Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Thom
Vandaag om 02:40:57
On traXS 15 t/m 17 maart Spoorwegmuseum Utrecht door MrBoembas
Vandaag om 02:36:33
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 02:07:57
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 00:54:59
Bahnstrecke 5867 door Schachbrett
Vandaag om 00:39:27
Mijn Ned. N. Spoorbaan ''Echthoven'' door Schachbrett
Vandaag om 00:37:53
Bouw Bührtal III door Schachbrett
Vandaag om 00:36:33
Schneidersein door MartinRT
Vandaag om 00:00:05
NS/32 door RK
18 maart 2024, 23:49:38
Modelbaan Beltheim. door Ronald69
18 maart 2024, 23:41:34
01TREFF 2024, 26&27 OKTOBER door bernhard67
18 maart 2024, 23:27:22
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Modelbaan BeltHeim
18 maart 2024, 23:18:36
De Hondsrugbaan door Modelbaan BeltHeim
18 maart 2024, 23:17:58
Vraag over 20 voets container met vlakke zijwanden door MOVisser
18 maart 2024, 23:09:27
Ijzeren Rijn: militair transport door ijzeren rijn
18 maart 2024, 23:03:28
Perronhoogte TP3 door Klaas Zondervan
18 maart 2024, 22:35:55
Kranenberg, een exercitie in code 70 door wob
18 maart 2024, 22:14:45
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
18 maart 2024, 22:07:31
Loconet over TCP/IP door bask185
18 maart 2024, 22:00:49
bezetmelder aantal lengte en treinstellen door Bobos
18 maart 2024, 21:36:41
Les Billards du Vivarais door Hans1963
18 maart 2024, 21:36:19
plaatsen bezetmelders lengte en treinstellen door Bobos
18 maart 2024, 21:33:54
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
18 maart 2024, 21:34:50
Resetten decoder via Twin Center Fleischmann door Pieter Bregman
18 maart 2024, 21:33:18
Foto's gevraagd Den Haag CS, oude toestand door Pauldg
18 maart 2024, 21:30:41
Zee. Land. door Huup
18 maart 2024, 21:23:57
Digikeijs DR80010 door TBBW
18 maart 2024, 20:03:37
US diorama in H0 door basjuh1981
18 maart 2024, 20:02:44
Kemlerborden (Gevi / UN nummers) ketelwagens door Falkenberg
18 maart 2024, 19:36:20
Rheinburg, TP V/VI door gdh
18 maart 2024, 19:15:56
  

Auteur Topic: Stoomlocomotief 50 0073 wordt overgenomen door de ZLSM  (gelezen 16194 keer)

Ronald81

  • Offline Offline
  • Berichten: 2664
    • M'n treinbaan...
Re: Stoomlocomotief 50 0073 wordt overgenomen door de ZLSM
« Reactie #30 Gepost op: 04 augustus 2021, 16:13:50 »
Een oliestook is totaal niet handig om diensten te rijden waar de brander meer uit dan aan is... De loc hoeft meestal niet hard te werken.
Tijdens TNT werd de loc gebruikt. Maar dat was al onpraktisch. Als je niet zorgde dat de brander warm bleef (en dat gebeurt als je niet veel hoeft te stoken) was het opnieuw aansteken veel extra werk.

Het opstoken is ook niet handig. Je moet wel zorgen dat de olie warm is. Anders is 'ie te dik... Dus eigenlijk moet je al een andere loc 'warm' hebben om stoom (en dus warmte) te kunnen genereren.

Kolenstook is veel praktischer.

Groet,

Ronald
Je rolt van het één in het ander...

spoorzeven

  • Offline Offline
  • Berichten: 5169
Re: Stoomlocomotief 50 0073 wordt overgenomen door de ZLSM
« Reactie #31 Gepost op: 04 augustus 2021, 16:26:07 »
Dat is zeker waar, maar een oliestoker kan ook in droge zomers de baan op. Dat was indertijd met de 41 105 van de SSN ook wel eens praktisch.
Groet, Frank

Modellbahnwagen

  • Offline Offline
  • Berichten: 2994
Re: Stoomlocomotief 50 0073 wordt overgenomen door de ZLSM
« Reactie #32 Gepost op: 04 augustus 2021, 16:42:21 »
 
Een oliestook is totaal niet handig om diensten te rijden waar de brander meer uit dan aan is... De loc hoeft meestal niet hard te werken.
Tijdens TNT werd de loc gebruikt. Maar dat was al onpraktisch. Als je niet zorgde dat de brander warm bleef (en dat gebeurt als je niet veel hoeft te stoken) was het opnieuw aansteken veel extra werk.

Het opstoken is ook niet handig. Je moet wel zorgen dat de olie warm is. Anders is 'ie te dik... Dus eigenlijk moet je al een andere loc 'warm' hebben om stoom (en dus warmte) te kunnen genereren.

Kolenstook is veel praktischer.

Groet,

Ronald


De loc zal bij de ZSLM inderdaad geen zware goederentreinen van 60 assen of meer hoeven te trekken  ;D de reden voor ombouw is dus gericht op de bedienings praktijk. Los daarvan vraag ik me trouwens wel af hoe de prijzen van bunkerolie tegenwoordig liggen en of dat meespeelde in de beslissing tot terugbouw.
Groeten,
Richard

ecvm

  • Offline Offline
  • Berichten: 60
Re: Stoomlocomotief 50 0073 wordt overgenomen door de ZLSM
« Reactie #33 Gepost op: 04 augustus 2021, 16:56:43 »
Een oliestook is totaal niet handig om diensten te rijden waar de brander meer uit dan aan is... De loc hoeft meestal niet hard te werken.
Tijdens TNT werd de loc gebruikt. Maar dat was al onpraktisch. Als je niet zorgde dat de brander warm bleef (en dat gebeurt als je niet veel hoeft te stoken) was het opnieuw aansteken veel extra werk.

Het opstoken is ook niet handig. Je moet wel zorgen dat de olie warm is. Anders is 'ie te dik... Dus eigenlijk moet je al een andere loc 'warm' hebben om stoom (en dus warmte) te kunnen genereren.

Kolenstook is veel praktischer.

Groet,

Ronald


Het is niet zozeer dat de brander warm moet blijven maar de wanden van de vuurkist, die voorzien zijn van vuurvaste stenen, en de de olie moet voldoende warm en daarmee dun genoeg om te vernevelen zijn. Hoe kouder dat geheel is hoe lastiger het aansteken wordt. Tijdens een rijdag geeft dat niet al te veel problemen maar de wat langere nacht overstand maakt dat je 's avonds laat nog een keer de branders moet ontsteken om het zaakje op te porren. Tijdens een evenement gaat het wel. In de normale museumdienst niet handig.

Het opstoken gaat niet zonder externe warmteborn (lees bij ons een andere loc). Enerzijds om de olie voor te verwarmen anderzijds om de ketel op te warmen /te vullen met warm water/stoom.

Met een dichte asbak ,goede asbak sproeier en op een juiste manier stoken kan je ook met een kolengestookte loc in Nederland gewoon tijdens een droge warme periode blijven rijden zoals de museumlijnen de laatste jaren in de zomers hebben bewezen. Het inzetten van een dieselloc op een aantal lijnen 2 jaar gelden had meer met het feit te maken dat het te warm was voor het personeel en dus eigenlijk onverantwoord om stoom in te zetten dan met de droogte.

En voor 1 olieloc kan je meerdere kolenlocs laten rijden qua brandstofprijs....


« Laatst bewerkt op: 04 augustus 2021, 17:02:05 door ecvm »
Groeten, Erwin

puntenglijder

  • Offline Offline
  • Berichten: 3933
  • Ik heb geen rommel, er liggen overal ideeen.
Re: Stoomlocomotief 50 0073 wordt overgenomen door de ZLSM
« Reactie #34 Gepost op: 04 augustus 2021, 19:36:02 »
Hallo Erwin.

Ik zie nu hele andere dingen op deze site.

https://www.revisionsdaten.de/tfzdatenbank/tfz_detail.php?sa&id=45465&fahrzeugsuche=50+0073-2&art=1&such_start=0

De dame is dus WEL in Frankrijk gebouwd, in vervolg eerst even je info controleren voordat je iets plaatst.

https://en.wikipedia.org/wiki/Soci%C3%A9t%C3%A9_Franco-Belge

Omdat er Belge in staat hoeft het nog niet zo te zijn dat ze in Belgien is gebouwd, dus niks Cockerill.

Nogmaals dank aan Arentjan voor de juiste info. (y)

ecvm

  • Offline Offline
  • Berichten: 60
Re: Stoomlocomotief 50 0073 wordt overgenomen door de ZLSM
« Reactie #35 Gepost op: 04 augustus 2021, 20:11:18 »

Dat controleren geldt dus ook voor jou..... nergens heb ik Cockerill genoemd.

 In het Wikipedia stukje wat jij zelf citeerde staat dit:
Société Anglo-Franco-Belge (1927-64)   Edit

'Kriegslok' DRB Class 50 number 2146 built 1943
In 1939, SAFB two acquired two metal working factories were absorbed, in Seneffe and Godarville (Chapelle-lez-Herlaimont), both in Hainaut, Belgium.[n 5] During occupation, the company manufactured over 100 locomotives for the Deutsche Reichsbahn, as well as carrying out repair work.[15] The company director Gilbert Bostsarron became involved in the French resistance network, and arranged allied attacks on the factory; his network was discovered by axis forces resulting in his being arrested and shot in 1944.[16]

Dat was ook het hele idee van de inzet van deze machine op de Vennbahn... Het moest een in België gebouwde machine zijn. Zij was dan ook eigendom van regio en niet van de Vennbahn. Vandaar ook dat deze machine niet in de boedel verkoop na het faillissement zat maar apart is verkocht.

Het Betriebsbuch van deze machine, dat bij ons in de kluis in Apeldoorn staat, vermeld dan ook de fabriek in Chapelle-lez-Herlaimont / Hainaut en  dat ligt toch echt in België....


PS, ik denk dat ik als medewerker van de VSM met 27 jaar ervaring en toegang tot de juiste documenten van de locs toch echt wel weet waar dat ding is gebouwd....

« Laatst bewerkt op: 05 augustus 2021, 22:58:46 door Bert van Gelder. Reden: Citaat verwijderd. Graag REAGEER-knop gebruiken, NIET de CITAAT-knop »
Groeten, Erwin

Eelco Storm

  • Slechts een kniesoor die hier op let...
  • Offline Offline
  • Berichten: 11394
    • Mijn fotoarchief
Re: Stoomlocomotief 50 0073 wordt overgenomen door de ZLSM
« Reactie #36 Gepost op: 04 augustus 2021, 20:29:33 »
Volgens mij weet ik wel welke Erwin jij bent, dus ik had geen reden te twijfelen aan jouw kennis  ;D

Sicco Dierdorp

  • Nostalgist
  • Offline Offline
  • Berichten: 3394
    • Flickr
Re: Stoomlocomotief 50 0073 wordt overgenomen door de ZLSM
« Reactie #37 Gepost op: 04 augustus 2021, 20:34:58 »
Hallo Erwin.

Ik zie nu hele andere dingen op deze site.

https://www.revisionsdaten.de/tfzdatenbank/tfz_detail.php?sa&id=45465&fahrzeugsuche=50+0073-2&art=1&such_start=0

De dame is dus WEL in Frankrijk gebouwd, in vervolg eerst even je info controleren voordat je iets plaatst.

https://en.wikipedia.org/wiki/Soci%C3%A9t%C3%A9_Franco-Belge

Omdat er Belge in staat hoeft het nog niet zo te zijn dat ze in Belgien is gebouwd, dus niks Cockerill.

Nogmaals dank aan Arentjan voor de juiste info. (y)

Omdat er Franco in staat hoeft het nog niet zo te zijn dat hij in Frankreich is gebouwd, dus niks Alsthom  ;D
Zonder gekheid, als je niet weet dat Franco-Belge in La Croyère een bekende Belgische spoorwegbouwer is, zou ik niet gelijk iemand afkatten op zijn kennis  ;)

AFB (Anglo-Franco-Belge) heeft ook nog massa's diesellocomotieven gebouwd, waaronder de Belgische en Luxemburgse Bolle neuzen die tot op de dag van vandaag ten onrechte aan NoHab worden toegekend
« Laatst bewerkt op: 04 augustus 2021, 20:37:43 door Sicco Dierdorp »

henkd

  • Offline Offline
  • Berichten: 25
Re: Stoomlocomotief 50 0073 wordt overgenomen door de ZLSM
« Reactie #38 Gepost op: 04 augustus 2021, 21:31:34 »
Waarom wijkt eigenlijk het jaartal van de gestangebauartn
 af van het bouwjaar van de locomotief zelf?

Valt me overigens bij meer Duitse Machines op.

ecvm

  • Offline Offline
  • Berichten: 60
Re: Stoomlocomotief 50 0073 wordt overgenomen door de ZLSM
« Reactie #39 Gepost op: 04 augustus 2021, 21:51:04 »


Kort gezegd komt het hier op neer...
Het jaartal van het Gestänge Bauart geeft het jaartal aan van het eerste  ontwerp / bouw van de "aandrijfgroep" en dus is dat jaartal zeker bij grote series niet gelijk aan het bouwjaar...
« Laatst bewerkt op: 05 augustus 2021, 22:59:23 door Bert van Gelder. Reden: Citaat verwijderd. Graag REAGEER-knop gebruiken, NIET de CITAAT-knop »
Groeten, Erwin

henkd

  • Offline Offline
  • Berichten: 25
Re: Stoomlocomotief 50 0073 wordt overgenomen door de ZLSM
« Reactie #40 Gepost op: 04 augustus 2021, 22:06:35 »

Thsnks voor de uitleg!
« Laatst bewerkt op: 05 augustus 2021, 22:59:48 door Bert van Gelder. Reden: Citaat verwijderd. Graag REAGEER-knop gebruiken, NIET de CITAAT-knop »

Simon Stenneberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 1724
  • Dieselpower rules!
Re: Stoomlocomotief 50 0073 wordt overgenomen door de ZLSM
« Reactie #41 Gepost op: 05 augustus 2021, 07:07:18 »
Voor een terugbouw van olie- naar kolenstook lees ik argumenten van economische en bedrijvingsmatige aard. Maar hoe zit het met duurzaamheid?
Ik kan mij voorstellen dat het gebruik van kolen in de nabije of verre toekomst een dingetje kan gaan worden. Wordt daar bij stil gestaan?
Als je als museum investeert in duurzaamheid compenseert dat misschien het gebruik van kolen?
 
« Laatst bewerkt op: 05 augustus 2021, 07:08:54 door SimonSt »
Diesel- en smalspoorliefhebber. Modelbaan: Grensstation Broeksittard-Tüddern met Selfkantbahn (H0m) en ZLSM (H0): https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=90136.msg3222058526#msg3222058526

henkd

  • Offline Offline
  • Berichten: 25
Re: Stoomlocomotief 50 0073 wordt overgenomen door de ZLSM
« Reactie #42 Gepost op: 05 augustus 2021, 08:18:00 »
Erwin, aangezien jij al behoorlijk lang lid bent van de VSM, kun jij wellicht antwoord geven op een vraag.

Her en der zijn er berichten geweest over het transport van deze locomotief naar Simpelveld aangezien ze al drie maanden klaar zou staan in Beekbergen. Ik ga daar zelf geen oordeel over vellen, want daarvoor weet ik te weinig van de procedures die doorlopen moeten worden en aangezien Nederland nogal bureaucraties is zullen dat er nogal wat zijn 😉.

Misschien denk ik dus (te) simpel, maar waarom kan de VSM de locomotief zelf niet naar Simpelveld transporteren? Dit aangezien jullie met zowel een aantal stoom- als diesellocs op de hoofdbaan mogen rijden.

ecvm

  • Offline Offline
  • Berichten: 60
Re: Stoomlocomotief 50 0073 wordt overgenomen door de ZLSM
« Reactie #43 Gepost op: 05 augustus 2021, 08:46:39 »

Het transport is ook geen probleem. Er moet alleen even een datum gevonden worden die alle partijen goed uitkomt en de machine staat de meesten niet in de weg in Beekbergen... ;) . Overigens lijkt het of de machine klaar staat voor transport maar er moeten een paar kleine dingetjes aan gebeuren voordat zij echt weg kan...
« Laatst bewerkt op: 05 augustus 2021, 23:00:14 door Bert van Gelder. Reden: Citaat verwijderd. Graag REAGEER-knop gebruiken, NIET de CITAAT-knop »
Groeten, Erwin

ecvm

  • Offline Offline
  • Berichten: 60
Re: Stoomlocomotief 50 0073 wordt overgenomen door de ZLSM
« Reactie #44 Gepost op: 05 augustus 2021, 08:52:31 »
Voor een terugbouw van olie- naar kolenstook lees ik argumenten van economische en bedrijvingsmatige aard. Maar hoe zit het met duurzaamheid?
Ik kan mij voorstellen dat het gebruik van kolen in de nabije of verre toekomst een dingetje kan gaan worden. Wordt daar bij stil gestaan?
Als je als museum investeert in duurzaamheid compenseert dat misschien het gebruik van kolen?
 

Je kan beter kolen stoken dan zware bunker olie...... Dus in dat opzicht ga je er al op vooruit...
Groeten, Erwin