Doel:€250.00
Donaties:€130.55

Per saldo:€-119.45

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 11-10-2021
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Vollmer Wasserhaus 45708, waar staat het origineel? door Hans Grasmaijer
Vandaag om 18:30:23
Zit er een keerlus in mijn baanplan? door Dirk
Vandaag om 18:27:29
Update: baan in de tropen door Peter J K
Vandaag om 18:27:04
LTM-51 Garratt in messing, Spoor-0 door FritsT
Vandaag om 18:23:30
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Floris
Vandaag om 18:04:12
Arduino en H-Brug, hoe schakelen? door 72sonett
Vandaag om 17:57:56
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 17:29:54
Hoe ging het vervoer van bollen, fillers en ouwe stompen destijds? door JaJo
Vandaag om 17:22:55
Het oude station Wageningen (versie 3) door Duizendpoot
Vandaag om 17:19:05
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Sikje248
Vandaag om 17:04:02
Welke lok is bruikbaar voor ombouw naar een NS 2100? door klusser
Vandaag om 16:59:15
Roco Re 4/4 II: ref 73373 vs 71406 door Rondje_HO
Vandaag om 16:44:25
Lima kortkoppelingen of origineel? door jerrytrein
Vandaag om 16:30:09
Harzwald Hafen Bahn (spoor 0) door jerrytrein
Vandaag om 16:11:16
Vuurkist verlichting laten knipperen? door ruudns
Vandaag om 16:01:43
La vie...Sud-Est; zolderbaan met thema zuidoost Frankrijk door Paulus
Vandaag om 16:01:21
Rondom Charlois door Alewijn
Vandaag om 16:00:28
Oneindige Overslag 0e RC door JaJo
Vandaag om 15:41:52
"Bij nader omzien", een Nederlands spoorwegfotoarchief door Eelco Storm
Vandaag om 15:24:54
Preview modelbanen 01TREFF, 23&24 oktober door JaJo
Vandaag om 15:20:45
Frans loodsje et cetera door Noordernet
Vandaag om 14:46:21
SGM; de laatste loodjes. Fotodraadje. door Thom
Vandaag om 14:15:41
Fleischmann HO 93 5680 B-5682 B-2x 6583 B door willyTEE
Vandaag om 14:12:40
Nieuw snufje op Eindhoven Centraal: een ‘afteller’ op het infobord door tijgernootje
Vandaag om 14:09:32
Dapol INTERFRIGO koelwagon door Hans Reints
Vandaag om 13:59:56
Bruggen-IG: de Hef in N schaal... door jowi
Vandaag om 13:18:28
Ostmühle, rangeerbaan in spoor 0 door Noordernet
Vandaag om 12:56:43
Materieel Lowlands L-gauge Model Train Club (LLMTC) door St00mboy
Vandaag om 12:35:56
Nieuweveenschekanaal door Scratchbuilt
Vandaag om 12:15:20
Kranenberg, een exercitie in code 70 door Huup
Vandaag om 11:36:05

Auteur Topic: An der Zonengrenze  (gelezen 5772 keer)

GD

• Offline Offline
  • Nee hoor, die heb ik al heel lang...
Re: An der Zonengrenze
« Reactie #60 Gepost op: 19 september 2021, 16:23:54 »
Satéprikkerwisselaandrijving.
Albert, hierbij het recept: een satéprikker, schuifschakelaar (het makkelijkst is er een met een plastic knop), een satéprikker, een stukje bloemistendraad of iets vergelijkbaars, twee klosjes hout en twee punaises en een houten kraal. Draai het bloemistendraad strak om de satéprikker. Zorg wel dat je genoeg lengte over houdt om aan de voorkant de boel te kunnen bedienen. Boor een gaatje in de schuifschakelaar en steek het draad daar door heen. Eventueel een klodder hete lijm op het geheel, maar zorg wel dat je de schakelaar niet vastlijmt. Met de punaises de schakelaar aan de klosjes hout vastmaken. Eerste de satéprikker door een gat in de rand van de tafel naar buiten steken en dan de draad (uiteraard via een gat in de grondplaat) door de stelstang van het wissel steken. Ik oriënteer me meestal op de stand waarop de schakelaar naar achter is geschoven. In het geval van deze baan staat het wissel dan afbuigend. De blokjes hout lijm ik dan vast aan de grondplaat. Dan aan de voorkant nog een houten kraal aan de satéprikker lijmen en eventueel de prikker afkorten. Indien nodig kan je de schakelaar ook voor de polarisatie van het hartstuk van het wissel gebruiken. Om een lang verhaal kort te maken:

Zolang het wissel niet al te schuin tot de rand van de bak staat, kan je de prikker haaks op de bak monteren. De zijdelingse beweging beperkt zich dan tot een paar millimeter en dat kan de constructie prima aan.

Inmiddels ben ik ook bezig om de contouren van het landschap te maken:

Ik ben sinds kort inderdaad dingen op gaan schrijven, Lucien. Alles wat ik niet op foto heb, raak ik uiteindelijk ergens kwijt in mijn hoofd. Het zal wel de leeftijd horen, of de harde schijf raakt gewoon vol.

Groeten,
Gerard

GD

• Offline Offline
« Reactie #61 Gepost op: 10 oktober 2021, 10:00:39 »
We zijn al weer een paar weken verder. Ik kom niet ze heel veel aan bouwen toe. Om te laten zien dat er toch enige voortgang in het project zit, een heel saai plaatje:

Ik heb inmiddels de heuvels bekleed. Bij wijze van experiment een oud laken in stukjes gescheurd en in dunne gips gedoopt. Ik ben daar redelijk tevreden over, maar het vergt nog wat oefening. Daarna de hele boel in mijn favoriete kleur ondergrond gezet, clay brown. Het hoofdspoor is inmiddels van ballast voorzien. Op de NL modelspoordagen een zak ballast van Spuren Welten gekocht, kalkstein hellbraun. Het is wel ongeveer de “look” waar ik naar op zoek was. Het fabrieksspoortje laat ik nog even. Ik vind de proefopstelling met onderdelen van de Auhagen Baukasten toch wat dominant worden:

Behalve misschien een golfplaat wachthuisje wordt dit het enige gebouw. Ik overweeg om in plaats van een fabriek een Lagerhaus van een Landhandel te maken, met eventueel een silo van het een of ander. Het blokje hout aan het eind van het spoor moet even verhinderen dat er bij het proefrijden een lok over de rand van de platte aarde duikt. Er is in tegenstelling tot op discworld hier geen magie werkzaam die zorgt dat alles weer onbeschadigd terugkomt als het over de rand stort  :) Ergo, er moet nog een fiddle yard van een of ander komen.

Groeten,
Gerard

Karben

• Offline Offline
« Reactie #62 Gepost op: 10 oktober 2021, 10:31:37 »
Heel leuk thema! Zoiets zou ik ook wel kunnen overwegen. Vele jaren geleden een voorbeeld hiervan gezien ergens in Duitsland met de grens van Tjecho-Slowakije. Ik kies dan wel voor spoor O. Geeft meer 'treingevoel'.
Groet, Karel.
Belangstelling onder andere in de Luxemburgse spoorwegen (CFL en voorgangers) en de Zuiderzeestoomtram. Verder een (CFL) modelbaan in spoor 0.

Benelux795

• Offline Offline
  • Vinnie the who?
« Reactie #63 Gepost op: 10 oktober 2021, 11:18:33 »
Die laken-in-gips-methode ga ik proberen.. ! Dank voor de tip (y)
De groeten! Vincent

Ronald Halma

• Team Mitropa
  • Offline Offline
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
« Reactie #64 Gepost op: 10 oktober 2021, 11:29:55 »
 (y)

tijgernootje

• Offline Offline
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
« Reactie #65 Gepost op: 10 oktober 2021, 12:39:15 »
Voortgang hoeft ook niet veel/frequent te zijn.
Dat het er is,is het belangrijkste,ook voor jezelf om gemotiveerd te blijven  :angel:
Ben benieuwd of je uit je suggesties voor je zelf een goede keuze zal kunnen maken,dat zien we de volgende keer wellicht wel weer  8)
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

GD

• Offline Offline
« Reactie #66 Gepost op: 10 oktober 2021, 14:20:17 »
Karel, spoor 0 is zeker mooi. Ik rommel zelf ook wat met 0e (Flm Magic Train) en 0n30. Mijn hand heeft ook al vaak boven de bestelknop van een Dapol Y1/Y3 sentinel in 0 schaal gehangen. Tot nu toe heb ik me kunnen beheersen. Dit project is min of meer spontaan begonnen. Ik had natuurlijk niet in mijn doos met h0 materieel moeten kijken. Maar goed, ik heb het wel gedaan…
Vincent, als je dat gaat doen: het wordt wel een kliederbende. Gelukkig had ik wat oud pakpapier op de vloer liggen om de ergste klodders op te vangen. Het kan natuurlijk ook aan mij liggen, dat ik gewoon niet netjes kan werken.
Dank je, Ronald.
Floris, gelukkig heb ik nog een enorme stapel ontbijtgraan dozen liggen. Ik ga maar eens een paar mock ups maken. Ik heb wel wat ideeën, eens kijken hoe die uitpakken.
Inmiddels heb ik wel de knoop doorgehakt dat het een herfstachtig landschap moet worden. Dat geeft voor mijn gevoel beter de sfeer weer dan een vrolijk zomerlandschap.

Groeten,
Gerard

Whis

• текстура древесины
  • Offline Offline
« Reactie #67 Gepost op: 10 oktober 2021, 16:16:41 »
Voortgang genoeg toch? Mooi werk!