Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Fleischmann Anna ombouw. door puntenglijder
Vandaag om 08:10:39
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door puntenglijder
Vandaag om 08:07:56
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
Vandaag om 08:04:51
Site Uhlenbrock door Ronaldk
Vandaag om 07:48:11
Tams app door Ronaldk
Vandaag om 07:45:10
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Pommie
Vandaag om 01:30:19
CIWL of toch niet?? Maar wat dan wel? door nighttrain1
Vandaag om 00:19:05
Wat was jullie allereerste loc? door ArjanB
08 August 2025, 23:41:32
De projecten van Ruben (NL H0) door Ruben90
08 August 2025, 23:27:25
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door NS264
08 August 2025, 23:24:44
Programmeren cv door Hasenwald
08 August 2025, 23:18:39
booster vraag door Hasenwald
08 August 2025, 23:06:40
Modelbaan Beltheim. door Wim Vink
08 August 2025, 22:53:32
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
08 August 2025, 22:30:37
Sfeer op je modelbaan door Scratchbuilt
08 August 2025, 22:26:36
Wielen bruineren. Hoe? door Dave.......
08 August 2025, 22:14:22
Bouwbeschrijving Pec ex Dec van FRIE door AB 7216
08 August 2025, 22:11:40
Toon hier je (model)TRAM foto's. door GerardvV
08 August 2025, 22:08:01
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door ruudns
08 August 2025, 22:05:18
Hoe een Train-O-Matic lokdecoder voorzien van een lang adres ? door Bahn-AG
08 August 2025, 21:41:52
23 augustus modelspoorbeurs Houten door Martin Domburg
08 August 2025, 21:35:29
Rijnstraat door Huup
08 August 2025, 20:37:49
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
08 August 2025, 20:36:15
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door Ronald Halma
08 August 2025, 20:32:30
Module vliegveld Jan van Mourik door Peter Soonius
08 August 2025, 20:30:48
"moderne" kolenbakken en kolenwagens in Nederland. door ES44C4
08 August 2025, 20:23:24
Terugverende koppeling door Trein033
08 August 2025, 20:01:19
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
08 August 2025, 19:03:27
Vreemd probleem door guy1846
08 August 2025, 18:37:10
DDAR op basis van een Artitec DDM door Daan de leeuw
08 August 2025, 16:23:24
  

Auteur Topic: Wisselaandrijving via bowdenkabels  (gelezen 10145 keer)

eenop87

  • Offline Offline
  • Berichten: 1016
Wisselaandrijving via bowdenkabels
« Gepost op: 22 August 2008, 18:42:50 »
Hallo medeprutsers,



Om wissels op moeilijke plaatsen aan te drijven maakte ik tot nu toe gebruik van allerlei scharnierconstructies. Na wat gepuzzel bedacht ik dat een bowdenkabel een veel betere oplossing zou zijn.

Zo'n kabel is eenvoudig te maken met dunne messing pijp 1,3x0,9mm (buitendiameter x binnendiameter) o.a. verkrijgbaar bij De Metaalwinkel in Rotterdam.
Als binnenkabel gebruik ik 0.5mm verenstaal.

Het is met deze constructie mogelijk om bochten te maken met een straal van 100mm. Het geheel loopt dan nog heel soepel. Rechte verbindingen zijn natuurlijk helemaal geen probleem en ook S-bochten gaan goed (denk eens aan hoogteverschillen).
Je zou op deze manier hele wisselstraten kunnen bedienen met alle aandrijvingen keurig naast elkaar gemonteerd. Afstanden tot 1 meter zijn zonder probleem te overbruggen.

Als aandrijving op de foto gebruik ik een servo, maar allerlei andere typen kunnen hier werden ingezet.
Zo'n kabel is ook uitstekend te combineren met geheugendraad.

Andere bewegende objecten zoals seinpalen, overwegbomen, hekken en deuren zijn hier ook goed mee te bedienen.

Je zou onder bepaalde omstandigheden de boel zelfs nog bovengronds kunnen monteren en alles camoufleren met struikgewas en gebouwen.

Hieronder nog een paar foto's van mijn proefopstelling en een tekeningetje ter verduidelijking.















Groeten,

Gerrit

Blausee_Mitholz

  • Gast
Re: Wisselaandrijving via bowdenkabels
« Reactie #1 Gepost op: 22 August 2008, 18:49:26 »
Slim bedacht, thx voor de tip.
Indien nodig ga ik dit ook eens proberen.

Mvg, Johan

JaJo

  • Offline Offline
  • Berichten: 11147
  • Spoor-0 & Spoor-1
    • Modeltreinbaan.nl
Re: Wisselaandrijving via bowdenkabels
« Reactie #2 Gepost op: 22 August 2008, 20:39:55 »
Mooi gedaan Gerrit!
Je bent wel lekker aan het "wisselen" de laatste dagen ;)

Groet Jaap
Groet Jaap
Duits/NL, Spoor-0 en Spoor-1.Tijdperk II en III.
http://www.modeltreinbaan.nl

Han Zijlstra

  • Forumlid, hobbyist & leverancier:Trainspecials! Decodershop! Sceneryshop!
  • Offline Offline
  • Berichten: 4291
  • The Right Track, Your track!
    • Trainspecials
Re: Wisselaandrijving via bowdenkabels
« Reactie #3 Gepost op: 22 August 2008, 21:14:42 »
Pima oplossing.
Er heeft ooit in Railhobby eens een Engelse baan gestaan die hetzelfde deed maar dan alle hendeltjesin een seinhuisje had ondergebracht. En dat dus netjes met de hand bediende.
Han Zijlstra is op maandag 24 november 2014 overleden.

ESU Ecos, Littfinski, Kuehn, Zeller, Piko, Roco Multimaus, Massoth, Zimo, NMJ, Athearn, BLI, Kadee, Fleischmann, Roco, Proto, MDS, LGB, Bachmann,Hufing,  USA en .... de blikken trein van mijn Vader!

eenop87

  • Offline Offline
  • Berichten: 1016
Re: Wisselaandrijving via bowdenkabels
« Reactie #4 Gepost op: 22 August 2008, 21:32:02 »
Ja als ik eenmaal op stoom ben, ben ik niet meer te stoppen  ;D ;D ;D

Gerrit

F.E.M.

  • Offline Offline
  • Berichten: 34
Re:Wisselaandrijving via bowdenkabels
« Reactie #5 Gepost op: 12 May 2013, 10:54:04 »
Een remkabel inclusief mantel van een fiets, of als je echt iets heel zwaar wil omzetten een koppelingskabel van een motorfiets, zijn misschien nog handiger en flexibeler; alhoewel native gebruik 'trekken' is werkt 'duwen' in de modelbouw even goed.

Groeten,

Franky, ook aanhanger van KISS :-)
Mvg,

Franky

Bert van Gelder

  • Offline Offline
  • Berichten: 4385
Re:Wisselaandrijving via bowdenkabels
« Reactie #6 Gepost op: 12 May 2013, 14:03:50 »
Leuk dat het weer even onder de aandacht komt..;)

Zoek eens bij de RC vliegtuigen. Die gebruiken ook dit soort kabels. Hierbij kun je dan ook de kabeleinden kopen, veelal met verstel/afstelmechanismen.

Gr, Bert

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 17908
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re:Wisselaandrijving via bowdenkabels
« Reactie #7 Gepost op: 12 May 2013, 14:08:43 »
Franky, ik heb fietskabels gebruikt in mijn Lake Louisa RR 0N30 baan maar in mijn opinie zijn die niet echt geschikt omdat er teveel speling in de kabel blijft, en ik zou ze niet meer gebruiken. Denk dat de bowdenkabels zoals in de RC wereld beter zijn. In die dingen zit de binnenkabel strak in de buitenste en zal veel directer reageren.

F.E.M.

  • Offline Offline
  • Berichten: 34
Re:Wisselaandrijving via bowdenkabels
« Reactie #8 Gepost op: 13 May 2013, 11:42:04 »
Als je met kabels werkt die teveel speling hebben tov de mantel moet je de hele boel onder 'spanning' houden door een (spiraal)veer op het einde van de bediening steken zoals bij de gasschuif van een carburator, die kun je toch ook in elke gewenste positie zetten tot op een fractie van een millimeter (als het goed gedaan is toch).
En mantels met teflon voering gebruiken is ook wel een aanrader.

Groeten,

Franky
Mvg,

Franky

De Stoker

  • Offline Offline
  • Berichten: 783
  • H0 - TC - Digirails - KL 8.2 1920-1950
Re:Wisselaandrijving via bowdenkabels
« Reactie #9 Gepost op: 13 May 2013, 12:58:57 »
Dit wil ik graag onthouden, mocht het ooit noodzakelijk zijn

john26

  • Offline Offline
  • Berichten: 197
Re:Wisselaandrijving via bowdenkabels
« Reactie #10 Gepost op: 13 May 2013, 14:23:32 »
Mooi gevonden (y)

Vraagje, hoe buig jij de messing buis zonder dat deze knikt zodat de kabel ( verenstaal) niet klemt?

BVD John

jerrytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 5922
Re:Wisselaandrijving via bowdenkabels
« Reactie #11 Gepost op: 13 May 2013, 15:13:57 »
In de auto shop als brezan  ed zijn mini pijp buigers te koop(voor remleiding)
Kan je een bocht van een €2 muntstuk mee maken

eenop87

  • Offline Offline
  • Berichten: 1016
Re:Wisselaandrijving via bowdenkabels
« Reactie #12 Gepost op: 13 May 2013, 15:20:32 »
De bochten moet je gewoon wat ruim nemen, je kan dan het messing gewoon buigen zonder dat het knikt.
Remkabels e.d. vind ik zelf niet echt handig, je moet dan altijd weer iets aan de gevlochten binnenkabels prutsen om de aansluiting te maken naar de servo en wissel. Met verenstaal gaat dat veel simpeler. Ook is de bevestiging van het messing met printstripjes uiterst simpel en doelmatig.

Nog een tip voor het buigen van messing pijpjes: Als ik de pijp met een kleine radius wil buigen (dus niet voor deze bowden toepassing), stop ik er een passend metalen draad in die ik er met een tang na het buigen weer uit trek. Eventueel een klein beetje olie gebruiken.  

Groet,
Gerrit

Besselspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 5338
  • Team Mitropa - OHMB
Re:Wisselaandrijving via bowdenkabels
« Reactie #13 Gepost op: 13 May 2013, 15:42:47 »
Dit is wel een heel handige tip, ik moet nog een stoomtram emplacementje van 13 aandrijvingen voorzien, 3 wissels worden digitaal aangestuurd voor de omloop-pendel maar de rest analoog. Ik was hier zelf nog niet opgekomen, maar deze gaat even in het grote ideeënboek! (y)
RETROBAHN A.G.