Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Handmatige bediening van wissels d.m.v. stangen door MartinRT
Vandaag om 10:47:54
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Hans GJ
Vandaag om 10:47:11
zelfbouw diesel vijf (DE-5) door FritsT
Vandaag om 10:22:10
De Hondsrugbaan door Kees (NS Blokpost 21 Klein Bruntendijk, Friesland)
Vandaag om 10:22:09
Verschil leveranciers DCC decoders? door spoorijzer
Vandaag om 10:19:50
Kranenberg, een exercitie in code 70 door meino
Vandaag om 10:18:27
01TREFF 2024, 26&27 OKTOBER door Besselspoor
Vandaag om 10:15:20
US diorama in H0 door ES44C4
Vandaag om 10:09:14
Zee. Land. door AB 7216
Vandaag om 10:05:01
Schneidersein door W.Broere
Vandaag om 10:04:53
Perronhoogte TP3 door Rob Ellerman
Vandaag om 10:00:51
On traXS 15 t/m 17 maart Spoorwegmuseum Utrecht door MOVisser
Vandaag om 09:56:58
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 09:52:10
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Wim Vink
Vandaag om 09:36:22
Foto's gevraagd Den Haag CS, oude toestand door Pauldg
Vandaag om 09:22:33
Vraag over 20 voets container met vlakke zijwanden door henk
Vandaag om 09:02:16
Modelbaan Beltheim. door Hans GJ
Vandaag om 08:39:25
De spoorhaven van Zuidbarge. door mass am see
Vandaag om 08:25:21
BR 44 1263 UK Mit Borsig versuchs Wannentender 2'2'T 34. door Basilicum
Vandaag om 08:12:20
Mijn Ned. N. Spoorbaan ''Echthoven'' door NS264
Vandaag om 07:49:38
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Thom
Vandaag om 02:40:57
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 00:54:59
Bouw Bührtal III door Schachbrett
Vandaag om 00:36:33
NS/32 door RK
18 maart 2024, 23:49:38
Ijzeren Rijn: militair transport door ijzeren rijn
18 maart 2024, 23:03:28
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
18 maart 2024, 22:07:31
Loconet over TCP/IP door bask185
18 maart 2024, 22:00:49
bezetmelder aantal lengte en treinstellen door Bobos
18 maart 2024, 21:36:41
Les Billards du Vivarais door Hans1963
18 maart 2024, 21:36:19
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
18 maart 2024, 21:34:50
  

Auteur Topic: Inspiration? Quiberon… !  (gelezen 9840 keer)

Noordernet

  • Offline Offline
  • Berichten: 2958
Re: Inspiration? Quiberon… !
« Reactie #30 Gepost op: 27 september 2021, 13:50:25 »
Ja, ik zag de ‘verlengde’ wisselbediening. Hetzelfde systeem als in Plouharnel-Carnac staat.
Volgens mij een modèle Saxby. LRPresse levert die dingen, ook voor schaal N.



Dit malletje gebruik ik zelf om dwarsliggers op een grotere afstand te zetten. Het gaat om het principe, pasmaken op jouw gewenste maat.

Groet,
Wolter
Moins mais mieux.

Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 3919
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: Inspiration? Quiberon… !
« Reactie #31 Gepost op: 27 september 2021, 13:57:59 »
Heb uw verwijzing in post 1 opengeklikt,  maar kom terecht op één-of-andere clip met Spaans-zingende en zoenende jongelui  ( ? )

Haha excuus, vermoedelijk pas de link gekopieerd toen het volgende filmpje al werd geserveerd!
Deze zou het moeten doen: https://www.dailymotion.com/video/x4e9wf
(Ook aangepast in eerste post)

En die halve deuren is ook wel creatief..!
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 3919
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: Inspiration? Quiberon… !
« Reactie #32 Gepost op: 27 september 2021, 16:04:38 »
Hetzelfde systeem als in Plouharnel-Carnac staat. Volgens mij een modèle Saxby.

Opvallend is wel dat de rest van de wisselstellers meer het Duitse model heeft; zie de eerste foto met de groene X-2100. Weet je ook wie die in h0 maakt?

Dit malletje gebruik ik zelf om dwarsliggers op een grotere afstand te zetten. Het gaat om het principe, pasmaken op jouw gewenste maat.

Ik dacht er zelf aan eerdere biel(s)configuratie op een plaatje over te nemen en hierop balkjes van de juiste dikte op juiste afstand te plakken; zie hieronder. Jouw kammetje is overigens ook wel een sjieke!



Komt er ook nog een "buitenwereld" om de treinen uit het zicht te laten verdwijnen?

Uiteraard zal ik de treinen niet van de modules af laten rijden  :angel: maar wat wel, daar was ik nog niet uit. De buitenwereld is in eerst instantie een fiddle yard of een aansluiting naar mijn vaste baan. Al kreeg ik dit weekend geweldige ideeen om vanuit het station met een klimspiraal, een verdieping lager de aansluiting in Auray te bouwen, en dan.. Eerst maar eens dit maken!

De werkelijkheid biedt weinig mogelijkheden voor camouflage; de lijn vertrekt nagenoeg recht uit het station, met aan weerzijde op enkele meters pas wat lage begroeiing. Wellicht dat het ook gewoon werkt om de trein door een krap contour te laten 'verdwijnen'; omdat het spoor recht loopt, zonder bovenleiding, is een kleine krappe opening mogelijk. Wellicht dat er nog iets optisch met spiegels mogelijk is..?   

Als je de werkelijkheid los laat kan je uiteraard meer. In eerste instantie had ik een klein viaduct gedacht of een leuke vakwerk passerelle (voetgangersbrug); maar de weinige treinbewegingen maken een dergelijk kostbare investering ongeloofwaardig. Ook voor de passerele; een kleine overweg is goedkoper. Je kan de trein uiteraard achter een huis laten verdwijnen? Of een oude watertoren of Duitse bunker. Ik kan ook een verhoogde pijpleiding over het spoor plaatsen; maar dat is wel een duidelijk aanslag op het huidige sfeertje wat ik voor ogen heb. Iets meer terug naar de werkelijkheid: op het schiereiland doorklieft de lijn een paar keer een rotskam of zandduin, waarbij de laatste is voorzien van kleine keermuur. De hoogte van deze doorsnijdingen is volgens mij aanzienlijk lager dan de trein; maar wellicht door deze slim te neer te zetten of dat er net voor het station nog 1 hoge rots of duin was..?

Laatste gedachte: wellicht dat Quiberon bij extreem hoog water wel eens natte voeten krijgt en dat ze een dijk met vloeddeur hebben geplaatst... ;D Al zijn deze vaak ook niet hoger dan de trein.

Toevoeging: allerlaatste gedachte.. Is er in werkelijkheid niet, of althans niet meer, maar ik wilde ook een uitrijsein plaatsen.
Is er een goeie reden om dit rechts van het spoor te plaatsen? Dat helpt ook al als camo...

Herstel.. Op youtube komen er wel degelijk hogere duinen langs:

« Laatst bewerkt op: 28 september 2021, 11:59:47 door Benelux795 »
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

Noordernet

  • Offline Offline
  • Berichten: 2958
Re: Inspiration? Quiberon… !
« Reactie #33 Gepost op: 27 september 2021, 16:51:11 »
Als PB krijg je een blz. uit de huidige Loco Revue. LRmodélisme verkoopt allerlei soorten wisselstellers in pakjes van vijf stuks.
Wat ik ik schreef over Saxby-stellers klopt niet. Die stellers die op het einde van het perron in Quiberon en in Plouharnel stond heten gewoon een ‘Levier d’aiguillage’. Twee soorten zijn er: de gewone: leviers d’aiguillage à crans en die met een (denk ik) grendelkastje: leviers à crans avec cadenas.

En de handwisselstellers met een contragewicht heten leviers d’aiguillage à contrepoids.
Het is 3D geprint materiaal. Ik ken zelf de kwaliteit niet.

LR Modélisme verkoopt trouwens ook een pakket om Peco-wissels te verfransen. Denk niet dat je snel klaar bent.

Ik zie wel hoe dit avontuur afloopt.


Wolter

Moins mais mieux.

Jeronimos

  • Now everything seems so faded and jaded.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8416
Re: Inspiration? Quiberon… !
« Reactie #34 Gepost op: 27 september 2021, 17:23:33 »
Geen idee of je hier wat aan hebt. Vermoedelijk te nieuw. Dienstregeling 2012:
https://commons.wikimedia.org/wiki/File:SNCFRoute32_AurayQuiberon.pdf
Jeroen

Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 3919
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: Inspiration? Quiberon… !
« Reactie #35 Gepost op: 27 september 2021, 18:34:09 »
Helemaal niets, maar toch bedankt... ;D Het is zoals gezegd ergens '80 tot begin '90; maar fictief.
Ik ga niet volgens een dienstregeling rijden. En als ik dit zou volgen, mag ik maar iedere paar uur een autorail laten vertrekken; de rest is bus.
En dat zijn pijnlijke, maar leuke herinneringen: in die regio heb ik als interrailer ook eens tevegeefs op een trein gewacht op het perron van Roscoff, wat ook een bus bleek te zijn en tevens de laatste van die dag, die al lang vertokken was vanaf het stationsplein... :D
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

Jeronimos

  • Now everything seems so faded and jaded.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8416
Re: Inspiration? Quiberon… !
« Reactie #36 Gepost op: 27 september 2021, 20:04:44 »
« Laatst bewerkt op: 27 september 2021, 20:15:53 door Jeronimos »
Jeroen

Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 3919
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: Inspiration? Quiberon… !
« Reactie #37 Gepost op: 27 september 2021, 20:49:05 »
Links zijn allemaal bekend; 1 van de foto's in mijn eerste post komt uit de genoemde links. Toch bedankt voor het meedenken!  (y)

Ben nog wel benieuwd of spoor 4 ooit als losstraat is gebruikt, maar daar vind ik niets over terug op google...
« Laatst bewerkt op: 27 september 2021, 20:53:20 door Benelux795 »
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

hervé

  • Offline Offline
  • Berichten: 774
Re: Inspiration? Quiberon… !
« Reactie #38 Gepost op: 27 september 2021, 23:00:43 »

Goeienavond,

  " ... De hoogte van deze doorsnijdingen is volgens mij aanzienlijk lager dan de trein; maar wellicht door deze slim te neer te zetten of dat er net voor het station nog 1 hoge rots of duin was..?   ...."

Als je dit enkelsporig deeltraject lang genoeg kan maken, zou je de spoorlijn ongemerkt zachtjes kunnen laten dalen naar een FY.  De flankerende duinen en/of rotsen blijven even hoog (of laag) maar de 'kloof' wordt optisch iets dieper ...
.

Noordernet

  • Offline Offline
  • Berichten: 2958
Re: Inspiration? Quiberon… !
« Reactie #39 Gepost op: 27 september 2021, 23:09:57 »
Ik zocht plaatjes met de termen “quiberon gare sncf”. Daaruit kwam naar voren dat op de plaats van spoor 4 een kolenpark en een bescheiden depot hebben gelegen.

Wolter
Moins mais mieux.

Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 3919
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: Inspiration? Quiberon… !
« Reactie #40 Gepost op: 28 september 2021, 08:32:45 »
... ongemerkt zachtjes kunnen laten dalen naar een FY.  De flankerende duinen en/of rotsen blijven even hoog (of laag) maar de 'kloof' wordt optisch iets dieper ...

Dat is niet een geel gek idee, maar ik verwacht dat dit wel opvalt.. Alhoewel, als de duinen laag blijven, zou dit wellicht een optie zijn. Wat wel nog meespeelt; gezien de aardige lengte van de modules denk ik dat ik vrij snel na het uitrijden van het station de hoek om moet... De trein moet al gecamoufleerd zijn als deze de scherpe bocht neemt, dan weet ik niet of dit optisch nog werkt. Nog ff over nadenken...

...van spoor 4 een kolenpark en een bescheiden depot hebben gelegen.

Dat zegt het sporenplan bij de link met de geweldige foto van het driewegwissel. Meer van die oude foto's vond ik ook hier:
https://philippesaintmarc.wixsite.com/morbihan-autefois/quiberon-gare

De bewuste foto ook hieronder geplaatst. Maar: ik weet niet wet er rechts is geweest na het nemen van de foto (voor 1900?) het verdwijnen van de lokloods, en het aanleggen van de parkeerplaats... En of het sporenplan van de modelbaansuggestie in de eerste link realistisch is, weet ik ook niet; het dubbele spoor voor de goederenloods ontbreekt daar ook. Overigens: maakt eigenlijk ook niet uit.. Aangezien ik Quiberon niet exact wil nabouwen; als ik daar een loststraat wil hebben, komt daar een losstraat... Maar ik denk dat ik zo laat.



... ‘Levier d’aiguillage’. Twee soorten zijn er: de gewone: leviers d’aiguillage à crans en die met een (denk ik) grendelkastje: leviers à crans avec cadenas.

Aanvulling: die met hangsloten kan ik nog wel eens nodig hebben; uit het sporenplan in de LocoRevue blijkt dat in '80 nagenoeg alles hieronder links met notatie "cad" van een slot was voorzien.. Zelfs het wissel tussen spoor 1 en 2; dat laatste gaan we dus mooi niet doen. ;D Of er eerder een losstraat langs spoor #7 was, haal ik er niet uit; wel dat wissel #15 blijkbaar open te rijden was en ook dat er twee 'couverts' waren voor de opslag van bagage.. Gesloten wagons? Spoor #5 staat hier trouwens naar buiten getekend, maar alle foto's laten een kopspoortje in het verlengde van spoor #3 zien, dus daar gaan we ook niets mee doen; past ook niet...  :angel:


http://fr.1001mags.com/parution/loco-revue/numero-634-mars-2000/page-22-23-texte-integral
 
En al google'end en way of topic, maar intrigerend; blijkbaar kan ik er ook een heel klein Romy Schneider'tje uit of weer in de trein laten stappen...
https://www.parool.nl/nieuws/uitgeput-maar-openhartig-de-tragiek-van-romy-schneider-in-3-days-in-quiberon~bf6a4b3a/
« Laatst bewerkt op: 28 september 2021, 09:34:52 door Benelux795 »
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 3919
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: Inspiration? Quiberon… !
« Reactie #41 Gepost op: 01 oktober 2021, 09:24:02 »
Gisteren een poging gewaagd voor een 'travelage'-mal.. In eerste instantie dacht ik aan een dikke strip, met hierop om de gewenste afstand profielen gelijmd met de juiste breedte. Maar na een proefstukje werd duidelijk dat dit lastig nauwkeurig te maken was. Dus ook maar een kam geprobeerd (Wolter, dank voor de suggestie!). Het travelage profiel op schaal geprint en op 0,5mm styreen geplakt, en de tussenruimte uitgesneden.. &%*$&#. Aan andere kant vervolgens de biels uitgesneden ;) Zie onder het resultaat; beetje bewerkelijk, maar dit gaat wel lukken! En; is ook te gebruiken in lichte bochten, in tegenstelling tot een dikke strip.





'k Vond nog een mooie foto van een van de laatste stomers op de lijn Auray-Quiberon; het commentaar suggereert dat dit ergens '50 is, en óf een gemengde goederen-personentrein was óf een goederentrein met versteringsmaterieel voor een express. In ieder geval staat er een 231K voor, met winddichte tender; die reedt uiteraard niet meer in '80, maar het begint nu wel te knagen om die ook in model te laten rondlopen.. :) Die is er overigens alleen boven mijn budget hiervoor, van Fulgorex. Maar wellicht een look-a-like te knutselen van iets anders..? Overigens ook detail: het middenspoor en de driewegwissel liggen hier nog, en wat zien ze bij de laatste.. Bullhead!  ;D Weer wat geleerd.



En aangezien je deze ook op bovenstaande foto ziet, een aanvullende vraag: vermoedelijk is dit een waterkolom? Maar 't lijkt of bovenop een slangaansluiting is gemonteerd, zonder slang..? Of om een naastliggende akker te besproeien.. ?!



Maar terug naar de travelage.. Het viel mij direct op dat de biels nu wel erg verspreid liggen. Als ik het vergelijk met foto's lijkt mijn proefstukje bijna veldspoor... Ook is de tussenruimte nu groter dan bij de Tillig wissels en dan gaat het wellicht ook meer op vallen. Nog ff op de norm studeren.. Ik wil niet dat mijn CC-72000 door z'n hoeven zakt! In werkelijk door z'n hoeven zou zakken dus...  ;)



PS als iemand nog een Liliput 140.C in de verkoop heeft, ben ik ook geinteresseerd! Of de 230K voor een een heel zacht prijsje.. ;)

 
« Laatst bewerkt op: 01 oktober 2021, 11:26:51 door Benelux795 »
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

Noordernet

  • Offline Offline
  • Berichten: 2958
Re: Inspiration? Quiberon… !
« Reactie #42 Gepost op: 01 oktober 2021, 13:34:30 »
Je bent mooi op weg.

Ik vind die mal heel geslaagd. Een te grote dwarsliggerafstand? Ik denk dat het meevalt, zo lang je niet boven de 9 mm hart op hart komt.

Ja, dat is inderdaad een waterkolom. Je ziet nog net het wiel van de afsluiter achter de kolom.

Stoomlocomotieven maakt Jouef ook. Tegenwoordig in een heel aardige kwaliteit, naar het schijnt, en in een veel normalere prijs.

Groeten,
Wolter
Moins mais mieux.

CC72067

  • Offline Offline
  • Berichten: 183
  • Frankrijk - Région Sud - V/VI
Re: Inspiration? Quiberon… !
« Reactie #43 Gepost op: 01 oktober 2021, 14:21:16 »

'k Vond nog een mooie foto van een van de laatste stomers op de lijn Auray-Quiberon; het commentaar suggereert dat dit ergens '50 is, en óf een gemengde goederen-personentrein was óf een goederentrein met versteringsmaterieel voor een express. In ieder geval staat er een 231K voor, met winddichte tender; die reedt uiteraard niet meer in '80, maar het begint nu wel te knagen om die ook in model te laten rondlopen.. :) Die is er overigens alleen boven mijn budget hiervoor, van Fulgorex. Maar wellicht een look-a-like te knutselen van iets anders..? Overigens ook detail: het middenspoor en de driewegwissel liggen hier nog, en wat zien ze bij de laatste.. Bullhead!  ;D Weer wat geleerd.


Ik heb hier een hors-serie Ferrovissime uit 2015 liggen over vakantietreinen en daar wordt ook aandacht besteed aan de lijn naar Quiberon. Ze geven daar aan dat tot eind jaren '50 230 K's stonden voor de Express. De goederenwagons direct achter de locomotief werden waarschijnlijk gebruikt voor fietsen en bagage, maar het was ook niet ongebruikelijk dat er goederenwagons uit het Régime Accéléré werden aangehaakt aan deze trein.

Mooi project verder, ben erg benieuwd hoe dit verder gaat worden  :) (y)

Groet,
Roderik

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 11765
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: Inspiration? Quiberon… !
« Reactie #44 Gepost op: 01 oktober 2021, 15:07:17 »
Ik gok ook op een waterkolom,en ik vermoed dat de stoomloc bemanning zelf een stuk slang aan boord hadden om te koppelen aan die kolom en dan de andere kant in het water reservoir hingen.
Een achterliggende reden voor deze manier van werken is me echter een groot ?
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0