Doel:€250.00
Donaties:€312.50

Per saldo:€62.50

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 11-08-2021
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Harzwald Hafen Bahn (spoor 0) door spoorijzer
Vandaag om 08:41:23
Märklin 2021 H0, nieuws van de fabrikant. door Chris Westerduin
Vandaag om 08:30:31
Kalkwagon van restmateriaal en Artitec resin gietstuk. Welke opschriften? door valkyrienineball
Vandaag om 08:25:06
Toon hier je (model)TRAM foto's. door hrp
Vandaag om 08:19:52
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Floris
Vandaag om 07:47:36
Baanbouw Frycio; eindelijk ruimte door Frycio82
Vandaag om 07:22:21
Restanten loc NS 164 naar vlechtmuseum in Noordwolde door SimonSt
Vandaag om 05:30:29
Driemaster in ‘t veen - NS 2900 in h0 door Beached
Vandaag om 03:12:39
MSG Drechtsteden: Wie zijn wij en wat doen wij. door Remystoom
Vandaag om 02:07:47
LS Models / Models World 2021 door Chris
Vandaag om 00:40:39
Piko NS 2000, aankondiging 2021 door Chris
Vandaag om 00:39:23
E-loc NS1300 in 1:32 spoor 1? door KNed
Vandaag om 00:21:38
www.NLinModel.nl - Nederlands modelspoor overzicht door KNed
Vandaag om 00:19:05
Bestaat er zoiets als een Railcom signaal blocker? door Gerke
16 september 2021, 23:26:56
Haags aanhangrijtuig in 1:45 door GerardvV
16 september 2021, 22:34:47
01TREFF 2021, 23 en 24 oktober, te Maarn. door Marc tramt
16 september 2021, 22:23:09
Numansbaan, TT, 310x125 door tonp7
16 september 2021, 22:04:21
Treinverkeer NL grotendeels plat door telefoonstoring verkeersleiding. 16-09-202 door Klaas Zondervan
16 september 2021, 21:26:42
Frans loodsje et cetera door Scratchbuilt
16 september 2021, 21:26:33
Schorumdijk Gem. Vaagburg 1940-1960. (Jaren ‘40-‘60 baan met haventje) door Met een sik
16 september 2021, 21:23:11
Raadplaatje door Cc72000
16 september 2021, 21:16:04
Vetergang, wat veroorzaakt het slingeren? door Klaas Zondervan
16 september 2021, 21:15:54
Industrieel smalspoor inspiratiedraadje door EricZmS
16 september 2021, 21:15:17
Dönsdorfer Bauberichte door Basilicum
16 september 2021, 20:57:53
Modelspoorfabrikanten en hun "fantasiemodellen" door Rondje_HO
16 september 2021, 20:51:29
Bouw van NS (HSM) AB8c en C10c coupé rijtuigen door MathynK
16 september 2021, 20:49:51
Noord Korea, en raketten vanaf een trein afvuren. door Rondje_HO
16 september 2021, 20:41:14
Film-stoomtrein (Murder Orient Express) gered? door Sven
16 september 2021, 20:36:51
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
16 september 2021, 20:36:31
Werkplaats - (Baanplan H0) door basjuh1981
16 september 2021, 20:24:01
  

Auteur Topic: Kortsluiting wissel en vaste kruising  (gelezen 2519 keer)

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 21397
    • Pagina van klaas
Re: Kortsluiting wissel en vaste kruising
« Reactie #60 Gepost op: 25 juli 2021, 14:23:34 »
Dat lijkt mij ook een aardig idee, een fly-over er van maken. Aan het sporenplan te zien is er genoeg lengte voor de hellingen en het maakt het landschappelijk ook interessant.

René 4312

  • Offline Offline
  • Berichten: 594
Re: Kortsluiting wissel en vaste kruising
« Reactie #61 Gepost op: 25 juli 2021, 15:20:27 »
Even een vraagje, bij mij moest ik ook een "denk" overstap maken van analoog naar digitaal met de polariteit van de sporen. Kan eigenlijk niet eenvoudiger , om het simpel te zeggen bij je wisselstraten overal de onderste rail de min en de bovenste de plus. (ok, benaming klopt niet helemaal). Is het hier dan niet goedkoper en beter voor het inzicht van de baan dat hier ook te doen? Is wel draden omsolderen maar geen keerlusschakeling meer en eenvoudiger storingzoeken in de toekomst, of zie ik wat over het hoofd?

René

Edit: Flyover is idd nog mooier

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 21397
    • Pagina van klaas
Re: Kortsluiting wissel en vaste kruising
« Reactie #62 Gepost op: 25 juli 2021, 15:31:52 »
Bij dit plan zit er nergens een wisselverbinding tussen parallelle sporen. Je kunt hier dus "analoog" blijven denken als het om de polariteit gaat. Als je de parallelle sporen gelijk poolt ontstaat juist de noodzaak voor keerlusmodules.
De enige bottleneck in dit plan is de kruising waarvan de sporen niet van elkaar zijn geïsoleerd. Dus daar moet de oplossing op gericht zijn.

bellejt

  • Offline Offline
  • Berichten: 989
    • Onze site
Re: Kortsluiting wissel en vaste kruising
« Reactie #63 Gepost op: 25 juli 2021, 15:42:34 »
google schakeling kruising sporen :
 of zelfs op dit forum

https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=91061.15

http://train.delcour.org/baanplan/
Greetings,salutations,groetjes,
http://www.johnnyrail.net/

VvKan

  • Offline Offline
  • Berichten: 950
  • Veroniek
Re: Kortsluiting wissel en vaste kruising
« Reactie #64 Gepost op: 25 juli 2021, 18:11:52 »
Hallo bellejt,
beide voorbeelden zijn voor dit geval niet 1 op 1 geldig gezien een andere polariteit van de sporen.  Mogelijk dat er wel een andere opzet/aansluiting mogelijk is, maar dat is in alle voorgaande berichten ook al aan de orde geweest.
VERONIEK
0 0m H0 H0m TT Lenz ABC RailCom SBB BLS FO BVZ

Fritsprt

  • Offline Offline
  • Berichten: 1863
Re: Kortsluiting wissel en vaste kruising
« Reactie #65 Gepost op: 25 juli 2021, 19:34:53 »
Ik kan mij bijna niet voorstellen dat er geen geïsoleerde wissels zijn. Ik vond bijvoorbeeld onderstaande foto van een Peco wissel met duidelijk zichtbaar isolatie tussen de railstaven (rood omcirkeld)



Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 21397
    • Pagina van klaas
Re: Kortsluiting wissel en vaste kruising
« Reactie #66 Gepost op: 25 juli 2021, 19:37:26 »
Frits, bij de meeste kruisingen zijn de sporen ook volledig van elkaar geïsoleerd. De kruising waar het hier over gaat is dan ook een uitzondering.

Fritsprt

  • Offline Offline
  • Berichten: 1863
Re: Kortsluiting wissel en vaste kruising
« Reactie #67 Gepost op: 25 juli 2021, 19:41:01 »
Dus de dremel er in of een andere kruising. probleem opgelost. Maar we hebben wel lekker met z'n allen gediscussieerd dit weekend!  ;D ;D

saskia

  • Offline Offline
  • Berichten: 96
Re: Kortsluiting wissel en vaste kruising
« Reactie #68 Gepost op: 25 juli 2021, 20:27:37 »
volgens mij is dit simpeler te doen , zie tekening

« Laatst bewerkt op: 25 juli 2021, 20:30:15 door saskia »

Marijn

  • Grote treintjes monteur
  • Offline Offline
  • Berichten: 1995
    • Jacquelinger Lokalbahn - Nebenbahn in H0
Re: Kortsluiting wissel en vaste kruising
« Reactie #69 Gepost op: 25 juli 2021, 20:45:47 »
Top idee Saskia  (y) ;D
A positive attitude may not solve all your problems, but it will annoy enough people to make it worth the effort.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 21397
    • Pagina van klaas
Re: Kortsluiting wissel en vaste kruising
« Reactie #70 Gepost op: 25 juli 2021, 20:54:58 »
Dit idee is simpeler dan wat ik in gedachten had. Maar het vereist wel wat discipline bij de bediening. Het bistabiel relais kiest altijd de stand van het laatst bediende wissel. Als je dan een trein laat rijden  over het eerder bediende wissel dan gaat het fout. Je zou dus elke keer als een trein over de kruising is gereden het wissel terug moeten zetten zodat je voor de volgende passage altijd de juiste uitgangspositie hebt.

Ronald Halma

  • Team Mitropa
  • Offline Offline
  • Berichten: 12427
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: Kortsluiting wissel en vaste kruising
« Reactie #71 Gepost op: 25 juli 2021, 21:07:19 »
Ik kan mij bijna niet voorstellen dat er geen geïsoleerde wissels zijn. Ik vond bijvoorbeeld onderstaande foto van een Peco wissel met duidelijk zichtbaar isolatie tussen de railstaven (rood omcirkeld)

En ook daar geven ze op www.wiringfordcc.com speciale oplossingen voor ;)

BrightonBelle

  • Offline Offline
  • Berichten: 856
  • Southern....de oude dan
Re: Kortsluiting wissel en vaste kruising
« Reactie #72 Gepost op: 25 juli 2021, 21:42:56 »
Ik kan mij bijna niet voorstellen dat er geen geïsoleerde wissels zijn. Ik vond bijvoorbeeld onderstaande foto van een Peco wissel met duidelijk zichtbaar isolatie tussen de railstaven (rood omcirkeld)



Die maakt Peco heus wel hoor ;D



En zijn in meer gewone railplannen prima toepasbaar

Grtz Gerard

saskia

  • Offline Offline
  • Berichten: 96
Re: Kortsluiting wissel en vaste kruising
« Reactie #73 Gepost op: 25 juli 2021, 21:47:38 »
Klaas ,
ook dat is simpel , als je van rechts boven naar onder komt, moet het linkse wissel op rechtdoor geplaatst worden , en dan schakelt de kruising automatisch in de goede polarisatie.  tenzij dat je met open-gereden wissel werkt , dan moet je boven natuurlijk een schakel-detectie plaatsen , maar daar gaan we niet vanuit.
Kom je van links boven , maakt het niet ui hoe de polarisatie van de kruising is.
Als je van rechts onder naar boven gaat , gebeurt er ook niets.
Als je van rechtsonder links afslaat naar boven , wordt de kruising automatisch met het bedienen van het wissel, op de juiste polarisatie gebracht.

Saskia

saskia

  • Offline Offline
  • Berichten: 96
Re: Kortsluiting wissel en vaste kruising
« Reactie #74 Gepost op: 25 juli 2021, 21:49:14 »
Brightonbelle,
daar zit je dan met stroomloze gedeelten , die problemen kunnen geven bij korte 2-assige lokjes.