Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Thom
Vandaag om 02:40:57
On traXS 15 t/m 17 maart Spoorwegmuseum Utrecht door MrBoembas
Vandaag om 02:36:33
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 02:07:57
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 00:54:59
Bahnstrecke 5867 door Schachbrett
Vandaag om 00:39:27
Mijn Ned. N. Spoorbaan ''Echthoven'' door Schachbrett
Vandaag om 00:37:53
Bouw Bührtal III door Schachbrett
Vandaag om 00:36:33
Schneidersein door MartinRT
Vandaag om 00:00:05
NS/32 door RK
18 maart 2024, 23:49:38
Modelbaan Beltheim. door Ronald69
18 maart 2024, 23:41:34
01TREFF 2024, 26&27 OKTOBER door bernhard67
18 maart 2024, 23:27:22
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Modelbaan BeltHeim
18 maart 2024, 23:18:36
De Hondsrugbaan door Modelbaan BeltHeim
18 maart 2024, 23:17:58
Vraag over 20 voets container met vlakke zijwanden door MOVisser
18 maart 2024, 23:09:27
Ijzeren Rijn: militair transport door ijzeren rijn
18 maart 2024, 23:03:28
Perronhoogte TP3 door Klaas Zondervan
18 maart 2024, 22:35:55
Kranenberg, een exercitie in code 70 door wob
18 maart 2024, 22:14:45
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
18 maart 2024, 22:07:31
Loconet over TCP/IP door bask185
18 maart 2024, 22:00:49
bezetmelder aantal lengte en treinstellen door Bobos
18 maart 2024, 21:36:41
Les Billards du Vivarais door Hans1963
18 maart 2024, 21:36:19
plaatsen bezetmelders lengte en treinstellen door Bobos
18 maart 2024, 21:33:54
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
18 maart 2024, 21:34:50
Resetten decoder via Twin Center Fleischmann door Pieter Bregman
18 maart 2024, 21:33:18
Foto's gevraagd Den Haag CS, oude toestand door Pauldg
18 maart 2024, 21:30:41
Zee. Land. door Huup
18 maart 2024, 21:23:57
Digikeijs DR80010 door TBBW
18 maart 2024, 20:03:37
US diorama in H0 door basjuh1981
18 maart 2024, 20:02:44
Kemlerborden (Gevi / UN nummers) ketelwagens door Falkenberg
18 maart 2024, 19:36:20
Rheinburg, TP V/VI door gdh
18 maart 2024, 19:15:56
  

Auteur Topic: Vetergang, wat veroorzaakt het slingeren?  (gelezen 16952 keer)

Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 3919
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: Vetergang, wat veroorzaakt het slingeren?
« Reactie #165 Gepost op: 15 september 2021, 22:11:47 »
Jawel, vandaar ook dat alles groter is, maar ik wil alleen maar zeggen dat zo'n "knobbel" in de as niet automatisch wil zeggen dat er een differentieel in zit.

Daarom vind ik het ook een goeie hypothese (y)

Zie ook bijgevoegde links, die overigens wel differentieel noemen:
http://www.emdx.org/rail/metro/principeE.html
http://www.railway-technical.com/trains/rolling-stock-index-l/train-equipment/electric-traction-control-d.html
« Laatst bewerkt op: 15 september 2021, 22:48:30 door Benelux795 »
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 3860
Re: Vetergang, wat veroorzaakt het slingeren?
« Reactie #166 Gepost op: 16 september 2021, 10:28:51 »
Talgo heeft al jaren een concept met onafhankelijke wielen :)

VictorPM

  • Offline Offline
  • Berichten: 532
Re: Vetergang, wat veroorzaakt het slingeren?
« Reactie #167 Gepost op: 16 september 2021, 18:29:42 »
@ Thom: Die zijn dan niet aangedreven :)

@ B795: Bedankt voor de interessante link :)
« Laatst bewerkt op: 16 september 2021, 18:35:55 door VictorPM »

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25135
    • Pagina van klaas
Re: Vetergang, wat veroorzaakt het slingeren?
« Reactie #168 Gepost op: 16 september 2021, 21:15:54 »
Voor de vetergang maakt het niet uit of wielen wel of niet aangedreven zijn.

ES44C4

  • Offline Offline
  • Berichten: 1216
Oscillatie
« Reactie #169 Gepost op: 20 juni 2023, 08:19:35 »
In Amerika komt 'truck hunting' regelmatig voor:


https://youtube.com/shorts/3qNx4wauia8?feature=share

https://youtu.be/X4VRTvm05nk

https://youtu.be/5sVbCRLEZCE

https://youtu.be/JHT-WJWdjEk


In Nederland heeft het meeste reizigersmaterieel zogenaamde 'Schlingerdampfer' om dit tegen te gaan.
Komt dit fenomeen in Nederland bij goederenwagens ook voor en zijn daar beelden van?

j.ossebaar

  • Offline Offline
  • Berichten: 219
Re: Oscillatie
« Reactie #170 Gepost op: 20 juni 2023, 11:49:45 »
Dit fenomeen komt ook in europa voort , maar door een andere constructie is dit zeer minimaal .
Doordat de spoorstaaf schuin licht en de wielbanden een kleine afschuining naar buiten hebben , komt het hier ook voort . Een spooras gaat licht slingerend over de baan . Dit noemt men VETERGANG . Daar de constructie van Europees spoorwegmaterieel heel anders is als in Amerika , en het baanonderhoud verschilt , zal je hier minimaal vetergang zien . De snelheid in de USA is veel lager dan hier , B.V goederenmaterieel tussen de 80 en 120 km/h ; reizigers tegen de 200 km/h  , in de usa max 80 km/u .

hrp

  • Offline Offline
  • Berichten: 4226
Re: Oscillatie
« Reactie #171 Gepost op: 20 juni 2023, 12:07:00 »
 :)
Was er vorig jaar op dit forum  niet een  - slepende - gedachtenwisseling mbt dit verschijnsel?
Juli 2021, 168 posts lang: "Vetergang, wat ....."
« Laatst bewerkt op: 20 juni 2023, 12:13:38 door hrp. Reden: Correctie datum »
Groet,
      Ronald

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25135
    • Pagina van klaas
Re: Oscillatie
« Reactie #172 Gepost op: 20 juni 2023, 12:33:21 »
Volgens mij hebben ze aan de overkant van de grote plas een ander wielbandprofiel waardoor het oscilleren makkelijker ontstaat. Het TEE treinstel dat uit Canada terugkwam kreeg ook andere wielen omdat het in Europa niet mocht rijden met de Canadese wielen.

Duikeend

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 2301
Re: Oscillatie
« Reactie #173 Gepost op: 20 juni 2023, 13:38:58 »
:)
Was er vorig jaar op dit forum  niet een  - slepende - gedachtenwisseling mbt dit verschijnsel?
Juli 2021, 168 posts lang: "Vetergang, wat ....."

en daarom dit maar even samengevoegd  ;D
Huidige projectje: mijn knutsels, 1500 in parts en een
hondekop

Sikje248

  • Offline Offline
  • Berichten: 353
    • Flickr fotopagina
Re: Vetergang, wat veroorzaakt het slingeren?
« Reactie #174 Gepost op: 20 juni 2023, 14:55:51 »
Hunting oscillation en vetergang zijn wel twee verschillende dingen: hunting oscillation is een zichzelf versterkende trilling doordat deze trilt in de eigentrilling (gaat resoneren) van het spoorse voertuig (draaistel), de vetergang is de gewenste stuureffect van de spooras door conische wielen i.r.t. loopvlak spoor die o.a. zorgt dat wielsets vloeiend door bogen kunnen. De hunting oscillation zorgt voor een ontsporingsrisico door het zichzelf versterkende effect.

Hunting oscillation komt kort gezegd voort uit een combinatie van verkeerd rail- en wielprofiel op het loopvlak in combinatie met de eigenschappen van de trein (primaire & secundaire vering i.c.m. gewichtsverdeling, etc.). Kan in principe ook in Europa voorkomen, maar zie je weinig door intensief wielonderhoud (afdraaien) en railonderhoud (slijpen/frezen). Bij verschillende snelheden treedt het anders op waardoor hoge snelheidstreinen bijvoorbeeld een andere coniciteit en dempers hebben (de genoemde Schlingerdampfer).

Is wat complex, maar op internet is er aardig wat over te vinden als je er verder in wilt duiken (y)

Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 3919
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: Vetergang, wat veroorzaakt het slingeren?
« Reactie #175 Gepost op: 20 juni 2023, 16:36:08 »
... de vetergang is de gewenste stuureffect van de spooras door conische wielen

Deze conische wielen zorgen op recht spoor voor een 'zijwaarts' oscillerende beweging van de as, dat is wat men volgens mij vetergang noemt.
En ik kom hunting en vetergang eigenlijk tegen als hetzelfde... ? https://en.wikipedia.org/wiki/Hunting_oscillation

Of bedoel je dat de hunting oscillation het opslingeren is in de eigenfrequentie van de wielslingering, de vetergang...?
Volgens mij wordt de term hunting oscillation vooral gebruikt voor de facto vetergang, maar met extreme (ongewenste) amplitudes.

Leuk filmpje trouwens: https://www.youtube.com/watch?v=5sVbCRLEZCE

Aanvulling: "As stated by Iwnicki [8], this kinematic oscillation is modified by the effects of creep. When combined with creep, the resulting oscillation is called hunting. Carter [3] derived the equations including creep, from which the critical speed can be determined above which
steady rolling is unstable to hunting.
"
https://www.mm.bme.hu/~antali/pub/J1_Antali_2015_arch.pdf

Voor de duidelijkheid:
"his mix of elastic distortion and local slipping is known as "creep" (not to be confused with the creep of materials under constant load). "

Heeft dus te maken met deformatie en slip; dus voor elke snelheid is blijkbaar er een hunting grens.

« Laatst bewerkt op: 20 juni 2023, 17:02:23 door Benelux795 »
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

Sikje248

  • Offline Offline
  • Berichten: 353
    • Flickr fotopagina
Re: Vetergang, wat veroorzaakt het slingeren?
« Reactie #176 Gepost op: 20 juni 2023, 18:01:02 »
Ja de engelse terminologie lijkt inderdaad wat overlappend, ik werk dan ook voornamelijk in het nederlands ;D
Maar vermoedelijk bedoelen ze met vetergang & hunting hetzelfde (rustige sinusloop), maar hunting oscillation de zichzelf versterkende slingering in de eigenfrequentie. Of althans, zo is het enigszins uit te leggen. De eerste is dan ook wenselijk in rustig gedrag van de trein (en is er nagenoeg altijd) en de tweede onwenselijk met o.a. ontsporingsrisico.

Leuk filmpje trouwens: https://www.youtube.com/watch?v=5sVbCRLEZCE
Hier kan je het goed zien inderdaad, ook in de comments lees je dat het ook in de VS zeer weinig voor komt.

Aanvulling: "As stated by Iwnicki [8], this kinematic oscillation is modified by the effects of creep. When combined with creep, the resulting oscillation is called hunting. Carter [3] derived the equations including creep, from which the critical speed can be determined above which
steady rolling is unstable to hunting.
"
https://www.mm.bme.hu/~antali/pub/J1_Antali_2015_arch.pdf

Het gaat hier wel om de meer theoretische benadering, in praktijk zijn nog wat meer factoren van invloed en is het niet echt een grens (die bij iedere snelheid kan) maar een combinatie van factoren.

Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 3919
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: Vetergang, wat veroorzaakt het slingeren?
« Reactie #177 Gepost op: 20 juni 2023, 18:26:14 »
Maar vermoedelijk bedoelen ze met vetergang & hunting hetzelfde (rustige sinusloop), maar hunting oscillation de zichzelf versterkende slingering in de eigenfrequentie.
De beweging zelf is puur een oscilatie; juist hunting is volgens mij niet meer rustig...

Het gaat hier wel om de meer theoretische benadering, in praktijk zijn nog wat meer factoren van invloed en is het niet echt een grens (die bij iedere snelheid kan) maar een combinatie van factoren.

Waarom zou je het niet theoretisch benaderen..?  :) Of: ik zou niet zo snel een dergelijk onderzoek afserveren... Blijkbaar als je kruip meeneemt krijg je een kritieke snelheid, die uiteraard ook samenhangt met geometrie van wiel/spoor contact. Wat ik alleen lastig te volgen vind: stel de vetergang als massa-veer-systeem, zou ik verwachten dat kruip een dempend effect heeft en de geometrie de frequentie van de vetergang bepaalt. Maar kruip heeft blijkbaar een versterkend effect.. ff op kauwen  :angel:
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

Sikje248

  • Offline Offline
  • Berichten: 353
    • Flickr fotopagina
Re: Vetergang, wat veroorzaakt het slingeren?
« Reactie #178 Gepost op: 20 juni 2023, 19:54:14 »
De beweging zelf is puur een oscilatie; juist hunting is volgens mij niet meer rustig...

Hm ja, hunting verwijst naar het jagen naar een evenwicht/equilibrium dus ook niet echt versterkende oscillatie in de eigenfrequentie. Maar volgens mij is zo duidelijk wat bedoeld wordt, de engels/nederlands taaldiscussie boeit me niet zo ;)

Waarom zou je het niet theoretisch benaderen..?  :) Of: ik zou niet zo snel een dergelijk onderzoek afserveren...

Ik serveer niks af en zeg niet dat je niet theoretisch moet benaderen (dat is immers de basis), ik geef alleen aan dat in de praktijk meer factoren van invloed zijn om het gedrag uit de youtube-filmpjes te krijgen en daarmee wat complexer is. Het stuk van je link en je uitleg ben ik het helemaal mee eens, maar is een aardige versimpeling van de situatie en beschrijft de theoretische oorsprong van het gedrag. Bijvoorbeeld spoorstaaf- en wielprofielen, in praktijk zitten daar meer/andere rondingen in (dan in het voorbeeld uit de link) en ontstaat het gedrag vooral bij vervorming van de profielen door slijtage.
« Laatst bewerkt op: 20 juni 2023, 20:00:14 door Sikje248 »

Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 3919
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: Vetergang, wat veroorzaakt het slingeren?
« Reactie #179 Gepost op: 20 juni 2023, 20:23:46 »
... in praktijk zitten daar meer/andere rondingen in (dan in het voorbeeld uit de link) en ontstaat het gedrag vooral bij vervorming van de profielen door slijtage.

Toch een theoretische poging: ik verwacht dat slijtage zorgt voor een grotere coniciteit, met name dicht op de flens. Dit resulteert volgens Klingel in een grotere amplitude van de vetergang beweging. Een grotere amplitude kan alleen met meer slip bij het contactvlak (lees kruip), en uit het eerder artikel zal dat vermoedelijk de kritieke frequentie voor hunting omlaag brengen. Die je dus eerder bereikt, bij een lagere snelheid.. Prima verklaarbaar  :angel: Alleen dat versterkende effect van kruip is mij nog niet duidelijk...  Zou mij zelfs kunnen voorstellen dat het een gyroscopisch effect is, aangezien de slip of vervorming van het contactvlak alleen een koppel loodrecht op de draaiingsrichting van de as kan uitoefenen; de overige effecten lijken mij symmetrisch voor beide wielen. Maar dit wordt gissen...  :)
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn