Vraag en antwoord > Modeltreinproblemen en -vragen

Het makke van een gebruikte Sprinter

(1/1)

denobis:
Op mp een gebruikte sprinter gekocht.
Zag er prima uit.
Eenmaal aangekomen bleek de buitenkant perfect in orde maar hij reed niet.
Na het openen van de kap bleek het een puinhoop van binnen, hier was duidelijk iemand bezig geweest die 2 linker handen had.
Gebroken draden waren aan elkaar gezet door de uit einden in elkaar te draaien solderingen zagen er niet uit.
Wielen van 1 draaistel zaten verkeerd om (dus direct kortsluiting) en overal zaten er haren in en om.
Na 2 uur arbeid werkte de boel weer zei het dat de koolborstels nog vervangen moeten worden en de collector banen gereinigd en gepolijst moeten worden (wat een rot klusje is heb het nl al eens eerder gedaan).
Maar goed het rijd en de verlichting werkt weer zoals het hoort.

Menno:
Jep, zelf ook een keer gehad (overigens ook met andere modellen).
De mijne had lampjes voor de binnenverlichting, die om de printbanen gewikkeld waren (en dus vaker niet dan wel contact maakten).
De diodes van de front- en sluitseinverlichting waren kapot en waren overduidelijk heel heet geworden in het verleden. De draden van wielen naar print waren al eens verlengd en overal zaten hars of flux-klodders.
De wielen waren extreem smerig en de olie liep zo'n beetje UIT de motor.

Collectors pollijsten heb ik nog nooit gedaan. Reinigen wel, maar polijsten zie ik het nut niet van.

Overigens ooit ook goed gelachen met een in Houten aangeschafte Duitse dieselloc. Zijn bak met 'Zum Basteln' was overduidelijk, maar om te kijken of onze aanloopkat geamuseerd kon worden met een modeltrein vond ik dat wel een veilige keus.

Ik legde rails neer, pakte een trafo en zette de lok erop. Ik draaide meteen vol open om het ding eigenlijk meteen zo snel mogelijk te laten verplaatsen, maar het ding begon te zoemen (en duidelijk geluid te maken van een draaiende motor) en bewoog zich tergend langzaam in 1 richting, om soms ineens ietsje terug te rijden.

Bij het openen bleek dat er 2 verschillende worm-overbrengingen inzaten waardoor de twee groepen wielen allebei een andere kant op draaiden ;)
(De kat interesseerde zich er overigens niet voor)

denobis:
polijsten van de collector is nuttig om krassen er uit te halen.
dat geeft minder slijtage aan de koolborstels dus ook minder vervuiling.

Navigatie

[0] Berichtenindex

Naar de volledige versie