Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 13:59:14
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door bask185
Vandaag om 13:47:15
OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 13:40:42
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Ferdinand Bogman
Vandaag om 13:15:50
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door MacArthur
Vandaag om 12:55:30
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Paul552
Vandaag om 12:35:08
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
Vandaag om 12:33:37
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Sven
Vandaag om 12:28:41
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door RK
Vandaag om 12:25:12
Al mijn goede ideeën... door Karst Drenth
Vandaag om 11:42:58
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 11:35:28
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 11:33:00
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:27:15
Bauarbeiten im gange door Dave.......
Vandaag om 10:55:26
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
Onze Nederlandse Stoomlocomotieven (nieuwe druk) door R v/d Hoven
Vandaag om 09:24:48
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:00:19
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 01:00:05
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door WimM
Vandaag om 00:42:50
Raadplaatje door Magic
27 maart 2024, 23:27:03
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
27 maart 2024, 23:17:30
Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
27 maart 2024, 22:45:06
Martijn's rariteitenkabinet door Martijn193
27 maart 2024, 22:30:17
Beekdaelen in H0 door Link
27 maart 2024, 22:17:23
Les Billards du Vivarais door Hans1963
27 maart 2024, 22:08:52
  

Auteur Topic: Nieuwe generatie spoorseinen NL  (gelezen 21509 keer)

Zaandam-Zuid

  • Offline Offline
  • Berichten: 227
Re: Nieuwe generatie spoorseinen NL
« Reactie #15 Gepost op: 03 augustus 2021, 00:21:21 »
Bij een seinbeeld met een cijfer is het "kleuraspect" (mooi woord) niet belangrijker, of onbelangrijker dan het cijfer, immers het getoonde seinbeeld vormt dan één geheel.

Dat is dus niet waar. Het kleuraspect geeft de opdracht (rood = stoppen, geel = afremmen) of toestemming (groen), het cijfer is secundair. Bij ten onrechte gedoofd zijn van het cijfer blijft een restrictiever seinbeeld over. Bij geel + 4 is de opdracht afremmen naar 40 km/h, valt de 4 uit dan is de opdracht rekenen op een stoptonend sein. Een cijfer zonder kleuraspect betekent helemaal niets.

Dat een cijfer wel eens naast een sein hangt is ook niet de kwestie, maar erboven komt zover ik weet niet voor in Nederland.

Dat klopt, maar jouw eerste mail suggereert dat een stel nitwits heeft bedacht dat het lollig is om het cijfer boven het kleuraspect aan te brengen. Ik denk dat daar goed over nagedacht is. Dat het cijfer nu onderaan hangt, komt waarschijnlijk doordat men in 1953 in eerste instantie had bedacht dat het boven het kleuraspect het cijfer van de ter plaatse geldende snelheid en eronder het cijfer voor de doelsnelheid. Uiteindelijk is het bovenste cijfer niet ingevoerd. 

Verder zie ik in de proefopstelling een paal welke niet alleen zeer dun is, maar ook amper tot geen contrast heeft met de achtergrond, en dit juist in een tijd dat men er voor kiest nieuw geplaatste seinen te voorzien van een dikkere paal geheel voorzien van contrasterende kleuren, welke de zichtbaarheid sterk zou moeten verhogen.

Deze proefopstelling is alleen bedoeld om de zichtbaarheid van het kleuraspect en het cijfer te kunnen beoordelen.

In het kader van veiligheidsdenken dacht ik dat het misschien juist beter zou zijn te kiezen voor een betere zichtbaarheid dan juist voor een mindere zichtbaarheid.
Juist de laatste jaren zijn er op verschillende locaties aanpassingen gedaan om verwarring te voorkomen en de zichtbaarheid te verbeteren.

Zichtbaarheid is maar 1 aspect van waarneembaarheid. Een van de voordelen van een smaller sein is dat het iets meer richting de trein gehangen kan worden en daardoor bijvoorbeeld in een bocht beter en vaker zichtbaar wordt.

Groeten,
Peter
« Laatst bewerkt op: 03 augustus 2021, 00:31:46 door Zaandam-Zuid »

Duoblock

  • Offline Offline
  • Berichten: 151
Re: Nieuwe generatie spoorseinen NL
« Reactie #16 Gepost op: 03 augustus 2021, 01:17:01 »
Aanvullend op "Zaandam-Zuid" zijn verhaal:
Actueel geldende OVS69133-1 benoemt verder geen uiterlijke details van de seinpalen bij de herkenbaarheidseisen.
Wel wordt het achtergrondscherm benoemd die voor de "een-aspect versie" gelijk blijft als bij de seinen met twee of meer aspecten: kleur zwart en met ronde hoeken bij hoofdseinen en een rechte hoek bij voorseinen.
Achterzijde lamphuis blijft wit.

@Zaandam-Zuid -> weet je misschien hoe de zwart/witte palen tot stand zijn gekomen in het verleden?
« Laatst bewerkt op: 03 augustus 2021, 01:19:17 door Duoblock »

Dwergsein

  • Offline Offline
  • Berichten: 709
Re: Nieuwe generatie spoorseinen NL
« Reactie #17 Gepost op: 03 augustus 2021, 08:25:39 »
Zwart-wit is nog uit de tijd dat je ook rood-witte palen had. Daarbij had een rood-witte paal een andere betekenis dan een zwart-witte.

Verder heeft het niet veel nut om zo te discuseren Zaandam-Zuid, als ik het heb over een seinbeeld met cijfer wat dan één geheel is (zie seinenboek) begin jij over seinstoringen / onjuiste seinbeelden waarbij de seinkleur en/of het cijfer ontbreekt / gedoofd is. Dat is een compleet andere situatie, waar we het hier helemaal niet over hadden.

Verder denk je dat het "waarschijnlijk" was dat men in 1953 ook al het cijfer boven de lamp had willen plaatsen. Heb je daar dan ook een bron voor ?

Fijn te vernemen dat deze proefopstelling alleen bedoeld was voor de zichtbaarheid van kleur en cijfer, maar dan zou het misschien beter zijn de proefopstelling ergens te plaatsen langs een echte spoorlijn, met verschillende blikvelden uit verschillend materieel onder wisselende weersomstandigheden.

Tot slot, het achtergrondscherm is niet conform regelgeving dus mag zolang de regelgeving niet gewijzigd is niet zo toegepast worden.
« Laatst bewerkt op: 03 augustus 2021, 08:29:14 door Dwergsein »

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25180
    • Pagina van klaas
Re: Nieuwe generatie spoorseinen NL
« Reactie #18 Gepost op: 03 augustus 2021, 10:13:34 »
Kan het niet zijn dat bij seinen met leds het achtergrondscherm minder nodig is? Bij seinen met leds zie je ook vaak kortere zonnekappen, of soms zelfs ontbrekende zonnekappen.
Dezelfde ontwikkeling zie je bij verkeerslichten voor het wegverkeer.

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 3863
Re: Nieuwe generatie spoorseinen NL
« Reactie #19 Gepost op: 03 augustus 2021, 10:19:43 »

Fijn te vernemen dat deze proefopstelling alleen bedoeld was voor de zichtbaarheid van kleur en cijfer, maar dan zou het misschien beter zijn de proefopstelling ergens te plaatsen langs een echte spoorlijn, met verschillende blikvelden uit verschillend materieel onder wisselende weersomstandigheden.

Langs een echte spoorlijn rijden treinen, dat is erg onhandig als je het spoor steeds buiten dienst moet gaan nemen om meetingen te verrichten.
Plus dat zolang deze uitvoering niet in het seinenboek staat, je het ding niet werkend naast een spoorlijn kunt zetten uiteraard.

Nu staat ie trouwens ook langs een echte spoorlijn, waar alleen geen reguliere treinen rijden en dus veel meer mogelijk is, dus wat is het verschil :p?

Dwergsein

  • Offline Offline
  • Berichten: 709
Re: Nieuwe generatie spoorseinen NL
« Reactie #20 Gepost op: 03 augustus 2021, 10:40:09 »
Kan het niet zijn dat bij seinen met leds het achtergrondscherm minder nodig is? Bij seinen met leds zie je ook vaak kortere zonnekappen, of soms zelfs ontbrekende zonnekappen.

Een achtergrondscherm of zonnekap zijn bij seinen langs het spoor twee compleet andere dingen. Een achtergrondscherm geeft bv aan of het een voor- of hoofdsein is. En inderdaad, er zijn op sommige plekken ook seinen zonder achtergrondscherm, bv in tunnels. Tegen de regelgeving in en kan soms tot verwarring leiden. Kijk maar eens op de baanvak documentatie in de Velsertunnel......
Een achtergrondscherm met witte band eromheen staat niet in het Seinenboek / bijlage 4 en geeft dus zo ie zo een vertekend beeld.

Thom, de enige gelijkenis met een echt baanvak is dat er wat rails ligt. In deze opstelling kan je niet kijken vanuit verschillend materieel, laat staan met wisselende snelheden onder verschillende omstandigheden als mist, regen en fel tegenlicht.

Dave.......

  • Offline Offline
  • Berichten: 3842
Re: Nieuwe generatie spoorseinen NL
« Reactie #21 Gepost op: 03 augustus 2021, 14:12:40 »
Laat ik het zo zeggen.
In het donker of met typisch ( lees vies, goor, nat) Nederlands weer zie je de huidige palen ook echt niet van een afstand hoor.

Met hartelijke groet.
Dave

Rheinburg tijdperk V/VI

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 3863
Re: Nieuwe generatie spoorseinen NL
« Reactie #22 Gepost op: 03 augustus 2021, 14:21:39 »
Thom, de enige gelijkenis met een echt baanvak is dat er wat rails ligt. In deze opstelling kan je niet kijken vanuit verschillend materieel, laat staan met wisselende snelheden onder verschillende omstandigheden als mist, regen en fel tegenlicht.
Dat zal ook niet hoeven, seinen zijn ook genormeerd kwa zichtbaarheidseisen en dat geldt ook voor treinen die daarop ontworpen zijn.

Of anders gezegd, materieel moet zo gebouwd zijn dat je de seinen binnen de normen kunt zien en men zal nu dat sein testen op die normen. De testen nu gaan niet de materieeltoelating overnieuw doen.

Zaken als tegenlicht kun je juist prima simuleren door het plaatsen van extra belichting en het standpunt van de machinst zal bij proefnemingen toch vastgelegd worden met camera's. Allemaal zaken die je juist prima in alle rust kunt uitvoeren op een buiten dienst zijnd baanvak als wat dit is, en juist niet op in dienst zijde infra.

Een nieuw infraobject kun je pas langs de openbare infra plaatsen als het beproefd, getest, toegelaten en in de regelementen opnomen is, eerder niet.
« Laatst bewerkt op: 03 augustus 2021, 14:23:25 door Thom »

Menno

  • Offline Offline
  • Berichten: 3340
    • Mijn van-alles website
Re: Nieuwe generatie spoorseinen NL
« Reactie #23 Gepost op: 03 augustus 2021, 17:18:35 »
[...]en dit juist in een tijd dat men er voor kiest nieuw geplaatste seinen te voorzien van een dikkere paal [...]
Volgens mij is dat, naast aansluit-technische zaken, ook een mechanische kwestie geweest. Ik meen me te herinneren dat de paalvoet dan minder versteviging nodig heeft én beter bestand is tegen rijden met 160 km/u.

Een achtergrondscherm of zonnekap zijn bij seinen langs het spoor twee compleet andere dingen. Een achtergrondscherm geeft bv aan of het een voor- of hoofdsein is.
Daarnaast mag ik hopen dat een achtergrondscherm ook zeker een anti-verblindingsfunctie heeft mocht de zon bijna recht achter het sein kunnen staan (en dus in dezelfde richting schijnen als het sein zelf).
Zonder achtergrondscherm ga je als machinist dan grote moeite hebben het seinbeeld te lezen.

De zonnekappen zijn bedoeld om valse seinen te voorkomen door instralend licht. Daar zou ik zelfs bij LEDs niet te licht over denken: sommige types vertonen een pittige kleur-reflectie als de zon er onder de juiste hoek in valt. Als er nog een spreidlens voor zit, zal dat effect erg meevallen, maar dat weet ik niet.
Thom, de enige gelijkenis met een echt baanvak is dat er wat rails ligt. In deze opstelling kan je niet kijken vanuit verschillend materieel, laat staan met wisselende snelheden onder verschillende omstandigheden als mist, regen en fel tegenlicht.
Is dit niet gewoon de eerste test om te kijken of het sein voldoet aan licht-intensiteit op diverse afstanden? Het lijkt me dat daar ook normen (liever: wetten) voor zijn.

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 3863
Re: Nieuwe generatie spoorseinen NL
« Reactie #24 Gepost op: 03 augustus 2021, 18:03:54 »
Zoiets lijkt mij ook, je moet ergens beginnen en we kennen de specificaties van wat daar getest word helemaal niet.
Oordelen dat dit dus nooit zou kunnen is dus ook voorbarig.

Dwergsein

  • Offline Offline
  • Berichten: 709
Re: Nieuwe generatie spoorseinen NL
« Reactie #25 Gepost op: 03 augustus 2021, 18:18:22 »
.....Daarnaast mag ik hopen dat een achtergrondscherm ook zeker een anti-verblindingsfunctie heeft mocht de zon bijna recht achter het sein kunnen staan (en dus in dezelfde richting schijnen als het sein zelf).
Zonder achtergrondscherm ga je als machinist dan grote moeite hebben het seinbeeld te lezen.

Een achtergrondscherm is om contrast te krijgen tegenover de achtergrond. Bij een laagstaande zon, ongeveer achter een sein, heeft zo'n achtergrondscherm geen enkel nut, daarvoor is de zon veel te fel.
« Laatst bewerkt op: 03 augustus 2021, 19:44:56 door Dwergsein »

Dwergsein

  • Offline Offline
  • Berichten: 709
Re: Nieuwe generatie spoorseinen NL
« Reactie #26 Gepost op: 03 augustus 2021, 19:47:07 »
....geel = afremmen......

Of snelheid verhogen, het is maar net hoe de seinopvolging is.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25180
    • Pagina van klaas
Re: Nieuwe generatie spoorseinen NL
« Reactie #27 Gepost op: 03 augustus 2021, 20:04:25 »
Een achtergrondscherm geeft bv aan of het een voor- of hoofdsein is.
Ik vraag me af hoe belangrijk het is dat een machinist dit verschil kan zien. Het enige verschil is dat een voorsein geen rood kan tonen, maar verder hebben de seinbeelden dezelfde betekenis als van een hoofdsein. En in het donker is het verschil tussen een ronde en een rechte hoek toch al niet te zien.

Dwergsein

  • Offline Offline
  • Berichten: 709
Re: Nieuwe generatie spoorseinen NL
« Reactie #28 Gepost op: 03 augustus 2021, 20:38:18 »
Een voorsein is een ander sein dan een hoofdsein en kan dus in bepaalde situaties en bij hetzelfde seinbeeld een andere opdracht geven, of juist niet.
Een machinist heeft wegbekendheid volgens mij, en weet daaruit wat voor seinen er langs het baanvak staan (en nog heel veel meer).
Verder heeft een voorsein 3 witte bakens, die moet een machinist ook wel opvallen.
Naast rood kan een voorsein ook geen geel-knipper of groen-knipper tonen.
« Laatst bewerkt op: 03 augustus 2021, 22:00:12 door Dwergsein »

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25180
    • Pagina van klaas
Re: Nieuwe generatie spoorseinen NL
« Reactie #29 Gepost op: 03 augustus 2021, 21:03:39 »
Dat maakt toch verder niet uit? Een voorsein kan geel of groen tonen, en die hebben dezelfde betekenis als geel en groen bij een hoofdsein.