Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Piko NS 2015 stroomafname probleem door brutus
Vandaag om 10:32:52
7 april De Karel on tour door Rick
Vandaag om 10:32:36
Stroomdetectie bij goederenwagens door henk
Vandaag om 10:32:03
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door NTeering
Vandaag om 10:23:47
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Cor--24
Vandaag om 10:21:50
De (3d) knutsels van Ronald. door Johan Schalken
Vandaag om 10:12:14
Punt- en hartstukken door odaoda
Vandaag om 10:12:00
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 10:06:39
nieuw te leggen sporen passend maken door Jelmer
Vandaag om 10:05:07
MSV Post B, even voorstellen... door Rsd1000
Vandaag om 10:01:44
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door Jelmer
Vandaag om 09:52:49
FFA koelwagen door martijnhaman
Vandaag om 09:46:10
Leids spoor (voorheen Blauwpoortsbrug) door Gerco van Beelen
Vandaag om 09:46:05
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door DJV
Vandaag om 09:42:59
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 09:24:22
Zoekfunctie ? door henk
Vandaag om 09:18:44
Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
Vandaag om 07:52:09
NS 8400 van Werps door MathynK
Vandaag om 07:05:15
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
28 maart 2024, 23:37:18
Al mijn goede ideeën... door bask185
28 maart 2024, 23:12:12
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door bask185
28 maart 2024, 22:51:58
21 april Het stoomgenootschap door bloemenvelden door Seinhuis
28 maart 2024, 22:46:29
Raadplaatje door Magic
28 maart 2024, 22:23:21
LokSound 4 decoders, files verbeteren (voor Roco b.v. TEE RAm, NS2400, etc) door Biesje
28 maart 2024, 22:06:44
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Rob Bennis
28 maart 2024, 21:54:12
Engelse wagon uit 1930 opgegraven in Antwerpen door willem2
28 maart 2024, 21:52:45
NS GLY omspuiten en opschriften door Rob Ellerman
28 maart 2024, 21:45:55
De Hondsrugbaan door cor_b
28 maart 2024, 21:40:07
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
28 maart 2024, 21:22:18
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door 1200blauw
28 maart 2024, 20:32:41
  

Auteur Topic: Kleuren (verf) 'verschalen', op schaal maken, hoe?  (gelezen 5935 keer)

nighttrain1

  • Team beurzen, Powered bij Oltronix: 2x300VA
  • Offline Offline
  • Berichten: 5544
  • Ook deze tijd zal ooit die goeie ouwe tijd worden!
Re: Kleuren van verf verschalen
« Reactie #30 Gepost op: 30 augustus 2021, 21:22:40 »
Eerlijk gezegd heb ik nu al geen ruk zin meer om mijn kennis op het gebied van schaal en kleur te delen..

Hè, … :( dat is nou net jammer, begint het net interessant te worden, dat de meester een tipje van de sluier wil oplichten, dreigt het weer mis te lopen.
Ik lees op de achtergrond mee, net als vele met mij.
Ik vond dat ik maar eens reactie moet achter te laten.

Wil je het misschien nu toch delen? Alvast bedankt.
Groeten Richard, nighttrain1

Bouw:Modelbaan & modulebakken

HuubvG

  • Offline Offline
  • Berichten: 3717
Re: Kleurbeleving op schaal - veraf, dichtbij en alles er omheen
« Reactie #31 Gepost op: 30 augustus 2021, 22:12:10 »
@Victor, ik heb best wel nagedacht over het formuleren van de titel. Het woord verschalen klopt al helemaal niet. Onder anderen Ronald komt daar op terug. Zoals ontverven ook eigenlijk niet bestaat, maar wel gedaan wordt.

Ik had de titel wat breder willen maken en in wat correcter Nederlands.
Glans, dofheid, lichtval, afstand, intensiteit, hoe komt dat 1 op 1 op je (mij) over en hoe komt het op schaal over? Dat alles in een pakkende titel stoppen, lukte me niet helemaal.

Hoe dan ook, domme vragen, bestaan die? Moeilijke vragen? Ja, die bestaan en dit is er misschien zo een. Toch laat ik de titel maar zo. Edit: toch maar gewijzigd. Vraag ik iets wat ik eigenlijk zelf uit moet zoeken? Zoals anderen dat ook doen? Daar ben ik al wel mee bezig, er komt vanzelf wel eens een plaatje van hier of daar.  Een beetje theorie kan geen kwaad. En welke kok diens keukengeheimen niet wil verklappen, zwijge gerust! Mensen die wel inhoudelijk bijdragen,  (y) :)

Toch vind ik dit draadje de moeite waard, en dat er dingetjes over en weer gezegd worden, och, moet kunnen.  ;) Kleuren zijn een gevoelig onderwerp en daar komen vast gevoelige mensen op af.  ;D Laat staan als ze ook nog iets met model(spoor)bouw hebben... 

Ik kan het fout hebben maar is het niet zo dat je bij het "verschalen" van de kleur eigenlijk alleen maar bezig bent met de proporties van het voorwerp?

Ik wil hierop, en op de rest van je bericht wel op reageren maar denk er nog over na. Doe ik later wellicht.
« Laatst bewerkt op: 01 september 2021, 19:41:22 door HuubvG. Reden: zie edit »

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25181
    • Pagina van klaas
Re: Kleuren van verf verschalen
« Reactie #32 Gepost op: 30 augustus 2021, 22:35:11 »
Om dan ook inhoudelijk wat toe te voegen. Volgens mij bedoel je met verschalen de gedachte dat een kleur op een (verkleind) model te donker lijkt en daarom iets lichter gemaakt moet worden.
Ik zal wel op een paar tenen trappen maar ik vind dat onzin. Een kleur is een kleur, of die nou op een ding uit het grootbedrijf zit of op een model in 1:87. Dus voor mij is het iets waar ik me de kop niet over breek.

roco

  • Offline Offline
  • Berichten: 1912
Re: Kleuren van verf verschalen
« Reactie #33 Gepost op: 31 augustus 2021, 08:05:46 »
Ik dacht dat Philip Friskorn al eens antwoord erop had gegeven . Die bouwde trams van de NZH na en heeft uit de werkplaats van de NZH het laatste blik verf in die blauwe kleur gekregen . Na de modellen te hebben gelakt bleek dat ze te donker waren . Dat viel toen der tijd veel liefhebbers/kenners op . Het bleek dat de verf , voor het oog , te donker leek . De verf was wel de goede kleur maar moest lichter van tint worden om de goede kleur op het model te krijgen . Dat heeft hij ook eens verteld tijdens een bijeenkomst van hem voor liefhebbers .
Er zijn natuurlijk model(baan)liefhebbers die zich wel de kop erover breken om de juiste kleur te krijgen .

MOVisser

  • Offline Offline
  • Berichten: 6130
    • Modelbouw in't algemeen. 3D printen etc..
Re: Kleuren van verf verschalen
« Reactie #34 Gepost op: 31 augustus 2021, 09:57:36 »
Ik kan de ervaring van Philip onderschrijven (roco). :angel:
Mijn ervaring is ook dat je een lichtere kleur gaat aanbrengen om de interpretatie van de kleur op een model te evenaren.
Ik vermeng de juiste kleur (??) met een lichtere kleur (bruin- bruin). Ik raad gebruik af van wit om de verschalen.

Wat ik ook al eens eerder bij een ander item heb aangedragen:
kleur waarneming is een feit van kleurfrequentie, opname door je netvlies en verwerking door de hersenen.
Dat is voor iedereen anders.

Een ondergrond kleur met erover de juiste, bepaalt ook al hoe je de kleur nuance ervaart.
Dringt het (zon)licht door het pigment heen van de dekkende laag en verandert het weerkaatste licht daardoor van frequentie of niet.
Het gebruik van LED licht beïnvloed in hoge mate de kleurfrequentie. Maar daar kan je dan ook heel veel mee regelen.

RGB <<>> CMYK is ook al zo iets.

Voor zover
Mijn advies: lekker je eigen (kleur)ding doen, beslissen en niet twijfelen.

Ronald Visser
« Laatst bewerkt op: 31 augustus 2021, 10:03:57 door MOVisser »
Je kunt me vinden op diverse treinenbeurzen. Houten 30 maart sta ik er weer. Ook met N-schaal.

HuubvG

  • Offline Offline
  • Berichten: 3717
Re: Kleuren van verf verschalen
« Reactie #35 Gepost op: 31 augustus 2021, 10:29:07 »
Ach, hoofdbrekens, nee hoor. En tenentrapperij ook al niet.  :)

Ik was de overwegbomen aan het verven: wit was té spierwit, rood was té knalrood, zwart was té gitzwart. Dus alle verf er weer af en opnieuw, maar dan met 'afgezwakte kleuren. Het wit en zwart lukte, maar het rood bleef nogal fel. Vandaar dat ik eens wilde rondneuzen hoe dat anderen dat doen. En ik wist dat er info over is. Ook het geval dat @roco aanhaalt, herinner ik me nog.

En nu doen wat Ronald Visser zegt, op mijn eigen gevoel verder.  (y)

MOVisser

  • Offline Offline
  • Berichten: 6130
    • Modelbouw in't algemeen. 3D printen etc..
Re: Kleuren van verf verschalen
« Reactie #36 Gepost op: 31 augustus 2021, 10:57:51 »
 (y) (y) (y)
Succes Huub,
en ook aan de anderen ;)

Ronald Visser
Je kunt me vinden op diverse treinenbeurzen. Houten 30 maart sta ik er weer. Ook met N-schaal.

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 11765
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: Kleuren van verf verschalen
« Reactie #37 Gepost op: 31 augustus 2021, 14:05:44 »
Zo heb ik ,om on topic te blijven,met verbazing zitten kijken hoe iemand hier op het forum een rode stoomloc thuis ging spuiten.(sorry naam van het draadje ben ik kwijt  :-[ )
Het verschil wat er al is als je ondergrond bv wit is en je er dan rood overheen spuit,en dat je dezelfde kleur rood over een zwarte ondergrond spuit en daarmee een andere kleur rood verkrijgt.
Dus zelfs je ondergrond kleur bepaalt al mee wat je uiteindelijk kleur zal worden,dat speelt dus met alles mee,zowel 1:1 alsook in modelbouw.
Dat is dus ook iets waar je rekening mee moet houden als je kleur "verschaalt" van het grote voorbeeld.
Waarbij ik me dan nog afvraag,als je ondergrond meebepaald hoe je eind kleur word,zou het dan nog nodig zijn(als je de juiste ondergrond kleur weet) om je "top laag" met andere verf te vermengen voor het schaalmodel wat je een kleurtje wilt geven ??
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

Hans van de Burgt

  • BMB
  • Offline Offline
  • Berichten: 6061
Re: Kleuren van verf verschalen
« Reactie #38 Gepost op: 31 augustus 2021, 14:37:00 »
@Tijgernootje,

In theorie klopt het verhaal. Zie dat eerste artikel van Martin. Maar theorie is nog wat anders dan praktijk. Het is pielen en gokken. Waarbij hetgeen je in je handen ziet weer anders is op je modelspoorbaan. Mét en zonder kunstlicht.

Gr, Hans

HuubvG

  • Offline Offline
  • Berichten: 3717
Re: Kleuren van verf verschalen / op schaal maken, hoe?
« Reactie #39 Gepost op: 31 augustus 2021, 15:25:41 »
@Floris, dit bedoel je.  :)

In de vliegtuigmodelbouw o.a. zie je ook die zwarte ondergrond, maar dan alleen als 'pre shade' over alle naden gespoten (de rest van het vliegtuig blijft in lichte primerkleur). Daarna de (lichte) kleur verf erover en het zwart schijnt vervolgens door, waardoor het miniatuurvliegtuig groter, echter lijkt. De lichtval en schaduwwerking worden zo optisch verschaald / verkleind, je krijgt een illusie van een groot vliegtuig.

Met het 'verweren' worden ook modeltreinen - meestal achteraf - optisch realistischer gemaakt en hiermee ook de originele kleuren afgezwakt.
 

Hans van de Burgt

  • BMB
  • Offline Offline
  • Berichten: 6061
Re: Kleuren (verf) 'verschalen', op schaal maken, hoe?
« Reactie #40 Gepost op: 01 september 2021, 15:55:18 »
Zoals beloofd zou ik het proefmuurtje fotograferen op mijn bak. Hieronder naast elkaar het muurtje onder daglicht, onder de LED strips van de modulebak, en verlicht met een foto/film lamp van een mede EMV lid.



Onder alle drie de lichtwaarden blijft het muurtje toonbaar.

Ben wel benieuwd naar de resultaten van anderen die ook experimenteren met de “schaalkleuren”.

Gr, Hans

« Laatst bewerkt op: 01 september 2021, 15:57:48 door Hans van de Burgt »

HuubvG

  • Offline Offline
  • Berichten: 3717
Re: Kleuren (verf) 'verschalen', op schaal maken, hoe?
« Reactie #41 Gepost op: 01 september 2021, 19:35:33 »
Vooral de middelste, maar ook de meest reschtse vind ik het best lijken. Nu heb je nog steeds maar één kleur gebruikt voor de stenen?

Het model in je handen houden en dan kijken met beide ogen: de afstand linker- rechteroog speelt ook een rol. Je ziet het gebouw bijna van drie zijdes. Een soort visuele stereo zeg maar.

Probeer eens op een meter afstand te kijken, met één oog. Je kunt ook nog met je hand een tunneltje maken en daar met dat ene oog door kijken. Dan zie je het nog weer anders.

Ikzelf heb nog geen voorbeelden, behalve de overwegbomen waarmee ik (in een ander draadje) bezig ben. Ik heb nog net een foto kunnen opduikelen uit de prullenbak van toen ik de verf er zo uit het potje opgedaan had:


Wit uit de spuitbus, rood en zwart zo uit de Humbrol / Revell potjes, wel verdund en met de airbrush. Te felle kleuren. Mede doordat er niet netjes geverfd was, de hele zwik in de thinner gemikt en opnieuw.

Nu met grijze primer uit de airbrush. Daar overheen wit, met daarin wat bruin en zwart. Daarna rood, met daarin wat zwart en bruin, en daarna zwart met daarin wat wit en bruin.


Het wit en zwart zijn oké, maar als ik het in mijn hand houd lijkt zwart te licht, bijna grijs. Alleen het rood vind ik nu te fel. Vandaar het starten van dit topic. Is het de witte ondergrond, komt het daardoor? Als ik er meer rood op zou doen, zou het donkerder worden?

Hier zie je ook dat ik met het voegen en kleuren van het stenen vloertje linksvoor al wat heb geëxperimenteerd. De grijze waas over de stenen is niet juist, die waas moet in de stenen zelf - in de verf - liggen. Dus daar kan / moet ik mee verder.

De grijze primer waarmee ik het stalen behang gespoten heb, geeft wel goed de verzonken strips weer. Er zit immers zink in de primer. Daar komt nog wat vage roest bij de scharnierpuntjes als ik licht ga verweren, maar dat komt nog wel.

Tja, ik zie een forum als dit niet alleen om te laten zien wat je al kunt, zoals in de vele bouwdraadjes te bewonderen is. Maar ook om al doende te leren van en aan elkaar, zoals ik al heel wat van jullie antwoorden opgestoken heb!

Nu dat felle rood nog wat afzwakken, maar hoe?  ??? ::) :laugh:

BartvD

  • Offline Offline
  • Berichten: 1782
  • Relax, it is only a hobby.
Re: Kleuren (verf) 'verschalen', op schaal maken, hoe?
« Reactie #42 Gepost op: 01 september 2021, 20:31:24 »
Eigenlijk ben je bezig met weatheren. Als het 1:1 spul geverfd wordt en op locatie gebracht wordt is alles nog kraken wit, rood, groen of welke kleur dan ook die men beoogd had. Zet het een paar dagen buiten op pallets en je gaat al verschillen zien.

Regen is niet schoon, roet deeltjes van auto's - bbq, s, houtstook, sahara stof, pollen, etc. Hoe klein ook, wordt door de regen op het voorwerp gezet en laat sporen achter. Randen worden wat donkerder, grijzer of geler al naar het gelang van het type deeltjes/stof wat neerslaat. Ook in het oogst seizoen op het platte land (ook het Hoge land in Groningen) geeft stof maar ook het bloei seizoen van o.a. koolzaad of dennen bijvoorbeeld geeft een heleboel stof in de atmosfeer dat allemaal neerdaalt op het object (daarom hebben sommige mensen een fetisj voor het wassen van hun auto op zaterdag).

Dit heeft natuurlijk invloed op de kleur. Rood wordt fletser, wit wordt iets grauwer/grijzer. Randen en kieren worden wat meer geaccentueerd.

Op slagbomen (zelfs die net geplaatst zijn) zie je de eerste sporen van roest van de bouten en moeren waar lampen mee gemonteerd worden.

Er is een verschil tussen verschalen van kleur (neem een gepoetste auto en zet zijn schaalmodel ernaast) waarin je de kleurbelevenis van een schoon voorwerp naar een kleinere dimensie brengt of de kleur belevenis van voorwerpen die nooit of nauwelijks schoon gemaakt werden. Het laatste heb je in mijn optiek gedaan met de slagbomen en ook de muur. En dat heet gewoon "weatheren" in goed Nederlands.
Bart
Groeten uit Zeeuws Vlaanderen

www.flickr.com/photos/bvdoorn

De Fabriek een avontuur in spoor 0; https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=90042.0

Bij voorkeur in Schaal 0.

HuubvG

  • Offline Offline
  • Berichten: 3717
Re: Kleuren (verf) 'verschalen', op schaal maken, hoe?
« Reactie #43 Gepost op: 01 september 2021, 21:02:51 »
Ik vertaal weatheren gewoon uit het Engels letterlijk in verweren.  ;)

Wat je zegt, het verschalen én verweren is wat eigenlijk gebeurt.

Dat doe je ook met verschalen van kleuren van iets nieuws. De glans van een nieuw gepoetste auto geef je niet weer als een model in de hoogglans zetten, dat klopt niet. Vandaar ook de matte verf, matte vernis etc. op een modelauto. Dat is dan ook in model nog steeds een nieuwe auto. Maar wel met afgezwakte kleuren (die niet door het verweren komen) en met minder of (liefst voor mij) geen glans. Blijf ik zeggen: je moet kleur verschalen = vertalen naar beleving van kleur op schaal.

De atmosferische waas (werd eerder door mij als leek witte waas genoemd) is ook eigenlijk een kwestie van 'weer' of in goed Engels als je wilt 'weather'.

Dus mijn bomen zijn nog niet zo oud, maar hebben wel de nodige zonnebrand, hagelbuien, stof over zich heen gekregen. En beginnen binnenkort al wat te roesten ja.  :)

Ik ken de vuile neerslag heel goed als ik eens weg wil rijden met de auto. Eerst de ruiten schoonspoelen en wissen. Vergeet de schijtende vogels niet, die kunnen wel op zo'n paar omhoog staande overwegbomen gaan zitten en dan krijg je van die witte streepjes op het rood...