Wat zijn we aan het bouwen? > Werkspoor

Bouw van NS (HSM) AB8c en C10c coupé rijtuigen

(1/22) > >>

MathynK:
Een nieuw topic met een nieuw project!
Ik ben momenteel nog met de bouw van de NS 4500 en een postwagen bezig, dus het was wel weer tijd om een derde, vierde, vijfde, zesde en zevende project te starten. Het plan is om een vijftal HSM bakken te bouwen uit de etsplaten van Gert Arkema. Het gaat om twee AB8c's en drie C10c's die ik in een na-oorlogse uitvoering zal bouwen. Ik begin met de AB8c's. (y)

Zoals altijd deel ik dit graag met jullie. Omdat ik dit keer zelf de opschriften zal gaan tekenen heb ik ook wat achtergrondinformatie over de rijtuigen verzameld. Daarnaast heb ik het NS blokschrift uitgewerkt tot een werkbaar lettertype (font). Daarover later meer.

Jullie begrijpen het al; het project is al even bezig. Ik zal jullie eerst even bijpraten voordat ik nieuwe updates zal plaatsen.

----------------

Etsplaat



Omdat ik alleen een etsplaat zonder extra onderdelen heb, zitten er een paar extra uitdagingen in. De eerste is het ontbreken van moertjes en boutjes. Gelukkig verzend mijn hofleverancier van alle soorten en maten onderdelen met schroefdraad altijd binnen een paar dagen. Dat was dus snel opgelost.

Voor de draaistellen heb ik de keuze uit Fleischmann Duitse draaistellen of Engelse van MKmodelbouwstudio. De rijtuigen hebben beide gehad. Ik heb voor de AB8c's voor het laatste gekozen. T.z.t. zal ik op de bouw van deze draaistellen terugkomen.

Onderdelen: diverse onderdelen komen van Phildie en MK vandaan. Ik heb gekozen voor open buffers, alleen zijn deze helaas nog niet binnen. Hopelijk levert MK deze binnen niet al te lange tijd.

Opschriften: ik zal voor de eerste keer zelf opschriften moeten gaan tekenen. Omdat ik dit vaker zal gaan doen heb ik ervoor gekozen om het NS blokschrift helemaal uit te tekenen in Illustrator en daar een font van te maken via een fontgenerator. Zo kan ik in de toekomst vrij vlot opschriften maken voor allerhande materieel. De opschriften laat ik binnenkort samen met opschriften voor andere rijtuigen printen bij WeKra. Hij levert een topservice en mooie kwaliteit witte prints.

Tot snel!
Groet, Mathyn

Eric B:
Eén volger heb je alvast, succes met de bouw.  :)

Modellbahnwagen:
Weer een mooi project! Staat op volgen (y)

Het opschriften verhaal lees ik met buitengewone interesse. Ook leuk dat je kiest voor de Engelse draaistellen.

Succes!

MathynK:
Leuk Eric en Richard! Dan ga ik voor jullie gelijk verder met mijn verhaal.

Ik heb eerst twee chassis in elkaar gezet voor de AB's. Dat zat vrij snel in elkaar, alleen had ik wel ruzie met het messing. De zijkanten zijn half geëtst om de klinknagels zichtbaar te maken, en de vouwnaad is op veel plekken doorgeëtst om het vouwen makkelijker te maken. Hierdoor is het vrij kwetsbaar en kronkelt het snel. Nu ging dit goed, totdat ik de vouwnaad over de hele lengte wilde vertinnen. Het messing ging op verschillende punten kronkelen. Ik denk doordat het door de warmte iets wilde uitzetten. Het heeft een hoop geduld gekost om alles weer netjes te vouwen. Bij het tweede onderstel heb ik daarom maar niet overal tin laten vloeien.



Daarna ben ik door gegaan met het interieur. De wanden kan je aan de bodemplaat solderen of loslaten. Ik twijfelde; want als het interieur los zit is het een stuk makkelijk spuiten. Desalniettemin heb ik voor meer stevigheid gekozen en alles gesoldeerd. Zo blijft de bodemplaat mooi recht en vormt het een stevig geheel.





Tot slot had ik alvast een begin gemaakt met het buigen van het dak. Ik heb altijd ruzie met een koperen buis en een vaatdoek dus heb ik besloten om dit iets anders aan te pakken. Eind 2020 heb ik mijzelf een redelijk compacte wals cadeau gedaan. De twee daken voor de AB's waren binnen een minuut rond gebogen (y). Daarnaast van wat afvalmateriaal van de etsfret een dak gebogen voor de PTT wagen.
Ik wil alleen nog een keer een kleine wals hebben voor het buigen van ketels. Met stalen rollen rond de 12-15mm diameter en een werkbare breedte tussen de 10 en 15 centimeter. George Watts had een prachtige wals in zijn assortiment, maar hier is vrijwel niet meer aan te komen. Als iemand wat weet dan hoor ik dat graag!





Groet, Mathyn

Sikje248:
Interessant, ga ik volgen (y)
Succes

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

Naar de volledige versie