Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Verschil leveranciers DCC decoders? door spoorijzer
Vandaag om 11:39:14
FS UIC-X wagens en hun varianten door 1200blauw
Vandaag om 11:38:41
Handmatige bediening van wissels d.m.v. stangen door spoorijzer
Vandaag om 11:21:47
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:20:00
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door cor_b
Vandaag om 11:19:27
NS/32 door FritsT
Vandaag om 11:08:41
Perronhoogte TP3 door Pauldg
Vandaag om 10:59:34
01TREFF 2024, 26&27 OKTOBER door Pauldg
Vandaag om 10:50:12
zelfbouw diesel vijf (DE-5) door FritsT
Vandaag om 10:22:10
De Hondsrugbaan door Kees (NS Blokpost 21 Klein Bruntendijk, Friesland)
Vandaag om 10:22:09
Kranenberg, een exercitie in code 70 door meino
Vandaag om 10:18:27
US diorama in H0 door ES44C4
Vandaag om 10:09:14
Zee. Land. door AB 7216
Vandaag om 10:05:01
Schneidersein door W.Broere
Vandaag om 10:04:53
On traXS 15 t/m 17 maart Spoorwegmuseum Utrecht door MOVisser
Vandaag om 09:56:58
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 09:52:10
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Wim Vink
Vandaag om 09:36:22
Foto's gevraagd Den Haag CS, oude toestand door Pauldg
Vandaag om 09:22:33
Vraag over 20 voets container met vlakke zijwanden door henk
Vandaag om 09:02:16
Modelbaan Beltheim. door Hans GJ
Vandaag om 08:39:25
De spoorhaven van Zuidbarge. door mass am see
Vandaag om 08:25:21
BR 44 1263 UK Mit Borsig versuchs Wannentender 2'2'T 34. door Basilicum
Vandaag om 08:12:20
Mijn Ned. N. Spoorbaan ''Echthoven'' door NS264
Vandaag om 07:49:38
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Thom
Vandaag om 02:40:57
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 00:54:59
Bouw Bührtal III door Schachbrett
Vandaag om 00:36:33
Ijzeren Rijn: militair transport door ijzeren rijn
18 maart 2024, 23:03:28
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
18 maart 2024, 22:07:31
Loconet over TCP/IP door bask185
18 maart 2024, 22:00:49
bezetmelder aantal lengte en treinstellen door Bobos
18 maart 2024, 21:36:41
  

Auteur Topic: ESU, LokPilot v4, hoe moet je aux 1-6 versterken?  (gelezen 2029 keer)

Monobrachius

  • Offline Offline
  • Berichten: 888
  • LE II
ESU, LokPilot v4, hoe moet je aux 1-6 versterken?
« Gepost op: 29 juli 2021, 12:27:18 »
Voor een aantal projectjes ben ik mijn eigen printen gaan maken (bijv een Piko G1206 waar ik ook cabineverlichting en de waarschuwingslampen mee wil laten werken), maar ik loop tegen een probleem aan.

Het lijkt alsof de mosfets continu aan staan. Ik trek ze voor de zekerheid ook nog omhoog naar de plus, maar toch lijkt dit niets te helpen.

De benaming is zoals deze bij een plux22/MTC21 wordt gebruikt.
Als decoder gebruik ik een Lokpilot V4.
De last zijn gewoon een led met een weerstand.

Voorbeeld 1 (plux22 print):


Voorbeeld 2 (G1206 MTC21 print)


Ondertussen weet ik niet meer wat goed en fout is  :'(, kunnen jullie mij helpen om de oorzaak te vinden en een oplossing voor te stellen?
Volgens mij maak ik ergens een grote denkfout.
Het liefste blijf ik bij (mos)fets en ga ik niet naar transistors (= weer een nieuwe print maken + het zou toch gewoon moeten kunnen!?!?).

Henk
« Laatst bewerkt op: 30 juli 2021, 23:16:48 door Bert van Gelder. Reden: Titel »
K.Bay.Sts.B

bellejt

  • Offline Offline
  • Berichten: 1792
Re: Aux1-6 versterken
« Reactie #1 Gepost op: 29 juli 2021, 12:39:19 »
bij een PLUX22 hoef je niet meer te versterken want die uitgangen zijn al versterkt.
Greetings,salutations,groetjes,

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25135
    • Pagina van klaas
Re: Aux1-6 versterken
« Reactie #2 Gepost op: 29 juli 2021, 12:51:25 »
Ik vermoed dat je verkeerdom denkt. Volgens mij zijn onversterkte uitgangen hoog als ze aan staan.
Heb er naar gezocht in de handleiding maar daar kan ik niet vinden hoe die uitgangen schakelen.

bellejt

  • Offline Offline
  • Berichten: 1792
Greetings,salutations,groetjes,

Monobrachius

  • Offline Offline
  • Berichten: 888
  • LE II
Re: Aux1-6 versterken
« Reactie #4 Gepost op: 29 juli 2021, 13:26:27 »
Pfff... Goede tip van de Plux22. Het zou zomaar kunnen dat ik het 5 jaar geleden te generiek heb bedacht en dat ik nu door verschillende normen in de war ben.

Wat ik kan vinden:

MTC 21: Norop NEM660
AUX3-AUX8: onversterkt, max 0.5mA (Maar er bestaat een ESU Lokpilot 4 MTC21 met versterkte uitgangen.... op AUX3 en AUX4, of ik die heb, ik zou het niet weten, ik denk het niet)
Logica: uit: <0.4V, aan >2.4V (Je had gelijk Klaas) ==> ofwel gebruik N-mosfets.... Even checken hoe daar de pinout van de N-mosfet is (desnoods ondersteboven) en gaan met de banaan.
EDIT: en ipv van functie omhoog trekken naar V+ -> GND

Plux: Norop NEM658
"Manufacturers must specify the maximum output current capability of the decoder."
Ofwel 250mA (Lokpilot5 zeker, Lokpilot 4 zegt niet expliciet dat ze allemaal versterkt zijn en dus ook 250mA elk.

Maar dan ben ik nog niet helemaal geholpenmet de Plux...
Want ik gebuikt mijn uitgangen samen met F0f en F0r ook om richtingsafhankelijk hoofdfuncties te schakelen.
« Laatst bewerkt op: 29 juli 2021, 13:50:42 door Monobrachius »
K.Bay.Sts.B

bellejt

  • Offline Offline
  • Berichten: 1792
Re: Aux1-6 versterken
« Reactie #5 Gepost op: 29 juli 2021, 13:27:57 »
bij de V5 kan je dat gewoon via de mapping allemaal aanpassen.Daar zijn ook keuzes in de eerste kolom mogelijk om alles van elkaar afhankelijk te maken.
Greetings,salutations,groetjes,

Monobrachius

  • Offline Offline
  • Berichten: 888
  • LE II
Re: Aux1-6 versterken
« Reactie #6 Gepost op: 29 juli 2021, 13:34:14 »
Dat klopt, maar dan haal ik het niet met mijn uitgangen.  :)
Ik heb per kant 6 functies (wit, rood, schijnwerper beneden, top, schijnwerper top en cabine verlichting) en 10 uitgangen (F0l, F0r, AUX1-8).
Nu snap ik in ieder geval die logica van mezelf weer. :-)
K.Bay.Sts.B

Monobrachius

  • Offline Offline
  • Berichten: 888
  • LE II
Re: Aux1-6 versterken
« Reactie #7 Gepost op: 29 juli 2021, 13:42:17 »
mss hier :

https://encyclopedie.beneluxspoor.net/index.php/Logische_uitgang_van_decoder_aansluiten
Die heb ik ook doorgenomen, maar als ik daar de N-mosfet pak, dan staat de functie aan, tenzij ik de functie inschakel (dus geinverteerd).
En ik wil pas dat de functie ingeschakeld wordt als ik hem de functietoets aan zet. Dat zou kunnen door de P-mosfet aan de V+ kant te leggen, maar dan heb ik geen gemeenschappelijke plus draad meer en moet je meer draadjes leggen.

Ik wil eigenlijk dat elke lichtfunctie pas aan gaat, als ik de functie aan zet (dus 1 maak) en dat ik daarmee een signaal naar de GND trek.

Alsjeblieft, zie het niet dat ik je input niet op prijs stel; het helpt me echt enorm om weer te ontdekken waarom ik het in hemelsnaam zo heb aangepakt. En er was een gedachtegang waarom ik niet voor dat voorbeeldje ben gegaan (en misschien volledig onterecht).
Ik wil eigenlijk erachter komen of mijn logica niet werkt, of dat ik iets anders over het hoofd zie.
K.Bay.Sts.B

bellejt

  • Offline Offline
  • Berichten: 1792
Re: Aux1-6 versterken
« Reactie #8 Gepost op: 29 juli 2021, 15:27:11 »
mss kan je een combinatie maken zoals met schakelingen : https://encyclopedie.beneluxspoor.net/index.php/Locomotief_en_treinstelverlichting

Greetings,salutations,groetjes,

spock

  • Offline Offline
  • Berichten: 650
Re: Aux1-6 versterken
« Reactie #9 Gepost op: 29 juli 2021, 15:59:15 »
Die heb ik ook doorgenomen, maar als ik daar de N-mosfet pak, dan staat de functie aan, tenzij ik de functie inschakel (dus geinverteerd).
En ik wil pas dat de functie ingeschakeld wordt als ik hem de functietoets aan zet. Dat zou kunnen door de P-mosfet aan de V+ kant te leggen, maar dan heb ik geen gemeenschappelijke plus draad meer en moet je meer draadjes leggen.

Ik wil eigenlijk dat elke lichtfunctie pas aan gaat, als ik de functie aan zet (dus 1 maak) en dat ik daarmee een signaal naar de GND trek.

Ik heb die schakeling ook gebouwd en deze werkt exact zoals jij het wilt. Weet je zeker dat je de MOSFET niet op een versterkte uitgang heb aangesloten?
Maar waarom maak je het jezelf zo moeilijk. Als je zoveel functie wilt, gebruik een Plux22 decoder en combineer dit met wat handigheidjes met diodes zoals in de laatste link van belletj.

mvg spock

Monobrachius

  • Offline Offline
  • Berichten: 888
  • LE II
Re: Aux1-6 versterken
« Reactie #10 Gepost op: 30 juli 2021, 18:22:50 »
Ik heb die schakeling ook gebouwd en deze werkt exact zoals jij het wilt. Weet je zeker dat je de MOSFET niet op een versterkte uitgang heb aangesloten?

Welke schakeling bedoel je hier Spock? Die van de encyclopedie? Bij de MTC21?
Of de schakeling zoals ik die gebouwd heb bij de Plux22? Die is zeker aan een versterkte uitgang.
Ik ben er nu ook achter dat ik het ook met diodes kan laten werken (heel elegant eigenlijk, ben blij met de tip), maar ik ben ook wel benieuwd waarom mijn schakeling niet werkt. Waarom die neiuwsgierigheid?
Tweeledig
1) het zijn net iets minder draden om te trekken (ik zit met verschillende printplaten en nu moet ik per led een extra draad trekken) en ik heb die verschillende printplaten al.
2) ik wil leren van mijn fouten, anders is het domweg proberen en ik wil het snappen. :)
Groetjes,
Henk
K.Bay.Sts.B

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10212
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re: Aux1-6 versterken
« Reactie #11 Gepost op: 30 juli 2021, 22:51:20 »
Ik vermoed dat je verkeerdom denkt. Volgens mij zijn onversterkte uitgangen hoog als ze aan staan.
Heb er naar gezocht in de handleiding maar daar kan ik niet vinden hoe die uitgangen schakelen.

Correct.

En dus ja: met die uitgang kun je een N-Channel MosFET niet actief "aan" sturen.

spock

  • Offline Offline
  • Berichten: 650
Re: Aux1-6 versterken
« Reactie #12 Gepost op: 02 augustus 2021, 19:26:40 »
Welke schakeling bedoel je hier Spock? Die van de encyclopedie? Bij de MTC21?
Of de schakeling zoals ik die gebouwd heb bij de Plux22? Die is zeker aan een versterkte uitgang.
Ik ben er nu ook achter dat ik het ook met diodes kan laten werken (heel elegant eigenlijk, ben blij met de tip), maar ik ben ook wel benieuwd waarom mijn schakeling niet werkt. Waarom die neiuwsgierigheid?
Tweeledig
1) het zijn net iets minder draden om te trekken (ik zit met verschillende printplaten en nu moet ik per led een extra draad trekken) en ik heb die verschillende printplaten al.
2) ik wil leren van mijn fouten, anders is het domweg proberen en ik wil het snappen. :)
Groetjes,
Henk

Hallo Henk,

Ik heb de schakelingen uit de encyclodedy gebouwd, zowel de DIY N-channel mosfet (bij onversterkte uitgang) als de "Floris Diltz"diode schakeling (bij versterke uitgang).
In dit geval kan ik alleen maar aanraden om negatief te denken  ;) (schakel naar de nul).

Wil je meer weten waarom een P-Channel MOSFET niet geschikt is, lees dan eens de volgende site:

https://www.baldengineer.com/p-channel-mosfet-tutorial-with-only-positive-voltages.html

Bedenk dat bij een decoder de te schakelen spanning hoger is dan de stuurspanning en het wordt wel duidelijk.

mvg spock





saskia

  • Offline Offline
  • Berichten: 307
Re: ESU, LokPilot v4, hoe moet je aux 1-6 versterken?
« Reactie #13 Gepost op: 03 augustus 2021, 01:17:02 »
gewoon adapterprint 51957 van ESU gebruiken, dan heb je met een 21 MTC lokpilot 10 versterkte uitgangen + F0f & F0r
 Ik ben er op het ogenblik ook mee bezig voor de verlichting van een Re460 SBB
grtjs,
Saskia

De eerste Ivo

  • Offline Offline
  • Berichten: 811
Re: ESU, LokPilot v4, hoe moet je aux 1-6 versterken?
« Reactie #14 Gepost op: 03 augustus 2021, 12:49:03 »
Hoi allemaal,

Ik heb bij Wybe een printje gekocht voor de 6480 van Rocky Rail. Hier idd een LS5 in gestopt.
Mss past dat printje ook bij piko?

Ivo