Doel:€250.00
Donaties:€312.50

Per saldo:€62.50

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 11-08-2021
Algemeen

De stichting

Recente berichten

PCC’s en andere trams voor Delft, h0 door Tulpendaal
Vandaag om 06:15:44
Update: baan in de tropen door Hans Grasmaijer
Vandaag om 03:15:38
Nieuws over oud spul in Colombia door Joost O
Vandaag om 02:49:42
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Niekleair
Vandaag om 01:16:54
Een klein stukje Den Haag - Rotterdam Hofplein Lijn in 1:87 H0 door Edsko Hekman
Vandaag om 00:22:11
Cobalt wisselaandrijving: tandwiel gebroken, nieuw vanuit UK duurt lang. Opties? door HJ
Vandaag om 00:04:37
Sgmmns Ballastbak H0 (IN ONTWIKKELING) door Arjen-V
19 september 2021, 23:52:10
Bestaat er zoiets als een Railcom signaal blocker? door Gerke
19 september 2021, 23:10:48
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door CKLX
19 september 2021, 23:04:45
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door MOVisser
19 september 2021, 22:57:21
Klein Hertogdom Moresnet in H0 door MOVisser
19 september 2021, 22:54:00
Onderhouds- en Test-bak Eurospoor 2017 door Jan-Peter
19 september 2021, 22:24:08
Omm 44 (Piko 54110) door 44
19 september 2021, 22:23:20
Bahnstrecke 5867 door NS264
19 september 2021, 22:20:51
Is RailCom wel DCC door Klaas Zondervan
19 september 2021, 22:19:13
Modelspoorfabrikanten en hun "fantasiemodellen" door Jeronimos
19 september 2021, 22:16:51
Frans loodsje et cetera door Noordernet
19 september 2021, 21:36:42
Tillig Elite wissel in ballast, kun je stang wisseltongen vervangen? door Henk Veenstra
19 september 2021, 21:35:03
Werkplaats - (Baanplan H0) door martijnhaman
19 september 2021, 21:27:14
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door raymond erdtsieck
19 september 2021, 21:15:59
Modules van Kees Gorter door ca.gorter
19 september 2021, 21:15:51
Tesla op de rails ‘Dramatically more powerful’: world’s first battery-electric f door Jeronimos
19 september 2021, 21:09:25
Mijn zolder in schaal 1:10 met Spoor Z & N door raymond erdtsieck
19 september 2021, 21:04:30
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door chrvdv37402
19 september 2021, 20:53:20
NS 5500 / HSM 700 spoor 0 / 1 door Carel Ruysink
19 september 2021, 20:08:06
Spuiten van Shapeways kap, Motip primer, Vallejo lak: aangetast. Wat gaat er mis door Casey Jones
19 september 2021, 19:17:11
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Floris
19 september 2021, 19:07:13
Overweg in overweg door RikM
19 september 2021, 17:45:23
ESU LokSound, welk model en CV om duur stoomslag aan te passen? door phdirk
19 september 2021, 17:09:47
An der Zonengrenze door GD
19 september 2021, 16:23:54
  

Auteur Topic: Kortsluiting wissel en vaste kruising  (gelezen 2534 keer)

VvKan

  • Offline Offline
  • Berichten: 971
  • Veroniek
Re: Kortsluiting wissel en vaste kruising
« Reactie #30 Gepost op: 24 juli 2021, 20:01:05 »
Kruising en "normaal" exemplaar ?  Je bedoelt gescheiden rijwegen in de kruising.  Dan klopt het hele verhaal en is er niets aan de hand' Maar in dit verhaal is sprake van een "abnormale"kruising, waarbij de kruisende rijwegen niet van elkaar gescheiden zijn.
Remedie:  kruising volledig isoleren van de baan en omschakelen naar gelang nodig van plus - min.  naar  min - plus.  In verband met de gewenste diodeschakeling deze hier dus dubbel uitvoeren.
Dus 2 mogelijkheden: een andere kruising (met gescheiden rijwegen) of zorgen voor ompoling.
VERONIEK
0 0m H0 H0m TT Lenz ABC RailCom SBB BLS FO BVZ

1200blauw

  • Offline Offline
  • Berichten: 1891
  • NS 1968-1982
    • Dit ben ik
Re: Kortsluiting wissel en vaste kruising
« Reactie #31 Gepost op: 24 juli 2021, 20:05:06 »
Aha! Die kruising is dus het probleem, niet een keerlus (die er ook helemaal niet in zit).

Ik snap eigenlijk niet waarom je telkens zegt dat er geen keerlus is. Dat veroorzaakt toch juist het probleem voor die kruising? Ik ben zelf drierailer (ken het keerlusprobleem dus ook niet uit eigen ervaring), maar wel nieuwsgierig. Kun je uitleggen waarom het geen keerlus is? In mijn bescheiden inzicht meen ik ook dat de wissel voor de andere richting een keerlus veroorzaakt toch?

Marijn

  • Grote treintjes monteur
  • Offline Offline
  • Berichten: 1995
    • Jacquelinger Lokalbahn - Nebenbahn in H0
Re: Kortsluiting wissel en vaste kruising
« Reactie #32 Gepost op: 24 juli 2021, 20:13:33 »
Er is ook geen keerlus in de zin dat een trein in tegenovergestelde rijrichting terecht kan komen op het zelfde spoor waar het van vertrok, maar wel een keerlusprobleem in electrische zin, door de kruising.
A positive attitude may not solve all your problems, but it will annoy enough people to make it worth the effort.

VvKan

  • Offline Offline
  • Berichten: 971
  • Veroniek
Re: Kortsluiting wissel en vaste kruising
« Reactie #33 Gepost op: 24 juli 2021, 20:30:42 »
Kun je uitleggen waarom het geen keerlus is?
Als je vanuit het schaduwstation (niet zichtbaar) het rechte spoor pakt, dat volgt, dan kom je terug op het linkse spoor.  Hondenbot dus.  Als je bij de gewraakte kruising naar links gaat en wederom het spoor volgt, kom je ook weer uit op het linkse spoor. Wederom hondenbot.   Er zit dus geen keerlus in, maar alleen een polarisatie probleem van de gebruikte kruising.  Op 2 aangegeven manieren op te lossen, die niks met een keerlus te maken hebben.
VERONIEK
0 0m H0 H0m TT Lenz ABC RailCom SBB BLS FO BVZ

Ferdinand Bogman

  • Offline Offline
  • Berichten: 73
Re: Kortsluiting wissel en vaste kruising
« Reactie #34 Gepost op: 24 juli 2021, 21:01:42 »
Volgens mij is kun je het op twee manieren benoemen: een dubbelsporige keerlus of twee hondenbotten. In Veronieks voorbeeld omzeil je de keerlus door, rechts rijdend, alleen de buitenste lus te nemen. Je rijdt op spoor 1 het schaduwstation uit en op spoor 4 weer in. Dat is het ene hondenbot. Maar als je rechts rijdend, vanuit het schaduwstation komend, over spoor drie het circuit de andere kant op neemt, kom je op spoor 2 terug. Tot zo ver is het nog een hondebot, maar dan kruis je het spoor waarover je net de andere kant op reed. En daarmee ontstaat de behoefte aan een keerlus-schakeling.
« Laatst bewerkt op: 24 juli 2021, 21:05:22 door Ferdinand Bogman »
Parketrijder met voornamelijk jaren 60/70-Fleischmann-spul. Van plan ooit weer een vaste baan te bouwen. Tot die tijd: een soort modules onder de bank

VvKan

  • Offline Offline
  • Berichten: 971
  • Veroniek
Re: Kortsluiting wissel en vaste kruising
« Reactie #35 Gepost op: 24 juli 2021, 21:14:46 »
Het is maar wat je "behoefte aan een keerlus-schakeling" noemt.  In ieder geval is er géén keerlusmodule nodig.  Ik zou het "behoefte aan een polariteits-schakeling" willen noemen.

a/ de kruising met van elkaar geisoleerde rijwegen geeft 0 (nul) probleem omdat plus en min elkaar niet raken.
b/ de kruising zou, indien gewenst, omgepoold kunnen worden aan de hand van de wisselstand of aan de hand van een ingestelde rijweg.  Dat is maar net waar je voor kiest.
Van spoor 1 kom je op spoor 4 uit, via spoor 3 kom je op spoor 2 uit.  Laat spoor 2 en 4 nou net mooi samenkomen !  Met dezelfde polariteit.

Dus vraagsteller:  make up your mind, een andere kruising of de bestaande kruising isoleren en naar eigen voorkeur ompolen.  Hoe simpel kan het zijn (moeilijker op heel veel manieren).
« Laatst bewerkt op: 24 juli 2021, 21:26:37 door VvKan. Reden: toevoeging »
VERONIEK
0 0m H0 H0m TT Lenz ABC RailCom SBB BLS FO BVZ

Ferdinand Bogman

  • Offline Offline
  • Berichten: 73
Re: Kortsluiting wissel en vaste kruising
« Reactie #36 Gepost op: 24 juli 2021, 21:42:39 »
Precies,

Daarom gebruik ik ook "keerlus-schakeling" en niet "-module". Maar zijn we het er allemaal over eens dat het rondje kruising - spoor 3 - spoor 2 - kruising, elektrisch een keerlus vormt?

Ik heb er geen ervaring mee, maar kan een keerlus-module hier niet de oplossing zijn? Die zorgt dan voor de ompoling van de kruising. Ik weet alleen niet waar je dan de meldsecties moet plaatsen. Of werkt kortsluitdetectie op de overgangen spoor 3 - kruising en spoor 2 - kruising?
Parketrijder met voornamelijk jaren 60/70-Fleischmann-spul. Van plan ooit weer een vaste baan te bouwen. Tot die tijd: een soort modules onder de bank

VvKan

  • Offline Offline
  • Berichten: 971
  • Veroniek
Re: Kortsluiting wissel en vaste kruising
« Reactie #37 Gepost op: 24 juli 2021, 21:46:56 »
Helemaal mee ONeens.  Treinen keren niet in tegengestelde richting op hetzelfde spoor terug.  Er is alleen een polariteitsprobleem, heeft niets met welke gedachte dan ook aan een keerlus te maken.
VERONIEK
0 0m H0 H0m TT Lenz ABC RailCom SBB BLS FO BVZ

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 21414
    • Pagina van klaas
Re: Kortsluiting wissel en vaste kruising
« Reactie #38 Gepost op: 24 juli 2021, 21:47:27 »
Het keerlusprobleem ontstaat door de aanwezigheid van een niet-gescheiden kruising.

Samenvattend zijn er 3 mogelijke oplossingen:

1. de parallelle sporen gelijk polen en keerlusmodules toevoegen.

2. de polariteit van de kruising meeschakelen met de stand van de wissels.

3. een kruising toepassen met elektrisch gescheiden sporen.

Bij de laatste oplossing is de vraag of zo'n kruising bestaat met dezelfde geometrie en hetzelfde spoorstaafprofiel.

VvKan

  • Offline Offline
  • Berichten: 971
  • Veroniek
Re: Kortsluiting wissel en vaste kruising
« Reactie #39 Gepost op: 24 juli 2021, 21:53:10 »
Welke keerlus ?
VERONIEK
0 0m H0 H0m TT Lenz ABC RailCom SBB BLS FO BVZ

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 21414
    • Pagina van klaas
Re: Kortsluiting wissel en vaste kruising
« Reactie #40 Gepost op: 24 juli 2021, 21:58:55 »
Hou toch eens op met dat gezeur over die keerlus. Er ontstaat een polariteitsprobleem dat gelijkaardig is aan een keerlusprobleem. Zo beter verwoord?

Om de laatste vraag van Ferdinand te beantwoorden: Je kunt inderdaad de kruising ompolen met een keerlusmodule. Je moet dan wel een type gebruiken dat werkt op basis van kortsluitdetectie. Dat is in deze situatie het eenvoudigst.

DBCargo

  • Offline Offline
  • Berichten: 112
Re: Kortsluiting wissel en vaste kruising
« Reactie #41 Gepost op: 24 juli 2021, 22:05:29 »
Het is allemaal niet zo moeilijk.

Hier een schets ter verduidelijking, een versimpeling van het sporenplan van de TS.



Keer-lus.

VvKan

  • Offline Offline
  • Berichten: 971
  • Veroniek
Re: Kortsluiting wissel en vaste kruising
« Reactie #42 Gepost op: 24 juli 2021, 22:07:35 »
DBCargo:  spoor bijster ?  Kijk nog eens goed naar het sporenplan !
VERONIEK
0 0m H0 H0m TT Lenz ABC RailCom SBB BLS FO BVZ

Ferdinand Bogman

  • Offline Offline
  • Berichten: 73
Re: Kortsluiting wissel en vaste kruising
« Reactie #43 Gepost op: 24 juli 2021, 22:09:51 »
Helemaal mee ONeens.  Treinen keren niet in tegengestelde richting op hetzelfde spoor terug.  Er is alleen een polariteitsprobleem, heeft niets met welke gedachte dan ook aan een keerlus te maken.

Treinen keren wel in tegengestelde richting over hetzelfde spoor terug. In het plaatje van DBCargo is het wissel één helft van de kruising.
Parketrijder met voornamelijk jaren 60/70-Fleischmann-spul. Van plan ooit weer een vaste baan te bouwen. Tot die tijd: een soort modules onder de bank

VvKan

  • Offline Offline
  • Berichten: 971
  • Veroniek
Re: Kortsluiting wissel en vaste kruising
« Reactie #44 Gepost op: 24 juli 2021, 22:15:13 »
Hou toch eens op met dat gezeur over die keerlus. Er ontstaat een polariteitsprobleem dat gelijkaardig is aan een keerlusprobleem. Zo beter verwoord?
Helemaal mee eens Klaas:  hou toch eens op met dat gezeur over die keerlus.  Want die is er niet.
En beter verwoord ?   In mijn ogen niet.  Een keerlusprobleem is bij 2-rail een polariteitsprobleem.   Wat jij nu doet is de zaak omkeren:  een polariteitsprobleem is "gelijkaardig" aan een keerlusprobleem.   Niet zo logisch, zeker niet volgens de logica.
Wat jij hier zegt is, dat de polarisatie van een punt-of hartstuk van een wissel gelijkaardig is aan een keerlusprobleem.

Oftewel:  een keerlusprobleem is een polariteitsprobleem, maar een polariteitsprobleem kan op vele manieren ontstaan, waarvan ééntje van die velen het keerlusprobleem is.  Dat is logica.
VERONIEK
0 0m H0 H0m TT Lenz ABC RailCom SBB BLS FO BVZ