Doel:€250.00
Donaties:€312.50

Per saldo:€62.50

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 11-08-2021
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Raadplaatje door eemstede
Vandaag om 12:05:21
IC-trein naar Berlijn in model, welke rijtuigen? door Rick
Vandaag om 11:51:43
Numansbaan, TT, 310x125 door tonp7
Vandaag om 11:29:14
01TREFF 2021, 23 en 24 oktober, te Maarn. door Karben
Vandaag om 11:28:41
Kalkwagon van restmateriaal en Artitec resin gietstuk. Welke opschriften? door spoorzeven
Vandaag om 11:06:05
Bachmann NS 4300 repareren door TonM
Vandaag om 10:57:30
Info over Deense en Zweedse wagons door bollen neus
Vandaag om 10:34:27
Vetergang, wat veroorzaakt het slingeren? door Thom
Vandaag om 10:28:51
Modules van Kees Gorter door ca.gorter
Vandaag om 10:12:11
LS Models / Models World 2021 door Albert.H0
Vandaag om 10:05:22
Bouw Artitec overwegbomen 1950 door HuubvG
Vandaag om 10:03:25
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 09:21:45
Märklin 2021 H0, nieuws van de fabrikant. door Martijn193
Vandaag om 09:09:38
De Maaslijn na 75 jaar dan toch onder de draad? door Thom
Vandaag om 01:05:23
N-rijder in spe. 2,80 mtr x 60 cm. door NS264
Vandaag om 00:49:48
Modelspoorfabrikanten en hun "fantasiemodellen" door Hendrik Jan
Vandaag om 00:02:46
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door Klaas Zondervan
15 september 2021, 22:55:59
Overweg in overweg door Spoorrelais
15 september 2021, 22:20:55
Werkplaats - (Baanplan H0) door martijnhaman
15 september 2021, 21:24:11
Mooi weer om buiten te spelen door St00mboy
15 september 2021, 21:18:39
LTM-51 Garratt in messing, Spoor-0 door FritsT
15 september 2021, 20:36:09
Roco 52631 (Schienenbus, stuurstandwagen) DCC; front en sluitlicht werkt niet door Jos Schnitzler
15 september 2021, 20:16:49
Zwederbaan door nighttrain1
15 september 2021, 18:55:21
Den Bosch onder stoom 2021 door Hasenwald
15 september 2021, 18:53:53
E-loc NS1300 in 1:32 spoor 1? door RienB
15 september 2021, 18:53:49
Atmel Mega8 lichtseindecoder van Motorola naar DCC? door Eenerspoor
15 september 2021, 18:51:15
Een klein stukje Den Haag - Rotterdam Hofplein Lijn in 1:87 H0 door Miniature Holland
15 september 2021, 18:47:21
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Dave.......
15 september 2021, 18:34:26
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door laurent
15 september 2021, 18:09:22
Mehano Blue Tiger H0, kap openen voor inbouw decoder, ASB's en andere problemen door Robkop
15 september 2021, 17:26:06
  

Auteur Topic: Vetergang, wat veroorzaakt het slingeren?  (gelezen 6746 keer)

Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 512
  • Vinnie the who?
Re: Vetergang, wat veroorzaakt het slingeren?
« Reactie #60 Gepost op: 05 augustus 2021, 08:13:21 »
Inderdaad; gaaf. 'ns Kijken of mijn Duits goed genoeg is.. :)
De groeten! Vincent

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 3098
Re: Vetergang, wat veroorzaakt het slingeren?
« Reactie #61 Gepost op: 05 augustus 2021, 10:53:30 »
Danke schon ,lieber Bart !  ;)
 
Gruss ,Peter.
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200, 1300 , Mat 24 op 2 rail / bovenleiding .
  Met1 kopstation en 1 doorg. station in ovaal .Werkende lichtseinen .Ben bezig met de  bouw van een model van lok SSN 01 1075

Vislijn

  • Offline Offline
  • Berichten: 222
Re: Vetergang, wat veroorzaakt het slingeren?
« Reactie #62 Gepost op: 05 augustus 2021, 12:23:14 »
Onder het Wikipedia artikel dat hierboven door Rondje_HO wordt aangehaald staat een link naar een aardig filmpje: https://www.youtube.com/watch?app=desktop&v=SRsm7mv0Oh8

Het is van Richard Hammond, ook bekend van TopGear. Het gaat niet heel diep maar het is wel heel aardig om te zien. Het laat zien waarom cilindrische wielen geen goed idee zijn, maar dat te sterk conische wielen ook weer niet goed zijn. Er moet een soort van ideaal compromis worden gevonden, maar hoe conisch een wiel moet zijn, hangt vooral af van hoe snel de trein moet gaan rijden. Hoe langzamer, hoe conischer en andersom. De Shinkansen heeft wielen die heel weinig conisch zijn, maar wel met een sterke veerdemping van de zijdelingse krachten.

Ik meen trouwens dat in het NS 1300-boek van Henk Bouman ook een heel goede uitleg staat van het begrip vetergang, met tekeningen en al. Of was het in het 1100-boek van Van den Dool? Ik heb helaas geen van beide boeken in huis. Nou ja, beide locseries hadden last van een onrustige loop, dus misschien wel in allebei.

Jeronimos

  • Offline Offline
  • Berichten: 7780
Re: Vetergang, wat veroorzaakt het slingeren?
« Reactie #63 Gepost op: 05 augustus 2021, 12:40:49 »
Dat filmpje had ik ook gelinkt, maar dat is niet meegenomen toen dit topic afgesplitst werd. Na ja,  staat het er nu bij.
Jeroen

Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 512
  • Vinnie the who?
Re: Vetergang, wat veroorzaakt het slingeren?
« Reactie #64 Gepost op: 05 augustus 2021, 12:50:48 »
Zoals ik ook al zei: formule van Klingel.  (y)
De groeten! Vincent

gvandersel

  • HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
  • Offline Offline
  • Berichten: 3594
  • Als het maar elektrisch is.
    • Homepage Gerard van der Sel
Re: Vetergang, wat veroorzaakt het slingeren?
« Reactie #65 Gepost op: 05 augustus 2021, 13:09:47 »
Hier nog een filmpje met een leuke demonstratie: https://www.youtube.com/watch?v=vkzgcJGdUnA
Met beide soorten wielen: vlak met flens en conisch

Groet,

Gerard van der Sel.
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de bouw en lees de avonturen.

Duvel

  • Offline Offline
  • Berichten: 398
Re: Vetergang, wat veroorzaakt het slingeren?
« Reactie #66 Gepost op: 05 augustus 2021, 15:42:02 »
Wat ik volgens mij nog mis is de invloed van de scheefstand van de spoorstaven. Deze staan een beetje naar binnen en vormen daarmee een samenspel met de coniciteit van de wielen. Of heb ik dat over het hoofd gezien?
Met vriendelijke groeten, altijd.

Henk Boshuyzen

  • Offline Offline
  • Berichten: 900
    • Modeltram Toulon sur Arroux
Re: Vetergang, wat veroorzaakt het slingeren?
« Reactie #67 Gepost op: 05 augustus 2021, 15:54:40 »
Duvel, het heeft er mee te maken. Er zijn in het begin klachten geweest over een bepaald baanvak waar de "schuine" railstaven geplaatst waren. Materieel 1954, niet het lichtste materieel, gedroeg zich daar onherkenbaar. Na het aanpassen van de holslijtage norm waren de problemen grotendeels over.

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 3098
Re: Vetergang, wat veroorzaakt het slingeren?
« Reactie #68 Gepost op: 05 augustus 2021, 16:11:41 »
In reactie # 63 schreef Vislijn over twee boeken .
Ik heb even gezocht in mijn boeken.

In het boek van de 1100 ,hoofdstuk 8 ,bldz.  102 staat wat en in het boek Electrische Treinen in Ned, deel 2 staat wat op bldz 117.
In het boek van de 1300 heb ik nog niet gekeken.
Peter
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200, 1300 , Mat 24 op 2 rail / bovenleiding .
  Met1 kopstation en 1 doorg. station in ovaal .Werkende lichtseinen .Ben bezig met de  bouw van een model van lok SSN 01 1075

Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 512
  • Vinnie the who?
Re: Vetergang, wat veroorzaakt het slingeren?
« Reactie #69 Gepost op: 05 augustus 2021, 16:12:37 »
Wat ik volgens mij nog mis is de invloed van de scheefstand van de spoorstaven. Deze staan een beetje naar binnen en vormen daarmee een samenspel met de coniciteit van de wielen. Of heb ik dat over het hoofd gezien?

Maar scheefstand an sich kan geen invloed hebben..? Het contactvlak 'weet' niet of rails zelf scheef staat.
kan mij wel voorstellen dat door scheefstand rails, de positie van het contactvlak wijzigt.
De groeten! Vincent

Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 512
  • Vinnie the who?
Re: Vetergang, wat veroorzaakt het slingeren?
« Reactie #70 Gepost op: 05 augustus 2021, 16:26:36 »
Ik kan de rails onder het wiel scheef zetten wat ik wil; als contactvlak niet verandert, merk wiel hier niets van, zie schets. Al is het wel zo dat vetergang wel anders wordt omdat contour van de bovenzijde rails niet gelijk blijft als je spoorstaaf kantelt... 

De groeten! Vincent

ES44C4

  • Offline Offline
  • Berichten: 685

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 21390
    • Pagina van klaas
Re: Vetergang, wat veroorzaakt het slingeren?
« Reactie #72 Gepost op: 05 augustus 2021, 16:47:46 »
Leuk plaatje, maar het zou nog leuker zijn als de maatvoering wat beter klopte.
Een treinwiel is in totaal 150 mm breed, dat is ongeveer 2 keer zo veel als de breedte van de rail kop.
En je hebt het wiel veel conischer getekend dan het in werkelijkheid is.
Verder is de straal van de afronding tussen loopvlak en flens groter dan van de railkop.

Door de scheefstand van de spoorstaaf komt de wielband op het vlakkere middendeel van de railkop waardoor het contactvlak groter wordt.

Jeronimos

  • Offline Offline
  • Berichten: 7780
« Laatst bewerkt op: 05 augustus 2021, 20:51:30 door Jeronimos »
Jeroen

Henk Boshuyzen

  • Offline Offline
  • Berichten: 900
    • Modeltram Toulon sur Arroux
Re: Vetergang, wat veroorzaakt het slingeren?
« Reactie #74 Gepost op: 05 augustus 2021, 21:05:15 »
Leuk deze theoretische tekening, alleen is de praktijk anders.
Er wordt maar van één spoorstaaf dee situatie gegeven, over de tegenoverliggende spoorstaaf heb je het niet. Maar toch is de afstand tussen de contactvlakken kleiner geworden. Theoretisch geen probleem. Maar een wielas met een uithollng van het loopvlak opgelopen op "1435 mm" spoor kan dan geen goede balans meer vinden op "1433 mm" spoor. Theoretisch klopt het verhaal en de tekening de praktijk is echter anders.
« Laatst bewerkt op: 05 augustus 2021, 21:08:11 door Henk Boshuyzen »