Vraag en antwoord > Modeltreinproblemen en -vragen

Modeltreinverzameling en waterschade

<< < (3/4) > >>

Benelux795:
Nou ben ik toch benieuwd... Enige tijd geleden sprak ik iemand die had een groot aantal modeltreinen; hij had een baan en bewaarde deze modellen in een aparte schuur/werkplaats. Hier is helaas ingebroken; groot aantal modellen is meegenomen. Van de verzekering kreeg hij toen te horen dat verzamelingen in de meeste polissen specifiek zijn gedefinieerd; zeg maar sieraden, kunst, audio, etc. De meeste noemen geen modeltreinen; deze zouden dus niet uitgesloten zijn van een standaard inboedel verzekering. Maar! De meeste inboedel verzekeringen gelden alleen voor ruimten is die vast zijn verbonden met en toegankelijk zijn vanuit het huis. De schuur was dit niet en is er dus niets uitgekeerd. Conclusie: als de treinen in huis worden bewaard, valt dit ongeacht de grootte van de verzameling onder de meeste inboedelverzekeringen.. ? Kan iemand dit bevestigen?   ???

Uiteraard moet je dan nog steeds met documentatie kunnen aantonen 'wat' de verzameling eerder was.

Ronaldk:
hoi,


--- Citaat van: Benelux795 op 23 juli 2021, 11:31:43 ---Conclusie: als de treinen in huis worden bewaard, valt dit ongeacht de grootte van de verzameling onder de meeste inboedelverzekeringen.. ? Kan iemand dit bevestigen?   ???

--- Einde van citaat ---

Denk dat je een bericht / telefoontje naar je eigen verzekeraar hierin het beste advies is. Wat wel en niet onder bepaalde verzekering valt is geheel aan de verzekeraar.

Groet Ronald.

spoorzeven:
Advies van Ronald is juist. Ik heb, na contact met de verzekering, het modelspoor bijverzekerd.

Donaldus:
Mijn modeltreinverzameling is met name genoemd in de polis van de inboedelverzekering bij vermeld. Aan een goede inventarisatie ben ik nooit toegekomen, maar dat zal ik de komende weken gaan opstellen. Bij waterschade is (gelukkig) duidelijk om welke modellen het gaat. Bij brand of diefstal ligt dat moeilijker. Ik zal vragen aan de verzekeraar of een inventarislijst volstaat, of dat er ook foto's bij moeten. Ik vrees het laatste, want dat gaat echt een behoorlijke klus worden. Maar ik heb alle tijd als gepensioneerde. Dat scheelt.

Dank zover voor alle tips. Ik zal jullie in dit draadje op de hoogte houden van het verloop. Dat kan ook voor anderen leerzaam zijn, denk ik.

Don Arnoldus

Olav:
Ander advies. Al mijn loks en wagens, behalve die op de baan staan, zitten in de ovp en in plastic kratten met een goede deksel. Juist om waterschade van boven en beneden te vermijden. Overigens staand water zal nooit hoog genoeg zijn omdat de trap lager ligt. Tenzij het natuurlijk een overstroming is ala Limburg en Duitsland. Daar is geen kruit tegen gewassen

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

[*] Vorige pagina

Naar de volledige versie