Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

booster vraag door Montanbahn
Vandaag om 14:35:52
Module vliegveld Jan van Mourik door Wim Vink
Vandaag om 14:34:05
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 14:07:46
't Boemeltje door RobVille
Vandaag om 13:42:11
Her-(her-)beginnen door Montanbahn
Vandaag om 13:29:49
Vreemd probleem door Treintje_komt_zo
Vandaag om 13:14:28
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 13:02:05
N-Wagen; Brawa, ESU of Piko door wob
Vandaag om 12:41:02
Aachenau West door Wim Vink
Vandaag om 12:41:01
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door wob
Vandaag om 12:37:12
Bauarbeiten im gange door Wim Vink
Vandaag om 12:22:25
LS Models CIWL LX slaapwagens door sncf231e
Vandaag om 12:19:06
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door Montanbahn
Vandaag om 11:43:25
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door VAM65
Vandaag om 11:09:35
Update: baan in de tropen door Hans Grasmaijer
Vandaag om 10:58:31
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Ronald Schreuder
Vandaag om 10:46:10
Acherntal 2.0 H0 TP III/IV door wob
Vandaag om 10:45:55
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 10:45:55
Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R) door Vislijn
Vandaag om 10:35:31
Wat was jullie allereerste loc? door AdLoc
Vandaag om 10:28:24
Modelbaan Beltheim. door Bertje B
Vandaag om 10:10:38
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 09:52:39
MoBaBro.de door Marco1044
Vandaag om 08:20:47
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door ruudns
Vandaag om 07:47:45
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door dennie
Vandaag om 00:25:50
Wat te doen met oude catalogi door Hasenwald
05 August 2025, 23:42:19
Site DTS Modelspoor uit Ermelo doet het (bij mij) niet meer... door Martin Domburg
05 August 2025, 21:40:59
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door 1200blauw
05 August 2025, 21:40:36
Terugverende koppeling door phdirk
05 August 2025, 20:32:14
Aanbrengen van (kleine) nummerplaten en dergelijke door phdirk
05 August 2025, 20:24:48
  

Auteur Topic: Verbeteren Dapol stofzuiger  (gelezen 3943 keer)

eenop87

  • Offline Offline
  • Berichten: 1016
Verbeteren Dapol stofzuiger
« Gepost op: 12 December 2009, 13:14:11 »


Tijdens het stofzuigen van mijn baan met de Dapol stofzuiger sloeg plotseling de motor vast.
De wagon van de rails gehaald en de schoep verwijderd. Het bleek dat de motor zelf werd geblokkeerd. Na het verwijderen van de kap bleek dat daar een enorme hoeveelheid stof en ballast in terecht was gekomen en natuurlijk ook in de motor!!

Het binnenwerk en de motor losgenomen en alles schoongemaakt. De reden van die opeenhoping van vuil blijkt een slechte, of eigenlijk helemaal geen, afdichting te zijn tussen stofkamer en motorcompartiment. Ik heb een stukje van 10mm dik schuimrubber op maat gemaakt en tussen binnenkap en buitenkap gezet (zie foto), waardoor het grote gat wordt afgesloten.





Toen ik de boel uit elkaar had zag ik dat de contactveertjes op de draaistellen in een deplorabele staat waren. Eén veertje maakte helemaal geen contact en twee andere waren helemaal vervormd.



Eerlijk gezegd een nogal klungelige oplossing van de fabrikant. De reden van de vervorming van de dunne veertjes is één of meer kortsluitingen door ontsporingen. De stroom door de veertjes wordt dan kortstondig zo hoog, dat het materiaal uitgloeit en daardoor zeer zacht wordt. Een verschijnsel dat met name kan optreden bij (krachtige) boosters.

Eerst maar alle veertjes losgesoldeerd (snel werken omdat anders het plastic van het draaistel smelt)
Daarna op de plaats van de veertje een draadje van 0,5mm dik fosforbrons gesoldeerd (ongeveer 35mm lang). Eerst een uiteinde van het draadje vertinnen. Vervolgens het draaistel ondersteboven boven het werkblad vastklemmen met zo’n handig “krokodillenbek-derde-handje”
Het draadje in het gat steken en op het werkblad laten rusten. Op de soldeerplek een druppeltje soldeerverf (van Piet Peetoom GM&S) op de las aangebracht en vervolgens met 188graden soldeer (ook van Piet) de boel vastgesoldeerd. Ik heb deze lage temperatuursoldeer gebruikt om smeltschade aan het plastic tot een minimum te beperken.

Vervolgens heb ik met een fijn platbektangetje de draadjes in de vorm gebogen, zoals op de afbeelding is te zien, en de overtollige lengte afgeknipt







Alles weer in elkaar geschroefd en de boel liep weer als een trein.


Tip: Als je parkers in plastic vastschroeft moet je, ter voorkoming van doldraaien, even de schroef tegen de klok in draaien tot je een tikje voelt. Als je vervolgens de schroef vastdraait zit hij weer in de oude groef en voorkom je problemen in de toekomst.

M.v.g.

Gerrit

RobbertJan

  • Offline Offline
  • Berichten: 3530
  • Mcn NSR Groningen.
Re:Verbeteren Dapol stofzuiger
« Reactie #1 Gepost op: 12 December 2009, 14:39:35 »
Zeer interresante verbeteringen, die ga ik denk ik ook maar doorvoeren
want mijn Dapol gebruik ik om de 2 week en ik wil liever niet dat deze
defect gaat door het stof wat deze moet tegengaan.

Die stroomafnemers zijn ook niet een heel gek idee, ga ik ook even naar kijken.
Ik heb zelf al gedacht om er draden tussen te solderen voor een permanente
verbinding.

Super  (y)
The R & J Colliery Ltd. Brits 1:76
Cranmore Road. Brits 1:43,5

Remunj

  • Offline Offline
  • Berichten: 8108
Re:Verbeteren Dapol stofzuiger
« Reactie #2 Gepost op: 12 December 2009, 15:46:31 »
Misschien een tip voor beide heren om ook eens even te zoeken op het forum.
Dan vindt je een dozijn andere draadjes met tips om de Dapol te verbeteren  ;D

Gr.
Eric
Gr.
Eric

R Fongers

  • Heb je al gelachuhh
  • Offline Offline
  • Berichten: 486
  • Mooi Man
Re:Verbeteren Dapol stofzuiger
« Reactie #3 Gepost op: 15 December 2009, 00:06:03 »
Maar wat je uitgehaald heb weet ik niet. Ik heb wel geen Dapol maar een Kato en daar nog nooit geen problemen mee gehad. Hij rijd hier iedere dag zijn rondjes (tezamen met een roco cleaner) tussen het overige treinverkeer door en nada problem.
Iedere dag een paar keer vennetje schoonmaken en 1 keer per dag een druppie olie doet wonderen

Grtzz Rob
Grtzz Rob
------------
N <- IB II  + P19 >< iTrain ex Koploper - S88LN  - Tijdperk VI>

HansQ

  • Offline Offline
  • Berichten: 2039
  • Daar waar de rook is, is de kortsluiting...
Re:Verbeteren Dapol stofzuiger
« Reactie #4 Gepost op: 15 December 2009, 09:33:30 »
Ehh, de zogenaamde Dapol stofzuiger is de H0 (eigenlijk 00 dus 1:76) versie van de onder N-spoorder al veel langer bekende Tomix (dus 1:160) stofzuiger.
Het (gepatenteerde?) stofzuigmechanisme aan de onderkant is vergelijkbaar maar voor de rest zijn er wegens de grotere schaal vast verschillen, dus het heeft weinig zin om ze te vergelijken denk ik...

verbeterd: is dus van Tomix en niet van Kato
« Laatst bewerkt op: 15 December 2009, 10:58:15 door HansQ »
HansQ, RailClub Utrecht
spoor N modulebouw, electronica, Selectrix

R Fongers

  • Heb je al gelachuhh
  • Offline Offline
  • Berichten: 486
  • Mooi Man
Re:Verbeteren Dapol stofzuiger
« Reactie #5 Gepost op: 15 December 2009, 09:57:36 »
Ahaaa, ik d8 dat er ook een in N spoor was van Dapol, vandaar

Grtzz Rob
Grtzz Rob
------------
N <- IB II  + P19 >< iTrain ex Koploper - S88LN  - Tijdperk VI>

Peter_12

  • Offline Offline
  • Berichten: 215
Re:Verbeteren Dapol stofzuiger
« Reactie #6 Gepost op: 15 December 2009, 10:08:43 »
Ahaaa, ik d8 dat er ook een in N spoor was van Dapol, vandaar

Grtzz Rob

Die bestaat ook... genaamd Tomix 6421

HansQ

  • Offline Offline
  • Berichten: 2039
  • Daar waar de rook is, is de kortsluiting...
Re:Verbeteren Dapol stofzuiger
« Reactie #7 Gepost op: 15 December 2009, 10:55:56 »
Oeps, sorry, de N-spoor variant is dus van Tomix en niet van Kato... Ik haal die 2 altijd door elkaar.    ;D
HansQ, RailClub Utrecht
spoor N modulebouw, electronica, Selectrix