Doel:€250.00
Donaties:€85.00

Per saldo:€-165.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 31-07-2021
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Nieuws over oud spul in Colombia door Joost O
Vandaag om 03:21:25
Mehano G2000 frontverlichting door Chris
Vandaag om 02:36:25
LS Models / Models World 2021 door Marcel112
Vandaag om 02:34:44
Reparatie Fleischmann stoom locomotieven door AndrevdG
Vandaag om 02:03:40
Nieuwe generatie spoorseinen NL door Zaandam-Zuid
Vandaag om 00:35:32
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Dwergsein
Vandaag om 00:18:10
N-Spoor: DMV-modules met industrie en draai-rolbrug (en andere knutsels). door Jerome
Vandaag om 00:01:53
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door clickmaniac
01 augustus 2021, 23:40:51
Wat is de vereiste minimum boogstraal bij spoorwegen oor 160km/h ? door Klaas Zondervan
01 augustus 2021, 23:28:58
Driemaster in ‘t veen - NS 2900 in h0 door Beached
01 augustus 2021, 23:13:08
Een secundair lijntje in de Puy de Dome en de (Haute) Loire anno 1968 door Frans Peeters
01 augustus 2021, 23:00:55
DJH NS 5000, de grote verbouwing door MathynK
01 augustus 2021, 22:49:48
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door NS264
01 augustus 2021, 22:31:10
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door HuubvG
01 augustus 2021, 22:19:31
Nu te koop: pantograaf type BBC en type Metropolitan Vickers (schaal H0) door EFM
01 augustus 2021, 22:06:19
Asse-Bad - Assche-les-Bains door AndrevdG
01 augustus 2021, 21:59:19
Oude tijden, nieuwe tijden, Duitsland 2e wereldoorlog door GORILLUS
01 augustus 2021, 21:50:25
Uit en Thuis, de bouw door Huup
01 augustus 2021, 21:42:40
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
01 augustus 2021, 21:35:35
Harzwald Hafen Bahn door NS264
01 augustus 2021, 21:32:50
Bouw van mijn messing NS 604 Spoor-0 door Hendrik Jan
01 augustus 2021, 21:20:46
Spoorballast grind NS tijdperk 3 door Klaas Zondervan
01 augustus 2021, 21:13:42
Koperdieven slopen in Niederau (DE) gestalde elektrische locomotieven! door mDDM
01 augustus 2021, 21:07:23
Baan in Los Angeles door AndrevdG
01 augustus 2021, 20:53:54
Zelf bouwen. door wpinkhof
01 augustus 2021, 20:23:07
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Floris
01 augustus 2021, 19:30:20
"Bij nader omzien", een Nederlands spoorwegfotoarchief door Christoph
01 augustus 2021, 18:39:25
The revival of "The Shop"! door Ronald Halma
01 augustus 2021, 18:39:04
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
01 augustus 2021, 18:32:52
Vragen over de rolbrug bij werkplaats Neustrelitz door basjuh1981
01 augustus 2021, 18:28:31
  

Auteur Topic: Super HSL China  (gelezen 1170 keer)

008200

  • Offline Offline
  • Berichten: 481
Super HSL China
« Gepost op: 21 juli 2021, 11:59:20 »

Duoblock

  • Offline Offline
  • Berichten: 50
Re: Super HSL China
« Reactie #1 Gepost op: 21 juli 2021, 13:29:03 »
Daar kan het wel dus...

Benrail

  • Offline Offline
  • Berichten: 835
Re: Super HSL China
« Reactie #2 Gepost op: 21 juli 2021, 13:35:22 »
Dat wel, veel andere dingen die wij als normaal beschouwen kunnen daar juist niet   :-X
Groet van Ben

Rondje_HO

  • Offline Offline
  • Berichten: 7396
Re: Super HSL China
« Reactie #3 Gepost op: 21 juli 2021, 13:38:12 »
Het kan hier ook wel, alleen het schijnt niet rendabel te zijn. Te korte afstanden en te weinig ruimte. Bovendien kijken ze in China iets anders tegen bezwaren van omwonenden en het milieu, en over wat extra energieopwekking doen ze ook niet moeilijk  :P

ANDREUS

  • Offline Offline
  • Berichten: 308
Re: Super HSL China
« Reactie #4 Gepost op: 21 juli 2021, 16:11:45 »


Hoe zou dat gaan in zo'n trein met een pacemaker, zou deze daardoor van slag kunnen zijn?

ANDREAS

Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 254
Re: Super HSL China
« Reactie #5 Gepost op: 21 juli 2021, 16:16:40 »

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 3430
Re: Super HSL China
« Reactie #6 Gepost op: 21 juli 2021, 16:49:13 »
Het kan hier ook wel, alleen het schijnt niet rendabel te zijn. Te korte afstanden en te weinig ruimte. Bovendien kijken ze in China iets anders tegen bezwaren van omwonenden en het milieu, en over wat extra energieopwekking doen ze ook niet moeilijk  :P
Het land is ook wel een enorm stuk groter, veel grotere reisafstanden en veel meer ruimte om aan te leggen.

Hier in Nederland zou je nooit op snelheid komen voordat je een volgend station dan al bereikt hebt en waar wil je dat kwijt in ons dichtbevolkte landschap...

bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 1561
Re: Super HSL China
« Reactie #7 Gepost op: 21 juli 2021, 16:59:51 »
Hoe zou dat gaan in zo'n trein met een pacemaker, zou deze daardoor van slag kunnen zijn?
Nee, Ik meen van niet. De trein tilt zich zelf omhoog met elektromagneten die aan de onderkanten zitten. De afstand hier tussen is erg klein. Daarom kunnen deze magneten relatief zwak en relatief ver verwijderd zijn van passagiers ten opzichte van de Japanse magneet zweeftrein. De relatie tussen afstand en sterkte van het magnetisch veld bedraagt een factor 4 ofzo  ???. Dus hoe dichter je magneten bij je spoelen of magnetische oppervlaktes zitten, hoe minder vermogen je nodig heb om jezelf op te kunnen tillen.

Die Japanse werkt met een ander levitiatie principe en gebruikt permanente elektromagneten van supergeleidend materiaal. Deze wekken een magnetisch veld op die je door de hele trein kan meten. Dit veld moet namelijk de spoelen kunnen bereiken in de wanden van de U-vormige baan waartussen de trein rijdt en zweeft. Wanneer de trein rijdt, wekken zijn magneten een tegen EM veld op in de spoelen van de baan. Dit opgewekte veld tilt dan het het magnetische veld van de trein en daarmee de trein zelf op. Hij gaat ook pas zweven als hij hard genoeg rijdt. Deze manier van zweven is ook van nature stabiel. De transrapid daarentegen stuurt zijn elektromagneten aktief aan met een terugkoppelingmechanisme. En dit gebeurt, ik dacht uit m'n hoofd, ergens tussen 100.000x en 250.000x per seconde.

Als je een pacemaker heb, kan je beter niet in de Japanner stappen. De Chinese moet wel kunnen. Maar ovb. Ik moet me nog inlezen over de techniek van deze. Hij lijkt namelijk hetzelfde te werken als de transrapid als ik zo kijk.

Mvg,

Bas

Piet Groot

  • Offline Offline
  • Berichten: 356
Re: Super HSL China
« Reactie #8 Gepost op: 21 juli 2021, 17:29:56 »
Uit ervaring weet ik dat de Transrapid op die korte baan in het Emsland heel snel en rustig op snelheid kwam, met een kruissnelheid van 450 km/uur, afgelezen in de passagiersruimte op een lineaire snelheidsmeter.
Dat was in de eerste week dat ze in de Transrapid passagiers mochten meenemen.

Het was alleen dom dat ze de neus van de Transrapid lichtgroen hadden gespoten; na een rondje net boven boomhoogte kon je aan de donkerrode strepen op de neus zien hoeveel vogels ze geraakt hadden.

De Fransen hadden hier beter over nagedacht, hun veel langzamere TGV heeft niet voor niets een donkerrode kleur!
« Laatst bewerkt op: 21 juli 2021, 17:52:54 door Piet Groot »

bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 1561
Re: Super HSL China
« Reactie #9 Gepost op: 21 juli 2021, 17:52:42 »
Volgens mij kon de transrapid ook niet veel sneller dan dat omdat de lineaire inductie motor of LIM (de spoelen in de baan) de levitatie magneten zou verstoren. Het is zo dat de LIM met een magnetisch veld duwt en trekt aan de magnetischevelden van de levitiatiemagneten van de trein. De LIM zou door te hard duwen en trekken de zweefwerking kunnen verstoren en dit is de bottleneck van de maximum snelheid en misschien ook op het acceleren en afremmen.

Maar waarschijnlijk doen ze vanwege het comfort niet optrekken of remmen met maximale kracht  :P

Mvg,

Bas

EDIT: volgens wiki zou die 550km/u moeten kunnen, toch wel aardig snel  ;D
« Laatst bewerkt op: 21 juli 2021, 17:58:07 door bask185 »

Jeronimos

  • Offline Offline
  • Berichten: 7712
Re: Super HSL China
« Reactie #10 Gepost op: 22 juli 2021, 11:31:33 »
@ Piet,

De eerste TGV Sud Est was oranje, De Atlantique was grijs blauw, daarna kwamen andere kleuren, maar rood niet (volgens mij). Wel de Thalys was rood.
De opvolger is wel rood en rijdt o.a in Italië de AGV Italo
https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Bestand:AGV_.italo_Napoli_side_view.JPG

@bask , OK Bas  ;) ,

De Transrapid rijdt nog steeds hè. Tussen Shanghai en vliegveld Pudong. Dus vermoedelijk is deze snellere een doorontwikkeling daarvan.

Misschien leuk weetje: https://www.dvhn.nl/groningen/stad/Duitsland-haalt-magneetbaan-uit-de-mottenballen-25378592.html
« Laatst bewerkt op: 22 juli 2021, 11:39:06 door Jeronimos »
Jeroen

bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 1561
Re: Super HSL China
« Reactie #11 Gepost op: 22 juli 2021, 11:34:08 »
Bas*

Ook een leuk weetje is dat de maximum snelheid van dat lijntje niet behaald kan worden vanwege de korte lengte. De trein is daar volgens mij continu aan het optrekken of afremmen  ;D

Mvg,

Bas

Jeronimos

  • Offline Offline
  • Berichten: 7712
Re: Super HSL China
« Reactie #12 Gepost op: 22 juli 2021, 11:42:51 »
Niet volgens wiki: https://de.wikipedia.org/wiki/Transrapid_Shanghai

Citaat
Fahrzeit, Fahrkosten, Auslastung[Bearbeiten | Quelltext bearbeiten][/size]Der Transrapid – in China Shanghai Maglev Train (SMT) bzw. Cixuanfulieche (chinesisch 磁悬浮列车) genannt – benötigt für die 30 km lange Strecke 7 Minuten und 18 Sekunden. Nach 3½ Minuten (zurückgelegte Strecke: 12,5 km) ist die Betriebshöchstgeschwindigkeit von 430 km/h erreicht. Sie wird für 50 Sekunden gehalten, bevor die Verzögerungsphase (wiederum 12,5 km) beginnt. Die Durchschnittsgeschwindigkeit auf dieser Strecke beträgt 247 km/h. Mittlerweile verkehrt die Mehrzahl der Fahrten (47 von 59 pro Tag und Richtung) nur noch mit einer reduzierten Höchstgeschwindigkeit von 300 km/h,[1] wodurch sich die Fahrzeit auf ca. 8 Minuten und 10 Sekunden erhöht. Die Höchstgeschwindigkeit von 430 km/h (Stand: August 2013) wird nur morgens und nachmittags in jeweils rund 45 Minuten langen Zeitfenstern erreicht.[1]
Jeroen

Dpc Fo

  • Offline Offline
  • Berichten: 1366
    • Mijn fotosite
Re: Super HSL China
« Reactie #13 Gepost op: 22 juli 2021, 12:20:32 »
Het lijkt me vooral interessant om deze trein 10 wagons te zien slepen (zie commentaar aan het eind in het filmpje uit de link van de openingspost).....
Zonder dwarsliggers geen spoorlijn

Groeten, Carlo

Bor de Wolf

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 5
Re: Super HSL China
« Reactie #14 Gepost op: 22 juli 2021, 12:26:35 »
Fascinerend onderwerp, zulke snelle treinen. Ik kwam er bij het dikke mannetje een actueel boek over tegen: https://www.bol.com/nl/nl/p/magneetzweeftreinen/9300000027440983/?suggestionType=featured_product

Bor