Doel:€250.00
Donaties:€72.50

Per saldo:€-177.50

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 21-09-2021
Algemeen

De stichting

Recente berichten

(BNLS Modulebaan) bij de NMD in Rijswijk 24 - 26 september 2021 door iarnrod
Vandaag om 00:52:13
Overweg in overweg door Thom
Vandaag om 00:16:19
"Spoor op Vleugels" in H0 door Pinkelpa
23 september 2021, 23:51:44
N-rijder in spe. 2,80 mtr x 60 cm. door NS264
23 september 2021, 23:25:31
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door nighttrain1
23 september 2021, 23:13:11
Nederdam, H0 1970 - 1990 door Pascal77
23 september 2021, 22:15:39
Railtalk Magazine Latest Issue door Erik Mijd
23 september 2021, 22:06:18
Dinamo systeem, ervaringen gevraagd. door denobis
23 september 2021, 22:02:42
"Rijswijk" op 24-26 sept. 2021, (noot: smalspoordagen geannuleerd) door Robert39
23 september 2021, 21:55:00
Frans loodsje et cetera door Noordernet
23 september 2021, 21:41:54
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door St00mboy
23 september 2021, 21:37:46
Piko NS 2000, materieelbespreking. door Hans Gvz
23 september 2021, 21:00:05
Inloopavond “Het Waeghspoor”, Alkmaarse Module Groep, 24-09-2021 door Bartje81
23 september 2021, 20:56:07
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Sander.
23 september 2021, 20:31:58
Bestaat er zoiets als een Railcom signaal blocker (voor Arduino decoder)? door Hasenwald
23 september 2021, 20:14:48
Lingeburg - een klein eindstation in het rivierenland door Eriktrein
23 september 2021, 20:12:18
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Modellbahnwagen
23 september 2021, 20:02:32
Harzwald Hafen Bahn (spoor 0) door Modellbahnwagen
23 september 2021, 19:49:08
Station Amsterdam Weesperpoort 1940-1975 door Modellbahnwagen
23 september 2021, 19:39:43
Oneindige Overslag 0e RC door HuubvG
23 september 2021, 19:27:42
LS Models / Models World 2021 door Rondje_HO
23 september 2021, 19:03:25
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door Peter Kleton
23 september 2021, 18:37:19
Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan door NS1220
23 september 2021, 18:37:12
Raadplaatje door Cc72000
23 september 2021, 18:19:15
SGM; de laatste loodjes. Fotodraadje. door Roy van Dijk
23 september 2021, 18:07:32
Airbrush set werkt niet door denobis
23 september 2021, 17:31:24
Aachenau West door wob
23 september 2021, 17:07:40
LTM-51 Garratt in messing, Spoor-0 door FritsT
23 september 2021, 15:57:32
Ervaring vitrineopmaat.nl door sncf231e
23 september 2021, 15:08:59
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door NS1220
23 september 2021, 14:25:16
  

Auteur Topic: Hoe ging het vervoer van bollen, fillers en ouwe stompen destijds?  (gelezen 1180 keer)

hrp

  • Offline Offline
  • Berichten: 868
In een recent draadje kwam een militaire trein voorbij.
Eigenlijk stond die stil in de boog bij Harderwijk...
Een militaire trein met bollen, fillers en ouwe stompen.
Dienstplichtigen, vooral.
Hoe ging dat, laten we zeggen in de jaren zestig?
De baby-boom generatie was dienstplichtig, was 18 maanden onder de wapenen.
Gingen bijna elk weekend op vrijdag naar huis en stonden op maandagochtend weer op appel.
Een kleine berekening op basis van data op internet geeft als uitkomst dat
medio jaren zestig zo'n 140.000 dienstplichtigen de kazernes bevolkten. Plus tienduizenden beroepsmilitairen...
Van veel particuliere vervoer was in natuurlijk nog geen sprake.

Treinen met coupé-rijtuigen en blauwe blokkendozen, ik zag ze destijds in het weekend bij Rotterdam CS staan.
Ik begrijp dat de militaire treinen midden jaren zestig vervielen.

Een paar vragen. Op het forum vond ik niets over dit onderwerp.

1. Reden deze door 1100-en getrokken treinen bijvoorbeeld van Zwolle langs de Veluwse garnizoensplaatsen als extra treinen en op zondagavond weer terug, of werden de treinen voor bepaalde kazernes ingezet?
2. Hoe gingen de honderden weekendgangers van de kazerne naar het station. Niet alle kazernes waren zoals in 't Harde om de hoek bij het station. Mijns inziens ging het om grote aantallen. Hierboven meld ik op alleen al 140000 dienstplichtigen. Stel dat er honderd kazernes waren, dan gingen er op vrijdag 1400 manschappen de kazernepoort uit...
3. Stopten deze treinen bij alle stations of waren er sneltreinen

Ik ben benieuwd naar de ongetwijfeld goeie-ouwe-diensttijd spoorverhalen...

Ronald.
Willem de Zwijgerkazerne te Wezep.
Lichting 1975-5

De titel van het draadje leen ik van het boekje Bollen, fillers en ouwe stompen dat ik in de manschappenkantine van de 'Kleine Willem" kocht,  waarin allerlei militaire uitdrukkingen, grappen, grollen en verhalen.

Karben

  • Offline Offline
  • Berichten: 735
Re: Hoe ging het vervoer van bollen, fillers en ouwe stompen destijds?
« Reactie #1 Gepost op: 29 juli 2021, 12:30:18 »
Ik herinner me de verlofgangerstreinen alleen van vrijdagmiddag. Maandagochtend zat ik op school.
Ik woonde toen in Harderwijk vlak bij de spoorlijn en station (nu nog eigenlijk maar op een ander adres) en zie nog een dergelijke trein, met meest een 1100 er voor, vanuit richting Zwolle naar Amersfoort en verder langs komen.
Meest Blokkendozen en C6400-en. Ik vermoed dat na vertrek uit Zwolle vervolgens 't Harde, Nunspeet, Harderwijk en Ermelo werden aangedaan. In Putten en Nijkerk had die trein voor defensie niets te zoeken.
Vanuit de WGF-kazerne (tegenwoordig bouw- en infrapark) te Harderwijk werd naar station Harderwijk gemarcheerd en op het Stationsplein werd de groep/troep ontbonden.
In Ermelo heb ik wel eens dikke Dafs e.d. bij het station zien stoppen.
Groet, Karel.
Belangstelling onder andere in de Luxemburgse spoorwegen (CFL en voorgangers) en de Zuiderzeestoomtram. Verder een (CFL) modelbaan in spoor 0.

Trixfanaat1962

  • Offline Offline
  • Berichten: 20
Re: Hoe ging het vervoer van bollen, fillers en ouwe stompen destijds?
« Reactie #2 Gepost op: 29 juli 2021, 12:43:41 »
Als lichting 76-1 zat ik vanaf maart in 't Harde. Vrijdag na vijfen kwam uit Zwolle een trein, getrokken door een 1100 met daarachter Klompentrein plan E's tweede klas en als achterste wagen een AB (klompentrein plan E of plan K). Deze was eerst gestopt in Wezep, daarna 't Harde, reed door in Harderwijk en als laatste stop Ermelo. Na Amersfoort reed deze door naar Utrecht en uiteindelijk Eindhoven. Deze samenstelling reed nog tot mijn afzwaaien in april 1977. Het aantal tweede klasse plan E's weet ik niet meer, 8 of 9 schat ik.

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 4648
  • NS tijdperk III b/c
    • Obdam is h0
Re: Hoe ging het vervoer van bollen, fillers en ouwe stompen destijds?
« Reactie #3 Gepost op: 29 juli 2021, 13:14:15 »
Op Seinarm, de site van Gerard van de Weerd, zijn een aantal treinsamenstellingen te vinden uit de jaren 50.
Fotodijk(je)
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

Erik_

  • Offline Offline
  • Berichten: 712
Re: Hoe ging het vervoer van bollen, fillers en ouwe stompen destijds?
« Reactie #4 Gepost op: 29 juli 2021, 13:20:57 »
Rond 1980 werden de treinen gereden met Mat46 op de zondagavond. Ondanks dat 90 procent militair was, konden ook anderen mee. Steevast werd er vlak voor Amersfoort aan de noodrem getrokken, precies bij de overweg, deuren open, alle militairen eruit. Dat scheelde een flink eind lopen naar de kazerne.
Voordat het treinpersoneel de noodrem weer dicht had, waren de manschappen al in het donker verdwenen.
Te Ermelo reden er extra bussen, voor een gulden konden de mannetjes mee, dat scheelde een fors stuk lopen door het bos.
« Laatst bewerkt op: 29 juli 2021, 14:56:30 door Dwergsein »

Karben

  • Offline Offline
  • Berichten: 735
Re: Hoe ging het vervoer van bollen, fillers en ouwe stompen destijds?
« Reactie #5 Gepost op: 29 juli 2021, 13:22:58 »
Ik heb wel eens gelezen dat die wagens van de Klompentrein eens in de week in de verlofgangerstrein electrisch werden gereden om de accu's op te laden.
Groet, Karel.
Belangstelling onder andere in de Luxemburgse spoorwegen (CFL en voorgangers) en de Zuiderzeestoomtram. Verder een (CFL) modelbaan in spoor 0.

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 4648
  • NS tijdperk III b/c
    • Obdam is h0
Re: Hoe ging het vervoer van bollen, fillers en ouwe stompen destijds?
« Reactie #6 Gepost op: 29 juli 2021, 13:27:20 »
Op Klassiekebeveiliging, vond ik onderstaande foto met bijschrift:



Citaat
de zaterdagse militairentrein 11157 (Roosendaal - Eindhoven) bestaande uit locomotief NS 1206, 15 stalen coupérijtuigen serie B12c 6400 en een omgebouwd Aec tussenrijtuig materieel '24
bij het bloksein van de blokpost Liesbosch (rechts) d.d. 13 juli 1963.
(Foto's: R. Ankersmit)
Fotodijk(je)
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 3107
Re: Hoe ging het vervoer van bollen, fillers en ouwe stompen destijds?
« Reactie #7 Gepost op: 29 juli 2021, 14:23:03 »
De treinsamenstellingen zijn al genoemd ,ik heb ze ook zo gekend (1959-1961) .
 Ik "lag "in Ede in de Simon Stevin kazerne ,heb daar maar 2mnd gelegen en wss met Dikke Dafs naar het station gebracht van Ede-W.
Terug vanaf het station lopend of met elkaar in een taxi.
In Utrecht  heen en weer lopen naar het station, heen in colonne naar het treinappel bij het oude postkantoor  vlak bij de NS gebouwen. Daarvandaan werd je door een dpl. sergeant naar het perron gemarcheerd, waar de troep uit elkaar viel. :D
 In Harderwiek werd je afgemarcheerd ,terug  te voet met een paar anderen.
Je mocht niet te vroeg op het station komen , ik ben een keer bestraffend toegesproken door de Marechaussee (Kalkemmer ) als Colonne Cdt ,dat ik te vroeg was  met de manschappen ,maar alle dpl. sergeanten waren al naar huis... ;D

Nu we het toch over militairen en treinen hebben ,in Utrecht moesten we eens in de zoveel tijd Stations patroulile lopen tot de laatste militaire trein weg was.(Best wel leuk natuurlijk) We werden netjes gemeld bij de Stat. Patrouille Cdt op het 1e perron en daarna keek mijn  baas ,waar de miliaire treinenen aankwamen en ging dan op een ander perron lopen als hij geen zin had om tegen ramen te tikken ,om te waarschuwen dat je niet  je po##$  op de zitbank  mocht leggen. :D

Peter
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200, 1300 , Mat 24 op 2 rail / bovenleiding .
  Met1 kopstation en 1 doorg. station in ovaal .Werkende lichtseinen .Ben bezig met de  bouw van een model van lok SSN 01 1075

Noordster

  • Offline Offline
  • Berichten: 131
Re: Hoe ging het vervoer van bollen, fillers en ouwe stompen destijds?
« Reactie #8 Gepost op: 29 juli 2021, 17:34:22 »
Vanaf de willem3 kazerne in Amersfoort werd je “afgemarcheerd” naar het station. Op de terugweg moest je het zelf maar uitzoeken. (“Goh, lig jij in die oude rotkazerne?” zei mijn oom, 40 jaar ouder dan ik.)
Vanaf de elias beeckman kazerne in Ede, waar het eten brandhout was - veel patat gegeten buiten de poort, maar dit terzijde - idem dito. Mijn trucje was om me tussen Ede & Arnhem om te kleden “in burger”. Dus als ik in in Arnhem uitstapte kon ik zo langs de marsjepie - briljant volk idd, er stond geen andere trein langs het perron 🙄 - & dan verder met de “burgertrein”, zodat ik nog makkelijk een aansluitende bus kon halen.
& vanaf Bergen Belsen eerst met de.bus naar Rotenburg en dan met de trein naar NL, voor mij niet verder dan Almelo om naar het noorden te gaan, de trein ging door tot Amersfoort. Donderdag NL-DE, vrijdag andersom. Maar wat er nu voorstond tussen Bentheim & Rotenburg, geen idee.
kHeb nog wel rijtuigen met houten banken meegemaakt in militaire treinen in NL.

MVG,
—-Peter.

Kees Hoeks

  • Offline Offline
  • Berichten: 160
  • Dijks boemeltje
Re: Hoe ging het vervoer van bollen, fillers en ouwe stompen destijds?
« Reactie #9 Gepost op: 29 juli 2021, 22:35:17 »
In de kazerne's waar ik gelegerd ben ( 64/4 ) was het afmars naar het station.
Vanaf de TD Kromhout werd je zelfs gedropt  ( net geen  vee)op het
goederen emplacement.
In Ermelo moest je bij terugkomst zondags s'avonds een eind buiten het
Dorp lopen om vervoer te krijgen want deze mochten vanwege zondagsrust
Niet in het dorp komen.
De treinen waren verschillend. Meest met houten banken.

Forever Rocofan

  • Offline Offline
  • Berichten: 1900
Re: Hoe ging het vervoer van bollen, fillers en ouwe stompen destijds?
« Reactie #10 Gepost op: 30 juli 2021, 06:55:20 »
@Eric B.

Het onderschrift bij de foto met de 1205 hebben ze op klassieke beveiliging fout, of verkeerde foto geplaatst. Want het zijn maar 5 B12c rijtuigen. Of de trein staat stil omdat ze tien rijtuigen verloren zijn  ;D

Vriendelijke groet Ruud B.
Verzamelaar van NS treinen in rood, blauw, bruin, groen en geel. En ooit hiermee rijden over mijn zelfgebouwde station Blaak.

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 4648
  • NS tijdperk III b/c
    • Obdam is h0
Re: Hoe ging het vervoer van bollen, fillers en ouwe stompen destijds?
« Reactie #11 Gepost op: 30 juli 2021, 07:19:21 »
Ik citeer alleen Ruud, 'don't shoot the messenger'  ;) ;D
Fotodijk(je)
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

Forever Rocofan

  • Offline Offline
  • Berichten: 1900
Re: Hoe ging het vervoer van bollen, fillers en ouwe stompen destijds?
« Reactie #12 Gepost op: 30 juli 2021, 07:33:01 »
Ik zei ook; het onderschrift hebben ze op klassieke beveiliging fout, of verkeerde foto.

Heb nergens gezegd dat jij het fout hebt geschreven Eric....

Maar klassieke beveiliging is niet up to date. Bijvoorbeeld het seinhuis bij Delft staat nog onder restanten van klassieke beveiliging. In het echt verdwenen, dus ook geen restant meer. Als je het niet weet zouden mensen op basis van de site ergens gaan kijken, waar niets meer te zien valt.

Vriendelijke groet Ruud B.
Verzamelaar van NS treinen in rood, blauw, bruin, groen en geel. En ooit hiermee rijden over mijn zelfgebouwde station Blaak.

hrp

  • Offline Offline
  • Berichten: 868
Re: Hoe ging het vervoer van bollen, fillers en ouwe stompen destijds?
« Reactie #13 Gepost op: 30 juli 2021, 10:28:58 »
Misschien wagens onderweg afgekoppeld als grapje voor het kader dat achterin zat!?
Bij Vlasakkers trok men aan de noodrem, schrijft dwergsein.

Ach, er was ook genoeg gein.
En geklaag was er veelal in het VVDM tweeblad Twintig te lezen.

Ronald