Doel:€250.00
Donaties:€100.00

Per saldo:€-150.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 01-08-2022

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Nederlandse Spoordijk in H0 door NS1220
Vandaag om 13:24:42
Rondom Charlois door Arjen52
Vandaag om 13:14:45
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank103
Vandaag om 13:12:43
NS 6000 (in schaal 0) door FritsT
Vandaag om 12:32:27
Aachenau West door Wim Vink
Vandaag om 12:11:36
De ontwikkeling van de waterstoftrein komt op stoom (nu.nl) door Duikeend
Vandaag om 12:04:09
"Union Pacific's Power Shop", een nieuwe baan in H0 door NS1220
Vandaag om 11:31:52
Vriendenlijst door Basilicum
Vandaag om 11:30:11
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Sander.
Vandaag om 11:16:49
Nieuwe Nn3 modelspoorbaan (vooralsnog naamloos) door Overet
Vandaag om 10:59:41
Servo sturing, topic ### door Hans van de Burgt
Vandaag om 10:55:51
Frans loodsje et cetera door Noordernet
Vandaag om 10:55:20
Update: baan in de tropen door RdJ
Vandaag om 10:08:21
Fotowedstrijd: rook, vuur stoom door Wies
Vandaag om 10:02:35
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Falkenberg
Vandaag om 07:25:16
Station Baarn, in Z door Mark Lin
30 september 2022, 23:40:04
PB models: Wadlopers model 2022, voorbeschouwing. door Trein-ice3
30 september 2022, 23:31:30
Connexxion bussen uit plasticplaat door RICROO
30 september 2022, 22:34:34
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
30 september 2022, 22:24:14
LS models ICR door KNed
30 september 2022, 21:42:45
Probeersel in schaal 0, als dat maar wat wordt! door basjuh1981
30 september 2022, 21:42:11
Rosoft gesloten ? door phdirk
30 september 2022, 20:03:16
Heen, En en Weer: de tram. door RobK
30 september 2022, 19:48:23
Modelspoorbeurs Houten 8 oktober. Wie gaat er naartoe ? door Rob Ellerman
30 september 2022, 19:18:38
Wim Vink kalender 2023 door MOVisser
30 september 2022, 19:00:38
Bouw van een motorlogger door thonis
30 september 2022, 18:44:00
Draaischijf Spoor 0 (werkend onder iTrain) door peterha
30 september 2022, 15:53:02
Raadplaatje door Arjen52
30 september 2022, 15:47:59
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
30 september 2022, 14:47:35
Verrassingsloc CSD 498.1 van MaTrix door Blausee-Mitholz
30 september 2022, 14:23:31
  

Auteur Topic: ESU of Doehler&Haas  (gelezen 1273 keer)

Peter45

  • Offline Offline
  • Berichten: 221
ESU of Doehler&Haas
« Gepost op: 20 september 2021, 14:19:29 »
Heb momenteel Uhlenbrock decoder in mijn analoge Roco baureihe 85 zitten die niet voldoed
Wat is volgens jullie de voorkeur? Een ESU Plux22 ( 59622 of 59612 ) of de Doehler & Haas Plux22 (DH22A-4)
Zijn beide ongeveer gelijk van prijs
met vriendelijke groet
Peter
Spoorse groeten

Peter

Laurens

  • Offline Offline
  • Berichten: 413
Re: ESU of Doehler&Haas
« Reactie #1 Gepost op: 20 september 2021, 16:03:43 »
Peter,

Laat ik voorop stellen dat ik niet bekend ben met D&H decoders. Persoonlijk gaat mijn voorkeur uit naar een ESU decoder, tenzij het echt niet anders kan. Maar in 99% van de gevallen is het dus wel een ESU. Om diezelfde reden heb ik jaren geleden ook een LokProgrammer aangeschaft.

Zoals gezegd, het is een persoonlijke voorkeur. Je kunt ook Zimo overwegen. Dat is ook het merk dat Roco zelf gebruikt in soundlocs.

VvKan

  • Offline Offline
  • Berichten: 1571
  • Veroniek
Re: ESU of Doehler&Haas
« Reactie #2 Gepost op: 20 september 2021, 16:11:15 »
Ook ik ben niet bekend met D&H decoders, hoewel die ook (veel) voor andere merken hebben geproduceerd.
In navolging van vorige reactie gaat mijn voorkeur uit naar de Lenz Plux22 decoder.
Maar zo kunnen er nog wel x voorkeuren gemeld worden.
VERONIEK
0 0m H0 H0m TT Lenz ABC RailCom SBB BLS FO BVZ

Pjotr500

  • Offline Offline
  • Berichten: 107
Re: ESU of Doehler&Haas
« Reactie #3 Gepost op: 20 september 2021, 17:55:41 »
Mijn ervaringen qua rij-eigenschappen met ESU zijn dat ze goed zijn en dat er wel heel veel instelbaar is als je weet wat je doet. Met DH heb ik ervaren dat ze zo uit de verpakking goed werken, zonder dat je naderhand iets in hoeft te stellen.
Dat kan overigens wel weer per type lok verschillen.

Uitgebreide mogelijkheden m.b.t. zwaailichten e.d. zijn bij kleinere decoders van DH (nog) niet aanwezig.


Groeten,
Pieter

Sven

  • Offline Offline
  • Berichten: 7382
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
Re: ESU of Doehler&Haas
« Reactie #4 Gepost op: 20 september 2021, 17:58:19 »
Ik verkoop decoders van beiden en vind dat beiden fabrikanten voordelen hebben.

ESU heeft veel fijnere software om je decoder in te regelen. Bij DH wordt je van het ene venster naar het andere gestuurd. Dus als je je decoder met een computer wilt programmeren, zou ik ESU aanraden. Verder heeft ESU ook Powerpack aansluitingen, om een Powerpack van ESU, Lenz of Train-O-Matic aan te sluiten. Bij DH kan dat alleen met een Stay alive en daarvoor krijg je veel minder back up power voor veel meer ruimte. En in de praktijk zijn de Powerpacks gewoon gebruiksvriendelijker (vooral voor de leek). Verder hebben ze meer functionaliteiten. Dus je krijgt meer voor je geld bij ESU.

Maar als bovenstaande niet van toepassing is, dan zijn het allebei verder prima decoders. Ik zou overigens niet alleen naar die merken kijken. Ik noem maar Zimo, Train-O-Matic en Lenz, ook prima decoders en sommige zelfs goedkoper. Is er een reden dat je tussen die twee merken kiest?

Uhlenbrock vind ik zelf ook niet fantastisch. De enige decoders die brommen met mijn klokankermotortjes. Support, na een half jaar een antwoord met de vraag of het nog actueel is (maar goed, dat kan tijdelijk zijn geweest).
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.

Martin Domburg

  • Offline Offline
  • Berichten: 1208
  • Discussie is gezond
    • Domburg Train Support
Re: ESU of Doehler&Haas
« Reactie #5 Gepost op: 20 september 2021, 18:11:55 »
Beide decoders zijn gewoon goed. Onder Nspoor rijders is D&H erg populair en ook bij H0 krijgen we er vaak mooiere resultaten mee als met ESU.

Maar het is enorm per merk en model verschillend welke decoder daar het beste in past.

Groetjes
Er bestaan geen domme vragen, alleen domme antwoorden.

Sven

  • Offline Offline
  • Berichten: 7382
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
Re: ESU of Doehler&Haas
« Reactie #6 Gepost op: 20 september 2021, 18:35:38 »
Dat komt toch ook omdat DH al kleinere decoders had voordat ESU daar een beetje mee kwam? ESU richtte zich eerst vooral op de H0 rijder. Ik ben het met je eens dat DH inderdaad uit de doos (als je dat bedoelt) vaak een beter resulaat heeft dan ESU.
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.

Martin Domburg

  • Offline Offline
  • Berichten: 1208
  • Discussie is gezond
    • Domburg Train Support
Re: ESU of Doehler&Haas
« Reactie #7 Gepost op: 20 september 2021, 18:41:44 »
Yup, correct.

Er bestaan geen domme vragen, alleen domme antwoorden.

Martin Domburg

  • Offline Offline
  • Berichten: 1208
  • Discussie is gezond
    • Domburg Train Support
Re: ESU of Doehler&Haas
« Reactie #8 Gepost op: 20 september 2021, 21:46:49 »
Op het buurforum staat een leuk draadje over het verschil tussen een ESU en een Doehler in een Liliput BR 56.

https://www.modelspoorforum.nl/viewtopic.php?t=189
Er bestaan geen domme vragen, alleen domme antwoorden.

oostspoor

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 8
Re: ESU of Doehler&Haas
« Reactie #9 Gepost op: 22 september 2021, 11:16:22 »
Laat ik hier ook eens een ervaring aan toevoegen:

Ik heb zowel Esu (LP4) als D&H (DH10c) in meerdere loc's ingebouwd. Mijn ervaring is dat beide decoders in principe goed voldoen, maar dat de motorregeling van de D&H decoder iets fijngevoeliger is. Met name bij het (zeer) langzaam rijden is een betere loop en een betere snelheidsregeling merkbaar. De verschillen zijn overigens ook weer niet heel groot.
Van belang is nog wel te weten dat ik alle locs voorzien heb van een klokanker motor (Maxxon of Faulhaber).

Groet,

Bart