Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

NS 8400 van Werps door Ivo tB
Vandaag om 00:08:14
De (3d) knutsels van Ronald. door Jan-Peter
Vandaag om 00:04:32
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door hmmglaser
28 maart 2024, 23:42:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
28 maart 2024, 23:37:18
US diorama in H0 door Wim Vink
28 maart 2024, 23:31:57
Al mijn goede ideeën... door bask185
28 maart 2024, 23:12:12
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door bask185
28 maart 2024, 22:51:58
21 april Het stoomgenootschap door bloemenvelden door Seinhuis
28 maart 2024, 22:46:29
7 april De Karel on tour door Seinhuis
28 maart 2024, 22:44:31
Raadplaatje door Magic
28 maart 2024, 22:23:21
LokSound 4 decoders, files verbeteren (voor Roco b.v. TEE RAm, NS2400, etc) door Biesje
28 maart 2024, 22:06:44
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Rob Bennis
28 maart 2024, 21:54:12
Engelse wagon uit 1930 opgegraven in Antwerpen door willem2
28 maart 2024, 21:52:45
NS GLY omspuiten en opschriften door Rob Ellerman
28 maart 2024, 21:45:55
De Hondsrugbaan door cor_b
28 maart 2024, 21:40:07
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
28 maart 2024, 21:36:50
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
28 maart 2024, 21:22:18
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
28 maart 2024, 21:15:13
Bouw van materieel 40 treinstellen door Rob Bennis
28 maart 2024, 21:09:04
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door basjuh1981
28 maart 2024, 20:54:43
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door 1200blauw
28 maart 2024, 20:32:41
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Ronald69
28 maart 2024, 20:00:39
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door arnout
28 maart 2024, 19:53:27
Punt- en hartstukken door Klaas Zondervan
28 maart 2024, 19:41:21
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door bord4kop
28 maart 2024, 19:34:37
Piko NS 2015 stroomafname probleem door Ben
28 maart 2024, 19:08:30
Bauarbeiten im gange door ruudns
28 maart 2024, 18:50:26
HSM D1715 door vpeters1984
28 maart 2024, 17:34:25
Beekdaelen in H0 door Stieven76
28 maart 2024, 17:17:41
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
28 maart 2024, 15:58:15
  

Auteur Topic: Optrekkende treinen  (gelezen 3702 keer)

Dwergsein

  • Offline Offline
  • Berichten: 709
Re: Optrekkende treinen
« Reactie #15 Gepost op: 02 juli 2021, 10:11:49 »
Niet alleen bij groen seinbeeld, maar ook bij geel (In bijna alle gevallen). Dat is de koppeling tussen sein en vertreklicht.

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 3863
Re: Optrekkende treinen
« Reactie #16 Gepost op: 02 juli 2021, 11:23:30 »
Het veilig komen van de rijweg (en daarmee de seinen en vetreklichten) is niet per definitie ook de vertrektijd van de trein.

Verder begint dit onderwerp hier met een vraag die betrekking heeft iets wat in Duitsland word toegepast en en krijgen we hier een hele discussie dat dat in Nederland niet nodig zou zijn.
Duitse en Nederlandse regelgeving vergelijken heeft geen zin want daar zit sowieso al een wereld van verschil in.

Deze vraag volgens mij slaat op de IC's met getrokken rijtuigen waar men nog met vertrekstaf het vertrekbevel aan de machinist gegeven word en geen groene lamp deuren dicht heeft om dat mee te doen.
De machinist moet dus sowieso uit het raam kijken om zijn conducteur te kunnen waarnemen, en eigenlijk zie ik nooit anders gebeuren dan dat de hij blijft kijken tot hij het perron voorbij gereden is.

Vroeger vertrok in Nederland een trein altijd met de deur van de conducteur open, omdat deze ook verantwoordelijk was voor wat er op het perron gebeurde tijdens het vertrek van de trein. Dit zal haast wel net zoiets moeten zijn.
« Laatst bewerkt op: 02 juli 2021, 11:33:42 door Thom »

Dwergsein

  • Offline Offline
  • Berichten: 709
Re: Optrekkende treinen
« Reactie #17 Gepost op: 02 juli 2021, 11:56:37 »
De groene lamp deuren dicht kan ook wit zijn  :)

JoopSpoort

  • Offline Offline
  • Berichten: 482
  • Twentse methode: KWW Kiek’n wat ‘t wordt
    • Youtubekanaal over grote en kleine treinen
Re: Optrekkende treinen
« Reactie #18 Gepost op: 02 juli 2021, 15:09:08 »
Hallo spoorders,
Ik las in een ander soortgelijk lijntje dat de vraagsteller een vraag opwierp en vervolgens niets meer van zich liet horen terwijl enkelen met elkaar in (een zware) discussie zaten  :( ;D. Dit geschreven hebbende dan nu toch maar bedankt voor de reacties. De antwoorden waren niet allemaal even duidelijk, maar dat lag aan mijn vraag. Ik had er bij moeten vragen; "kunnen de Duitsers kijkend uit het zijraampje het hele perron uitrijden zonder dat de trein ingrijpt?". En volgens mij is het veiliger vooruit te kijken, je hebt altijd wel van die mensen die helaas andere plannen hebben.

Ook de reactie dat de HC de deur pas sloot als de trein het perroon uitreed. Ik dacht dat het stoerigheid was zoals "kijk mij eens dit te mogen". Herinnert me aan zomerse dagen waar de deuren van mat 54 bij het bagagedeel constant open stonden, weliswaar met een stang daartussen. Anno 2021 zou het verkeer stilgelegd worden.  :police:
Hartelijke groet
Joop
Hartelijke groet,
Joop ter Laak

Jeronimos

  • Now everything seems so faded and jaded.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8417
Re: Optrekkende treinen
« Reactie #19 Gepost op: 02 juli 2021, 15:44:08 »
https://fahrweg.dbnetze.com/resource/blob/1357408/e015a4fc6fa4181f4462b81b22fda238/rw_408-81-89-data.pdf

Hier staat iets over in op pagina 64 paragraaf 6

Maar stuk is gearchiveerd, Er kan dus een verandering zijn.
Jeroen

damngrazy

  • Offline Offline
  • Berichten: 168
Re: Optrekkende treinen
« Reactie #20 Gepost op: 02 juli 2021, 21:14:43 »
Citaat
Ook de reactie dat de HC de deur pas sloot als de trein het perroon uitreed. Ik dacht dat het stoerigheid was zoals "kijk mij eens dit te mogen". Herinnert me aan zomerse dagen waar de deuren van mat 54 bij het bagagedeel constant open stonden, weliswaar met een stang daartussen. Anno 2021 zou het verkeer stilgelegd worden. 

Ik zie in de zomerse maanden wachtend op verschillende stations genoeg open cabinedeuren voorbijrijden hoor ;D. Zeker bij de locs zonder airco (EX NS 1600/1800, DE 6400) maar ook wel bij VIRM materieel. Zelfs een keer een machinist de deur aan de spoorzijde zien openen om tijdens het halteren rustig een peukie opstoken. Die trein vertrok uiteraard met wat vertraging ::)

Groetjes, Tim/damngrazy

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25181
    • Pagina van klaas
Re: Optrekkende treinen
« Reactie #21 Gepost op: 02 juli 2021, 21:39:12 »
Ik heb zo'n bagageruimte met open deuren en een stang weleens voorbij zien komen. Helemaal volgepakt met voetbalsupporters.

Reinier Z.

  • Offline Offline
  • Berichten: 3306
Re: Optrekkende treinen
« Reactie #22 Gepost op: 02 juli 2021, 21:52:06 »
Herinnert me aan zomerse dagen waar de deuren van mat 54 bij het bagagedeel constant open stonden, weliswaar met een stang daartussen. Anno 2021 zou het verkeer stilgelegd worden.  :police:
Hartelijke groet
Joop

Niet alleen het bagagedeel hoor. bij Hondekoppen stonden ook de balkondeuren open op warme dagen, al dan niet op een kiertje. Een groot deel van die treinen had geen schuiframen op de balkons, maar alleen een lullige ventilatieroostertje in de deur. Als je dan in een drukke trein op een volgepakt balkon stond, was je blij dat de deur open kon onderweg...
Reinier

Rob Ellerman

  • Offline Offline
  • Berichten: 4835
  • Modelspoor is emotie...
Re: Optrekkende treinen
« Reactie #23 Gepost op: 02 juli 2021, 22:04:30 »
Those were the days… sweet memories ;D
Op weg naar Culemborg.... in 1:87 (tp. 3)

Dwergsein

  • Offline Offline
  • Berichten: 709
Re: Optrekkende treinen
« Reactie #24 Gepost op: 02 juli 2021, 22:25:38 »
Ik zie in de zomerse maanden wachtend op verschillende stations genoeg open cabinedeuren voorbijrijden hoor

Het rijden met open cabinedeur is dan ook niet verboden volgens de regelgeving, of ik moet iets over het hoofd zien.
Of het echt veilig is, bv voor de oren van de machinist, is even de vraag.

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8038
  • Spoor N
Re: Optrekkende treinen
« Reactie #25 Gepost op: 02 juli 2021, 22:47:07 »
Ik zie in de zomerse maanden wachtend op verschillende stations genoeg open cabinedeuren voorbijrijden hoor ;D. Zeker bij de locs zonder airco (EX NS 1600/1800, DE 6400) maar ook wel bij VIRM materieel. Zelfs een keer een machinist de deur aan de spoorzijde zien openen om tijdens het halteren rustig een peukie opstoken. Die trein vertrok uiteraard met wat vertraging ::)
Het verschil zit hem erin dat de bagageruimte van een Hondekop vrij toegankelijk is en de cabine niet.
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

Frontier

  • Offline Offline
  • Berichten: 281
    • The Flying Carpet Hub
Re: Optrekkende treinen
« Reactie #26 Gepost op: 02 juli 2021, 23:48:28 »
Eerder om te kijken dat er niemand tussen de deuren blijft hangen en meegesleurd word ;)
Dat dus ja, om te zien of alle deuren inderdaad netjes gesloten blijven, het blijven immers rijtuigen opererend in UIC-modus.
'Every year donkeys and mules kill more people than plane crashes'

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 3863
Re: Optrekkende treinen
« Reactie #27 Gepost op: 03 juli 2021, 13:07:15 »
Het verschil zit hem erin dat de bagageruimte van een Hondekop vrij toegankelijk is en de cabine niet.
De bagageruimte ook niet, de deur tussen het laatste reizigerscompartiment naar de bagage is van die zijde alleen met een sleutel te openen, dus je kunt daar niet zomaar heen als reiziger.

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8038
  • Spoor N
Re: Optrekkende treinen
« Reactie #28 Gepost op: 03 juli 2021, 19:45:18 »
Ah, ik dacht dat die wel toegankelijk was tijdens de rit.
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

Dwergsein

  • Offline Offline
  • Berichten: 709
Re: Optrekkende treinen
« Reactie #29 Gepost op: 03 juli 2021, 21:32:11 »
Als reiziger kon je wel van de bagageruimte naar het reizigersgedeelte Met 54, maar niet terug.