Vraag en antwoord > Modeltreinproblemen en -vragen

Modeltreinverzameling en waterschade

<< < (2/4) > >>

Rondje_HO:
Volgens mij had een van de medeforummers hier ook al eens een flinke waterschade aan zijn verzameling  :(  Ik zal eens kijken of ik wat kan vinden ...



Edit: dat was Robin/Bosje77:  https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=44238.msg3221782811#msg3221782811   :-\

En hier staat ook nog iets over schade en verzekeringen en zo:  https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=73304.0



ArjanB:
 
Ik denk dat je gewoon je “case” moet maken.

1) zoek uit wat een model gemiddeld doet met doosje en in de toestand van je locomotief, wagons etc.

2) van alle beschadigde items 1 of 2 voorbeelden uitprinten of opslaan.

3) uitzoeken wat dezelfde items doen zonder doosje.

4)de zelfde items weer 1of 2 voorbeelden uitprinten of opslaan.

5) waarde verschil van 1 en 3 is je claim.

Wellicht een hoop werk maar hoe beter je de claim presenteerd  en documenteert hoe groter de kans is dat je wat terug krijgt. Doe er dan nog wat “administratie” kosten bij voor de moeite. Bronnen kunnen winkels, eBay, marktplaats etc zijn.

Onder het motto niet geschoten is altijd mis en misschien krijg je niet alles terug maar iets is beter dan niets.

Succes

Arjan

denobis:
Er worden vaak ovp's leeg aangeboden op diverse sites.
Gemiddeld word er 15 e voor gevraagd .
Dus zou je dat kunnen claimen bovenop de schade aan je modellen.
Verder is het gebruikelijk dat verzekeringen het eigen werk (bv het reinigen en repareren van je modellen ) ook uitbetalen.
Gangbaar tarief daarvoor is 15 e per uur.
Ik had waterschade door gesprongen waterleiding en de verzekering heeft en de materialen (verf behang laminaat etc) en de eigen arbeids uren netjes betaald.
De inschatting van de uren doe je dan wel samen met een expert van de verzekering.
En dan nog een tip : er is een speciale ontvochtigings spray op de markt voor electronica en electromotoren etc van scotch (spuitbus nr 1605 ) die gebruiken wij ook in de food industrie (uiteraard in de werkplaats van wege enige giftigheid ) om
nat geworden motoren etc te reinigen.
Zie: https://www.techniekwebshop.nl/3m-mmm-spray-spuitbus-scotch-transp-spray-ontvochtigingsmiddel-7000061453-3m-scotch-spray-uitvoering-spuitbus-soort-spray-ontvochtigingsmiddel-functie-ontvochtiging.html

Ronaldk:
hoi,


--- Citaat van: Dirk op 22 juli 2021, 18:18:56 ---Ik denk dat de verzekering toch anders de waarde inschat, Voor die mensen is de verpakking een kartonnen doos van 0 of generlei waarde.

--- Einde van citaat ---

Ligt helemaal aan de expert van de verzekering. En hoe de documentatie bij de collectie is.  Het is hoe het behandeld gaat worden. Als "verzameling" of als "speelgoed". Je kan heel goed aangeven wat de waarde is met doos en wat de waarde zonder doos is. Alleen je zal zelf ook wat werk in moeten steken. Dat is al aangegeven.

Groet Ronald.

Ronald Halma:
En die waarde had eigenlijk vooraf bepaald moeten worden. Bij sommige inboedelverzekeringen kun je een verzameling laten opnemen tot bv 15.000 euro als die dan ook gedocumenteerd aangeleverd wordt.

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

[*] Vorige pagina

Naar de volledige versie