Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Raadplaatje door Klaas Zondervan
Vandaag om 22:26:35
Brawa goederenwagen Kassel ( Cassel ) h0 door Prutsert
Vandaag om 22:15:54
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door Roelof Hartholt
Vandaag om 22:09:31
LTM 51 Garratt op basis van Harry Kaffa† ets door orientexpress
Vandaag om 21:51:08
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 21:43:07
digitaal veranderd in 15 jaar door Ronaldk
Vandaag om 21:34:32
Fleischmann Profi-koppeling voor Märklin 1139 door Bahn-AG
Vandaag om 21:21:53
Sikje 225 door Huup
Vandaag om 21:21:34
Locverlichting dmv micro-LEDS door Mark D.
Vandaag om 21:06:08
Toon hier je (model)TRAM foto's. door R1954
Vandaag om 20:38:43
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door arnaud-ns/htm
Vandaag om 20:00:46
Rocky Rail 6400 door gtw6016
Vandaag om 19:57:35
Station Roodeschool door Eric B
Vandaag om 19:28:50
Locatie van foto gezocht door odaoda
Vandaag om 19:13:38
Aachenau West door Silvolde
Vandaag om 18:49:20
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door Bob11
Vandaag om 17:54:17
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
Vandaag om 16:29:07
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Railpassie
Vandaag om 16:19:54
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 16:14:37
Piko 2025 door spoorijzer
Vandaag om 16:04:09
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 15:24:22
Fleischmania Nostalgia door hervé
Vandaag om 15:16:54
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Vroeger
Vandaag om 14:48:54
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door Blausee-Mitholz
Vandaag om 13:51:12
Lima plan E bankjes door grossraumwagen
Vandaag om 13:46:28
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
Vandaag om 12:51:41
Railpro 607 door henk
Vandaag om 12:47:11
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door puntenglijder
Vandaag om 12:34:49
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Erwin 054
Vandaag om 12:17:39
365 "Het is weekend foto's" door MOVisser
Vandaag om 12:15:59

Auteur Topic: Boppard in N  (gelezen 882540 keer)

Jeroni

• BAM!
  • Offline Offline
  • Créateur du corridor
Re: Boppard in N
« Reactie #855 Gepost op: 29 December 2007, 11:28:06 »
Precies Jajo.

Beusi, met een baan kun je foto's maken. Lelijke foto's of prachtige foto's. En die maak je van kleine of grote banen, grootspoor of modelspoor. Dat maakt werkelijk geen reet uit. Als je die foto's mooi vindt, probeer je het toch zelf ook met je tenderloc. Al heb je 1500 tenderlocs, dat maakt ook weer niks uit.

Bovendien: jouw baan is 2 x zo breed als de mijne! En kleine baantjes kun je makkelijker schoon maken, en zo kan ik nog wel even doorgaan.

Dus wat Jaap al zegt: Size doesn't matter! En nou gauw bouwen en foto's maken!

J

Rick

• Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Spoor N
« Reactie #856 Gepost op: 29 December 2007, 12:24:55 »
Mocht je zwarte MRCE 185'er niet eens mee? ;)

Ik zou er bijna Duits/Zwitsers van gaan rijden ;D
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

Jeroni

• BAM!
  • Offline Offline
  • Créateur du corridor
« Reactie #857 Gepost op: 30 December 2007, 15:01:48 »
Zo,

na al het rijden was het weer eens tijd om te gaan bouwen. En inderdaad: de rivier is nu compleet aan bod.

Het lag al voor de hand, maar zeker na het lezen van de reacties hier (en de live reacties van diverse forumbezoekers) maar we hebben de ondergrond dus inderdaad gemaakt van pleepapier i.p.v. de bekende Rauhfaserbehang-methode.

Nou, dat doen we als volgt. Gewoon ondergrondje insmeren met houtlijm (beetje verdund, dat wel). Dan pleepapier erop, paar lagen. Niet moeilijk. Houdt nu de echt verdunde houtlijm bij de hand om de naden van het papier alvast te fixeren.

Daarna begint het lijmfeest. Lekker beetje kwasten en knoeien met de waterachtige houtlijm op het papier. Je ziet dat het vanzelf begint te rimpelen, en je kunt met een kwast dat mooi helpen door flink te....ja....klooien! Ik heb er geen passend woord voor. Gewoon doen, je ziet dat het vanzelf gaat als het ware.
Tip: wel stroomafwaarts werken. Denk ook even na over kribben (zo heten die dingen toch?) en steigertjes, boten en dat soort flauwekul.

Goed laten drogen, en dan kun je de Rembrandt gaan uithangen.

Als rivierkleur (de diepe rivier) heb ik inderdaad het grachtgroen gebruikt. De oever (die je later gaat bouwen) wordt aangegeven door het okergeel. De kunst is nu om dat okergeel in dat grachtgroen te laten overlopen. Ik had er een probleempje bij: het ene is lak voor buiten, en het ander is acryl verf van de tekenwinkel. Dat botst wel een beetje met water en terpentine, maar ach: Gewoon doen, beetje klooien en je ziet het wel. Zo niet, begin je opnieuw. Ik heb er ook geen methode voor. Ik heb de verf net van m'n vingers gepoetst terwijl ik dit typ.

Wat ik heb gedaan:

-Eerst de oever okergeel, vrijwel niet verdund met water (want: acrylverf)

-Dan de rand van de oever lichter-dan-okergeel. Niet te dikke rand maken (dik als in vierkante centimeters)

-Dan begin je met de "diepe" rivier grachtgroen schilderen. Laat een rand wit (again vierkante centimeters talking) tussen de lichte oever en het groen.

-Nu moet je het grachtgroen gaan mengen met wit. Ik heb gewoon witte acrylverf gepakt. Het wordt dan een vreemd mengsel (lak+acryl) maar het wordt een soort grijsgroen. Is prima, dit moet je op je witte rand die je nog over had verven.

-Vervolgens moet je met een beetje geel en een beetje groen die 4 randen gaan mixen tot een mooie egale overgang. Ik heb dat met draaiende bewegingen gedaan. En dan naar smaak beetje groen of geel toevoegen.

Nou, nu wachten tot het droog is....en dan lakken, en dan zien we hoe het is geworden.

J

Hansepansje

• Offline Offline
    • Perrongeluk - van de regen uit de drup
« Reactie #858 Gepost op: 30 December 2007, 15:22:57 »
Dat gaat super Jeroen!
Hierbij nog een plaatje uit het echie (langs de Moesel):

Groets, Hans
Dachbodenheim: N-spoor, Fleischmann Piccolo, HCCM elektronica, eigen software

Robert_N-Nm

• Offline Offline
  • Fan van Zwitsers Spoor N(m)
    • RhB in N-spoor (blog)
« Reactie #859 Gepost op: 30 December 2007, 17:31:23 »
Hoi

Nog ff de fotos die ik vergeten was te posten gisterochtend. De Re 450.

Ook landschappelijk zeer verantwoord. Hoort niet langs de duitse rijn thuis maar ach een kniesoor die daar op let. Het is niet voor niets een modelbaan.

Stuurstand, met leuke rode sluitlichtjes en natuurlijk zo'n bak met aanduiding.

@Rick
Mijn BR 185'en zijn uitgerust met andere decoders en hebben daardoor andere rijeigenschappen (ik rijd thuis puur Sx). Daarnaast gebruik ik Flm-kortkoppelingen dus koppelen was alleen mogelijk met speciale voorzieningen.  De eerste containerwagen achter de loks heeft dus twee verschillende koppelingen, 1 zijde met Flm en de andere zijde normale koppelingen.

@Jeroen
Das snel gegaan, die Rijn van pleepapier met verf. Ziet er netjes uit hor. Bootje er op en gaan met die banaan. Oh en die dingen heten idd kribben.

Wat ik me eigenlijk nog afvroeg. Ga je nog proberen een faller carsystem busje/vrachtwagen langs de rijn te laten rijden of wordt de weg langs de rijn puur statisch/scenery?

Robert
Fan van Zwitsers spoor N(m)

Beusi

• Offline Offline
  • Pindakaas is lekker
« Reactie #860 Gepost op: 30 December 2007, 17:36:29 »
Hey Jeroni,

Echt puik werk hoor. Maar ik heb in heel dit topic geen station gezien. Heb je die uberhaupt wel?

Groetjes Niels

Anoniem

• Gast
« Reactie #861 Gepost op: 30 December 2007, 17:44:34 »
Beter zoeken, het is er heus, dat station, en komt bij tijd en wijle langs ;D.

Robert_N-Nm

• Offline Offline
  • Fan van Zwitsers Spoor N(m)
    • RhB in N-spoor (blog)
« Reactie #862 Gepost op: 30 December 2007, 17:49:20 »
Hoi Beusi

Als je de foto's op de eerste pagina van het draadje bekijkt is het meteen raak. Het klopt wel dat er geen specifiek stationsgebouw is. Het is alleen een perron met overkapping tussen de rails in en een kort spoortje 3 waar een pendeltreintje aan stopt.

Robert
Fan van Zwitsers spoor N(m)

Tinussie

• Offline Offline
« Reactie #863 Gepost op: 30 December 2007, 17:50:11 »
@ Jeroen : Ziet er veelbelovend uit! Ik wacht in spanning af op het eindresultaat van het "wassende water"...

@ Beusi
Maar ik heb in heel dit topic geen station gezien. Heb je die uberhaupt wel?

Misschien toch meer lezen ipv. plaatjes kijken Niels...  ;D

Citaat van: Jeroen op pagina 1
Thema: Drukbereden hoofdlijn langs de Rijn (de lijn Koblenz-Mainz aan de linkerkant van de rivier), met het simpele stationnetje van Boppard alwaar een kansloze, non-rendabele zijlijn aftakt naar het hoger gelegen Emmelshausen
Omschrijving: Boppard bestaat in het echt, ligt ook echt langs de Rijn en er takt inderdaad een lijntje af naar het hoger gelegen Emmelshausen. Boppard 1:160 is geen natuurgetrouwe nabootsing van de werkelijke plaats aan de Rijn. Het moet de sfeer van de spoorlijnen langs de Rijn uitademen. Dus zijn er wijnstokken, kastelen en is er natuurlijk een biertuin. Ik gebruik bepaalde foto's van de realiteit voor het idee, niet om letterlijk na te doen.

Op deze zelfde pagina 1 staan ook al enkele eerste foto's van station Boppard...

*** edit *** Robert was me net voor...

Mvg,
Tinussie.

Beusi

• Offline Offline
  • Pindakaas is lekker
« Reactie #864 Gepost op: 30 December 2007, 17:58:25 »
Hehehe :-[ Beter moeten kijken denk ik. Danku!

Jeroni

• BAM!
  • Offline Offline
  • Créateur du corridor
« Reactie #865 Gepost op: 30 December 2007, 18:53:28 »
@ Robert,

Citaat
Wat ik me eigenlijk nog afvroeg. Ga je nog proberen een faller carsystem busje/vrachtwagen langs de rijn te laten rijden of wordt de weg langs de rijn puur statisch/scenery?

Nee, wordt puur statisch. Ik vind het Faller Car Sys best mooi, maar helaas (en logisch) alleen voor vrachtwagens e.d. Auto's zouden dus in een keer niet rijden....toch jammer. En dat voor dat geld.
Bovendien moet je een soort van rondje hebben, en ik heb echt een 'Abschnitt' van een weg. Moet ik weer een soort tunneltje gaan bouwen, en dat wordt nu wat lastig.

Ik vind het schildwerk -al zeg ik het zelf- vrij aardig gelukt. Ik ben dan ook benieuwd hoe het eruit ziet met die jachtlak eroverheen.

@Beusi,

zoals andere 'vaste Boppard-thread' lezers al zeiden: ik heb wel degelijk een stationnetje (het is net iets meer dan een halte). 4 sporen, waarvan 3 aan een perron. Een stationsgebouw heb ik niet. Je moet je voorstellen dat hier alleen zo'n tunnel onderloopt met een paar kaartjesautomaten,en that's it.

theomeeuwsen

• Offline Offline
« Reactie #866 Gepost op: 30 December 2007, 18:58:11 »
Zijn die kaartjesautomaten en tunnels er dan ook??

Anoniem

• Gast
« Reactie #867 Gepost op: 30 December 2007, 19:34:11 »
Nee, dat moet je je dus voorstellen ;D.

JaJo

• Offline Offline
  • Spoor-0 & Spoor-1
    • Modeltreinbaan.nl
« Reactie #868 Gepost op: 30 December 2007, 19:48:02 »

Wat dacht je van deze tunnel in aanbouw...

Groet Jaap
Groet Jaap
Duits/NL, Spoor-0 en Spoor-1.Tijdperk II en III.
http://www.modeltreinbaan.nl

Jeroen Water

• Online Online
  • NS tijdperk IV (1973/1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
« Reactie #869 Gepost op: 30 December 2007, 20:10:21 »
Hoi Jeroen,

Ziet er weer puik uit die Rijn in aanbouw..... Ben benieuwd hoe het eruit ziet als je klaar bent! Hou je er trouwens nog wel rekening mee dat de MEESTE schepen stroomopwaarts beladen zijn en dieper liggen dan de schepen stroomafwaarts? Die schepen zijn vaaak onbeladen.

Groetjes,

Jeroen
Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974