Doel:€250.00
Donaties:€145.00

Per saldo:€-105.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 28-09-2021
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Piko NS 2000, materieelbespreking. door Gerke
Vandaag om 19:17:36
Camera's in schaduwstations door Hasenwald
Vandaag om 19:09:35
Andre van Duin gaat programma presenteren voor omroep Max, najaar 2021 door Hasenwald
Vandaag om 19:06:44
Tams fd-r-basic 3, functiedecoder. Probleem met JMRI en CV's door denobis
Vandaag om 18:49:44
Een stukje Odsherreds Jernbane (OHJ) door Stedahult
Vandaag om 18:48:18
N-rijder in spe. 2,80 mtr x 60 cm. door NS264
Vandaag om 18:27:52
Overweg in overweg door Sander.
Vandaag om 18:14:26
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Luc2000
Vandaag om 18:12:59
Stationsplein Baden Baden door Dion
Vandaag om 18:02:44
Rijden van een trein door de Shadows?/Singing about Trains door HuubvG
Vandaag om 17:56:09
Digitale Infodagen 2021 - 16 & 17 oktober door Ronald Halma
Vandaag om 17:54:31
Piko SmartController Light en loconet. door Karst Drenth
Vandaag om 17:42:59
Rondom Charlois door ArjanB
Vandaag om 17:41:44
Update: baan in de tropen door tijgernootje
Vandaag om 17:19:40
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 17:17:46
Vraag een machinist het hemd van zijn lijf door spoorzeven
Vandaag om 17:05:51
'Plaatstalen' onderdelen laten etsen voor oude V60en, Fleischmann 1380? door HuubvG
Vandaag om 16:57:34
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door jerrytrein
Vandaag om 16:52:40
Roßnitz door Dennis.
Vandaag om 16:38:34
Klankkasten voor Artitec luidsprekers door Chris
Vandaag om 16:37:37
Vervangingsonderdelen Artitec door dennie
Vandaag om 16:29:52
BNLS-Module: Grasland - de keerlussen met schaduwbakken door Edsko Hekman
Vandaag om 16:28:23
Nederlandse Modelspoordagen, Rijswijk, 24-26 sept. 2021. Voor- en nabeschouwing. door Ronald Koerts
Vandaag om 15:07:56
LTM-51 Garratt in messing, Spoor-0 door FritsT
Vandaag om 13:05:39
Kalender 2022 door Martijn193
Vandaag om 12:23:30
Baanbouw met Ecos besturing genaamd: Giessenstad Rbf door Esufreak
Vandaag om 11:13:26
Albert's fantasie in schaal 0e door NS1220
Vandaag om 10:50:46
La vie...Sud-Est; zolderbaan met thema zuidoost Frankrijk door Edsko Hekman
Vandaag om 10:09:10
Verlichting Roco Blokkendoos (Sneak preview) door Klaas Zondervan
Vandaag om 09:30:03
Inspiration? Quiberon… ! door Benelux795
Vandaag om 08:32:45
  

Auteur Topic: Vetergang, wat veroorzaakt het slingeren?  (gelezen 7223 keer)

Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 560
  • Vinnie the who?
Re: Vetergang, wat veroorzaakt het slingeren?
« Reactie #60 Gepost op: 05 augustus 2021, 08:13:21 »
Inderdaad; gaaf. 'ns Kijken of mijn Duits goed genoeg is.. :)
De groeten! Vincent

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 3108
Re: Vetergang, wat veroorzaakt het slingeren?
« Reactie #61 Gepost op: 05 augustus 2021, 10:53:30 »
Danke schon ,lieber Bart !  ;)
 
Gruss ,Peter.
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200, 1300 , Mat 24 op 2 rail / bovenleiding .
  Met1 kopstation en 1 doorg. station in ovaal .Werkende lichtseinen .Ben bezig met de  bouw van een model van lok SSN 01 1075

Vislijn

  • Offline Offline
  • Berichten: 226
Re: Vetergang, wat veroorzaakt het slingeren?
« Reactie #62 Gepost op: 05 augustus 2021, 12:23:14 »
Onder het Wikipedia artikel dat hierboven door Rondje_HO wordt aangehaald staat een link naar een aardig filmpje: https://www.youtube.com/watch?app=desktop&v=SRsm7mv0Oh8

Het is van Richard Hammond, ook bekend van TopGear. Het gaat niet heel diep maar het is wel heel aardig om te zien. Het laat zien waarom cilindrische wielen geen goed idee zijn, maar dat te sterk conische wielen ook weer niet goed zijn. Er moet een soort van ideaal compromis worden gevonden, maar hoe conisch een wiel moet zijn, hangt vooral af van hoe snel de trein moet gaan rijden. Hoe langzamer, hoe conischer en andersom. De Shinkansen heeft wielen die heel weinig conisch zijn, maar wel met een sterke veerdemping van de zijdelingse krachten.

Ik meen trouwens dat in het NS 1300-boek van Henk Bouman ook een heel goede uitleg staat van het begrip vetergang, met tekeningen en al. Of was het in het 1100-boek van Van den Dool? Ik heb helaas geen van beide boeken in huis. Nou ja, beide locseries hadden last van een onrustige loop, dus misschien wel in allebei.

Jeronimos

  • Offline Offline
  • Berichten: 7794
Re: Vetergang, wat veroorzaakt het slingeren?
« Reactie #63 Gepost op: 05 augustus 2021, 12:40:49 »
Dat filmpje had ik ook gelinkt, maar dat is niet meegenomen toen dit topic afgesplitst werd. Na ja,  staat het er nu bij.
Jeroen

Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 560
  • Vinnie the who?
Re: Vetergang, wat veroorzaakt het slingeren?
« Reactie #64 Gepost op: 05 augustus 2021, 12:50:48 »
Zoals ik ook al zei: formule van Klingel.  (y)
De groeten! Vincent

gvandersel

  • HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
  • Offline Offline
  • Berichten: 3594
  • Als het maar elektrisch is.
    • Homepage Gerard van der Sel
Re: Vetergang, wat veroorzaakt het slingeren?
« Reactie #65 Gepost op: 05 augustus 2021, 13:09:47 »
Hier nog een filmpje met een leuke demonstratie: https://www.youtube.com/watch?v=vkzgcJGdUnA
Met beide soorten wielen: vlak met flens en conisch

Groet,

Gerard van der Sel.
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de bouw en lees de avonturen.

Duvel

  • Offline Offline
  • Berichten: 398
Re: Vetergang, wat veroorzaakt het slingeren?
« Reactie #66 Gepost op: 05 augustus 2021, 15:42:02 »
Wat ik volgens mij nog mis is de invloed van de scheefstand van de spoorstaven. Deze staan een beetje naar binnen en vormen daarmee een samenspel met de coniciteit van de wielen. Of heb ik dat over het hoofd gezien?
Met vriendelijke groeten, altijd.

Henk Boshuyzen

  • Offline Offline
  • Berichten: 900
    • Modeltram Toulon sur Arroux
Re: Vetergang, wat veroorzaakt het slingeren?
« Reactie #67 Gepost op: 05 augustus 2021, 15:54:40 »
Duvel, het heeft er mee te maken. Er zijn in het begin klachten geweest over een bepaald baanvak waar de "schuine" railstaven geplaatst waren. Materieel 1954, niet het lichtste materieel, gedroeg zich daar onherkenbaar. Na het aanpassen van de holslijtage norm waren de problemen grotendeels over.

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 3108
Re: Vetergang, wat veroorzaakt het slingeren?
« Reactie #68 Gepost op: 05 augustus 2021, 16:11:41 »
In reactie # 63 schreef Vislijn over twee boeken .
Ik heb even gezocht in mijn boeken.

In het boek van de 1100 ,hoofdstuk 8 ,bldz.  102 staat wat en in het boek Electrische Treinen in Ned, deel 2 staat wat op bldz 117.
In het boek van de 1300 heb ik nog niet gekeken.
Peter
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200, 1300 , Mat 24 op 2 rail / bovenleiding .
  Met1 kopstation en 1 doorg. station in ovaal .Werkende lichtseinen .Ben bezig met de  bouw van een model van lok SSN 01 1075

Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 560
  • Vinnie the who?
Re: Vetergang, wat veroorzaakt het slingeren?
« Reactie #69 Gepost op: 05 augustus 2021, 16:12:37 »
Wat ik volgens mij nog mis is de invloed van de scheefstand van de spoorstaven. Deze staan een beetje naar binnen en vormen daarmee een samenspel met de coniciteit van de wielen. Of heb ik dat over het hoofd gezien?

Maar scheefstand an sich kan geen invloed hebben..? Het contactvlak 'weet' niet of rails zelf scheef staat.
kan mij wel voorstellen dat door scheefstand rails, de positie van het contactvlak wijzigt.
De groeten! Vincent

Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 560
  • Vinnie the who?
Re: Vetergang, wat veroorzaakt het slingeren?
« Reactie #70 Gepost op: 05 augustus 2021, 16:26:36 »
Ik kan de rails onder het wiel scheef zetten wat ik wil; als contactvlak niet verandert, merk wiel hier niets van, zie schets. Al is het wel zo dat vetergang wel anders wordt omdat contour van de bovenzijde rails niet gelijk blijft als je spoorstaaf kantelt... 

De groeten! Vincent

ES44C4

  • Offline Offline
  • Berichten: 689

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 21436
    • Pagina van klaas
Re: Vetergang, wat veroorzaakt het slingeren?
« Reactie #72 Gepost op: 05 augustus 2021, 16:47:46 »
Leuk plaatje, maar het zou nog leuker zijn als de maatvoering wat beter klopte.
Een treinwiel is in totaal 150 mm breed, dat is ongeveer 2 keer zo veel als de breedte van de rail kop.
En je hebt het wiel veel conischer getekend dan het in werkelijkheid is.
Verder is de straal van de afronding tussen loopvlak en flens groter dan van de railkop.

Door de scheefstand van de spoorstaaf komt de wielband op het vlakkere middendeel van de railkop waardoor het contactvlak groter wordt.

Jeronimos

  • Offline Offline
  • Berichten: 7794
« Laatst bewerkt op: 05 augustus 2021, 20:51:30 door Jeronimos »
Jeroen

Henk Boshuyzen

  • Offline Offline
  • Berichten: 900
    • Modeltram Toulon sur Arroux
Re: Vetergang, wat veroorzaakt het slingeren?
« Reactie #74 Gepost op: 05 augustus 2021, 21:05:15 »
Leuk deze theoretische tekening, alleen is de praktijk anders.
Er wordt maar van één spoorstaaf dee situatie gegeven, over de tegenoverliggende spoorstaaf heb je het niet. Maar toch is de afstand tussen de contactvlakken kleiner geworden. Theoretisch geen probleem. Maar een wielas met een uithollng van het loopvlak opgelopen op "1435 mm" spoor kan dan geen goede balans meer vinden op "1433 mm" spoor. Theoretisch klopt het verhaal en de tekening de praktijk is echter anders.
« Laatst bewerkt op: 05 augustus 2021, 21:08:11 door Henk Boshuyzen »