Doel:€250.00
Donaties:€312.50

Per saldo:€62.50

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 11-08-2021
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Heen, En en Weer door Huup
Vandaag om 16:19:18
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Falkenberg
Vandaag om 16:19:01
Tillig Elite wissel in ballast, kun je stang wisseltongen vervangen? door Klaas Zondervan
Vandaag om 16:12:06
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door MarcNL
Vandaag om 16:11:15
Bestaat er zoiets als een Railcom signaal blocker? door ruudns
Vandaag om 16:08:41
ESU LokSound, welk model en CV om duur stoomslag aan te passen? door Dave.......
Vandaag om 15:58:06
Klein Hertogdom Moresnet in H0 door Dave.......
Vandaag om 15:56:55
Harzwald Hafen Bahn (spoor 0) door André 1976
Vandaag om 15:44:29
NS 5500 / HSM 700 spoor 0 / 1 door Dave.......
Vandaag om 15:29:38
Panzer transport Wehrmacht anno 1944 door stefan88
Vandaag om 15:27:30
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door basjuh1981
Vandaag om 15:02:29
Tesla op de rails ‘Dramatically more powerful’: world’s first battery-electric f door Hendrik Jan
Vandaag om 15:01:25
An der Zonengrenze door Scratchbuilt
Vandaag om 14:57:49
Haags aanhangrijtuig in 1:45 door Scratchbuilt
Vandaag om 14:54:52
Camera(s) in een modeltrein door MartinH0
Vandaag om 14:54:25
Nieuw boek met foto's van R. Ankersmit door VAM65
Vandaag om 14:17:47
Update: baan in de tropen door Hans Grasmaijer
Vandaag om 14:12:23
Boek: Railways - A History in Drawings door Jeronimos
Vandaag om 13:19:34
PCC’s en andere trams voor Delft, h0 door Chris Westerduin
Vandaag om 13:08:47
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door MichielB
Vandaag om 13:06:08
LTM-51 Garratt in messing, Spoor-0 door FritsT
Vandaag om 12:39:32
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door nighttrain1
Vandaag om 12:24:46
Bahnstrecke 5867 door Wim Vink
Vandaag om 12:24:44
Een klein stukje Den Haag - Rotterdam Hofplein Lijn in 1:87 H0 door nighttrain1
Vandaag om 12:18:50
Materieeltekeningen NS materieel door edwin1974
Vandaag om 12:09:58
Mijn zolder in schaal 1:10 met Spoor Z & N door tijgernootje
Vandaag om 11:48:50
Een soort modules voor onder de bank door VvKan
Vandaag om 11:46:18
Spuiten van Shapeways kap, Motip primer, Vallejo lak: aangetast. Wat gaat er mis door Tjalling
Vandaag om 11:32:26
Oude tijden, nieuwe tijden, Duitsland 2e wereldoorlog door Wim Vink
Vandaag om 10:13:21
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 10:11:40
  

Auteur Topic: Kortsluiting wissel en vaste kruising  (gelezen 2527 keer)

Klaas Zondervan

  • Online Online
  • Berichten: 21411
    • Pagina van klaas
Re: Kortsluiting wissel en vaste kruising
« Reactie #60 Gepost op: 25 juli 2021, 14:23:34 »
Dat lijkt mij ook een aardig idee, een fly-over er van maken. Aan het sporenplan te zien is er genoeg lengte voor de hellingen en het maakt het landschappelijk ook interessant.

René 4312

  • Offline Offline
  • Berichten: 594
Re: Kortsluiting wissel en vaste kruising
« Reactie #61 Gepost op: 25 juli 2021, 15:20:27 »
Even een vraagje, bij mij moest ik ook een "denk" overstap maken van analoog naar digitaal met de polariteit van de sporen. Kan eigenlijk niet eenvoudiger , om het simpel te zeggen bij je wisselstraten overal de onderste rail de min en de bovenste de plus. (ok, benaming klopt niet helemaal). Is het hier dan niet goedkoper en beter voor het inzicht van de baan dat hier ook te doen? Is wel draden omsolderen maar geen keerlusschakeling meer en eenvoudiger storingzoeken in de toekomst, of zie ik wat over het hoofd?

René

Edit: Flyover is idd nog mooier

Klaas Zondervan

  • Online Online
  • Berichten: 21411
    • Pagina van klaas
Re: Kortsluiting wissel en vaste kruising
« Reactie #62 Gepost op: 25 juli 2021, 15:31:52 »
Bij dit plan zit er nergens een wisselverbinding tussen parallelle sporen. Je kunt hier dus "analoog" blijven denken als het om de polariteit gaat. Als je de parallelle sporen gelijk poolt ontstaat juist de noodzaak voor keerlusmodules.
De enige bottleneck in dit plan is de kruising waarvan de sporen niet van elkaar zijn geïsoleerd. Dus daar moet de oplossing op gericht zijn.

bellejt

  • Offline Offline
  • Berichten: 989
    • Onze site
Re: Kortsluiting wissel en vaste kruising
« Reactie #63 Gepost op: 25 juli 2021, 15:42:34 »
google schakeling kruising sporen :
 of zelfs op dit forum

https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=91061.15

http://train.delcour.org/baanplan/
Greetings,salutations,groetjes,
http://www.johnnyrail.net/

VvKan

  • Offline Offline
  • Berichten: 969
  • Veroniek
Re: Kortsluiting wissel en vaste kruising
« Reactie #64 Gepost op: 25 juli 2021, 18:11:52 »
Hallo bellejt,
beide voorbeelden zijn voor dit geval niet 1 op 1 geldig gezien een andere polariteit van de sporen.  Mogelijk dat er wel een andere opzet/aansluiting mogelijk is, maar dat is in alle voorgaande berichten ook al aan de orde geweest.
VERONIEK
0 0m H0 H0m TT Lenz ABC RailCom SBB BLS FO BVZ

Fritsprt

  • Offline Offline
  • Berichten: 1863
Re: Kortsluiting wissel en vaste kruising
« Reactie #65 Gepost op: 25 juli 2021, 19:34:53 »
Ik kan mij bijna niet voorstellen dat er geen geïsoleerde wissels zijn. Ik vond bijvoorbeeld onderstaande foto van een Peco wissel met duidelijk zichtbaar isolatie tussen de railstaven (rood omcirkeld)



Klaas Zondervan

  • Online Online
  • Berichten: 21411
    • Pagina van klaas
Re: Kortsluiting wissel en vaste kruising
« Reactie #66 Gepost op: 25 juli 2021, 19:37:26 »
Frits, bij de meeste kruisingen zijn de sporen ook volledig van elkaar geïsoleerd. De kruising waar het hier over gaat is dan ook een uitzondering.

Fritsprt

  • Offline Offline
  • Berichten: 1863
Re: Kortsluiting wissel en vaste kruising
« Reactie #67 Gepost op: 25 juli 2021, 19:41:01 »
Dus de dremel er in of een andere kruising. probleem opgelost. Maar we hebben wel lekker met z'n allen gediscussieerd dit weekend!  ;D ;D

saskia

  • Offline Offline
  • Berichten: 96
Re: Kortsluiting wissel en vaste kruising
« Reactie #68 Gepost op: 25 juli 2021, 20:27:37 »
volgens mij is dit simpeler te doen , zie tekening

« Laatst bewerkt op: 25 juli 2021, 20:30:15 door saskia »

Marijn

  • Grote treintjes monteur
  • Online Online
  • Berichten: 1995
    • Jacquelinger Lokalbahn - Nebenbahn in H0
Re: Kortsluiting wissel en vaste kruising
« Reactie #69 Gepost op: 25 juli 2021, 20:45:47 »
Top idee Saskia  (y) ;D
A positive attitude may not solve all your problems, but it will annoy enough people to make it worth the effort.

Klaas Zondervan

  • Online Online
  • Berichten: 21411
    • Pagina van klaas
Re: Kortsluiting wissel en vaste kruising
« Reactie #70 Gepost op: 25 juli 2021, 20:54:58 »
Dit idee is simpeler dan wat ik in gedachten had. Maar het vereist wel wat discipline bij de bediening. Het bistabiel relais kiest altijd de stand van het laatst bediende wissel. Als je dan een trein laat rijden  over het eerder bediende wissel dan gaat het fout. Je zou dus elke keer als een trein over de kruising is gereden het wissel terug moeten zetten zodat je voor de volgende passage altijd de juiste uitgangspositie hebt.

Ronald Halma

  • Team Mitropa
  • Offline Offline
  • Berichten: 12426
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: Kortsluiting wissel en vaste kruising
« Reactie #71 Gepost op: 25 juli 2021, 21:07:19 »
Ik kan mij bijna niet voorstellen dat er geen geïsoleerde wissels zijn. Ik vond bijvoorbeeld onderstaande foto van een Peco wissel met duidelijk zichtbaar isolatie tussen de railstaven (rood omcirkeld)

En ook daar geven ze op www.wiringfordcc.com speciale oplossingen voor ;)

BrightonBelle

  • Offline Offline
  • Berichten: 857
  • Southern....de oude dan
Re: Kortsluiting wissel en vaste kruising
« Reactie #72 Gepost op: 25 juli 2021, 21:42:56 »
Ik kan mij bijna niet voorstellen dat er geen geïsoleerde wissels zijn. Ik vond bijvoorbeeld onderstaande foto van een Peco wissel met duidelijk zichtbaar isolatie tussen de railstaven (rood omcirkeld)



Die maakt Peco heus wel hoor ;D



En zijn in meer gewone railplannen prima toepasbaar

Grtz Gerard

saskia

  • Offline Offline
  • Berichten: 96
Re: Kortsluiting wissel en vaste kruising
« Reactie #73 Gepost op: 25 juli 2021, 21:47:38 »
Klaas ,
ook dat is simpel , als je van rechts boven naar onder komt, moet het linkse wissel op rechtdoor geplaatst worden , en dan schakelt de kruising automatisch in de goede polarisatie.  tenzij dat je met open-gereden wissel werkt , dan moet je boven natuurlijk een schakel-detectie plaatsen , maar daar gaan we niet vanuit.
Kom je van links boven , maakt het niet ui hoe de polarisatie van de kruising is.
Als je van rechts onder naar boven gaat , gebeurt er ook niets.
Als je van rechtsonder links afslaat naar boven , wordt de kruising automatisch met het bedienen van het wissel, op de juiste polarisatie gebracht.

Saskia

saskia

  • Offline Offline
  • Berichten: 96
Re: Kortsluiting wissel en vaste kruising
« Reactie #74 Gepost op: 25 juli 2021, 21:49:14 »
Brightonbelle,
daar zit je dan met stroomloze gedeelten , die problemen kunnen geven bij korte 2-assige lokjes.