Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Uit Smalspoorcompagnies werkplaats. door smalspoorcompagnie
Vandaag om 03:22:58
Welsh Smalspoor in 0-16,5 / NG7 door smalspoorcompagnie
Vandaag om 03:19:03
Korneschans. Een fictief Duits Nederlands grensstation. door DJV
Vandaag om 02:00:11
Overstap naar HTM door Dave.......
Vandaag om 01:43:52
15 November Modelspoorbeurs en Houten digitaal door KNed
Vandaag om 00:20:42
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door neudalhausenstadbahn
11 November 2025, 23:46:05
Diorama Oelde Mittelweg Hp door neudalhausenstadbahn
11 November 2025, 23:30:58
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
11 November 2025, 23:16:27
printplaat roco sik stuk door Roy van Dijk
11 November 2025, 23:02:55
Bahnstrecke 5867 door Schachbrett
11 November 2025, 23:01:05
Pimp my Hippel 2.0 door Huup
11 November 2025, 22:56:29
Da's Daz 2 door Huup
11 November 2025, 22:49:01
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door AndrevdG
11 November 2025, 22:37:42
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
11 November 2025, 22:32:24
Stub switches door Hans1963
11 November 2025, 22:23:19
Rondom Charlois door Alewijn
11 November 2025, 22:14:42
Die Sauerlandbahn - Tijdperk III door basjuh1981
11 November 2025, 21:57:05
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Cegielski
11 November 2025, 21:33:18
NS-1000 in spoor-1 door FritsT
11 November 2025, 21:30:22
Storing Stummiforum? door Ronald69
11 November 2025, 21:01:15
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door henk
11 November 2025, 20:48:55
Eindstation Daarhuizen door Ronald Halma
11 November 2025, 20:39:02
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door Besselspoor
11 November 2025, 19:50:11
Eenvoudige besturing schaduwstation met DCC door maartenvdb
11 November 2025, 19:32:44
bouwtekening amsterdamse tram door Sven
11 November 2025, 19:04:57
Blokkendoos BD 9151 probleem (motor) door Dick55
11 November 2025, 18:47:07
Uhlenbrock Intellibox 3 door Jan-Peter
11 November 2025, 17:58:33
Bruggen (H0) printen in 3d - fysieke brugdelen. door Frits C
11 November 2025, 16:31:32
Layne, Somewhere South. door einte
11 November 2025, 15:58:03
Baan in Los Angeles door einte
11 November 2025, 15:55:09
  

Auteur Topic: Station "Kolenmijn" h0  (gelezen 206557 keer)

mijnspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 765
    • Station "Kolenmijn" ho
Re: BNLS Baanbreker - Station "Kolenmijn" h0
« Reactie #570 Gepost op: 07 January 2013, 21:11:19 »
Welke afmeting hadden de wagentjes eigenlijk?
Is daar ook iets over te vinden?
Ik weet inmiddels dat er verschillende types en grote's in omloop waren.

Groet,Marco.

Lambert1921

  • Offline Offline
  • Berichten: 679
Re: BNLS Baanbreker - Station "Kolenmijn" h0
« Reactie #571 Gepost op: 08 January 2013, 06:40:24 »
Goeden morgen Marco.

Nou als je hier en daar eens goed rondkijkt zie je ze wel eens in een tuin staan of zo. Dan kan je ze zo op meten. Hier in Guttecoven staan er bij iemand in de oprit 5 stuks achter elkaar. Ik zal er eens een foto van maken. Kan ze gelijk ook voor je opmeten.

Gr. Bert.

mijnspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 765
    • Station "Kolenmijn" ho
Re: BNLS Baanbreker - Station "Kolenmijn" h0
« Reactie #572 Gepost op: 08 January 2013, 15:16:39 »
Bedankt Bert.
Hier bevind ik mij niet meer echt in de mijnstreek.
Als ze er al staan, weet ik niet zo snel waar.
Vorig jaar had ik wel de mogelijkheid,maar totaal niet aan gedacht.

Groet,Marco.

Lambert1921

  • Offline Offline
  • Berichten: 679
Re: BNLS Baanbreker - Station "Kolenmijn" h0
« Reactie #573 Gepost op: 08 January 2013, 20:22:45 »
Hallo Marco.

Heb even geduld. Ik zal kijken dat ik ze in het weekend bij daglicht kan fotograferen.

Gr. Bert.

mijnspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 765
    • Station "Kolenmijn" ho
Re: BNLS Baanbreker - Station "Kolenmijn" h0
« Reactie #574 Gepost op: 08 January 2013, 20:38:07 »
Geduld is een mooie eigenschap.Alles komt goed. (y)
Ben wel voorzichtig met de buurman. ;)

Groet,Marco.

mijnspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 765
    • Station "Kolenmijn" ho
Re: BNLS Baanbreker - Station "Kolenmijn" h0
« Reactie #575 Gepost op: 09 January 2013, 15:46:48 »
Kleine voortgang.

Een wagon geladen met mijnhout,die gelost kan worden.



Groet,Marco.
« Laatst bewerkt op: 20 January 2015, 19:13:49 door guest7823 »

Lambert1921

  • Offline Offline
  • Berichten: 679
Re: BNLS Baanbreker - Station "Kolenmijn" h0
« Reactie #576 Gepost op: 09 January 2013, 17:15:25 »
Hallo Marco

Ik heb hier misschien een tip. Voor een kleine gelijkenis te creëren met de lokomotieven die op de Emma hebben gereden moet je eens kijken op de site van rd-hobby in duitsland.
Hierbij een afbeelding van het model. Het merk is Atlas, prijs € 114,90,-

Gr. Bert

« Laatst bewerkt op: 20 January 2015, 19:13:58 door guest7823 »

Bart Donker

  • Offline Offline
  • Berichten: 2581
  • RhB
    • Mijn foto's op Flickr
Re: BNLS Baanbreker - Station "Kolenmijn" h0
« Reactie #577 Gepost op: 09 January 2013, 17:36:34 »
Welke afmeting hadden de wagentjes eigenlijk?
Is daar ook iets over te vinden?
Ik weet inmiddels dat er verschillende types en grote's in omloop waren.

Groet,Marco.
Op de ene foto die je laat zijn, lijkt het alsof het mijnhout gewoon in geleegde kolenwagentjes werd vervoerd. Deze waren er in verschillende afmetingen, waarbij ik niet weet welke in Nederland gebruikelijk waren. In Duitsland vaak 1100L en 3000L inhoud, een vergelijking van beide soorten zie je:

.
(Bron: www.bergwerk-lohberg.de)

Bij veel kolenmijnen (Walsum bijvoorbeeld) werden materialen als mijnhout op aparte wagens vervoerd (eigen foto):



Je hebt een interessant thema gekozen en een prachtige baan gemaakt!

Groetjes, Bart
« Laatst bewerkt op: 20 January 2015, 19:16:36 door guest7823 »
Groetjes, Bart

mijnspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 765
    • Station "Kolenmijn" ho
Re: BNLS Baanbreker - Station "Kolenmijn" h0
« Reactie #578 Gepost op: 09 January 2013, 18:31:01 »
Hallo,Bert.
Bedankt voor de info.
Op deze site heb ik vorige week nog gezocht naar het exemplaar van dit plaatje.



Ook eerder genoemd in dit draadje.Is volgens mij wel inmiddels uitverkocht.Mag ook wel na zoveel maanden.
Op youtube rijd hij wel nog ergens rond,heb ik gezien.
Dat is ook al zo'n leuke loc.
Alhoewel ik hem wat hoog op de pootjes vind staan.Het kan natuurlijk gezichtsbedrog zijn.

Op het moment wacht ik maar even met nieuwe locomotieven te kopen.
Het budget werkt niet mee,de bouw van de baan gaat voor.

Bart,
Het klopt dat er ook andere wagentjes voor het hout gebruikt werden zoals te zien op dit plaatje.



De maatvoering lijkt erg veel op die van de gesloten wagens.


Vandaag heb ik ook nog naar overgebleven onderdelen uit bouwdozen gekeken  om een begin te maken voor de hout baan. 
Om een beetje in de zelfde bouwstijl te blijven met de al bestaande gebouwen,kan het wel.
Het ziet er  dan wel wat robuust uit.
Van de andere kant,een mijn is een en al gebouw.....
Met verschillende bouwstijlen door elkaar,dat dan weer wel.....
Dus nu ben ik weer wat aan het twijfelen.

Een voorbeeld plaatje schieten is nog wat lastig, omdat het allemaal losse (muur) platen zijn.

Tot dus ver de stand van zaken.

Groet,Marco.
« Laatst bewerkt op: 20 January 2015, 19:17:03 door guest7823 »

Bart Donker

  • Offline Offline
  • Berichten: 2581
  • RhB
    • Mijn foto's op Flickr
Re: BNLS Baanbreker - Station "Kolenmijn" h0
« Reactie #579 Gepost op: 09 January 2013, 18:40:42 »
Wat ik voorheen vergeten ben maar wat niet onbelangrijk is: de maatvoering van de wagentjes was natuurlijk sterk afhankelijk van de afmetingen van de liftkooi(*) in de mijnschacht. Als je de afmetingen van de liftkooi weet, weet je ook hoe groot de wagentjes maximaal mochten zijn. Bij sommige liftkooien konden trouwens ook 2 wagentjes achter elkaar op één etage van de liftkooi (meestal met meerdere etage's) gezet worden. Maar of dat in Limburg ok het geval was, durf ik niet te zeggen...

Groetjes, Bart

(*) is dit de juiste benaming in het Nederlands?
Groetjes, Bart

Lambert1921

  • Offline Offline
  • Berichten: 679
Re: BNLS Baanbreker - Station "Kolenmijn" h0
« Reactie #580 Gepost op: 09 January 2013, 18:56:12 »
Ja Bart. Op de Emma konden twee wagentjes achter mekaar. En de liftkooi had drie verdiepingen. Ze hadden ook wagens van dubbele lengte. Alleen de grote betonnen schacht aan de Akerstraat in Hoensbroek had geen liftkooien maar een skip installatie. Die ondergronds automatisch werd gevuld en eenmaal boven weer automatisch gelost.

Gr. Bert

Duizendpoot

  • team Mitropa
  • Offline Offline
  • Berichten: 1189
    • wp.duizendpoot.de
Re: BNLS Baanbreker - Station "Kolenmijn" h0
« Reactie #581 Gepost op: 09 January 2013, 22:11:32 »
Een wagon geladen met mijnhout,die gelost kan worden.

Marco, inderdaad werden de lege kolenwagens gebruikt voor het transport van mijnhout. Maar de hout lading werd horizontaal- en niet zoals op je foto verticaal-geladen.
Het is maar een klein detail maar verder respect voor je baan, heel erg mooi.  (y)

Groet, Hans
Met vriendelijke groet, Hans.

https://wp.duizendpoot.de

Afgelopen

  • Offline Offline
  • Berichten: 1387
Re: BNLS Baanbreker - Station "Kolenmijn" h0
« Reactie #582 Gepost op: 10 January 2013, 09:47:52 »


Beste Hans, even een paar berichten naar beneden zie je op de foto toch duidelijk het hout verticaal rechtop in een wagon staan. Klein detail, maar toch.

Joost.
« Laatst bewerkt op: 11 January 2013, 09:25:01 door Bert van Gelder. Reden: Overbodig citaat verwijderd. Druk op ANTWOORD i.p.v. CITAAT »

sjef hoenjet

  • Offline Offline
  • Berichten: 106
  • NS
    • mergeltrein
Re: BNLS Baanbreker - Station "Kolenmijn" h0
« Reactie #583 Gepost op: 10 January 2013, 10:30:02 »
Volgens mij gebeurde het zowel horizontaal als verticaal:

Verticaal


Horizontaal
« Laatst bewerkt op: 20 January 2015, 19:17:26 door guest7823 »

Duizendpoot

  • team Mitropa
  • Offline Offline
  • Berichten: 1189
    • wp.duizendpoot.de
Re: BNLS Baanbreker - Station "Kolenmijn" h0
« Reactie #584 Gepost op: 10 January 2013, 10:34:39 »
Dag Joost, je foto is duidelijk en daar is niets tegen in te brengen.

Ben zelf ook met 'mijnhout' bezig en volgens overlevering is dit mij verteld.
Dus beide manieren zijn waar  ;), alleen blijft voor mij de vraag: hoe deden ze dat?
Rondhout horizontaal laden heeft voordelen (er kan meer lading mee) maar het laden zal langer duren omdat nauwkeurig geplaatst moet worden. Anders wordt, tijdens het laden, staand hout snel liggend hout.

En Sjef bedankt voor de foto's daar kan ik wat mee.

Groet, Hans
Met vriendelijke groet, Hans.

https://wp.duizendpoot.de