Doel:€250.00
Donaties:€160.00

Per saldo:€-90.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 07-10-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Witmoosdorf door Biessendorf
Vandaag om 11:42:54
19 Toen door Willem1951
Vandaag om 11:42:13
Kleur achtergrond door Biessendorf
Vandaag om 11:39:18
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door wob
Vandaag om 11:32:24
241P SNCF, messing schaal-0, Benoit Semblat door FritsT
Vandaag om 11:30:26
Les Billards du Vivarais door Hans1963
Vandaag om 11:25:33
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
Vandaag om 11:24:49
US diorama in H0 door MaraNCS
Vandaag om 10:57:47
Treinenmuziek door maartenvdb
Vandaag om 10:46:09
Polderbaan(tje) 0,3m2 door GD
Vandaag om 10:39:42
Mini baantje `` De visafslag`` door Ben
Vandaag om 10:34:49
Rondom Charlois door spoorzeven
Vandaag om 10:18:39
Raadplaatje door eemstede
Vandaag om 10:06:06
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 09:05:52
Snelheid regelen decoder 611573 door Ben
Vandaag om 07:06:25
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Reeks77
12 October 2024, 23:18:23
Onderstation Vlissingen door WimM
12 October 2024, 23:13:56
Micro Motor inbouwen in Fleischmann BR80 Tandrad (Groene Carl) door Ferdinand Bogman
12 October 2024, 23:11:28
Einde Koemo ballast ??? Update: weer online door Bert55
12 October 2024, 22:50:48
13 oktober open dag Gooische Spoor Groep door Seinhuis
12 October 2024, 22:22:23
Open dag MSG ‘s Hertogenbosch door Peter.v.L
12 October 2024, 22:10:46
Een tram voor de kikker door Rob Ellerman
12 October 2024, 21:47:14
Schip vaart tegen spoorbrug bij Alphen aan den Rijn, nog uren geen treinverkeer door R.C.Grootveld
12 October 2024, 21:21:10
Hoe de wagenbakken los te maken van Roco Abteilwagens? door grossraumwagen
12 October 2024, 21:14:27
Vier maanden geen treinen tussen Goes en Vlissingen in 2029 door Huup
12 October 2024, 21:13:17
NS 4300 (in spoor 0) door FritsT
12 October 2024, 18:27:16
MODELSPOOR 2024 by MTD - 19 & 20 oktober 2024 in Edegem (B) door Frans Peeters
12 October 2024, 18:23:44
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door VulcanRaven
12 October 2024, 18:10:54
Klimspiraal met 3 sporen, hoe te bereken met Excel door MOVisser
12 October 2024, 18:08:57
Nieuwe baan, nu nog zonder naam... door Paulus1201
12 October 2024, 18:03:02
  

Auteur Topic: Hoe ziet de ultieme handregelaar er uit?  (gelezen 22862 keer)

AP3737

  • Offline Offline
  • Berichten: 184
Re: Hoe ziet de ultieme handregelaar er uit?
« Reactie #135 Gepost op: 29 August 2024, 09:07:12 »
Hi Bas

Als je een markt wil voor je handregelaars, dan zou een verbeterde FRED interessant kunnen zijn. De verbetering zou dan o.a. kunnen bestaan uit meer functies, betere visuele feedback of functies zijn in of uitgeschakeld, en beveiliging dat DCC adressen niet dubber worden gebruikt.

Je moet je handregelaar dan wel zo maken dat compatibel met de oude is.

Groet,Aiko

bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 4452
Re: Hoe ziet de ultieme handregelaar er uit?
« Reactie #136 Gepost op: 29 August 2024, 10:22:23 »
Dan heb ik een vraag. En die moet je misschien ff doorspelen naar je club.

Een nieuwe Fred met USB is geen biggie. Maar hoeveel functies wil je precies aansturen. DCC gaat tot F68.

In de praktijk gebruiken mensen niet zoveel functies, met name bij het handrijden. Ik denk dat je met 10 functies, dus 10 knopjes en 10 ledjes voor feedback wel klaar bent.
Naas licht heb je dan hoofdgeluid, toeter hoog, toeter laag, telex voor, telex achter, verlichting achter uit, rangeerstand. Dat zijn er 8, heb je er nog 2 over.

Maar soms zijn mensen geinteresseerd in de hogere nummers. Als je rangeerstand onder F15 zit bijvoorbeeld.

Bij die rode regelaar kan je daarom per adres de functies customizen via de GUI. Als jij niet meer dan F0, F1, F2, F25 en F28 wilt kunnen doen, dan kan dat.
En stealen en dispatch only mode kan je ook uit of aanzetten.

Dat zou ook voor een Fred kunnen zijn. Dan geef ik een fred een lijst van laten we zeggen 10 loks. Die je kan dan op voorhand configureren met adressen zoals mensen dat nu doen.  En een optionele functie mapping kan dan ook bestaan.
OF wil je dan gewoon F1 t/m F10? en klaar
Wil je dan een encoder of potmeter knop?
Moet de potmeter 2 kanten op kunnen met een middenstand? Of wil je een losse richting schakelaar.
En als je een encoder heb, wil je dan kunnen wisselen door op de knop te drukken of hier ook een losse richting schakelaar.
Of.. een schuif potmeter?
Of 2 schuifpotmeters voor rem en gas?
Hoe wil je van adres wisselen als je er meer dan 1 heb? Wil je zo'n 10 pos rotary switch zodat je geen display nodig heb?
Wil je met 2 knopjes kunnen shiften tussen adressen? Dan komt er een display op die dan 0-9 kan tonen.
Wil je een aparte toggle switch voor de fluit?
Wil je dip switches om on the fly instellingen aan of uit te kuinnen zetten? Dus slot stelen, dispatchen etc. kan je dan aan of uit zetten.
Wil je functies kunnen aanpassen in de regelaar dat je in een instelbare tijd schakelen, of dat ze toggelen met het knopje of dat ze aanblijven zolang jij de knop indegrukt houdt?
Wil je een speciale ontkoppel routine in de regelaar hebben zoals de roco sik in zijn decoder heeft? (dit kwam tot me terwijl ik aan het tikken was  ::) )

Ik zat zelf meer te denken aan een basis print met soldeer pads en een board-2-board connector. De basis print heeft dan zelf USB en Loconet maar alles omtrent knoppen mag je er dan zelf aan zetten. Met een GUI kan je dan dat ding zelf inregelen en dan kan je kiezen wat je wilt dat hij doet. Potmeter, encoder, losse richting schakelaar etc. Je kan dan je Fred maken zoals jij dat wilt.

Via de board 2 board connector, kan je dan een 2e print er op zetten die je evt zelf kan maken. Dan kan je op die print al je knoppen en leds solderen. Sterker nog. De schakelpaneel controller die ik al gemaakt heb....

... zou gewoon een prima throttle kunnen fungeren.

Mvg,

Bas
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

AP3737

  • Offline Offline
  • Berichten: 184
Re: Hoe ziet de ultieme handregelaar er uit?
« Reactie #137 Gepost op: 29 August 2024, 10:56:41 »
Hi Bas

Oei, opeens veel vragen. Ik kan er een paar beantwoorden, maar niet alle. Misschien dat je ergens voor FREMO leden een enquête kan plaatsen?

Ik hoor de wens om te kunnen zien of een functie is in of uitgeschakeld, vooral in combinatie met de rangeerstand. (Vaak F4, maar niet altijd). Soms staat die per ongeluk ingeschakeld, en vraagt men zich af waarom de trein vandaag zo langzaam rijdt.

De wens om veel functies te kunnen bedienen, is vooral bij sounddecoders. Die hebben allerlei geluiden, en die wil men dan ook graag allemaal proberen. Vergeet niet dat er leden zijn die thuis geen (ruimte voor een) baan hebben, dus uitkijken naar rijavonden om een nieuwe lok helemaal te kunnen testen.

Mij lijkt in eerste instantie 28 of 32 functies voldoende, maar waarom niet meteen alle 68? Natuurlijk wil niemand 68 drukknoppen, maar als je 10 knopjes hebt (0..9) plus één extra (voor het kiezen welk tiental) dan zou het goed moeten werken.

Als ik het zelf zou ontwerpen, zou ik bij een bedrade variant meteen een klein display erop zetten, om allerlei visuele terugmelding te geven.

My 2 Cents
Aiko

bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 4452
Re: Hoe ziet de ultieme handregelaar er uit?
« Reactie #138 Gepost op: 29 August 2024, 11:34:33 »
Citaat
maar waarom niet meteen alle 68
Geen levende ziel zal ooit de 20 paseeren. In mijn centrale code kwam het uit in code om tot niet hoger dan F32 te gaan. Dus ik heb daar de grens getrokken. Ik vertik het sws. Loconet zelf gaat trouwns vzik tot F28. Dit is is wat ik werkend heb kunnen krijgen.

Een OLEDje kan ook maar dan verschuift de vraag. Hoe will je scherm indelen. Met 128x64 pixels kan ik 16*8 characters kwijt.
Ik kon ff snel dit bedenken als optie.
scherm indeling mogelijkheid
                            richting pijl
                        speed  |
F1 O   F 9     F17 O   < S S S >
F2 O   F10     F18     L :   O N    ->> light ON or OFF     
F3 O   F11     F19     S T : N S    ->> S T = State, N S = no slot, O K = OK
F4     F12     F20
F5     F13 O   F21                  // moeten we echt F25 F28 nog? er is ruimte maar ik geloof niet
F6     F14     F22
F7     F15     F23 O
F8 X   F16     F24     G R :   1   ->> functie groep, 1-3 voor 1-8, 9-16, 17-24 zie onder   

wil je x of O voor aan? of iets anders?

Opties omtrent bediening. Een keypad:
1 2 3
4 5 6
7 8 9
* 0 #

Optie 1 functie bedien je door nummer in te tikken op een keypad.
Dit togglet de functie na afmaken getal.
* is annuleren
# is sneller toggelen (als je nummer nog aan het maken ben) of toggelen na functie gekozen is.

Optie 2
  cijfers 1-8 bedienen 1-8 of 9-16 of 17-24
  afhankelijk van welke functie groep is geselecteerd.
  Functie groep kies, je met * en/of #

Optie 3, keypad vervangen door minstens 9 tactile schakelkaars.
    net als bij optie 2, heb je 8 schakelaars voor 8 functies
    En nog 1 of 2 knopjes om van functie groepen te wisselen


Mvg,

Bas
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 4452
Re: Hoe ziet de ultieme handregelaar er uit?
« Reactie #139 Gepost op: 01 September 2024, 21:52:07 »
De Throttle Fx is nearing completion.

Ik heb toegevoegd dat je met LNCV programmeren een uniek throttle ID kan toevoegen. Omtrent werking heb je daar niks aan, maar dit ID kan je zien op bijvoorbeeld de JMRI slot monitor en later ook op mijn dispatcher die ik nu een schermpje moet geven  ::). Ik heb vandaag dus die JMRI software gedownload en uitgeprobeerd. En het is wel nice want terwijl de DR5000 verbonden is, kan die tool 'mee verbinden' en die houdt voor je een lijstje bij met alle slots en adressen en functies en snelheden.

Je ziet hier menig scherm. Links onderin heb ik via de DR5000 tool en LNCV programmering de waarde 52 (dat is 0x34 in hexadecimaal) geprogrammeerd. In de JMRI tool zie ik dat terugkomen. Ik kan dus zien, dat een adres niet alleen in gebruik is, maar ook door welke handregelaar. En als iedereen zijn eigen regelaar met eigen nummertje heeft.... well big brother may be watching you ;).

En ik kan via de JMRI tool ook het slot weer vrijgeven. In essentie schakel je dan op afstand de throttle uit. Als big brother ziet dat je er een potje van maakt, kan die ingrijpen. Je kan ook aan de LED van de throttle zien dat dit het geval is.



Het 'resumen' van een adres gaat goed. Als ik de DR5000 uit heb gezet en ik zet hem weer aan dan moet elke laatste throttle een adres verkrijgen via een nieuwe dispatch (dus mensen drukken op knopjes). Deze throttles zullen nooit en tenimmer een adres 'stealen' waardoor het fysiek (is software fysiek?) onmogelijk is gemaakt dat 2 van deze kleine blauwe kastjes dezelfde trein kunnen bedienen. There will no conflict of addresses  :police:

Dat betekent als jij bij Fremo of bij die toko van Aiko je throttle in de baan plugt, dat je toch eerst even een babbeltje moet maken met diegene die jou een adresje kan geven. Dus in tegenstelling tot de Fred kan jij niet stiekem eventjes je handregelaar in pluggen om iemand even dwars te gaan liggen  :-X.

Maar als jij je adres eenmaal heb, en de centrale valt niet uit dan kan jij gewoon je regelaar uit pluggen en elders inpluggen en dan blijft hij gewoon laatst geselecteerde trein aansturen. (y)

Ik heb in de werking nog een aanpassing gedaan aan de noodstop. Ik had die eerst onder de 'receive' adres knop gebracht (korte druk) maar dat is natuurlijk onzin.
Nu is het zo dat als je aan het rijden bent en je wissel van richting, dat er eerst wordt genoodstopt. Pas als jij je regelaar terug draait naar 0, wordt dit opgeheven en dan mag je weer van richting wisselen en/of rijden. Dit is niet anders als een draaiknop op een mobile of central station.

Ik hoef nu nog 2 dingen te doen. Het gedrag van het ledje in orde maken (als in dat ding moet bij normaal gebruik niet kapot irritant knipperen). En ik moet opzoek naar een bereik aan vrije "device ID's" voor LNCV programmering.

Mvg,

Bas
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 4452
Re: Hoe ziet de ultieme handregelaar er uit?
« Reactie #140 Gepost op: 03 September 2024, 23:21:54 »
De eerste Throttle Fx is nu volledig geassembleerd en operationeel  :angel:.

<a href="https://www.youtube.com/v/FzFgJRmuC84" target="_blank" class="new_win">https://www.youtube.com/v/FzFgJRmuC84</a>

De volgende stap voordat ik ze kan produceren, is een duurtest. Op die Dr5000 blijft die het doen.. zonder trein  ::) Maar ik ben benieuwd wat hij doet op een intellibox die aan een grote baan hangt. Ik vond het daarom een goed idee om te doneren aan die toko in Twente was het, Aiko?

Mvg,

Bas
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

Joz

  • a.k.a. Jos
  • Offline Offline
  • Berichten: 409
  • Vaak bu'j te bange
    • Museumdepot Beekbergen in H0
Re: Hoe ziet de ultieme handregelaar er uit?
« Reactie #141 Gepost op: 03 September 2024, 23:56:33 »
very nice  (y)

AP3737

  • Offline Offline
  • Berichten: 184
Re: Hoe ziet de ultieme handregelaar er uit?
« Reactie #142 Gepost op: 04 September 2024, 08:05:28 »
Hi Bas

Heel mooi. Dank je wel!!!! We testen graag en je krijgt feedback

Groet, Aiko

bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 4452
Re: Hoe ziet de ultieme handregelaar er uit?
« Reactie #143 Gepost op: 09 September 2024, 23:46:39 »
Ik heb nog wat ideeen omtrent de dispatcher uitgewerkt. Hierbij wil ik vooral de bediening uitleggen. Want ik zie dit als een leuk speel dingetje voor zowel een thuisgebruiker maar vooral voor clubbanen.

Ik heb uiteindelijk besloten voor dit kleine OLED schermpje. Want ik heb daar plannen voor. Met dit scherm kan ik 16x4 characters kwijt.



De dispatcher gaat zijn eigen geheugen krijgen en daar staan vooralsnog 2 soorten informatie op. Allereerst is er een koppeling tussen een DCC adres en een 'naampje'. Als jij aan de adres knopjes draait en jij stelt een bepaald adres in die in het geheugen staat dan verschijnt de naam van die trein in beeld. Diegene die dat ding bedient, moet natuurlijk wel de adressen kennen. Sommigen bij de BMB kiezen de eerste twee en achterste twee cijfers als DCC adres, want is makkelijk te onthouden.

Stel ik bedien de dispatcher en ik moet deze lok toewijzen aan een throttle.

Dan zet ik de schakelaars op 3708 en dan verschijnt de naam in beeld bijvoorbeeld "Class 37 Bas" of "Loch Rannoch" (naam op naamplaatje). Het dient niet (nog) niet praktisch nut verder maar het is alleen cosmetisch en een relatief simpel iets om mee te nemen.

In de toekomst overigens, leek het mij ook leuk om deze naam via Loconet naar de throttle mee te sturen. Een throttle (die dan wel een display heeft) kan dan weergeven welke trein hij doet bedienen. Voegt ook weinig toe, maar dat vind ik dan wel weer geinig om te doen ofzo.


Dan puntje 2. Throttles die elk ook hun eigen ID hebben. Die kunnen net als de locs een pseudo naampje hebben. Dus bijvoorbeeld "Throttle Fx Bas" (15 characters!!). Als je dan een adresje geselecteerd hebt en die is succesvol gedispatcht. Dan verschijnt de naam van die throttle op het scherm onder de naam van de locomotief. En de LED voor "IN USE" moet dan gaan branden. Dan zie je de naam van de gekoppelde throttle en naam van geselecteerde loc onder elkaar staan.

En de dispatcher moet alles bijhouden. Dus als je aan de knoppen draait, toont het scherm altijd up-to-date informatie. En ik zou ook nog evt iets van de snelheid kunnen laten zien van die trein.


Dan puntje 3. 
Dit is een mogelijke toekomstige uitbreiding. Met nog 2 lege regels op het scherm, zocht ik nog iets wat ik het het scherm kan zetten. Dus ik dacht om iets van een bestemming of token te kunnen sturen naar een throttle toe. Een dergelijke throttle kan dan op zijn scherm laten zien wat de eindbestemming is of of de machinist een token bezit voor een bepaald deel van de baan.

Hoe moet dat nu werken?  Ik wil op het geheugen van de dispatcher een koppeling kunnen zetten tussen een bezetmeldadres en een zo'n naampje. Dan heb je naast de dispatcher nog iets van een bezetmelder nodig. Daarop kan je dan schakelaars aansluiten.

Als je dan voor het dispatchen ook op zo'n schakelaar drukt, dan kan je na het dispatchen ook meteen die naam mee sturen zodat je op de throttle kan zien waar je nu precies naar toe moet rijden.

En misschien ook leuk. Een dispatcher zou ook tijdens de rit iets van een berichtje kunnen sturen. Dat zijn dan voor gedefinieerde berichtjes die je kan sturen door op een bepaalde knop ("send message") te drukken. Hier moet je denken aan: "Vertrek", "Stop", "Wacht op trein", "Haal koffie"  ::), "wacht op sein".

Ik heb besloten om de dispatcher te voorzien van een USB aansluiting. Dat maakt software updates makkelijker en ik wil met een GUI (= mooi grafisch programma  ;) ) de informatie kunnen inleren.

En als je er een computer aan kan hangen, kunnen we meteen meekijken naar de gehele lok lijst. Dan kan je de PC ook gebruiken om de dispatcher mee te bedienen. Dan kan je een lok dispatchen door op het scherm op een lok uit de lijst te klikken ofzo. Misschien wat plaatjes er bij ook nog? Gewoon voor het mooi eigenlijk.


Dan was er nog 1 allerlaatst idee  ::) en die is niet van mij. Deze Kudo gaat naar Serve. Die kwam met het briljante idee om railcom melders toe te passen. Als een trein op een railcom melder rijdt, dan kan die melder het adres uitlepelen. Wat kan je daarmee? 

Stel dat je meerdere knoppen (tbv trein dispatchen) kan koppelen aan deze railcom melders. Als je dan op zo'n knop drukt. Dan dispatch je het adres wat op dat moment op de corresponderende melder staat. Het geweldige hier van is: Je hoeft het adres niet te weten.

Je kan dan een adres toewijzen aan een throttle door eerst op een knop te drukken die gekoppeld is aan een railcom melder. En dan kan een machinist op receive drukken et voila. Hij kan zo weg rijden. Zonder dat iemand ergens een adres moet invoeren. Press and play?

Maar dat is iets wat misschien kan komen in de toekomst. Ik wil beginnen met de eerste 2 puntjes van de lijst  ;)

Mvg,

Bas






Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

AP3737

  • Offline Offline
  • Berichten: 184
Re: Hoe ziet de ultieme handregelaar er uit?
« Reactie #144 Gepost op: 10 September 2024, 13:00:51 »
Hi Bas

... ik zie dit als een leuk speel dingetje ... vooral voor clubbanen.

Ik heb uiteindelijk besloten voor dit kleine OLED schermpje. Want ik heb daar plannen voor. Met dit scherm kan ik 16x4 characters kwijt.

 (y)
Bedenk echter wel dat het gemiddelde clublid niet meer de jongste is, en misschien niet meer zo scherp ziet. Minuscule schermpjes zijn daarom niet meer door eenieder goed leesbaar. Overweg daarom ook de optie om er een wat groter LCD scherm op te zetten.

Groet, Aiko

bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 4452
Re: Hoe ziet de ultieme handregelaar er uit?
« Reactie #145 Gepost op: 10 September 2024, 13:28:21 »
Begrijpelijk. Dan zou het zo'n ding worden, maar die zijn weer zo huge  ::).
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

AP3737

  • Offline Offline
  • Berichten: 184
Re: Hoe ziet de ultieme handregelaar er uit?
« Reactie #146 Gepost op: 10 September 2024, 13:37:39 »
Inderdaad. Zo iets. Kan via I2C.

Wat voor de één groot is, is voor de ander klein. Daarom is het belangrijk een modulair ontwerp te maken, zodat groot kan maar klein ook.

Groet,
Aiko

bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 4452
Re: Hoe ziet de ultieme handregelaar er uit?
« Reactie #147 Gepost op: 10 September 2024, 13:55:04 »
Ter vergelijking.





Nu is het idd zo dat je deze LCD met een I2C 'backpack' kan kopen. I2C heb ik reeds aan board. Dus ik hoef eigenlijk dan alleen het ontwerp met rust te laten. Want op de plaats waar de het OLED zit, kan dan een connector komen om dat grote ding op aan te sluiten.

Ik moet even nagaan welke I2C adressen beide schermen dan standaard hebben. Maar aan de hand daarvan kan de software uitvogelen welk van de twee aangesloten is.

En er zal vast een mooie 3D geprint behuizinkje te vinden zijn voor het grote LCD scherm. Dat backlight trekt alleen veel sap als ik me goed herinner een kleine 100mA. Er zit een AMS117-5.0 spannings regulator op. Als ik die voed met 12V uit de loconetbus kan die iets van 500mA leveren zonder dat er gekoeld moet worden. Dus dat moet goed gaan.

Mvg,

Bas
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 4452
Re: Hoe ziet de ultieme handregelaar er uit?
« Reactie #148 Gepost op: 11 September 2024, 13:20:01 »
Vond wat leuks op thingiverse. Dan kan je het LCD naast de dispatcher plaatsen.
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

Pauldg

  • Offline Offline
  • Berichten: 6757
Re: Hoe ziet de ultieme handregelaar er uit?
« Reactie #149 Gepost op: 11 September 2024, 13:23:41 »
Om maar eens de topictitel te beantwoorden: twee draden en een potmeter in een kastje  ;)
Don't be part of the problem. Be the entire problem!