Vraag en antwoord > Modeltreinproblemen en -vragen

Horten en stoten BR218 Roco locomotief

(1/5) > >>

ronaldvd2000:
Hi,

Ik heb een BR218 die nogal met "horten en stoten"/ haperend over de baan rijd. Mijn adere locs, (2x omgebouwde lima locs, een nieuwe Piko Hondekop en een nieuwe NS loc ) hebben dit fenomeen niet.

Korte uitleg:  Ik heb een ovaal testbaanje + 2 wissels voor een zijspoor gelegd. Rails gepoetst, wielen gepoetst van de BR218 en laat de trein rondjes rijden. Centrale = Z21, bediening met multimaus. Het horten en stoten is op hoge snelheid en de loc stopt dan ook. Maar vaak na even poetsen van de wielen minder en soms houd het vanzelf op maar dan heb ik d eloc een paar keer een zetje moeten geven om er weer beweging in te krijgen. Echter dat horten en stoten komt weer terug na een bepaalde tijd.  Ook na het poetsen komt het horten en stoten weer terug. Het stoppen van de loc op hoge snelheid heeft vaste plaats op het spoor dat het gebeurt.

Als ik naar het poetsen dat horten en stoten even kwijt ben  laat ik de BR218 stapvoets linksom laat rijden 2 - 3 cm per seconde). Dan is er een vaste plaats op het spoor dat de loc stopt.  De baan ligt op die plaats niet helemaal gelijk en is 5 cm voor een wissel. Baan heeft daar 1 - 2 mm hoogte verschil / speling  moet ik eerlijk zeggen maar tja de andere loks hebben er geen last van maar de br218 wel dus.  Rijd de loc rechtsom ( ik heb de loc niet handmatg gedraaid op het spoor)  met 2 - 3 cm per seconden dat heeft de loc er geen last van.

Als de loc stopt bij het linksom rijden dan is ook de verlichting uit, geen stroom opname meer dus.....   Als ik daarna de voorste koppeling naar links / rechts beweeg gaat hij weer een rondje linksom heel langzaam rijden en stopt dan weer..  Let wel, andere locs stpppen nergens op de baan met de 2 - 3 cm snelheid...

Ik heb een paar draaadjes gelezen over een condensator die soortgelijke problemen kan veroorzaken...  Ik heb even een plaatje van de loc erbij gedaan maar heb dat condensatortje nog niet verwijderd. 

- Herkent iemand dit fenomeen?
- kan ik ongestraft de condensator verwijderen om te testen of dit het probleem veroorzaakt?
- kan de wielflens afstand dit probleem veroorzaken ) De loc heeft 15,45 mm op 3 assen als wielflens afstand. 1 as heeft 15.65 mm afstand.   Maar de andere locs hebben 15,4mm of 16mm flens afstand?
- of heeft iemand tips  :-)  ?



dank alvast  :-)


henk:
Die condensator kan je ongestraft weghalen, maar zal het probleem denk ik niet veroorzaken.
Wat bedoel je met flensafstand? De afstand tussen de wielen moet op een tweerailbaan volgens de huidige norm ongeveer 14,6 mm zijn.
Welke decoder zit er in?

Denk toch in de eerste plaats aan iets mechanisch.
Zitten de zwarte draadjes nog wel allemaal aan hun stroomafnemer vast?

Klaas Zondervan:
Wat de wielafstand betreft, zie NEM310, maat B.
Die moet tussen 14,4 en 14,6 mm liggen. Als die meer is dan 15 mm, dan gaat de boel klemmen, dus die 15,zoveel die je meet is een foute aflezing van je schuifmaat, of je meet een andere maat.

De condensator die over de motorpolen zit kan het probleem niet veroorzaken. Het is een stroomafnameprobleem en dat wordt op die ene plek verergerd doordat het spoor daar niet lekker ligt.
Raken de stroomafnameveertjes wel overal goed de wielen? Of zit er misschien één verkreukeld aan de verkeerde kant?

Ferdinand Bogman:
Als het op een vaste plek op de baan is, ligt het dan niet gewoon aan de verbinding tussen de railstukken? Het gewicht en rijgedrag van deze lok veroorzaakt misschien precies een contactprobleem dat de andere niet doen optreden.

ronaldvd2000:
Heren,

Hartelijk dank voor de reacties  :-)

@ Klaas, excuus want ik heb de verkeerde maten gemeten met de schuifmaat. Nu is het inderdaad tussen de flenzen 14.3 - 14.4 mm  (ipv de buitenmaat van de flenzen.....)

@ Ferdinand, De overige 4 locs hebben verschillende gewichten zwaarder en lichter en 1 gelijk aan de br218 en hebben geen problemen maar ik zal de railcontacten checken (alhoewel de rails nieuw uit de doosjes komt en al stevig vast zaten na leggen test baantje)

@ Klaas en Henk,  Ik ga proberen de contacten te controleren. Ik zal hiervoor de loc moeten "demonteren"  Ik ben benieuwd wat ik tegen ga komen als ik het printplaatje ga demonteren en kan uitvogelen hoe ik de 2 draaistellen kan loshalen.  Is toch iets anders als een oude lima loc ombouwen....  Dat is makkelijker.  Als er nog tips zijn om het heel te houden, graag  :-)

Ik houd jullie op de hoogte...

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

Naar de volledige versie