Doel:€250.00
Donaties:€130.00

Per saldo:€-120.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 24-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

2e leven van een buitendienst gestelde Gesloten goederenwagen. door IJmc
Vandaag om 17:42:39
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
Vandaag om 17:34:35
Modelbaan schaal H0 niet geheel sluiten in pc prog door Ronnor
Vandaag om 17:21:32
Update: baan in de tropen door Joost O
Vandaag om 17:12:34
heeft iemand ideeën voor een baan van 120CM bij 240CM? door AlbertG
Vandaag om 17:01:18
Aachenau West door wob
Vandaag om 16:50:00
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door basjuh1981
Vandaag om 16:48:09
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door basjuh1981
Vandaag om 16:46:55
Frans/Belgisch H0e baantje door NS264
Vandaag om 16:37:54
US diorama in H0 door wob
Vandaag om 16:36:18
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 16:21:21
Seinen van AliExpress: hoe aansluiten? door freekvo
Vandaag om 16:17:38
Bruikbare etsplaten voor NS4000 en NS4700 tenders, en NS slijptrein? door orientexpress
Vandaag om 15:55:12
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door spoorijzer
Vandaag om 15:41:27
Märklin Hamo mP 3000 voorzien van nieuwe motor door ronaldvd2000
Vandaag om 15:22:42
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 15:16:03
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door metpetergaathetbeter
Vandaag om 15:09:25
DR4024 door Michaël dB
Vandaag om 14:46:09
Efteling spoorweg gaat elektrisch door Blausee-Mitholz
Vandaag om 13:03:39
18 t/m 21 april Intermodellbau '24 Dortmund door Arjan6511
Vandaag om 12:36:11
BR 44 1263 UK Mit Borsig versuchs Wannentender 2'2'T 34. door Bert Jolink
Vandaag om 12:16:06
19 Toen door spoorzeven
Vandaag om 12:00:34
Lantaarns Crafftiq op Roco Sik door Henk Veenstra
Vandaag om 11:20:45
Einde Koemo ballast ??? door Rick
Vandaag om 11:16:57
NS 6000 (in schaal 0) door FritsT
Vandaag om 10:27:41
Treinreizen met m'n vader door defender
Vandaag om 09:36:49
25 jaar geleden door Willem1951
Vandaag om 09:05:18
Station Roodeschool door Cor--24
Vandaag om 08:29:42
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
23 april 2024, 23:06:56
Starten met messing kits door 1795
23 april 2024, 22:43:57
  

Auteur Topic: ESU of Doehler&Haas  (gelezen 1767 keer)

Peter45

  • Offline Offline
  • Berichten: 248
ESU of Doehler&Haas
« Gepost op: 20 september 2021, 14:19:29 »
Heb momenteel Uhlenbrock decoder in mijn analoge Roco baureihe 85 zitten die niet voldoed
Wat is volgens jullie de voorkeur? Een ESU Plux22 ( 59622 of 59612 ) of de Doehler & Haas Plux22 (DH22A-4)
Zijn beide ongeveer gelijk van prijs
met vriendelijke groet
Peter
Spoorse groeten

Peter

Laurens

  • Offline Offline
  • Berichten: 411
Re: ESU of Doehler&Haas
« Reactie #1 Gepost op: 20 september 2021, 16:03:43 »
Peter,

Laat ik voorop stellen dat ik niet bekend ben met D&H decoders. Persoonlijk gaat mijn voorkeur uit naar een ESU decoder, tenzij het echt niet anders kan. Maar in 99% van de gevallen is het dus wel een ESU. Om diezelfde reden heb ik jaren geleden ook een LokProgrammer aangeschaft.

Zoals gezegd, het is een persoonlijke voorkeur. Je kunt ook Zimo overwegen. Dat is ook het merk dat Roco zelf gebruikt in soundlocs.

VvKan

  • Gast
Re: ESU of Doehler&Haas
« Reactie #2 Gepost op: 20 september 2021, 16:11:15 »
Ook ik ben niet bekend met D&H decoders, hoewel die ook (veel) voor andere merken hebben geproduceerd.
In navolging van vorige reactie gaat mijn voorkeur uit naar de Lenz Plux22 decoder.
Maar zo kunnen er nog wel x voorkeuren gemeld worden.

Pjotr500

  • Offline Offline
  • Berichten: 108
Re: ESU of Doehler&Haas
« Reactie #3 Gepost op: 20 september 2021, 17:55:41 »
Mijn ervaringen qua rij-eigenschappen met ESU zijn dat ze goed zijn en dat er wel heel veel instelbaar is als je weet wat je doet. Met DH heb ik ervaren dat ze zo uit de verpakking goed werken, zonder dat je naderhand iets in hoeft te stellen.
Dat kan overigens wel weer per type lok verschillen.

Uitgebreide mogelijkheden m.b.t. zwaailichten e.d. zijn bij kleinere decoders van DH (nog) niet aanwezig.


Groeten,
Pieter

Sven

  • Offline Offline
  • Berichten: 7847
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
Re: ESU of Doehler&Haas
« Reactie #4 Gepost op: 20 september 2021, 17:58:19 »
Ik verkoop decoders van beiden en vind dat beiden fabrikanten voordelen hebben.

ESU heeft veel fijnere software om je decoder in te regelen. Bij DH wordt je van het ene venster naar het andere gestuurd. Dus als je je decoder met een computer wilt programmeren, zou ik ESU aanraden. Verder heeft ESU ook Powerpack aansluitingen, om een Powerpack van ESU, Lenz of Train-O-Matic aan te sluiten. Bij DH kan dat alleen met een Stay alive en daarvoor krijg je veel minder back up power voor veel meer ruimte. En in de praktijk zijn de Powerpacks gewoon gebruiksvriendelijker (vooral voor de leek). Verder hebben ze meer functionaliteiten. Dus je krijgt meer voor je geld bij ESU.

Maar als bovenstaande niet van toepassing is, dan zijn het allebei verder prima decoders. Ik zou overigens niet alleen naar die merken kijken. Ik noem maar Zimo, Train-O-Matic en Lenz, ook prima decoders en sommige zelfs goedkoper. Is er een reden dat je tussen die twee merken kiest?

Uhlenbrock vind ik zelf ook niet fantastisch. De enige decoders die brommen met mijn klokankermotortjes. Support, na een half jaar een antwoord met de vraag of het nog actueel is (maar goed, dat kan tijdelijk zijn geweest).
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.

Martin Domburg

  • Offline Offline
  • Berichten: 1642
  • Discussie is gezond
    • Domburg Train Support
Re: ESU of Doehler&Haas
« Reactie #5 Gepost op: 20 september 2021, 18:11:55 »
Beide decoders zijn gewoon goed. Onder Nspoor rijders is D&H erg populair en ook bij H0 krijgen we er vaak mooiere resultaten mee als met ESU.

Maar het is enorm per merk en model verschillend welke decoder daar het beste in past.

Groetjes
Er was eens een klein vogeltje, die ging......wat was je vraag ook alweer?

Sven

  • Offline Offline
  • Berichten: 7847
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
Re: ESU of Doehler&Haas
« Reactie #6 Gepost op: 20 september 2021, 18:35:38 »
Dat komt toch ook omdat DH al kleinere decoders had voordat ESU daar een beetje mee kwam? ESU richtte zich eerst vooral op de H0 rijder. Ik ben het met je eens dat DH inderdaad uit de doos (als je dat bedoelt) vaak een beter resulaat heeft dan ESU.
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.

Martin Domburg

  • Offline Offline
  • Berichten: 1642
  • Discussie is gezond
    • Domburg Train Support
Re: ESU of Doehler&Haas
« Reactie #7 Gepost op: 20 september 2021, 18:41:44 »
Yup, correct.

Er was eens een klein vogeltje, die ging......wat was je vraag ook alweer?

Martin Domburg

  • Offline Offline
  • Berichten: 1642
  • Discussie is gezond
    • Domburg Train Support
Re: ESU of Doehler&Haas
« Reactie #8 Gepost op: 20 september 2021, 21:46:49 »
Op het buurforum staat een leuk draadje over het verschil tussen een ESU en een Doehler in een Liliput BR 56.

https://www.modelspoorforum.nl/viewtopic.php?t=189
Er was eens een klein vogeltje, die ging......wat was je vraag ook alweer?

oostspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 11
Re: ESU of Doehler&Haas
« Reactie #9 Gepost op: 22 september 2021, 11:16:22 »
Laat ik hier ook eens een ervaring aan toevoegen:

Ik heb zowel Esu (LP4) als D&H (DH10c) in meerdere loc's ingebouwd. Mijn ervaring is dat beide decoders in principe goed voldoen, maar dat de motorregeling van de D&H decoder iets fijngevoeliger is. Met name bij het (zeer) langzaam rijden is een betere loop en een betere snelheidsregeling merkbaar. De verschillen zijn overigens ook weer niet heel groot.
Van belang is nog wel te weten dat ik alle locs voorzien heb van een klokanker motor (Maxxon of Faulhaber).

Groet,

Bart