Doel:€250.00
Donaties:€130.55

Per saldo:€-119.45

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 11-10-2021
Algemeen

De stichting

Recente berichten

LTM-51 Garratt in messing, Spoor-0 door Johan b
Vandaag om 19:05:54
Vuurkist verlichting laten knipperen? door VAM65
Vandaag om 19:01:06
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Mathijs Kok
Vandaag om 18:55:32
"Bij nader omzien", een Nederlands spoorwegfotoarchief door Hendrik Jan
Vandaag om 18:44:15
Roco Re 4/4 II: ref 73373 vs 71406 door willyTEE
Vandaag om 18:42:04
Update: baan in de tropen door Joost O
Vandaag om 18:39:21
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Deetrein
Vandaag om 18:36:56
Zit er een keerlus in mijn baanplan? door FHJ Seller
Vandaag om 18:36:20
Vollmer Wasserhaus 45708, waar staat het origineel? door Hans Grasmaijer
Vandaag om 18:30:23
Arduino en H-Brug, hoe schakelen? door 72sonett
Vandaag om 17:57:56
Hoe ging het vervoer van bollen, fillers en ouwe stompen destijds? door JaJo
Vandaag om 17:22:55
Het oude station Wageningen (versie 3) door Duizendpoot
Vandaag om 17:19:05
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Sikje248
Vandaag om 17:04:02
Welke lok is bruikbaar voor ombouw naar een NS 2100? door klusser
Vandaag om 16:59:15
Lima kortkoppelingen of origineel? door jerrytrein
Vandaag om 16:30:09
Harzwald Hafen Bahn (spoor 0) door jerrytrein
Vandaag om 16:11:16
La vie...Sud-Est; zolderbaan met thema zuidoost Frankrijk door Paulus
Vandaag om 16:01:21
Rondom Charlois door Alewijn
Vandaag om 16:00:28
Oneindige Overslag 0e RC door JaJo
Vandaag om 15:41:52
Preview modelbanen 01TREFF, 23&24 oktober door JaJo
Vandaag om 15:20:45
Frans loodsje et cetera door Noordernet
Vandaag om 14:46:21
SGM; de laatste loodjes. Fotodraadje. door Thom
Vandaag om 14:15:41
Fleischmann HO 93 5680 B-5682 B-2x 6583 B door willyTEE
Vandaag om 14:12:40
Nieuw snufje op Eindhoven Centraal: een ‘afteller’ op het infobord door tijgernootje
Vandaag om 14:09:32
Dapol INTERFRIGO koelwagon door Hans Reints
Vandaag om 13:59:56
Bruggen-IG: de Hef in N schaal... door jowi
Vandaag om 13:18:28
Ostmühle, rangeerbaan in spoor 0 door Noordernet
Vandaag om 12:56:43
Materieel Lowlands L-gauge Model Train Club (LLMTC) door St00mboy
Vandaag om 12:35:56
Nieuweveenschekanaal door Scratchbuilt
Vandaag om 12:15:20
Kranenberg, een exercitie in code 70 door Huup
Vandaag om 11:36:05
  

Auteur Topic: Overweg in overweg  (gelezen 4194 keer)

RikM

  • Offline Offline
  • Berichten: 620
Overweg in overweg
« Gepost op: 15 september 2021, 19:55:02 »
Zat  te dubben waar ik dit zou moeten plaatsen. Bij dat doen ze in het echt ook niet? Diverse draadjes over  Prorail?
Uiteindelijk een nieuw topic aangemaakt. Mochten de moderatoren een beter plaatsje weten…

Stuit vandaag op station Geleen Lutterade op volgende opmerkelijke werkzaamheden. Binnen de bestaande spoorwegovergang werden twee extra slagbomen geplaatst.





 Het linker spoor is het hoofdspoor richting Maastricht. Rechts de aftakking naar chemelot.





In eerste instantie dacht ik dat Prorail doorgeslagen was. Zeker omdat er tussen de slagbomen geen toegang is. Het lijkt zo dat mensen bij gesloten bomen op het spoor zouden moeten wachten.
Op deze overgang zijn meermaals ongevallen geweest. Waarschijnlijk omdat mensen niet tijdig uit het oversteekvak konden komen. Door twee extra bomen te plaatsen kan worden voorkomen dat mensen nog op het spoor staan als de trein passeert.
Denk dat dit de oplossing is. Bij een naderende trein gaan alle bomen gelijktijdig omlaag en worden de mensen die op dat moment op de overgang zijn als het ware onderschept.
Op 18 september gaat het spoor buiten gebruik om iets verderop een tunnelsegment onder het spoor te schuiven. Oplossing voor de bekende spoorwegovergang met de ternauwernood ontsnapte fietser op beeld. Vermoedelijk zal dan deze oplossing ook worden gerealiseerd. Zal er daarna nog eens beelden van maken om te kijken of mijn vermoeden juist is.


Elders in het land zijn er meer van dit soort brede overgangen. Denk aan bijv. Roermond. Is deze oplossing elders al beproefd?
« Laatst bewerkt op: 15 september 2021, 19:57:11 door RikM »
Interesse Scandinavië,NS IV-V en scenery

Hendrik Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 6391
  • 46%, unchillfiltered, natural colour
Re: Overweg in overweg
« Reactie #1 Gepost op: 15 september 2021, 20:09:48 »
Bilthoven.

Was geen succes.

De overweg is inmiddels vervangen door een tunnel.

Groeten
Hendrik Jan
Never trust a man who, when left alone with a tea cozy, doesn't try it on
-Billy Connolly

RikM

  • Offline Offline
  • Berichten: 620
Re: Overweg in overweg
« Reactie #2 Gepost op: 15 september 2021, 20:19:35 »
Dat alternatief (Tunnel) is hier onmogelijk. Er liggen mogelijk nog wel wat mijngangen.  ;D
« Laatst bewerkt op: 15 september 2021, 20:21:42 door RikM »
Interesse Scandinavië,NS IV-V en scenery

Hendrik Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 6391
  • 46%, unchillfiltered, natural colour
Re: Overweg in overweg
« Reactie #3 Gepost op: 15 september 2021, 20:24:00 »
Scheelt juist een hoop werk 8)

Groeten
Hendrik Jan
Never trust a man who, when left alone with a tea cozy, doesn't try it on
-Billy Connolly

WesleyMunnik

  • Offline Offline
  • Berichten: 1125
Re: Overweg in overweg
« Reactie #4 Gepost op: 15 september 2021, 20:26:52 »
Grote kans dat de beveiling nog aangepast worden gaat en de boel als 2 enkelsporige lijnen gaat behandelen ( zoals bij stations met eilandperrons).
Met vriendelijke groet,

Wesley Munnik

Zie ook mijn bouwdraadje
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,61317.0.html

RikM

  • Offline Offline
  • Berichten: 620
Re: Overweg in overweg
« Reactie #5 Gepost op: 15 september 2021, 20:28:47 »
Hoe bedoel je. Dit is al een eilandstation.
Voor de ter plaatse onbekenden hier een foto van de overzijde.




Je ziet door de overwegbomen haast ….😱
« Laatst bewerkt op: 15 september 2021, 20:31:17 door RikM »
Interesse Scandinavië,NS IV-V en scenery

WesleyMunnik

  • Offline Offline
  • Berichten: 1125
Re: Overweg in overweg
« Reactie #6 Gepost op: 15 september 2021, 20:30:56 »
Oeps het 3de spoor niet gezien ;D Doel er op dat elk spoor als zijn eigen AHOB krijgt en dus separaat van de andere spoor bewaakt wordt ( zoals nu dus het geval met de 2 reizigerssporen hier).
Met vriendelijke groet,

Wesley Munnik

Zie ook mijn bouwdraadje
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,61317.0.html

kar

  • Offline Offline
  • Berichten: 231
Re: Overweg in overweg
« Reactie #7 Gepost op: 15 september 2021, 20:37:35 »
Citaat
Elders in het land zijn er meer van dit soort brede overgangen. Denk aan bijv. Roermond. Is deze oplossing elders al beproefd?

Ik moest denken aan de situatie bij Blauwkapel. Weliswaar niet bij een station maar ook zo'n klein stukje ertussen.
Henk | H0 | Rails: Rocoline | Centrale: Z21 icm X16 melders | Software: iTrain 5

Ferdinand Bogman

  • Offline Offline
  • Berichten: 81
Re: Overweg in overweg
« Reactie #8 Gepost op: 15 september 2021, 20:45:40 »
Bilthoven heeft een onderdoorgang gekregen, een paar jaar geleden. Maar even verderop, in Den Dolder, bestaat nog wel dezelfde situatie.

De titel van dit spoor is "Overweg in overweg", maar het lijkt toch meer op "overweg na overweg". Of "weg tussen overwegen". Aanpassen van de titel lijkt me het overwegen waard  ;).
Parketrijder met voornamelijk jaren 60/70-Fleischmann-spul. Van plan ooit weer een vaste baan te bouwen. Tot die tijd: een soort modules onder de bank

Menno

  • Offline Offline
  • Berichten: 2997
    • Mijn van-alles website
Re: Overweg in overweg
« Reactie #9 Gepost op: 15 september 2021, 21:03:45 »
Bilthoven.

Was geen succes.

De overweg is inmiddels vervangen door een tunnel.
Venlo Broekestraat/Vierpaardjes. Daar is de situatie nog verwarrender, met een heel stel bellen en lampen tussen de sporen in dat zo'n 9 seconden of zo na de rest geactiveerd wordt. Omdat er gewoon extra schrikhekken en dergelijke staan én ontruimingskruizen op de weg aangebracht zijn én de overweg erg breed is, lijkt het mij zo bedoeld dat je er eventueel veilig in het midden kan wachten.

Ik kreeg in ieder geval bakken met kritiek toen ik er ooit een Youtube-filmpje maakte: menigeen bleek er weggestuurd. Tja... ik dus niet, kan ik niets aan doen.

Heerhugowaard heeft ook een aparte oplossing, met twee gescheiden stations-overwegen vlak naast elkaar, maar 1 totale overweg voor het fietspad dat er echt pal naast loopt. Hoe vaak je daar wel niet mensen over ziet steken omdat de fietspadoverweg wel dicht is maar de stationsoverweg niet of andersom is echt idioot.

Sander.

  • Offline Offline
  • Berichten: 1056
Re: Overweg in overweg
« Reactie #10 Gepost op: 15 september 2021, 21:04:45 »
Zullen wel 2 separate overwegen worden. (Zie het enkele andreaskruis op de nieuwe palen)
De overweg in het mijnspoor wordt veel minder vaak gebruikt dan in het hoofdspoor.
De ontruimingstijd zal mogelijk verkort kunnen worden en daarmee korter wachten voor den passant en de passant wordt aan de rechter zijde nu ook tegen gehouden door een slagboom aan het hoofdspoor, wat de veiligheid ten goede komt.
Puur speculatief hoor, omdat ik me niet kan voorstellen dat er extra slagbomen geplaats worden binnen 1 overweg.

Ik laat me binnenkort verrassen, kom er zeer regelmatig voorbij.




Vwb Blauwkapel..... die overweg was ooit aan de buitenzijde AHOB en aan de binnenzijde AKI.  Uniek  (y)
Tegenwoordig zijn het 2 afzonderlijk functionerende AHOB's

https://flic.kr/p/2kXrQue

Mvg

Sander.
« Laatst bewerkt op: 15 september 2021, 21:45:15 door Sander. »
Een baan als machinist, je weet niet wat je mist!

Ruud-64

  • Offline Offline
  • Berichten: 104
  • 1(6)3 modules wachten
Re: Overweg in overweg
« Reactie #11 Gepost op: 15 september 2021, 21:43:32 »
Venlo Broekestraat/Vierpaardjes. Daar is de situatie nog verwarrender, met een heel stel bellen en lampen tussen de sporen in dat zo'n 9 seconden of zo na de rest geactiveerd wordt. Omdat er gewoon extra schrikhekken en dergelijke staan én ontruimingskruizen op de weg aangebracht zijn én de overweg erg breed is, lijkt het mij zo bedoeld dat je er eventueel veilig in het midden kan wachten.

Dat is 1 brede overweg waar je niet tussen mag staan, richting Roermond en Duitsland, daar langs is nog een overweg op het spoor richting Duitsland. En als je er wel tussen gaat staan net als ik gisteren zag, 2 fietsers die door fietste tot het spoor richting Roermond, dan gaat de machinist wel zijn hoorn gebruiken. De bellen en lampen die er staan gaan ruim op tijd in werking dus je zou er niet tussen hoeven te staan.
« Laatst bewerkt op: 15 september 2021, 21:57:25 door Ruud-64 »
Met vriendelijke groet,

Ruud

Het bouwen gaat langzaam beginnen K.L.ooit wordt station Ooit

Dave.......

  • Offline Offline
  • Berichten: 2352
Re: Overweg in overweg
« Reactie #12 Gepost op: 15 september 2021, 21:45:56 »
Scheelt juist een hoop werk 8)

Groeten
Hendrik Jan

 ;D ;D

RikM

  • Offline Offline
  • Berichten: 620
Re: Overweg in overweg
« Reactie #13 Gepost op: 15 september 2021, 21:54:53 »
Bilthoven heeft een onderdoorgang gekregen, een paar jaar geleden. Maar even verderop, in Den Dolder, bestaat nog wel dezelfde situatie.

De titel van dit spoor is "Overweg in overweg", maar het lijkt toch meer op "overweg na overweg". Of "weg tussen overwegen". Aanpassen van de titel lijkt me het overwegen waard  ;).

Sorry kan je redenatie niet volgen. De overweg dekt nu dubbelspoor (2en3) In het overwegvlak worden nu twee extra bomen geplaatst enkelspoor. Er is daar geen weg of iets dergelijks. Alleen de loze ruimte tussen spoor 2 en 3. Dus tussen de huidige overwegbomen worden er twee nieuwe geplaatst. Overweg in overweg…
@Dave en Hendrik Jan.  Je zult met je fietsje maar naar boven moeten :'( ;D
« Laatst bewerkt op: 15 september 2021, 21:59:01 door RikM. Reden: Reactie HendrikJan en Dave »
Interesse Scandinavië,NS IV-V en scenery

Spoorrelais

  • Offline Offline
  • Berichten: 529
Re: Overweg in overweg
« Reactie #14 Gepost op: 15 september 2021, 22:20:55 »

Stuit vandaag op station Geleen Lutterade op volgende opmerkelijke werkzaamheden. Binnen de bestaande spoorwegovergang werden twee extra slagbomen geplaatst.


Aankomend weekend wordt deze situatie aangepast. Vanaf maandag 20 september in dienst.
De bouw van Berkendam is begonnen.