Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door BartvD
Vandaag om 09:32:19
Onze Nederlandse Stoomlocomotieven (nieuwe druk) door R v/d Hoven
Vandaag om 09:24:48
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 09:16:55
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Jeroen Water
Vandaag om 08:53:16
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door tothebeach
Vandaag om 08:21:31
US diorama in H0 door Jelmer
Vandaag om 08:19:18
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:00:19
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 01:00:05
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door WimM
Vandaag om 00:42:50
Raadplaatje door Magic
27 maart 2024, 23:27:03
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
27 maart 2024, 23:17:30
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Rody v. G.
27 maart 2024, 23:03:46
Al mijn goede ideeën... door MartinRT
27 maart 2024, 22:57:39
Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
27 maart 2024, 22:45:06
Martijn's rariteitenkabinet door Martijn193
27 maart 2024, 22:30:17
Beekdaelen in H0 door Link
27 maart 2024, 22:17:23
Les Billards du Vivarais door Hans1963
27 maart 2024, 22:08:52
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door BrightonBelle
27 maart 2024, 21:57:24
Bauarbeiten im gange door puntenglijder
27 maart 2024, 21:57:02
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
27 maart 2024, 21:47:16
Lima Koploper ombouwen door Menno 1846
27 maart 2024, 21:31:51
Piko NS 2015 stroomafname probleem door brutus
27 maart 2024, 21:16:45
Zwederbaan door nighttrain1
27 maart 2024, 20:44:09
opbouw treinbaan weer opgepakt door teun van drunen
27 maart 2024, 19:21:25
NTM P1 in Schaal-1 door FritsT
27 maart 2024, 18:59:12
PB models: koplopers (voorbespreking) door Marnit
27 maart 2024, 18:58:04
Aachenau West door 741230
27 maart 2024, 18:55:45
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door bask185
27 maart 2024, 18:22:53
  

Auteur Topic: Hoe ziet de ultieme handregelaar er uit?  (gelezen 17779 keer)

bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 4003
Re: Hoe ziet de ultieme handregelaar er uit?
« Reactie #90 Gepost op: 17 maart 2023, 00:28:09 »
Je kan met die zwarte bout aan de bovenkant prima de hoogte regelen  (y)

Ik weet niet hoe dik het ABS (denk ik) is, ik vermoed een mm. Als ik mijn gat hem, zal ik hem opmeten. Op werk hebben we een mega freesmachine, ik moet me even laten opleiden door een collega daar om dat ding te kunnen gebruiken. Er zitten nog best veel knopjes op voor een niet-automaat.

Als ik er toch mooie laser gesneden frontjes op doet, kan dat gat misschien iets minder netjes. Maar ik moet nog even kijken hoe de hoogtes precies uitvallen van 7-segment scherm.


Ik heb inmiddels de code aardig klaar en debugged. Zo'n beetje alles behalve de loconet communicatie is succesvol getest op mijn good ol' breadboardje.

De encoder kan grotere stappen nemen als je er sneller aan draait. Hij past niet lekker in dat breadboard maar tot op heden leek het goed te werken.
Alle knopjes doen precies wat ik wil.
7-segment display werkt ook. Het is een common anode scherm. Ik heb aan de anodes elk een 220R weerstandje zitten. De leds staan feitelijk parallel, maar ik schakel ze simpelweg nooit gelijk. Elk balkje staat slechts 1/16 van de tijd aan. Works like a charm.



Ik heb geprobeerd (en ik meen redelijk geslaagd) om het scherm intuitief te houden. Als je bijvoorbeeld een adres aanpast, dan knippert het scherm met 2Hz en is aan voor 80% van de tijd. Aan het knipperen kan je duidelijk zien dat je adres aan het aanpassen bent en door de lange aan tijd zie je ook de getallen goed.

Als je een functie zet dan staat dat 2s lang op het scherm. De achterste punt staat dan aan als de functie aan is en andersom.

En als je de snelheid aanpast, staat dat ook in het scherm en blijft 2s staan na de laatste wijziging, dan springt hij weer terug naar het adres. Of je in rust nu naar het adres of naar de snelheid moet kijken, daar ben ik nog niet uit. Aangezien de meeste dingen altijd wel iets van adres/naam tonen, leek dat mij het meest logisch.
<a href="https://www.youtube.com/v/MDKMa15OPhk" target="_blank" class="new_win">https://www.youtube.com/v/MDKMa15OPhk</a>

Mvg,

Bas
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

Menno

  • Offline Offline
  • Berichten: 3340
    • Mijn van-alles website
Re: Hoe ziet de ultieme handregelaar er uit?
« Reactie #91 Gepost op: 17 maart 2023, 19:21:41 »
Je kan met die zwarte bout aan de bovenkant prima de hoogte regelen  (y)
Uh nee, dat is niet wat ik prima noem: dat is je diepte-aanslag (en nog 1 zonder liniaal ook), niet een manier om gemakkelijk en zonder dat je iets ingedrukt moet houden, je freesbit in je materiaal te brengen en op een bepaalde diepte te houden, want dat zul je bij deze inrichting constant zelf moeten doen.

Het was de reden dat ik voor de bouw van dit zelfbouw-bankschroefje http://m-voorloop.nl/modelb-zelfbouw-bankschroefje.html ervoor koos om de inrichting in z'n geheel op de juiste hoogte in te stellen op de kolom en dan vast te draaien, zodat ik niet constant aan de hendel moest hangen om de kop naar beneden te houden, want dat breekt je gegarandeerd op en vergroot de effecten van de toch al flinke speling die in dit inrichtinkje zit alleen maar.

Als je op je werk een veel betere freesmachine met kruistafel hebt, zou ik je zeker aanraden die te gebruiken, al loop je kans dat je voor frezen in ABS mogelijk niet de juiste bitjes hebt (bij freesmachines denk ik vaak aan bits voor hout of metaal).

reinderlf

  • Traintastic!
  • Offline Offline
  • Berichten: 47
    • traintastic.org
Re: Hoe ziet de ultieme handregelaar er uit?
« Reactie #92 Gepost op: 18 maart 2023, 09:07:40 »
Hi Bas,

Mooi projectje weer, zal het net even door te lezen. Mocht je em willen verkopen dan moet je idd een wat regelen met Digitrax, toen ik contact had met ze wilden ze 1% van de verkoopprijs van het product als licentie kosten. Waarschijnlijk moet je ook de een NDA tekenen. (Heb ik niet gedaan, want niet publiceren van code en open source gaat niet echt samen)

Wat ik me af vroeg, je hebt het over slots, is dat 1 op 1 met slots op LocoNet?

Reinder

bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 4003
Re: Hoe ziet de ultieme handregelaar er uit?
« Reactie #93 Gepost op: 18 maart 2023, 15:09:36 »
Dat van die 1% en NDA ben ik van op de hoogte. Dat vind ik vind opzich niet zo erg voor deze projecten. Ik snap dat het wel wat 'lastiger' is als je je hele open-source traintastic achter slot en grendel moet zetten.

Die 99 slots op de handregelaar zijn niet elk een loconet slot. De handregelaar claimt maar 1 loconet slot per keer. Die slots zijn puur bestemd voor functie mapping en een alternatief DCC adres. Elke slot met de functiemapping ed liggen opgeslagen in het EEPROM geheugen.

Als ik me niet zou bezig houden met functie mapping, zou ik simpelweg over 'adressen' spreken. En dan zou ik een soort lokmaus 2 kopie hebben.

Mvg,

Bas
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

reinderlf

  • Traintastic!
  • Offline Offline
  • Berichten: 47
    • traintastic.org
Re: Hoe ziet de ultieme handregelaar er uit?
« Reactie #94 Gepost op: 18 maart 2023, 23:58:10 »
Duidelijk :)

Kun je ook het LocoNet throttle id instellen via de seriële interface?

Wat ook een mooie feature is is LocoNet Dispatch, er kan dan op de centrale een loc worden klaar gezet, en die kan een regelaar dan oppakken. De regelaar hoeft dan niks te weten qua adres. (dan werkt functie mappen niet natuurlijk). Heb laatst een Uhlenbrock FRED op de kop getikt, moet dr nog ff mee aan de slag om precies te kijken hoe dat met dispatch gaat en uiteraard hoe ik dat in Traintastic kan inbouwen.

p.s. Misschien een idee op het presets te noemen ipv slots, scheelt wat verwarring (of ben ik de enige ???)

Cor--24

  • Offline Offline
  • Berichten: 784
  • Vier het leven, het duurt maar even.
Re: Hoe ziet de ultieme handregelaar er uit?
« Reactie #95 Gepost op: 19 maart 2023, 06:18:20 »
p.s. Misschien een idee op het presets te noemen ipv slots, scheelt wat verwarring (of ben ik de enige ???)

Ik vermoed, dat de meeste lezers, die dit volgen, kijken naar de functionaliteit, het uiterlijk en natuurlijk de prijs. Ongetwijfeld zijn er ook, die de nodige kennis hebben op het gebied van ICT, maar ook daarvan zal voor een deel dit verder gaan, dan hun werkgebied.
Maar ik vind het wel leuk, dat jullie elkaar 'hebben gevonden'. Ten slotte weten twee altijd meer dan één.

de KT70-tafel beweegt namelijk op en neer onder de kracht die je uitoefent als je die hendeltjes wel gebruikt.

Heeft deze kruistafel geen mogelijkheid tot fixeren? Dat is voor frezen wel een voorwaarde.
Mvg.

Cor

bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 4003
Re: Hoe ziet de ultieme handregelaar er uit?
« Reactie #96 Gepost op: 19 maart 2023, 18:48:09 »
Kun je ook het LocoNet throttle id instellen via de seriële interface?
Nog niet. Ik zat er wel ook aan te denken om via USB te kunnen rijden op iTrain of rocrail oid. Dat zou niet noodzakelijk ook perse met loconet protocol moeten geschieden, maar misschien is het wel zo makkelijk. Als ik eenmaal weet hoe dat werkt, that is.

Die dispatch optie ziet er ook wel grappig uit, maar dat is wel typisch iets wat je op een fremo of clubbaan nodig zou hebben. De multimausen hebben ook zoiets met de laatste update en dat heet clubmodus. Dan zit er een wachtwoord op die maus waar zonder je niet van adres kan wisselen.

p.s. Misschien een idee op het presets te noemen ipv slots, scheelt wat verwarring (of ben ik de enige ???)
De rest van de lezers weet waarschijnlijk niet eens dat loconet met `slots` werkt   ::) dus dan denk ik dat je idd de enige ben  ;) Bij presets moet ik denken aan een accessoire decoder zoals een dk4018 die waarbij een preset een setje aan CV settings is. Het is eigenlijk een loklijst en hoe noem je dan 1 lok in een loklijst? Ik denk dan dat  gewoon 'loks' misschien wel volstaat  ???.

Mvg,

Bas
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

Menno

  • Offline Offline
  • Berichten: 3340
    • Mijn van-alles website
Re: Hoe ziet de ultieme handregelaar er uit?
« Reactie #97 Gepost op: 20 maart 2023, 11:48:17 »
Heeft deze kruistafel geen mogelijkheid tot fixeren? Dat is voor frezen wel een voorwaarde.
Nee. De mijne draait er ook stroef genoeg voor, dus hij blijft wel staan. Vergeet ook niet dat het Proxxon boormachine-ding maar weinig vermogen heeft. Het punt is dat het instelwiel voor de X-richting door de kracht die het kost om het te verdraaien ook de tafel zelf op en neer doet bewegen.

Het ding is constructie-technisch gewoon goedkoop, maar als je die beperkingen kent, kun je er omheen werken. Het was de reden dat ik voor de groef van de bankschroef-bekken niet van de X- maar Y-richting gebruik maakte. Het instelwiel daarvan zit aan de hoofdconstructie vast en de as beweegt slechts de tafel heen en weer, waardoor bij draaien aan het hendeltje de tafel niet op- en neer beweegt, terwijl de X-richting een vast-punt heeft aan de onderste delen van de tafel, en de as-met-tafel beweegt bij verdraaien. Dat is hoogstwaarschijnlijk bij elke andere kruistafel ook zo, alleen zijn die gewoon steviger gebouwd en dus beter bestand tegen de krachten.

Ik verontschuldig mij bij deze voor het off-topic geneuzel ;)

bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 4003
Re: Hoe ziet de ultieme handregelaar er uit?
« Reactie #98 Gepost op: 22 maart 2023, 22:08:12 »
Gisteren..
.. heb ik een Non-disclosure agreement van Digitrax ontvangen. Die heb ik nodig om in aanmerking te komen voor een developer's license en later nog een licentie om loconet dingen te verkopen.

Vandaag...
... heb ik de Non-disclosure agreement ondertekend en teruggemaild.
... heb ik bericht gehad van DHL dat mijn printen ergens in Europa zijn beland
... heb ik nog wat 'speelgoed' binnen gekregen.

Die schijf leek me wel geinig en moest ik hebben. De schaal komt ook overeen met het bereik van het merendeel van de potmeters van dat formaat. Hij is niet voor deze handregelaar. Misschien voor de volgende, wie weet.


En een erg mooie maar tevens erg grote 3 standen draaiknop. Ze komen ook met verlichting, maar dat vond ik.. te.



Morgen..
.. hopelijk op werk de behuizing frezen en boren.
.. printjes hopelijk ontvangen en bekijken  :angel:
.. Misschien wel of niet een frontje of 2 bestellen bij snijlab. Die lijken me ook erg handig als mal voor het bewerken.

Overmorgen..
.. helemaal niks, want dan is het papadag  ;)

Mvg,

Bas
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 4003
Re: Hoe ziet de ultieme handregelaar er uit?
« Reactie #99 Gepost op: 24 maart 2023, 21:51:35 »
De printen zijn binnen. Ik heb er eentje afgesoldeerd... en het werkt ook nog. Dat is nooit altijd helemaal 100% zeker met nieuwe ontwerpen. Ik weet in ieder geval dat mijn schema's allemaal goed zijn.

Inmiddels druk met loconet aan het spelen. Ik heb mijn handregelaar print nu aan de computer en aan de dr5000 hangen. Bij die DR5000 heb ik ook nog mijn multimaus ingeprikt en zo kan ik de communicatie over en weer goed testen.





Ik kan alle berichten ed bekijken op de monitor en zo ben ik langzaam alles aan het debuggen.













Mvg,

Bas
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

Dirk

  • Offline Offline
  • Berichten: 836
Re: Hoe ziet de ultieme handregelaar er uit?
« Reactie #100 Gepost op: 25 maart 2023, 11:32:20 »
Respect !!
2-rail digitaal, IB antiek, DR5000, Multimaus, Rosoft servo decoders en diverse Digikeijs spullen,Peco code 100.

bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 4003
Re: Hoe ziet de ultieme handregelaar er uit?
« Reactie #101 Gepost op: 27 maart 2023, 16:33:25 »
Vandaag op werk wat 'milling' verricht.

Eerst gaten geboord met een te langzaam draaiende en te botte kolomboor


Dat duwt en verplaatst het plastic, maar haalt niks weg...


Toen nabewerken met een verzinkingsboor


Toen kwam het leuke werk. Mijn eerste freesles






Resultaat:


hij was niet helemaal kaas recht, maar dat komt eigenlijk door mijn handelingen met de veil. Het freesje was 3mm dus ik moet met de vijl een beeje nabewerken. Maar goed met een fancy frontje zie je er niks meer van.


Beter dat ik dit bij het productieproces kan uitbesteden aan de verkoper van die kastjes  ;D ;D
(Ik moet eerst mijn freesdiploma hier halen, voordat ik dat sleuteltje mag pakken zodat ik het zelf kan doen :police:)

Mvg,

Bas
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

RBlok

  • Offline Offline
  • Berichten: 382
  • Canada-H0-2rail-Peco-Ecos-Digikeijs-Xtreme-MP6
Re: Hoe ziet de ultieme handregelaar er uit?
« Reactie #102 Gepost op: 27 maart 2023, 16:40:05 »
Dat is al heel wat Bas. Ik mag hier alleen maar een ouderwetse schuifmaat van Mitutoya bedienen ;)

bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 4003
Re: Hoe ziet de ultieme handregelaar er uit?
« Reactie #103 Gepost op: 27 maart 2023, 22:08:08 »
Bij thuiskomst meteen even de handregelaar in elkaar gezet, uiteraard nadat ik dochterlief had verzorgd, eten gemaakt, eten opgegeten en dochter te bed had gedaan  ::)



Je ziet ook meteen waarom je die gaten ook wilt laten doen door een machine. Als je in 1 klap zo'n 3mm gat zet, het is nooit helemaal perfect recht.

Die toggle schakelaar past goed. Ik moet wel aan de onderkant nog de drie draadjes solderen.

Die zwart knop die is bij deze deprecated. Hij is behalve tamelijk groot ook erg glad. Opzich draait hij wel, maar je kan niet van bovenaf je duim er op drukken en dan draaien. En dan valt je opeens op, hoe fijn die ribbels zijn op de MM knop.


Dat witte kapje is van dezelfde grootte als de zwarte die ik graag wil. Ik moet nog wel eerste de gaten wat groter maken voordat die gaan passen.



Even naast de beruchte MM gelegd ter vergelijking




Mvg,

Bas

Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

MOVisser

  • Offline Offline
  • Berichten: 6130
    • Modelbouw in't algemeen. 3D printen etc..
Re: Hoe ziet de ultieme handregelaar er uit?
« Reactie #104 Gepost op: 27 maart 2023, 22:54:33 »
Bas,
je duim kan goed bij het wiel komen.

Maar in dezelfde houding lukt het mi niet om met je duimtop de zwarte knoppen te bedienen.
Ik zou denken dat je de draaiknop beter met je wijsvinger kan bedienen en de knoppen met je duim.
Dus alles naar boven schuiven door het huis aan de onderzijde langer te maken.
Drievingers en je handpalm houden de bediener/handheld dan goed klem.

Tevens voor links en rechtshandigen.

Maar is dat ook zo??

Ronald Visser

Je kunt me vinden op diverse treinenbeurzen. Houten 30 maart sta ik er weer. Ook met N-schaal.