Doel:€250.00
Donaties:€312.50

Per saldo:€62.50

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 11-08-2021
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Huup
Vandaag om 13:25:01
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Huup
Vandaag om 13:12:09
Kalkwagon van restmateriaal en Artitec resin gietstuk. Welke opschriften? door Noordernet
Vandaag om 13:04:18
01TREFF 2021, 23 en 24 oktober, te Maarn. door arnout
Vandaag om 12:51:49
piko sound decoder uitlezen met ESU programmer door saskia
Vandaag om 12:49:03
Nederlandse baan in voorbereiding genaamd Anninkshoeve door valkyrienineball
Vandaag om 12:38:55
Raadplaatje door eemstede
Vandaag om 12:05:21
IC-trein naar Berlijn in model, welke rijtuigen? door Rick
Vandaag om 11:51:43
Numansbaan, TT, 310x125 door tonp7
Vandaag om 11:29:14
Bachmann NS 4300 repareren door TonM
Vandaag om 10:57:30
Info over Deense en Zweedse wagons door bollen neus
Vandaag om 10:34:27
Vetergang, wat veroorzaakt het slingeren? door Thom
Vandaag om 10:28:51
Modules van Kees Gorter door ca.gorter
Vandaag om 10:12:11
LS Models / Models World 2021 door Albert.H0
Vandaag om 10:05:22
Bouw Artitec overwegbomen 1950 door HuubvG
Vandaag om 10:03:25
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 09:21:45
Märklin 2021 H0, nieuws van de fabrikant. door Martijn193
Vandaag om 09:09:38
De Maaslijn na 75 jaar dan toch onder de draad? door Thom
Vandaag om 01:05:23
N-rijder in spe. 2,80 mtr x 60 cm. door NS264
Vandaag om 00:49:48
Modelspoorfabrikanten en hun "fantasiemodellen" door Hendrik Jan
Vandaag om 00:02:46
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door Klaas Zondervan
15 september 2021, 22:55:59
Overweg in overweg door Spoorrelais
15 september 2021, 22:20:55
Werkplaats - (Baanplan H0) door martijnhaman
15 september 2021, 21:24:11
Mooi weer om buiten te spelen door St00mboy
15 september 2021, 21:18:39
LTM-51 Garratt in messing, Spoor-0 door FritsT
15 september 2021, 20:36:09
Roco 52631 (Schienenbus, stuurstandwagen) DCC; front en sluitlicht werkt niet door Jos Schnitzler
15 september 2021, 20:16:49
Zwederbaan door nighttrain1
15 september 2021, 18:55:21
Den Bosch onder stoom 2021 door Hasenwald
15 september 2021, 18:53:53
E-loc NS1300 in 1:32 spoor 1? door RienB
15 september 2021, 18:53:49
Atmel Mega8 lichtseindecoder van Motorola naar DCC? door Eenerspoor
15 september 2021, 18:51:15
  

Auteur Topic: Stoomlocomotief 50 0073 wordt overgenomen door de ZLSM  (gelezen 7968 keer)

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 3488
Re: Stoomlocomotief 50 0073 wordt overgenomen door de ZLSM
« Reactie #45 Gepost op: 05 augustus 2021, 11:58:09 »
Voor een terugbouw van olie- naar kolenstook lees ik argumenten van economische en bedrijvingsmatige aard. Maar hoe zit het met duurzaamheid?
Ik kan mij voorstellen dat het gebruik van kolen in de nabije of verre toekomst een dingetje kan gaan worden. Wordt daar bij stil gestaan?
Als je als museum investeert in duurzaamheid compenseert dat misschien het gebruik van kolen?
Dat geldt voor zware stookolie misschien nog wel eerder dan kolen ;)

SimonSt

  • Offline Offline
  • Berichten: 1667
  • Dieselpower rules!
Re: Stoomlocomotief 50 0073 wordt overgenomen door de ZLSM
« Reactie #46 Gepost op: 05 augustus 2021, 12:32:56 »

Ik geloof dat mijn vraag niet helemaal goed wordt begrepen. Ik bedoel waarom geen ombouw naar een meer duurzame brandstof ipv de huidige olie of kolen  ;)
Diesel- en smalspoorliefhebber (oa Rügen, Spreewald, Saksen, Harz, Selfkant)
Verkenning nieuw thema: Selfkantbahn (H0m): https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=90136.msg3222058526#msg3222058526

Klaas Zondervan

  • Online Online
  • Berichten: 21390
    • Pagina van klaas
Re: Stoomlocomotief 50 0073 wordt overgenomen door de ZLSM
« Reactie #47 Gepost op: 05 augustus 2021, 12:39:55 »
Aan wat voor brandstof denk je dan, aardgas? :)

Remunj

  • Offline Offline
  • Berichten: 7039
Re: Stoomlocomotief 50 0073 wordt overgenomen door de ZLSM
« Reactie #48 Gepost op: 05 augustus 2021, 12:42:41 »
Nee joh, gelijk overstappen op waterstof. Is in de tender wel genoeg plek voor een flinke opslagtank  :angel:
Gr.
Eric

Modellbahnwagen

  • Offline Offline
  • Berichten: 2246
Re: Stoomlocomotief 50 0073 wordt overgenomen door de ZLSM
« Reactie #49 Gepost op: 05 augustus 2021, 12:44:23 »
Je zou biomassa kunnen verstoken in de vuurkist. Dat is duurzaam volgens sommigen...
Groeten,
Richard

ecvm

  • Offline Offline
  • Berichten: 57
Re: Stoomlocomotief 50 0073 wordt overgenomen door de ZLSM
« Reactie #50 Gepost op: 05 augustus 2021, 12:46:50 »
Ik geloof dat mijn vraag niet helemaal goed wordt begrepen. Ik bedoel waarom geen ombouw naar een meer duurzame brandstof ipv de huidige olie of kolen  ;)

Qua Carbon footprint is wat wij nu doen, opstoken op afval hout en rijden op kolen het duurzaamste wat  we op het ogenblik kunnen doen. Andere brandstoffen scoren slechter of zijn niet bruikbaar.  Stoken op houtpallets, biokolen en/ of biomassa geeft te weinig rendement in grote locomotieven, maw je hebt er zoveel meer van nodig dat je het voordeel al weer kwijt bent...

Groeten, Erwin

Klaas Zondervan

  • Online Online
  • Berichten: 21390
    • Pagina van klaas
Re: Stoomlocomotief 50 0073 wordt overgenomen door de ZLSM
« Reactie #51 Gepost op: 05 augustus 2021, 12:47:04 »
Daar kan ik kort over zijn. De notie dat biomassa duurzaam is, is volksverlakkerij.

Er bestaan wel locomotieven die met hout worden gestookt, maar vanwege de veel lagere energie-inhoud hebben die locs grotere vuurkisten. En die bouw je niet zomaar in in een bestaande loc.
« Laatst bewerkt op: 05 augustus 2021, 12:49:16 door Klaas Zondervan »

Modellbahnwagen

  • Offline Offline
  • Berichten: 2246
Re: Stoomlocomotief 50 0073 wordt overgenomen door de ZLSM
« Reactie #52 Gepost op: 05 augustus 2021, 12:47:57 »
Mee eens.
Groeten,
Richard

ecvm

  • Offline Offline
  • Berichten: 57
Re: Stoomlocomotief 50 0073 wordt overgenomen door de ZLSM
« Reactie #53 Gepost op: 05 augustus 2021, 12:48:26 »
Daar kan ik kort over zijn. De notie dat biomassa duurzaam is, is volksverlakkerij.

Volledig mee eens...
Groeten, Erwin

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Offline Offline
  • Berichten: 11264
    • sleutelspoor
Re: Stoomlocomotief 50 0073 wordt overgenomen door de ZLSM
« Reactie #54 Gepost op: 05 augustus 2021, 12:56:01 »
Sta ik volkomen achter. Geen Vatafal in je locomotief.
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

SimonSt

  • Offline Offline
  • Berichten: 1667
  • Dieselpower rules!
Re: Stoomlocomotief 50 0073 wordt overgenomen door de ZLSM
« Reactie #55 Gepost op: 05 augustus 2021, 13:06:47 »
Qua Carbon footprint is wat wij nu doen, opstoken op afval hout en rijden op kolen het duurzaamste wat  we op het ogenblik kunnen doen. Andere brandstoffen scoren slechter of zijn niet bruikbaar.  Stoken op houtpallets, biokolen en/ of biomassa geeft te weinig rendement in grote locomotieven, maw je hebt er zoveel meer van nodig dat je het voordeel al weer kwijt bent...

Bedankt, dit snijdt hout  (y)
Diesel- en smalspoorliefhebber (oa Rügen, Spreewald, Saksen, Harz, Selfkant)
Verkenning nieuw thema: Selfkantbahn (H0m): https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=90136.msg3222058526#msg3222058526

Eelco Storm

  • Slechts een kniesoor die hier op let...
  • Offline Offline
  • Berichten: 10687
    • Mijn fotoarchief
Re: Stoomlocomotief 50 0073 wordt overgenomen door de ZLSM
« Reactie #56 Gepost op: 05 augustus 2021, 14:12:10 »
Wat ik overigens niet zo goed snap is waarom de ZLSM er voor kiest om nu de mankracht die nu al vijf jaar gebruikt wordt om hun eerder verworven 52'er en nu deze 50'er op te knappen, ipv hun Zweedse vloot op te knappen. Tenzij het de bedoeling is dat die stilletjes uitgefaseerd gaan worden als de twee Duitsers klaar zijn.

Vatafal

 ??? ??? ???
« Laatst bewerkt op: 05 augustus 2021, 14:19:46 door Eelco Storm »
www.denelander.blogspot.dk over mijn leven in den vreemde

De eerste BNLS'er die het corona-vaccin heeft gekregen :)

Indian Askin

  • Offline Offline
  • Berichten: 3245
Re: Stoomlocomotief 50 0073 wordt overgenomen door de ZLSM
« Reactie #57 Gepost op: 05 augustus 2021, 14:14:13 »
Duitse Vattenfall  ;D


Eelco Storm

  • Slechts een kniesoor die hier op let...
  • Offline Offline
  • Berichten: 10687
    • Mijn fotoarchief
Re: Stoomlocomotief 50 0073 wordt overgenomen door de ZLSM
« Reactie #58 Gepost op: 05 augustus 2021, 14:17:16 »
Ah zo, dank voor de verduidelijking  ;D
www.denelander.blogspot.dk over mijn leven in den vreemde

De eerste BNLS'er die het corona-vaccin heeft gekregen :)

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 10221
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: Stoomlocomotief 50 0073 wordt overgenomen door de ZLSM
« Reactie #59 Gepost op: 05 augustus 2021, 15:23:44 »
Ik geloof dat mijn vraag niet helemaal goed wordt begrepen. Ik bedoel waarom geen ombouw naar een meer duurzame brandstof ipv de huidige olie of kolen  ;)
Wat denk je dat de ombouw van een loc kost om die geschikt te maken voor zoiets ?
Bovendien,wat wil je stoken dan,hetzelfde als wat de Friezen wilde met die 23er ?
Ik geloof niet dat "groene alternatieven" rendabel zijn of kunnen leveren (qua rendement etc etc) wat een vuurkist met kolen/olie wel kan.
Het roepen dat de groenere alternatieven er zijn en geschikt zijn voor een stoomlok in dit geval is leuk,maar iedereen kan wel wat roepen,dat wil niet zeggen dat het klopt en of dat dat wenselijk/economisch haalbaar is bij alle stoomlocs en eigenaren van die stoomlocs.

ipv hun Zweedse vloot op te knappen. Tenzij het de bedoeling is dat die stilletjes uitgefaseerd gaan worden als de twee Duitsers klaar zijn.

Dat vroeg ik via FB ook al toen dit bericht naar buiten kwam over de 2e duitse loc voor de ZLSM en daar kwam als antwoord terug dat het absoluut niet de bedoeling is om de zweedse dames opzij te zetten/cq weg te laten rotten.
Ook blijft bij mij dan de vraag,waarom 2 grote duitse locs en de zweedse als je een "klein" clubje bent met beperkte mankracht en portemonnee ruimte,onderhoud en rijklaar krijgen en houden lijkt mij ook too much worden als je na die 2 grote jongens ook nog minstens 1 zweed rijklaar wilt hebben/houden.

Maar wie de echte reden weet mag t zeggen,dat zou "het mysterie"wellicht verduidelijken  (y)
Ik ben er persoonlijk ook benieuwd naar waarom dit zo word gedaan.
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0