Doel:€250.00
Donaties:€312.50

Per saldo:€62.50

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 11-08-2021
Algemeen

De stichting

Recente berichten

PCC’s en andere trams voor Delft, h0 door Tulpendaal
Vandaag om 06:15:44
Update: baan in de tropen door Hans Grasmaijer
Vandaag om 03:15:38
Nieuws over oud spul in Colombia door Joost O
Vandaag om 02:49:42
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Niekleair
Vandaag om 01:16:54
Een klein stukje Den Haag - Rotterdam Hofplein Lijn in 1:87 H0 door Edsko Hekman
Vandaag om 00:22:11
Cobalt wisselaandrijving: tandwiel gebroken, nieuw vanuit UK duurt lang. Opties? door HJ
Vandaag om 00:04:37
Sgmmns Ballastbak H0 (IN ONTWIKKELING) door Arjen-V
19 september 2021, 23:52:10
Bestaat er zoiets als een Railcom signaal blocker? door Gerke
19 september 2021, 23:10:48
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door CKLX
19 september 2021, 23:04:45
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door MOVisser
19 september 2021, 22:57:21
Klein Hertogdom Moresnet in H0 door MOVisser
19 september 2021, 22:54:00
Onderhouds- en Test-bak Eurospoor 2017 door Jan-Peter
19 september 2021, 22:24:08
Omm 44 (Piko 54110) door 44
19 september 2021, 22:23:20
Bahnstrecke 5867 door NS264
19 september 2021, 22:20:51
Is RailCom wel DCC door Klaas Zondervan
19 september 2021, 22:19:13
Modelspoorfabrikanten en hun "fantasiemodellen" door Jeronimos
19 september 2021, 22:16:51
Frans loodsje et cetera door Noordernet
19 september 2021, 21:36:42
Tillig Elite wissel in ballast, kun je stang wisseltongen vervangen? door Henk Veenstra
19 september 2021, 21:35:03
Werkplaats - (Baanplan H0) door martijnhaman
19 september 2021, 21:27:14
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door raymond erdtsieck
19 september 2021, 21:15:59
Modules van Kees Gorter door ca.gorter
19 september 2021, 21:15:51
Tesla op de rails ‘Dramatically more powerful’: world’s first battery-electric f door Jeronimos
19 september 2021, 21:09:25
Mijn zolder in schaal 1:10 met Spoor Z & N door raymond erdtsieck
19 september 2021, 21:04:30
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door chrvdv37402
19 september 2021, 20:53:20
NS 5500 / HSM 700 spoor 0 / 1 door Carel Ruysink
19 september 2021, 20:08:06
Spuiten van Shapeways kap, Motip primer, Vallejo lak: aangetast. Wat gaat er mis door Casey Jones
19 september 2021, 19:17:11
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Floris
19 september 2021, 19:07:13
Overweg in overweg door RikM
19 september 2021, 17:45:23
ESU LokSound, welk model en CV om duur stoomslag aan te passen? door phdirk
19 september 2021, 17:09:47
An der Zonengrenze door GD
19 september 2021, 16:23:54
  

Auteur Topic: Stoomlocomotief 50 0073 wordt overgenomen door de ZLSM  (gelezen 7997 keer)

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 3487
Re: Stoomlocomotief 50 0073 wordt overgenomen door de ZLSM
« Reactie #45 Gepost op: 05 augustus 2021, 11:58:09 »
Voor een terugbouw van olie- naar kolenstook lees ik argumenten van economische en bedrijvingsmatige aard. Maar hoe zit het met duurzaamheid?
Ik kan mij voorstellen dat het gebruik van kolen in de nabije of verre toekomst een dingetje kan gaan worden. Wordt daar bij stil gestaan?
Als je als museum investeert in duurzaamheid compenseert dat misschien het gebruik van kolen?
Dat geldt voor zware stookolie misschien nog wel eerder dan kolen ;)

SimonSt

  • Offline Offline
  • Berichten: 1669
  • Dieselpower rules!
Re: Stoomlocomotief 50 0073 wordt overgenomen door de ZLSM
« Reactie #46 Gepost op: 05 augustus 2021, 12:32:56 »

Ik geloof dat mijn vraag niet helemaal goed wordt begrepen. Ik bedoel waarom geen ombouw naar een meer duurzame brandstof ipv de huidige olie of kolen  ;)
Diesel- en smalspoorliefhebber (oa Rügen, Spreewald, Saksen, Harz, Selfkant)
Verkenning nieuw thema: Selfkantbahn (H0m): https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=90136.msg3222058526#msg3222058526

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 21414
    • Pagina van klaas
Re: Stoomlocomotief 50 0073 wordt overgenomen door de ZLSM
« Reactie #47 Gepost op: 05 augustus 2021, 12:39:55 »
Aan wat voor brandstof denk je dan, aardgas? :)

Remunj

  • Offline Offline
  • Berichten: 7042
Re: Stoomlocomotief 50 0073 wordt overgenomen door de ZLSM
« Reactie #48 Gepost op: 05 augustus 2021, 12:42:41 »
Nee joh, gelijk overstappen op waterstof. Is in de tender wel genoeg plek voor een flinke opslagtank  :angel:
Gr.
Eric

Modellbahnwagen

  • Offline Offline
  • Berichten: 2247
Re: Stoomlocomotief 50 0073 wordt overgenomen door de ZLSM
« Reactie #49 Gepost op: 05 augustus 2021, 12:44:23 »
Je zou biomassa kunnen verstoken in de vuurkist. Dat is duurzaam volgens sommigen...
Groeten,
Richard

ecvm

  • Offline Offline
  • Berichten: 57
Re: Stoomlocomotief 50 0073 wordt overgenomen door de ZLSM
« Reactie #50 Gepost op: 05 augustus 2021, 12:46:50 »
Ik geloof dat mijn vraag niet helemaal goed wordt begrepen. Ik bedoel waarom geen ombouw naar een meer duurzame brandstof ipv de huidige olie of kolen  ;)

Qua Carbon footprint is wat wij nu doen, opstoken op afval hout en rijden op kolen het duurzaamste wat  we op het ogenblik kunnen doen. Andere brandstoffen scoren slechter of zijn niet bruikbaar.  Stoken op houtpallets, biokolen en/ of biomassa geeft te weinig rendement in grote locomotieven, maw je hebt er zoveel meer van nodig dat je het voordeel al weer kwijt bent...

Groeten, Erwin

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 21414
    • Pagina van klaas
Re: Stoomlocomotief 50 0073 wordt overgenomen door de ZLSM
« Reactie #51 Gepost op: 05 augustus 2021, 12:47:04 »
Daar kan ik kort over zijn. De notie dat biomassa duurzaam is, is volksverlakkerij.

Er bestaan wel locomotieven die met hout worden gestookt, maar vanwege de veel lagere energie-inhoud hebben die locs grotere vuurkisten. En die bouw je niet zomaar in in een bestaande loc.
« Laatst bewerkt op: 05 augustus 2021, 12:49:16 door Klaas Zondervan »

Modellbahnwagen

  • Offline Offline
  • Berichten: 2247
Re: Stoomlocomotief 50 0073 wordt overgenomen door de ZLSM
« Reactie #52 Gepost op: 05 augustus 2021, 12:47:57 »
Mee eens.
Groeten,
Richard

ecvm

  • Offline Offline
  • Berichten: 57
Re: Stoomlocomotief 50 0073 wordt overgenomen door de ZLSM
« Reactie #53 Gepost op: 05 augustus 2021, 12:48:26 »
Daar kan ik kort over zijn. De notie dat biomassa duurzaam is, is volksverlakkerij.

Volledig mee eens...
Groeten, Erwin

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Offline Offline
  • Berichten: 11264
    • sleutelspoor
Re: Stoomlocomotief 50 0073 wordt overgenomen door de ZLSM
« Reactie #54 Gepost op: 05 augustus 2021, 12:56:01 »
Sta ik volkomen achter. Geen Vatafal in je locomotief.
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

SimonSt

  • Offline Offline
  • Berichten: 1669
  • Dieselpower rules!
Re: Stoomlocomotief 50 0073 wordt overgenomen door de ZLSM
« Reactie #55 Gepost op: 05 augustus 2021, 13:06:47 »
Qua Carbon footprint is wat wij nu doen, opstoken op afval hout en rijden op kolen het duurzaamste wat  we op het ogenblik kunnen doen. Andere brandstoffen scoren slechter of zijn niet bruikbaar.  Stoken op houtpallets, biokolen en/ of biomassa geeft te weinig rendement in grote locomotieven, maw je hebt er zoveel meer van nodig dat je het voordeel al weer kwijt bent...

Bedankt, dit snijdt hout  (y)
Diesel- en smalspoorliefhebber (oa Rügen, Spreewald, Saksen, Harz, Selfkant)
Verkenning nieuw thema: Selfkantbahn (H0m): https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=90136.msg3222058526#msg3222058526

Eelco Storm

  • Slechts een kniesoor die hier op let...
  • Offline Offline
  • Berichten: 10689
    • Mijn fotoarchief
Re: Stoomlocomotief 50 0073 wordt overgenomen door de ZLSM
« Reactie #56 Gepost op: 05 augustus 2021, 14:12:10 »
Wat ik overigens niet zo goed snap is waarom de ZLSM er voor kiest om nu de mankracht die nu al vijf jaar gebruikt wordt om hun eerder verworven 52'er en nu deze 50'er op te knappen, ipv hun Zweedse vloot op te knappen. Tenzij het de bedoeling is dat die stilletjes uitgefaseerd gaan worden als de twee Duitsers klaar zijn.

Vatafal

 ??? ??? ???
« Laatst bewerkt op: 05 augustus 2021, 14:19:46 door Eelco Storm »
www.denelander.blogspot.dk over mijn leven in den vreemde

De eerste BNLS'er die het corona-vaccin heeft gekregen :)

Indian Askin

  • Offline Offline
  • Berichten: 3245
Re: Stoomlocomotief 50 0073 wordt overgenomen door de ZLSM
« Reactie #57 Gepost op: 05 augustus 2021, 14:14:13 »
Duitse Vattenfall  ;D


Eelco Storm

  • Slechts een kniesoor die hier op let...
  • Offline Offline
  • Berichten: 10689
    • Mijn fotoarchief
Re: Stoomlocomotief 50 0073 wordt overgenomen door de ZLSM
« Reactie #58 Gepost op: 05 augustus 2021, 14:17:16 »
Ah zo, dank voor de verduidelijking  ;D
www.denelander.blogspot.dk over mijn leven in den vreemde

De eerste BNLS'er die het corona-vaccin heeft gekregen :)

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 10242
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: Stoomlocomotief 50 0073 wordt overgenomen door de ZLSM
« Reactie #59 Gepost op: 05 augustus 2021, 15:23:44 »
Ik geloof dat mijn vraag niet helemaal goed wordt begrepen. Ik bedoel waarom geen ombouw naar een meer duurzame brandstof ipv de huidige olie of kolen  ;)
Wat denk je dat de ombouw van een loc kost om die geschikt te maken voor zoiets ?
Bovendien,wat wil je stoken dan,hetzelfde als wat de Friezen wilde met die 23er ?
Ik geloof niet dat "groene alternatieven" rendabel zijn of kunnen leveren (qua rendement etc etc) wat een vuurkist met kolen/olie wel kan.
Het roepen dat de groenere alternatieven er zijn en geschikt zijn voor een stoomlok in dit geval is leuk,maar iedereen kan wel wat roepen,dat wil niet zeggen dat het klopt en of dat dat wenselijk/economisch haalbaar is bij alle stoomlocs en eigenaren van die stoomlocs.

ipv hun Zweedse vloot op te knappen. Tenzij het de bedoeling is dat die stilletjes uitgefaseerd gaan worden als de twee Duitsers klaar zijn.

Dat vroeg ik via FB ook al toen dit bericht naar buiten kwam over de 2e duitse loc voor de ZLSM en daar kwam als antwoord terug dat het absoluut niet de bedoeling is om de zweedse dames opzij te zetten/cq weg te laten rotten.
Ook blijft bij mij dan de vraag,waarom 2 grote duitse locs en de zweedse als je een "klein" clubje bent met beperkte mankracht en portemonnee ruimte,onderhoud en rijklaar krijgen en houden lijkt mij ook too much worden als je na die 2 grote jongens ook nog minstens 1 zweed rijklaar wilt hebben/houden.

Maar wie de echte reden weet mag t zeggen,dat zou "het mysterie"wellicht verduidelijken  (y)
Ik ben er persoonlijk ook benieuwd naar waarom dit zo word gedaan.
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0