)
Re:NS 2701 diesel elektrische locomotief (fantasie locomotief)
« Reactie #2 Gepost op: 01 February 2010, 16:32:56 »
Ja dat weet ik, heeft maar heel kort voor de NS gestoomd. ;D

deze is de grootste inspiratiebron :D

En deze heeft ook nog eens de juiste naam  ;)
« Laatst bewerkt op: 01 February 2010, 16:38:33 door Bob. »
Vr. groeten,
Bob

Dpc Fo

  • Offline Offline
  • Berichten: 1495
    • Mijn fotosite
Re:NS 2701 diesel elektrische locomotief (fantasie locomotief)
« Reactie #3 Gepost op: 01 February 2010, 16:34:56 »
Klopt, tot 1925 of zo. Overigens een leuke link, maar ik mag er niet in... Classified en zo  ;D

Yup. die tweede link werkt beter. Ik snap wat je bedoelt  (y)

grt, Carlo
« Laatst bewerkt op: 01 February 2010, 16:36:34 door Dpc Fo »
Zonder dwarsliggers geen spoorlijn

Groeten, Carlo

Bob R.

  • ***
  • Team Beurzen en PR
  • Offline Offline
  • Berichten: 8229
  • Lid MSG Haarlemmermeer
    • www.spoorwegfoto.nl; heeeel veel fotos van treinen! (beter bekend als station Juinen)
Re:NS 2701 diesel elektrische locomotief (fantasie locomotief)
« Reactie #4 Gepost op: 01 February 2010, 16:39:03 »
Ik heb de link van de eerste nu ook aangepast.
Vr. groeten,
Bob

Dpc Fo

  • Offline Offline
  • Berichten: 1495
    • Mijn fotosite
Re:NS 2701 diesel elektrische locomotief (fantasie locomotief)
« Reactie #5 Gepost op: 01 February 2010, 16:40:39 »
Het zijn de frontruiten en de neus die het 'm doen!
Zonder dwarsliggers geen spoorlijn

Groeten, Carlo

Bastiaan

  • Steeds-maar-niet-beginner
  • Offline Offline
  • Berichten: 210
    • Trapho
Re:NS 2701 diesel elektrische locomotief (fantasie locomotief)
« Reactie #6 Gepost op: 01 February 2010, 17:39:53 »
Ik ben altijd wel enthousiast van fantasiemodellen. Ik ben benieuwd wat je er uiteindelijk van maakt :)

Als je een Nederlandse versie van een Amerikaanse diesel wil maken, zou ik beide cabines behouden. Amerikaanse diesellocs hebben maar één cabine omdat ze meestal toch met twee of meer rug aan rug voor een trein worden gezet. Dan is een tweede cabine overbodig. In Europa zijn de treinen niet zo zwaar, dus is één loc voor de trein vaak genoeg, dus dan is het zeker wel handig als je met die ene loc beide kanten op kunt ;)

Overlast

  • Offline Offline
  • Berichten: 2521
  • Wij vragen u begrip voor de overlast
Re:NS 2701 diesel elektrische locomotief (fantasie locomotief)
« Reactie #7 Gepost op: 01 February 2010, 18:50:17 »
Vergelijk voor de grap de draaistellen van de bovenste foto met die van een 1200!  8)

Ik zou ook 2 cabines houden. Past inderdaad beter in Nederland, als je het dan toch enigzins verantwoord wil doen.

Maarten
NS 1968 - 1986, H0, gelijkstroom

Bob R.

  • ***
  • Team Beurzen en PR
  • Offline Offline
  • Berichten: 8229
  • Lid MSG Haarlemmermeer
    • www.spoorwegfoto.nl; heeeel veel fotos van treinen! (beter bekend als station Juinen)
Re:NS 2701 diesel elektrische locomotief (fantasie locomotief)
« Reactie #8 Gepost op: 01 February 2010, 20:18:21 »
het grote nadeel is dat er dan wel heel weinig te verbouwen valt.
Ik wil er dan ook een combinatie maken met plan D rijtuigen.
Een stuurstand voor aan de andere zijden is al voorzien bij de NS  ;D

En dat is ook al eerder gedaan. (niet dat dat mij tegenhoudt)
Vr. groeten,
Bob

Ernst-Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 1354
  • PTR
    • Draaistel
Re:NS 2701 diesel elektrische locomotief (fantasie locomotief)
« Reactie #9 Gepost op: 01 February 2010, 20:22:00 »
Je kunt de zijwand nog aanpassen, roosters erin, of zoals bij de Beel juist patrijspoortjes. Daar valt nog wel wat te halen. En het dak aanpassen, koelers erop of zo.

Succes!

Ernst-Jan

Bob R.

  • ***
  • Team Beurzen en PR
  • Offline Offline
  • Berichten: 8229
  • Lid MSG Haarlemmermeer
    • www.spoorwegfoto.nl; heeeel veel fotos van treinen! (beter bekend als station Juinen)
Re:NS 2701 diesel elektrische locomotief (fantasie locomotief)
« Reactie #10 Gepost op: 01 February 2010, 21:11:20 »
Hier volgt mijn excuus voor de ombouw van de Lima 1200:
Citaat
Korte geschiedenis NS 2700,

 

Na dat bleek dat de NS 2600 in de praktijk erg tegenviel besloot de NS deze 5 locomotieven te vervangen door de serie 2700.

Om nu minder risico te nemen werd besloten locomotieven  te bestellen uit een beproeft concept.

Net als de 1200 serie werd gekozen voor Amerikaanse techniek, aangezien de Amerikanen veel ervaring hebben met diesellocomotieven.

Het werd een dieselversie van de 1200 met (uit bezuiniging) een enkele cabine.

Nu kregen deze locomotieven een nog Amerikaanser uiterlijk.

In totaal ging het om 5 exemplaren die geassembleerd werden bij Werkspoor.

Ze kwamen gelijk in Berlijns blauw op de baan en waren op de eerste plaats bedoelt voor passagiers vervoer.

Er was nog een optie voor 15 extra exemplaren maar daar werd later van afgezien.


Bouwtekening, gevonden op internet...uh voor 80% dan ;)

Praktijk,

 

In de praktijk bleek de enkele cabine erg onhandig in gebruik, de locomotieven werden in het begin daarom vooral gebruikt voor de internationale treinen zoals de TEE en D treinen waarbij incidenteel doorgereden werd naar Parijs.

Ook werd er veel met zowel voor als achter een locomotief geplaatst, met name op de dienst tussen Haarlem en Maastricht al werd daar meestal gebruik gemaakt met elektrische tractie.

Uiteindelijk werd de serie vrij snel “verbannen” naar de goederendienst.

Het  thuis depot voor deze serie was Juinen.

Uiteindelijk ging de hele serie in 1975 uit dienst, wel werd nog geprobeerd de locomotieven te verkopen naar de Ontario railway.

Er is nog wel geprobeerd een afscheidsrit te organiseren, maar door ruzie tussen 2 initiatiefnemers is dat nooit doorgegaan.

Zo wilde de één dat de rit in Limburg gehouden werd omdat dit de laatste standplaats was van de serie en de ander wilde dit in Friesland houden omdat dat het grootse deel de standplaats was van deze serie. De Friesen noemen deze serie ook wel “Friese doorlopers”

1 2700, namelijk de 2701 is behouden gebleven als museumlokomotief.

De 2701 in het spoorwegmuseum

De 2107 tijdens de binnekomst in Haarlem
Deze locomotief is als proef destijds naar Canada gegaan en kwam nadat de Canadezen de serie toch niet wilde overnemen terug naar Nederland . De rest van de serie was toen al gesloopt.

 

In model.

 

Alleen Lima heeft een model van de 2700 gehad, echter door een vergissing is het grootste deel van de modellen op de Amerikaanse modelspoormarkt terecht gekomen.

In Nederland is het dan ook een zeer gezocht model.

Lima heeft de mal van de NS 1200 aangepast maar er zitten wel betere details op.

Zo zijn de handgrepen “los” aangebracht, is het model verlaagd en zitten er aparte luchtslangen en koppelingen. Ook ontbreekt er geen cabine interieur

Omdat het het geen verkoop succes was geworden is er nooit een 2de oplage uitgebracht.

Een nieuwe oplage heden ten dage zit er niet in omdat volgens Hornby Int. De mal gescheurd en dus onbruikbaar is.


*

De Lima 2701

Je kunt uit pure armoede natuurlijk ook met de betere verkrijgbare 1200 aan de slag....

Bereidwijze: :o

Men neme een Lima 1200 zetten die neer op de rand van een kast in de buurt van je “dominator” 500 watt geluidsboxen.

Je vergeet dat die daar staat , je struikelt over de snoeren die goed vast zitten aan je geluidsboxen zodat die omdonderen en (gedeeltelijk) de Lima 1200 verwoesten.

Als dat goed gegaan is blijkt nu dat 1 kant van de Lima 1200 verpleterd is.

Nu is de lok klaar om een 2700 dieselok te worden. (y) ;D ;)

 

Ingredienten:

 

80% Lima NS 1200

3% Mehano

0.05 % Roco

Binnenkort het resultaat

Bronnen:

 

Diesel-Elektrische locomotieven ns-serie 2600 uitgeverij St. Rail fantasy

Spoorwegen rond Juinen & TerWeksel  H. F. Kriele uitgeverij Hekking

myths and stories about railways  J. Walker   Int. road books publishers

Of sla ik te veel met deze fanatasie op hol ;D

(*origineel uit de Lima catalogus)
« Laatst bewerkt op: 15 June 2011, 09:44:14 door Bob Rodenburg »
Vr. groeten,
Bob

basdouma

  • Offline Offline
  • Berichten: 991
  • Hoezo er gaat niks boven Groningen?!
Re:NS 2701 diesel elektrische locomotief (fantasie locomotief)
« Reactie #11 Gepost op: 01 February 2010, 21:19:04 »
Ik zou bijna geloven dat dat ding echt bestaat  (y)
Heb je dat spul zelf allemaal op de computer gemanipuleerd?

Ben benieuwd hoe die wordt, ik heb die ook nog zo'n wrak liggen  ;D
Modelspoorder in winterslaap

Marc tramt

  • Offline Offline
  • Berichten: 10744
Re:NS 2701 diesel elektrische locomotief (fantasie locomotief)
« Reactie #12 Gepost op: 01 February 2010, 21:29:59 »
Je maakt er wel werk van Bob!
No dress rehearsel, this is our life.

Bob R.

  • ***
  • Team Beurzen en PR
  • Offline Offline
  • Berichten: 8229
  • Lid MSG Haarlemmermeer
    • www.spoorwegfoto.nl; heeeel veel fotos van treinen! (beter bekend als station Juinen)
Re:NS 2701 diesel elektrische locomotief (fantasie locomotief)
« Reactie #13 Gepost op: 01 February 2010, 21:34:34 »
Vergelijk voor de grap de draaistellen van de bovenste foto met die van een 1200!  8)

Maarten
Ik dacht dat het Marklin model de draaistellen heeft gegeven aan de Marklin 1200?
Door zijn lage bouw en het ontbreken van panto's lijken Amerikaanse locs veel groter dan de Europese, dat beeld probeer ik ook te krijgen met de 1200/2700

@basdouma zelf geshopt
@Marc dat maakt het de moeite waard ;D
Vr. groeten,
Bob

Overlast

  • Offline Offline
  • Berichten: 2521
  • Wij vragen u begrip voor de overlast
Re:NS 2701 diesel elektrische locomotief (fantasie locomotief)
« Reactie #14 Gepost op: 01 February 2010, 22:06:54 »
Haha! Geweldig verhaal!

Even serieus ::):
Die 2700 serie had toch aan de niet cabinezijde een hulpstuurstand voor rangeerwerk? Of hebben ze die later ingebouwd? Volgens mij werd ook later de vouwbalg verwijderd omdat ze alleen nog maar voor goederenvervoer gebruikt werden. Wel leuk dat die bij de museumloc weer is teruggeplaatst. 8)

Helaas heb ik nog steeds niet het boekje ´Spoorwegen rond Juinen & Ter Weksel´ kunnen vinden :-\. Volgens mij hebben ze daar maar een kleine oplage destijds van laten drukken. Uitgeverij Hekking heeft volgens mij niet zo lang bestaan. Voor zover ik weet was die eigendom van de broer van wethouder Hekking uit Juinen en door wanbeleid als snel failliet gegaan. Of niet?

Maarten

NS 1968 - 1986, H0, gelijkstroom